weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 19 februari 2016 20:23:22 schreef bprosman:
Voordeel is dan wel dat er mensen die bij mij in de straat wonen en veel van me weten bij de politie werken dus die 'fout' zie ik niet zo snel gebeuren.
Hoho, 'die mensen' vallen vaak voor de info die via 'de massa' binnenkomt. Kijk alleen al naar het verleden: toen bekend werd dat ene J. van der Sloot, die werkelijk niets met de halve gare die nu ergens in een buitenlandse, smerige gevangenis vast zit, te maken had in een of andere doodgewone nederlandse flat woonde, kwam er een soort klopjacht op gang: mensenmassa's dromden voor de flat samen en ik meen me te herinneren dat er zelfs enkelen hebben binnen weten te dringen.
En waarom? Omdat al die types 'de (social) media' geloofden. Het aantal achterlijken dat als een blinde kip achter alles wat op 'de media' gemeldt wordt, aanloopt, is enorm.
Jij staat nu goed bekend bij je buren/in de buurt. Maar morgen meldt de krant ineens dat jij verdacht bent van .... en .... .
Niet omdat jij dat zelf gedaan hebt, maar omdat er 'per ongeluk' iets fout gegaan is met een 'paar' databeesjes die op basis van wat lukraak aan elkaar gekoppelde info, de conclusie trokken dat jíj dat echt was.
Iemand, maakt niet uit wie, helpt dat de wereld in en binnen de kortste keren gelooft vrijwel iedereen het 'want het staat in de krant/op m'n telefoon/op facebook/op twitter' dus zal het wel waar zijn.
Voor je het weet wordt je met de nek aangekeken en zul je er heel snel achter komen wie je echte vrienden zijn en wie niet.
Het is dat het onder smaad valt als ik tot in detail zou treden wat mij en de rest van het gezin al is overkomen, maar geloof me maar als ik zeg dat er door de juiste personen aan touwtjes kan worden getrokken waarvan je liever niet wil dát dat zou kunnen.
Op 19 februari 2016 21:22:08 schreef flipflop:
Ben je nou niet een heel klein beetje paranoïde? Ik kan me echt niet voorstellen dat dit werkelijk gebeurd op basis van info die je, laten we zeggen, via Facebook, Twitter en de slimme meter deelt. Ook nog nooit van gehoord trouwens.
Een tijdje terug was er nog een gezin met een 10-jarig jochie of zo de pineut. Het kind had op school bij de vraag hoe hij woonde 'terraced house' willen schrijven maar dat in kinderlijke onschuld half-fonetisch opgeschreven en 'terrorist house' neergepend (ja, CIA, FBI, AIVD, P en J, leest u maar even mee)
Alarm bij de schooljuf! Het kind was namelijk uit een islamitisch gezin afkomstig.
Een arrestatie-team werd ingeschakeld en de woning werd doorzocht, inclusief een doorzoeking van de laptop, om absoluut zeker te zijn dat er geen kwaad in het spel was.
Ik vraag me af wat er gebeurd was als het een 'gewoon' Brits kind was geweest...
Daarnaast blijft het me verbazen hoezeer de wereld constant met open ogen in dezelfde ongein blijft trappen.
Hóe vaak is het nu al niet gebeurd dat er na aanslag nummer zoveel in (vooral) Amerika en Europa de veiligheidsdiensten nadien met het schaamrood op de kaken moesten bekennen dat ze al jaren op de hoogte waren van het reilen en zeilen van dader x?
Maar ja... alleen maar praten: geen daden, dus ook niet vervolgbaar, want dat kan pas als je iets gedaan hebt.
Maar natuurlijk wél gewoon met data vergaren door blijven gaan om die zo vermeende terroristen op te sporen.
Ik heb de vingerafdrukken die ik af moest staan voor een identiteitsbewijs bewust zo veel mogelijk om zeep geprobeerd te helpen. Ook dat helpt geen moer tegen fraude: criminelen hebben ook geld.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 19 februari 2016 20:23:22 schreef bprosman:
een politieagent die conclusies moet trekken op basis van bij elkaar geraapte data
Dat de politie of een andere opsporingsdienst de verkeerde data aan elkaar koppelt en daaruit een nog verkeerder conclusie trekt, is denk ik het minste probleem.
Criminelen die er met jouw identiteit vandoor gaan is een veel grotere kans.
Er is ooit eens een kopie van jouw paspoort gemaakt, die zwerft ergens onbewaakt rond en komt in handen van een stel oplichters. Daar zit een slimme jongen/meisje bij dat wel even op internet meer informatie over de houder van dat paspoort bijeensprokkelt.
En plotseling heb je een dubbelganger die zich iets minder netjes gedraagt dan jij.
Die dubbelganger is moeilijker te vinden dan het origineel, dus waar zal men aan de deur kloppen?
Op 20 februari 2016 00:06:47 schreef weardguy:
[...] kwam er een soort klopjacht op gang: mensenmassa's dromden voor de flat samen en ik meen me te herinneren dat er zelfs enkelen hebben binnen weten te dringen.
En waarom? Omdat al die types 'de (social) media' geloofden. Het aantal achterlijken dat als een blinde kip achter alles wat op 'de media' gemeldt wordt, aanloopt, is enorm.
Dat heeft dan weer niet met verkeerd gebruik van databases te maken maar met roddel en achterklap.
Maar het aantal mensen dat alles voor waar aanneemt dat op de "social media" wordt geschreven is inderdaad enorm.
Diezelfde misinformatie was er lang voordat de elektronische social media bestonden ook wel. Dat waren de roddelende en kwaadsprekende buren. Het gebeurde op veel kleinere schaal.
Anekdote:
Tijdens mijn vakantie logeerden mijn ouders in mijn huis. Toen ik terugkwam vertelde mijn moeder dat ze van een buurvrouw had gehoord dat ik autohandelaar was (want ik kwam steeds met andere auto's aanrijden) en er kwam 's nachts altijd een heleboel raar volk bij me op bezoek.
De buurvrouw in kwestie had ik zelf nog nooit gesproken, ik wist alleen dat ze altijd achter de vitrage naar buiten zat te loeren.
Dat ik met verschillende auto's reed klopte voor een klein deel; ik had een privéauto en ik reed wisselend met 2 verschillende bedrijfsauto's. Maar ik handelde niet in auto's.
Dat rare volk kwam 's nachts niet bij mij op bezoek maar bij de buren die op redelijk uitgebreide schaal in verboden middelen handelden.
Stel nu dat deze leugens vandaag op Twitter of Facebook waren gedumpt, dan had me dat flink in de problemen kunnen brengen.
joopv
Golden Member
Die aannames, leugens en problemen had je allemaal kunnen voorkomen door normale(?) sociale contacten te onderhouden met je buren.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv
Golden Member
Ik baseer mijn uitspraak op deze tekst:
Op 20 februari 2016 02:24:09 schreef evdweele:
[...] De buurvrouw in kwestie had ik zelf nog nooit gesproken, ik wist alleen dat ze altijd achter de vitrage naar buiten zat te loeren.
Waarom staat dit topic overigens niet in de koffiecorner sectie? Ik zie nergens een relatie met elektronica.
Op 19 februari 2016 19:27:17 schreef GJ_:
[...]Er worden mensen 's nachts voor van hun bed gelicht, hele huizen overhoop getrokken. Dat is niet leuk!
Louter op basis van een profiel dat is samengesteld door internetverkeer en surfgedrag te analyseren (en daarna foutief te interpreteren)?
Een week of twee geleden zag ik een televisieprogramma waarin werd gesteld dat (zorg)verzekeraars hun klanten (in tegenstelling tot in de Verenigde Staten) niet mogen weigeren op basis van hun internetprofiel. Het behoeft voor mij geen betoog dat deze regeling (uiteraard ten nadele van de aanvrager) te zijner tijd ook hier wordt aangepast.
Verder kwam in dat programma aan de orde dat bedrijven waar ik geen account bij heb (zoals bijvoorbeeld Facebook) ook gegevens over mij verzamelen. Dit vind ik eerlijk gezegd een heel vreemde situatie.
Op 20 februari 2016 07:56:07 schreef joopv:
Ik baseer mijn uitspraak op deze tekst:
[...]
Waarom staat dit topic overigens niet in de koffiecorner sectie? Ik zie nergens een relatie met elektronica.
intussen niet meer nee. Verplaatsen maakt het echter onbereikbaar voor mensen die hebben bijgedragen aan het topic, dat gaat me te ver.
De enig juiste oplossing is een slotje. Of terug on-topic natuurlijk: apparatuur die na aankoop word aangepast door niet-de-eigenaar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik haalde op de vorige pagina de firma Gibson Brands nog even aan, die het nodig vind om de bezitters van Philips Smart-randapparatuur van extra smart te voorzien door de server dicht te gooien waardoor functionaliteit wegvalt.
Ik vraag me af of dat ueberhaupt wel mag in het consumentenrecht.
Sony heeft zo iets dergelijks met vTuner en als je lang aanhoudt word je (financieel) gecompenseerd..
Het lijkt me toch niet helemaal redelijk dat een fabrikant functionaliteit van reeds verkochte apparatuur de nek om draait. Neem aan dat dat toch gecompenseert zal moeten worden. Maar dat gebeurt vast niet eerder dan dat er een uitspraak van een rechter ligt.
Op 20 februari 2016 14:12:12 schreef maartenbakker: door de server dicht te gooien waardoor functionaliteit wegvalt.
Ik vraag me af of dat ueberhaupt wel mag in het consumentenrecht.
Dat lijkt me een lastige. Aan de apparatuur is kennelijk niks veranderd, alleen aan een externe server. Of het redelijk is is een andere vraag maar of er juridisch veel aan te doen valt?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er schijnt ook iets aan de firmware te veranderen of veranderd te zijn, maar opzich denk ik dat de externe server onerdeel van het apparaat moet worden geacht te zijn, omdat functionaliteit die voor het apparaat geadverteerd wordt daarop leunt.
joopv
Golden Member
Op 20 februari 2016 11:07:02 schreef GJ_:
[...]Of terug on-topic natuurlijk: apparatuur die na aankoop word aangepast door niet-de-eigenaar.[/b]
Oh, ging het topic daarover. Ik kreeg de indruk dat er alleen over privacy issues gepraat werd hier.
In mijn Philips smart tv 42pfl8606 (2011 model) zijn enkele apps zomaar verdwenen enkele maanden geleden, waaronder de youtube app. Daar is de TV specifiek mee geadverteerd destijds. Volgens mij staat het zelfs in de handleiding.
En hier is er weer een : http://tweakers.net/nieuws/109975/smarthome-hub-revolv-van-nest-stopt-…
Ik begin steeds blijer te worden metin niet smart tv..
Hang er volgende week een pc aan. Is hij toch smart
En die chinezen met hun kale android kan ik ook meer en meer waarderen..
evdweele
Overleden
@HmH
Je hoeft de/het smart van de tv niet te gebruiken. Mijn smart-tv wordt alleen als monitor gebruikt; met een hdmi-kabeltje op de satellietontvanger aangesloten.
Ik heb niet het gevoel dat ik ook maar iets mis.
@Shiptronic
Het is niet verstandig om een apparaat te kopen dat volledig afhankelijk is van 1 bepaalde server, zoals die thermostaat.
Met internetradio's waren/zijn ook zulke problemen. Als de stekker uit de server wordt getrokken kan je de radio weggooien.
De meeste gebruikers weten dat echter niet, dus wordt die kreupele rommel toch verkocht.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele
Overleden
Ik kan me niet herinneren dat ik bij het aanzetten van de tv iets heb gezien over akkoord gaan met voorwaarden.
Als test heb ik een keer een ethernetkabel aangesloten en gekeken wat daarmee te ontvangen was. Allemaal heel oninteressant, dus weg met die ethernetaansluiting.
En ook weer een functie verdwijnt van de smart TV.
https://support.skype.com/en/faq/FA34642/what-changes-are-coming-to-sk…
en
http://tweakers.net/nieuws/109043/samsung-stopt-met-ondersteuning-van-…
Jammer, weer een boel mensen die in de kou worden gezet, opa's en oma's die niet meer met de kleinkinderen kunnen skypen 
Ze maken de chaos bij MS steeds groter.
Op 5 april 2016 19:17:01 schreef High met Henk:
@evdweele. Ik begreep als je het ding aanzet dat je akkoord moes gaan met de voorwaarden??
Correct,
All your data are belong to us.
Dat was dus ook meteen [NEE] drukken en een raspberry er onder gooien.
. Niet goed gelezen 
[Bericht gewijzigd door bprosman op (85%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als er geen reclame inkomsten binnenkomen wordt het maar eruit gemikt tegenwoordig. op die smart tv's wordt die skype app toch al minder gebruikt als een mobiel apparaat, waar MS het doen en laten van gebruikers kan gebruiken voor reclame doeleinden. daar draait het allemaal om tegenwoordig, als je ziet wat er in W10 allemaal standaard naar MS wordt verzonden aan gebruikersdata, dat is geen klein verschil met de voorgaande versie's te noemen. eerder DE reden dat MS een gratis upgrade aanbood voor win7/8 gebruikers. ik heb dat al raar gevonden sinds de eerste keer dat dat bekend werd. zoiets deed MS voorheen nooit niet..
dat MS die route in is gegaan bleek al toen paketten als office niet meer op dvd te koop zijn, maar alleen als "in the cloud" abo waar je maandelijks moet betalen voor een pakket. er is nog volk zat wat draait op office 2007 waar je 1x voor betaald hebt, maar oude software wil je niet meer als je daar maandelijks nog steeds voor betaalt..
maartenbakker
Golden Member
Dat klopt niet helemaal. Je kunt naast het abonnementsmodel Office 365 ook nog gewoon een licentie kopen voor Office 2016.