Automatisch voorgloeien met arduino

Op 14 februari 2016 12:33:01 schreef Shiptronic:
HA HA, daar moet je niet op wachten nee! Maar het geeft je een aan wijzing hoelang je moet voorgloeien. Als je -5 meet zal je langer moeten gloeien dan wanneer je 40 Graden meet.

buiten temp kan je niet veel mee, als het buiten -10 is en je hebt een boodschap gedaan, is je blok nog warm zeg 60 graden het heeft dan geen zin om de -10 buiten temp tijd te gaan gloeien.

Koelwater temp geeft je dus een indicatie hoelang je moet gloeien.

Dan snap ik hem, dacht alleen dat er eerst mee bedoeld werdt dat je daarmee kon meten wanneer het warm genoeg was in de cillinder en dat leek mij niet logisch
Nu is het duidelijk

High met Henk

Special Member

zover ik weet werken al die voorgloeiers gewoon op tijd die idd soms aangepast wordt aan de koelwater temp.

Echter mijn eigen auto en die van mijn pa met hun mechanische diesels doen dat niet. Gewoon X seconden gloeien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Op 14 februari 2016 19:46:23 schreef High met Henk:
zover ik weet werken al die voorgloeiers gewoon op tijd die idd soms aangepast wordt aan de koelwater temp.

Echter mijn eigen auto en die van mijn pa met hun mechanische diesels doen dat niet. Gewoon X seconden gloeien.

Ja, en als het heel koud is gewoon twee keer na elkaar voorgloeien alvorens te starten.

Koelwater temperatuur dan alleen gebruiken om minder lang te gloeien bij warme motor?

Ja zo werkt dat. Koude motor lang en warme motor kort gloeien.
Dat relais wat ik in mijn eerste post hier noemde doet dat.
Ook na het starten blijft hij een paar seconden nog doorgloeien met koude motor.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Heeft iemand een schema van het gloeisysteem van een mercedes om636? Heb wel vermoede maar wil het graag zeker weten.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog even verder over de arduino, is het mogelijk om via je telefoon gegevens te kunnen aflezen zoals bijvoorbeeld temperatuur van de motor? Zou je ook dingen kunnen aansturen/schakelen via een smartphone/tablet?
Het moet wel via iphone (IOS) anders heb ik er niks aan.