Automatisch voorgloeien met arduino


Ja die sensoren zijn er eventueel gecombineerd met cilinderdruk meting, kun je meteen de start herkennen.

Maar even serieus, waarom neem je niet een bestaand relais met koelwater sensor bijvoorbeeld deze
9616582480 is van een citroen/peugeot. Gloeit ongeveer 15sec bij 0 graden maar is simpel aan te passen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dat is ook een goed idee alleen heb daar weinig verstand van omdat je het ook moet aanpassen. Met een arduino kan ik zelf iets meer omdat ik dat beter snap. Alleen zoek dan nog een sensor die de temperatuur in de cillinder kan meten

Met een thermokoppel kun je de temperatuur meten.
Alleen zul je dus gaten moeten boren in de cilinderkop om deze te monteren
Daarbij moeten ze in een gasdichte behuizing komen.
Dan ben je al serieus op laboratorium nieveau bezig.
Software maken is wel de simpelste stap maar vergeet de schakelingen niet
die je rond de in en uitgangen nodig hebt en Automotiveproof (lees hufter) moeten zijn.
Het is een leuke uitdaging maar kost echt heel veel tijd.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Is er geen andere factor waarmee ik kan bepalen hoelang hij moet voorgloeien? Wil namelijk niet in mijn motor gaan boren

Kan je bijvoorbeeld geen temperatuur van de buitenlucht of motor zelf meten waardoor je arduino kan bepalen hoelang die moet voorgloeien

Meet de stroom door de gloeiplug. Die is afhankelijk van de temperatuur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De stroom door de gloeiplug, of eventueel hoe snel hij afkoelt (weerstandsmeting op het moment dat er geen stroom loopt).

Koelwatertemperatuur ijlt wat na maar is vast ook geen slechte methode als je van een koude start uitgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 februari 2016 21:26:29 schreef Shiptronic:
waarom een nieuw topic? je had deze toch al : http://www.circuitsonline.net/forum/view/130565

En deze, ook over dezelf boot?:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130591
In ieder geval sterk gerelateerd. Het was beter om je totale oplossing/vraag die je bedenkt in een topic te beschijven. Vaak is de totale oplossing dan beter te overzien.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 14 februari 2016 01:07:41 (23%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Maar heeft het koelwater iets te maken met de temperatuur in de cillinder bij een koude motor die gestart moet worden?

Het makkelijkste lijkt mij om de stroom door de gloeipluggen te meten. Hoe kom ik er alleen achter welke temperatuur bij welke stroom hoort? Het zijn vier gloeipluggen
Moet ik dan gewoon een gloeiplug eruit halen en de temperatuur meten en de amperé meten die er doorheen gaan?

[Bericht gewijzigd door Wouter_v op 14 februari 2016 11:50:53 (25%)]

Zie grafiek boven. Als de stroom niet noemenswaardig meer zakt is de eindtemperatuur bereikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 14 februari 2016 11:16:05 schreef Wouter_v:
Maar heeft het koelwater iets te maken met de temperatuur in de cillinder bij een koude motor die gestart moet worden?

Waarom verwacht je dat bij een koude motor, de temp van het koelwater anders zou zijn?

Warmer? wat zou het koelwater moeten verwarmen? en waarom zou de cilinder niet mee verwarmen.
Kouder? waardoor zou het koelwater kouder worden, en waarom zou de cilinder niet mee afkoelen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tegen de tijd dat de gloeipluggen je koelwater voldoende hebben opgewarmd om te kunnen meten, is je accu allang leeg... :)
Wat je kunt doen is de koelwater temperatuur als extra factor meenemen, zodat je een warme motor korter kunt voorgloeien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

HA HA, daar moet je niet op wachten nee! Maar het geeft je een aan wijzing hoelang je moet voorgloeien. Als je -5 meet zal je langer moeten gloeien dan wanneer je 40 Graden meet.

buiten temp kan je niet veel mee, als het buiten -10 is en je hebt een boodschap gedaan, is je blok nog warm zeg 60 graden het heeft dan geen zin om de -10 buiten temp tijd te gaan gloeien.

Koelwater temp geeft je dus een indicatie hoelang je moet gloeien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 februari 2016 12:33:01 schreef Shiptronic:
HA HA, daar moet je niet op wachten nee! Maar het geeft je een aan wijzing hoelang je moet voorgloeien. Als je -5 meet zal je langer moeten gloeien dan wanneer je 40 Graden meet.

buiten temp kan je niet veel mee, als het buiten -10 is en je hebt een boodschap gedaan, is je blok nog warm zeg 60 graden het heeft dan geen zin om de -10 buiten temp tijd te gaan gloeien.

Koelwater temp geeft je dus een indicatie hoelang je moet gloeien.

Dan snap ik hem, dacht alleen dat er eerst mee bedoeld werdt dat je daarmee kon meten wanneer het warm genoeg was in de cillinder en dat leek mij niet logisch
Nu is het duidelijk

High met Henk

Special Member

zover ik weet werken al die voorgloeiers gewoon op tijd die idd soms aangepast wordt aan de koelwater temp.

Echter mijn eigen auto en die van mijn pa met hun mechanische diesels doen dat niet. Gewoon X seconden gloeien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 februari 2016 19:46:23 schreef High met Henk:
zover ik weet werken al die voorgloeiers gewoon op tijd die idd soms aangepast wordt aan de koelwater temp.

Echter mijn eigen auto en die van mijn pa met hun mechanische diesels doen dat niet. Gewoon X seconden gloeien.

Ja, en als het heel koud is gewoon twee keer na elkaar voorgloeien alvorens te starten.

Koelwater temperatuur dan alleen gebruiken om minder lang te gloeien bij warme motor?

Ja zo werkt dat. Koude motor lang en warme motor kort gloeien.
Dat relais wat ik in mijn eerste post hier noemde doet dat.
Ook na het starten blijft hij een paar seconden nog doorgloeien met koude motor.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Heeft iemand een schema van het gloeisysteem van een mercedes om636? Heb wel vermoede maar wil het graag zeker weten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog even verder over de arduino, is het mogelijk om via je telefoon gegevens te kunnen aflezen zoals bijvoorbeeld temperatuur van de motor? Zou je ook dingen kunnen aansturen/schakelen via een smartphone/tablet?
Het moet wel via iphone (IOS) anders heb ik er niks aan.