Automatisch voorgloeien met arduino

Hoi,
Ik wil met een arduino iets maken zodat bij het indrukken van een knop de motor automatisch gaat voorgloeien. Het lijkt mij mooi dat er een ntc opzit zodat het voorgloeien stopt bij de juiste temperatuur waarmee ik kan starten.

Zou dit kunnen en hoe?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Klinkt goed, ik zie maar 1 probleem, waar ga je die ntc neerplakken?

Op 12 februari 2016 21:26:29 schreef Shiptronic:
waarom een nieuw topic? je had deze toch al : http://www.circuitsonline.net/forum/view/130565

Andere topic ging over zelfde alleen met relais dus dacht vandaar nieuwe topic omdat het over een arduino ging. Kan gewoon toch?

Op 12 februari 2016 21:29:33 schreef Willie W:
Klinkt goed, ik zie maar 1 probleem, waar ga je die ntc neerplakken?

Dat is een beetje de vraag, zou het zelf niet weten. Heb wel een gloeispiraaltje in het dashboard om te zien of hij gloeit. Misschien daar een ntc in?

Waarschijnlijk gaat dat gloeien gewoonlijk op basis van tijd, en staat dat lampje gewoon parallel met de gloeibougies.

Als ik me goed herinner, hebben die gloeibougies een PTC karakteristiek, dus als je de spanning over en stroom door zo'n ding meet, kun je de weerstand bepalen, en daarmee de temperatuur. De vraag is wat je met die informatie gaat doen; is de temperatuur van de gloeibougie zelf belangrijk?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Nee het gaat om de temp in de voorkamer

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 februari 2016 22:32:34 schreef SparkyGSX:
Waarschijnlijk gaat dat gloeien gewoonlijk op basis van tijd, en staat dat lampje gewoon parallel met de gloeibougies.

Als ik me goed herinner, hebben die gloeibougies een PTC karakteristiek, dus als je de spanning over en stroom door zo'n ding meet, kun je de weerstand bepalen, en daarmee de temperatuur. De vraag is wat je met die informatie gaat doen; is de temperatuur van de gloeibougie zelf belangrijk?

Nee temperatuur is niet echt belangrijk wil alleen zorgen dat het gloeien pas stopt als ze warm genoeg zijn om te starten met -10 maar ook met 30 graden

Is er een manier om de temp in de cillinder te meten of kan je door buiten temperatuur bepalen hoelang je moet voorgloeien

Ja die sensoren zijn er eventueel gecombineerd met cilinderdruk meting, kun je meteen de start herkennen.

Maar even serieus, waarom neem je niet een bestaand relais met koelwater sensor bijvoorbeeld deze
9616582480 is van een citroen/peugeot. Gloeit ongeveer 15sec bij 0 graden maar is simpel aan te passen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dat is ook een goed idee alleen heb daar weinig verstand van omdat je het ook moet aanpassen. Met een arduino kan ik zelf iets meer omdat ik dat beter snap. Alleen zoek dan nog een sensor die de temperatuur in de cillinder kan meten

Met een thermokoppel kun je de temperatuur meten.
Alleen zul je dus gaten moeten boren in de cilinderkop om deze te monteren
Daarbij moeten ze in een gasdichte behuizing komen.
Dan ben je al serieus op laboratorium nieveau bezig.
Software maken is wel de simpelste stap maar vergeet de schakelingen niet
die je rond de in en uitgangen nodig hebt en Automotiveproof (lees hufter) moeten zijn.
Het is een leuke uitdaging maar kost echt heel veel tijd.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Is er geen andere factor waarmee ik kan bepalen hoelang hij moet voorgloeien? Wil namelijk niet in mijn motor gaan boren

Kan je bijvoorbeeld geen temperatuur van de buitenlucht of motor zelf meten waardoor je arduino kan bepalen hoelang die moet voorgloeien

Arco

Special Member

Meet de stroom door de gloeiplug. Die is afhankelijk van de temperatuur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

De stroom door de gloeiplug, of eventueel hoe snel hij afkoelt (weerstandsmeting op het moment dat er geen stroom loopt).

Koelwatertemperatuur ijlt wat na maar is vast ook geen slechte methode als je van een koude start uitgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 februari 2016 21:26:29 schreef Shiptronic:
waarom een nieuw topic? je had deze toch al : http://www.circuitsonline.net/forum/view/130565

En deze, ook over dezelf boot?:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130591
In ieder geval sterk gerelateerd. Het was beter om je totale oplossing/vraag die je bedenkt in een topic te beschijven. Vaak is de totale oplossing dan beter te overzien.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 14 februari 2016 01:07:41 (23%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Maar heeft het koelwater iets te maken met de temperatuur in de cillinder bij een koude motor die gestart moet worden?

Het makkelijkste lijkt mij om de stroom door de gloeipluggen te meten. Hoe kom ik er alleen achter welke temperatuur bij welke stroom hoort? Het zijn vier gloeipluggen
Moet ik dan gewoon een gloeiplug eruit halen en de temperatuur meten en de amperé meten die er doorheen gaan?

[Bericht gewijzigd door Wouter_v op zondag 14 februari 2016 11:50:53 (25%)

Arco

Special Member

Zie grafiek boven. Als de stroom niet noemenswaardig meer zakt is de eindtemperatuur bereikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 14 februari 2016 11:16:05 schreef Wouter_v:
Maar heeft het koelwater iets te maken met de temperatuur in de cillinder bij een koude motor die gestart moet worden?

Waarom verwacht je dat bij een koude motor, de temp van het koelwater anders zou zijn?

Warmer? wat zou het koelwater moeten verwarmen? en waarom zou de cilinder niet mee verwarmen.
Kouder? waardoor zou het koelwater kouder worden, en waarom zou de cilinder niet mee afkoelen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Tegen de tijd dat de gloeipluggen je koelwater voldoende hebben opgewarmd om te kunnen meten, is je accu allang leeg... :)
Wat je kunt doen is de koelwater temperatuur als extra factor meenemen, zodat je een warme motor korter kunt voorgloeien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

HA HA, daar moet je niet op wachten nee! Maar het geeft je een aan wijzing hoelang je moet voorgloeien. Als je -5 meet zal je langer moeten gloeien dan wanneer je 40 Graden meet.

buiten temp kan je niet veel mee, als het buiten -10 is en je hebt een boodschap gedaan, is je blok nog warm zeg 60 graden het heeft dan geen zin om de -10 buiten temp tijd te gaan gloeien.

Koelwater temp geeft je dus een indicatie hoelang je moet gloeien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.