Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ach, zelfs complilers voegen al dubieuze functionaliteit toe tegenwoordig:
Het blijkt dat de Visual Studio 2015 compiler ongevraagd 'telemetry calls' toevoegt aan binaries. Daarmee ontstaat de mogelijkheid van een lek, mogelijk van vertrouwelijke gegevens. Door de linker met een speciale parameter aan te roepen kunnen deze onwenselijke calls onderdrukt worden.
Zie https://yro.slashdot.org/story/16/06/10/1350245/visual-studio-2015-c-c…
@Crossfire,
Ik kom regelmatig bij machines waar er bigbags afgevuld worden. Soms duurt het maar een paar minuten voor zo'n zak vol is maar wees er maar zeker van dat de operator in die tijd minstens twee keer op zijn smartphone gekeken heeft....
Nou ja, het kan nog een stukje erger: https://vimeo.com/166807261
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Hoi Evelo,
Big bags, bekend. Ik heb aan elektronica voor wegen en doseren gewerkt, Matam. Waar werk jij voor?
Pieter
Ed, Crossfire, bij iedere (communicatie) innovatie wordt er ach en wee geklaagd door de oude garde (jong of oud). Dit keer zijn jullie dat 
De telegraaf en beurstikker zouden voor een gejaagd tempo van zakendoen zorgen. De stoomtrein zou het idyllische landschap verstoren. De telefoon zou mensen asociaal maken omdat ze elkaar niet meer zouden zien en van TV kijken zou je vierkante ogen krijgen... In alles zit een kern van waarheid maar de uitkomst is niet zo duivels als door velen voorspeld.
Prima als het niets voor jullie is. Maar om gebruikers nu met zombies te vergelijken, en iedereen over één kam te scheren vind ik gewoon onnodig en niet zo netjes. Het is gewoon een fijn machientje om de verveling van het dagelijkse forensen te verdrijven. Ik kan een krant lezen (goedkoper dan een papieren krant). Ik kan mijn 78 toerenplaten luisteren. Ik kan aantekeningen maken voor mijn studie. En het heeft bovendien alle functionaliteit van een computer. Ik kan in één keer een macrofoto maken van een printplaat en die hier posten. Ten opzichte van iemand bellen is voor sommige informatie sneller (afspraken plannen met 5 mensen van verschillende locaties voor een vergadering gaat nu eenmaal makkelijker als je met één klik de agenda van álle mensen over elkaar kan leggen) en voor sommige langzamer. Die tijdswinst is van belang omdat de werkdruk vaak nogal hoog ligt...
En wat ik persoonlijk heel fijn vind: mensen kunnen me bereiken zonder dat ik m'n werk moet onderbreken voor een telefoongesprek.
Als je nu echt ouderwets wil doen, kun je er een seinsleutel op aansluiten via een Arduino, en met elkaar in morse telegraferen via een whatsappverbinding, of via HamSphere.
Ik zou heel graag met m'n vrienden willen telegraferen maar ik ben een van de weinigen met een zendamateurregistratie en een zender.
Je zou alles natuurlijk ook met semafoorvlaggen kunnen doen, maar dat is wel een beetje omslachtig 
@ Technokiddy hieronder: amen.
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Wat een verhitte reacties allemaal betreffende mobiele telefoons/internet etc
.
Ik val in de tussengeneratie die is opgegroeid zonder mobiele telefoons etc en pas rond het einde van mijn middelbare schooltijd een mobieltje in handen had. Tuurlijk zijn er veel negatieve aspecten te benoemen aan de huidige mogelijkheid van mobiele telefoons en de invloeden hiervan op de samenleving. Laten we echter niet vergeten dat er ook veel positieve aspecten verbonden zijn aan het "always connected" principe:
- In noodgevallen kunnen de hulpdiensten sneller ter plaatse zijn omdat er altijd wel iemand is met een telefoon bij de hand.
- Familie kan bij een ramp snel controleren of iedereen in orde is.
- Informatie is snel beschikbaar, geen gevecht meer met de wegenkaarten als je op vakantie gaat (ok ok, je mist ook wel een stukje van het avontuur wat hieraan verbonden zat!).
Vroeger zat iedereen achter een krant verscholen in de trein. Tegenwoordig zit iedereen achter de "digitale krant" verscholen. Dat de mensen hierdoor minder social worden is slechts één kant van de munt. Mensen zijn indirect social meer met elkaar verbonden dan ooit tevoren.
Ik ben het ermee eens dat in meerdere situaties de mobiel een stoorzender is. Denk hierbij aan het uit eten gaan met vrienden / een avondje de kroeg in. Zonder mobiel is de sfeer een stuk aangenamer omdat mensen weer actief naar elkaar luisteren, de gezelschapsspellen (kaarten etc) komt dan opeens weer op tafel.
Is het de mobiel en de mogelijkheden om 24/7 verbonden te zijn die de boosdoeners zijn in deze situatie? Of zijn het de mensen die hun prioriteiten verkeerd hebben staan?
Dan uiteindelijk komen we toch tot een conclusie dat het niet aan de middelen ligt, maar aan de opvoeding. Waar waren die ouders die hun kinderen hebben geleerd juist om te gaan met de middelen, die het respect hebben bijgebracht etc.
Ik gebruik zelf mijn mobiel zeer veel, echter heb ik wel het respect bijgebracht gekregen om te weten dat een mobiel op de 2de plek staat. Respect is het grondbeginsel van alles, laten we eerder kijken waarom dat ontbreekt dan dat wij technologische voortgang de schuld geven
.
Op 13 juni 2016 13:26:40 schreef Hoeben:
Hoi Evelo,Big bags, bekend. Ik heb aan elektronica voor wegen en doseren gewerkt, Matam. Waar werk jij voor?
Pieter
Ik werk enkele dagen per maand op zelfstandige basis voor mijn vroegere werkgever; voornamelijk inspecties, calibraties, herstellingen (in feite betaalde fitness icm papierwerk
)
Bijna alles dat kan wegen van pakweg 15kg tem 100t: weegbruggen, plateau, doseerwegers, catchwegers, doorstroomwegers,...
Er zijn oude exemplaren van de Zaansche Courant met daarin ingezonden brieven van mensen die klagen over de horizonvervuiling door die nieuwerwetse windmolens (de Zaanse Schans en nog andere molens).
Anderen spraken sussend over 'de nieuwe tijd, waaraan nu eenmaal niet te ontkomen viel'. 
Maar ik heb ook eens een vlammend artikel tegen de paperback gezien. Mensen spraken in de trein niet meer tegen elkaar, maar zaten die duivelse pockets te lezen...
Ik zou dat artikel nog wel weer eens terug willen vinden; het was in het licht van de tegenwoordige tijd erg grappig.
Fet, er is altijd wel enige "weerstand" tegen nieuw te ontwaren. Maar hier gaat het over meer dan nieuw alleen . Netwerkverbindingen laten toe dat iemand anders de zaak overneemt, ook al beweert de fabrikant dat het niet kan. Of het al dan niet kan is een open vraag, maar eens bewezen is het te laat.
Dat creëert een damoclesgevoel dat er bij de paperback niet was.
We gaan meer en meer een richting "never ending story" en zeggen dat de transistor daar net een einde wou aan maken, althans voor één mensenleven of wat meer.
groeten
Kris
@kris, dat snap ik; voor de rest lees ik ook alleen maar mee. Dit was een tussendoorreactie op de posts hier een eindje boven.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@Ledlover houdt een gloedvol betoog over alle voordelen van smartfoons maar gaat voorbij aan de nadelen.
De titel van dit topic luidt "Geen baas meer over eigen apparatuur". Door de fabrikanten van smartfoons ben je gebonden aan de software die door de fabrikant of in opdracht van de fabrikant voor die telefoon wordt geleverd. Er worden app(licatie)s geïnstalleerd waarvan de meeste gebruikers slechts een klein vermoeden hebben wat die software allemaal doet. Een veeg over het scherm en je tekstbericht of foto is naar _hopelijk_ de juiste geadresseerde verzonden. Maar is hij/zij de enige die dat bericht ontvangt? Of verdwijnt het in die zo geprezen "cloud", die door vele fabrikanten als een walhalla voor dataopslag wordt afgeschilderd, maar waarvan niemand een vermoeden heeft wie die cloud beheert en wie er allemaal bij die (= _jouw_) data kan komen?
Dat je vanuit de trein of vanuit de auto onmiddellijk een macrofoto in een bericht op CO kunt posten neem ik direct aan.
Maar hoe vaak zie je hier niet berichten die nauwelijks leesbaar zijn door de vele typefouten waarvoor achteraf excuus wordt gemaakt omdat het met een smartfoon of tablet zo moeilijk is om correct Nederlands te schrijven?
Het aantal foto's dat zo wazig, over- of onderbelicht is dat er niets op is te zien loopt op CO in de vele honderden. Dankzij die smartfoon.
Je zou je ook moeten afvragen of het noodzakelijk is dat je die foto nu moet versturen of dat het ook over een paar uur kan.
Er zijn deelnemers aan CO die niet dagelijks de berichten lezen, dus voor hen maakt het niets uit of je die foto om 9 uur 's morgens of 9 uur 's avonds verstuurt.
Snel foto's versturen voor het werk kan in sommige gevallen een voordeel zijn.
Maar toen er nog geen digitale fotografie bestond, laat staan smartfoons, kon iedereen ook zijn werk doen. Het is een kwestie van je werk goed voorbereiden. Als je de documentatie bij je hebt en over de kennis beschikt, moet je in staat zijn alle problemen zonder foto's te versturen zelfstandig op te lossen.
Het voordeel van agenda's van meerdere personen op elkaar afstemmen ken ik van mijn vroegere werkkring.
Smartfoons bestonden toen niet, maar wel had iedereen MS Outlook op haar/zijn pc. Een geplande afspraak kon heel vaak niet doorgaan omdat 1 van de deelnemers aan een andere, latere, afspraak een hogere prioriteit gaf of vergeten was die andere afspraak in de agenda te noteren.
En eigenlijk vind ik dit een mooi voorbeeld van "Geen baas meer over eigen apparatuur". De apparatuur probeert de baas te worden over de eigenaar van de apparatuur.
Die tijdswinst is van belang omdat de werkdruk vaak nogal hoog ligt.
De werkdruk was 20, 30 of 40 jaar geleden ook hoog. Dat is echt geen nieuw verschijnsel.
Tot ongeveer 1965 bestond er geen vijfdaagse werkweek, op zaterdag werd er gewoon een halve dag gewerkt. Een werkweek was toen 48 uur.
Die is langzaam afgebouwd naar 45 uur, toen naar 42 uur, 40 uur en nu schijnt 38 uur de norm te zijn.
Jarenlang heb ik gemiddeld tussen 6 en 15 uur per week moeten overwerken. Dat was niet omdat de werkdruk zo laag was...
Klagen bij de chef leidde tot het standaard antwoord "Een dag heeft 24 uur".
En wat ik persoonlijk heel fijn vind: mensen kunnen me bereiken zonder dat ik m'n werk moet onderbreken voor een telefoongesprek.
Weer een voorbeeld van de apparatuur die de baas wordt over de mens.
Je kan en hoeft niet altijd bereikbaar te zijn. Tenzij je dat tevoren om een heel dringende reden met iemand hebt afgesproken.
Als iemand op een ongelegen moment belt kan je altijd heel kort zeggen "Ik bel je straks terug" of je neemt de telefoon niet op. Er bestaat ook nog zoiets als voicemail.
De moraal van het verhaal: Waak ervoor dat je niet de slaaf wordt van je eigen apparatuur. Die apparatuur is er om de mens te dienen, niet andersom.
Sommige mensen raken panisch zonder smartphone, chefs bellen zich suf als je per ongeluk niet binnen 20 seconden opneemt. waar was je, waar ben je, is alles wel goed ZUCHT. Toen ik dik 30 jaar geleden begon met werken deelde de sjef in de morgen de werkbonnen uit met toelichting en een bakkie. Daarna ging iedereen met de werkbus op pad en tegen 16:00 weer terug op de zaak. Heel af en toe kwam de sjef wel eens op het werk langs.
Heerlijk die rust ipv dat gestress
15 jaar geleden ging ik naar Nigeria, Congo,... om machines te gaan installeren, zonder gsm. En als ik dan eens met een vaste telefoon belde naar de baas met een probleem dan zei die simpelweg 'van hieruit kan ik niets doen, los het zelf maar op'...
Toen ik dan eens 3 weken niets van mij liet horen werden ze wel een beetje ongerust... 
(nostalgische anekdotes, ik weet het , sorry)
Wat betreft nieuwe technologie: het interesseert mij zeker en vast heel erg, ik lees er veel over (oa hier).
Maar wat betreft aankoop en gebruik blijf ik liever in de achterhoede en wacht ik af of het een blijvertje is. Weinig technologie zijn blijvertjes als je het over iets langere termijn bekijkt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, ik zie vaker 2 zijden van dat verhaal. enerzijds op de zaak waar een aantal man zoveel belt dat 10 minuten praten ermee een zeldzaamheid is zonder dat die telefoon vaker afgaat ondertussen. en dus mensen 3x op een dag hebben dat diegene steeds in gesprek is. anderzijds de mensen op de klus die in de pauze vast hangen aan die telefoon, filmpjes kijken en appen, ik zou zweren dat er al bij zijn die een platte kant aan hun duim krijgen. elke keer dat de werkbroek kreukt wordt die telefoon erbij gepakt, want er moest eens een berichtje zijn binnen gekomen, leid erg af met een klus..
ik ken er ook wel die dat erg snel zat zijn en als steeds die telefoon afgaat, ze het ding in de bus mikken of gewoon uitzetten. anders maak je fouten of worden dingen vergeten..
ik hoor die gsm ook wel ping geluiden maken over de dag, maar email lees ik thuis wel weer. appjes hebben ook geen ala minuut prioriteit. soms ben ik aan het bellen met de dect, gaat m'n gsm af ( want de dect is in gesprek ) en vervolgens gaat weer een andere telefoon af want je hebt de receptie dienst erbij die dag. ik werk 1 ding per keer af, men wacht maar of belt maar terug.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 13 juni 2016 19:16:58 schreef Peter112:
Sommige mensen raken panisch zonder smartphone, chefs bellen zich suf als je per ongeluk niet binnen 20 seconden opneemt. waar was je, waar ben je, is alles wel goed ZUCHT.
Dit is voer voor psychologen.
Is het verlatingsangst, bang de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen?
En van de andere kant, is die chef een controlfreak of hij heeft geen vertrouwen in de mensen aan wie hij leiding behoort te geven.
Ik hou het op een combinatie van al die factoren.
Toen ik dik 30 jaar geleden begon met werken deelde de sjef in de morgen de werkbonnen uit met toelichting en een bakkie. Daarna ging iedereen met de werkbus op pad en tegen 16:00 weer terug op de zaak. Heel af en toe kwam de sjef wel eens op het werk langs.
En zo hoort het ook. Een leidinggevende mag er op vertrouwen dat zijn medewerkers zelfstandig hun werk uit kunnen voeren.
Als hij dat niet kan of durft heeft hij zijn eigen werk niet goed gedaan want de verkeerde mensen in dienst genomen en/of ze niet de goede opleiding gegeven.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Even de originele stelling:
Het gaat er niet om dat we tegen de moderne techniek zijn. Integendeel. Wij zijn de voorlopers en zelfs ontwikkelaars. Waar we tegen zijn is dat we reclame krijgen en apps die niet doen wat we willen.
evdweele
Overleden
Precies. En wat doe je dan in zo'n geval? Weigeren.
Een "Nee - Nee" sticker op de brievenbus voor papieren reclame, een adblocker op je pc en een telefoon uitkiezen waar al die ongewenste rotzooi niet op zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of die het binnen onredelijke termijn helemaal niet meer doen. Ik installeerde onlangs de nieuwste whatsapp en die zei in koeieletters dat hij na 31-12 onbruikbaar zou zijn. Ik ben dus naar de vorige versie teruggegaan, maar misschien zetten ze de dienst wel op de server uit.
Let wel, het gaat om een telefoon die nog maar net 4 jaar oud is (en waar Microsoft zelf trouwens ook de kraan voor heeft dichtgedraaid toen hij 1 jaar was ofzo, ook al niet netjes). Het kost geen enkele moeite om de app gewoon niet meer te updaten zodat hij faalt tegen de tijd dat er een verandering in het protocol plaatsvindt en niet op een aan de gebruiker opgedrongen moment.
evdweele
Overleden
Ik heb hier een gsm-telefoon liggen van 15 jaar oud. Die doet het nog steeds.
De accu is alleen binnen een dag leeg, daarom gebruik ik hem niet meer.
testman
een gsm als die men had in 1999 heb je tegenwoordig niet meer. een smartphone is met 5 jaar oud niet bruikbaar meer als je meewilt met updates en dergelijke. de ondersteuning vervalt toch wel, en nieuwe apps vergen hardware die alleen nieuwe toestellen ondersteunen. gemiddeld gaat een smartphone 18 maanden mee. ik doe er al ruim die tijd mee, maar als het ding gaat haperen ga ik niet repareren, maar naar de opvolger. heb al vaker gezien wat die dingen doen in je zakken, ze torderen steeds en krijgen losse verbindingen. daarmee blijf je ellende houden. had m'n eerste ook, in m'n zakken ging hij vaker ineens plat maar op tafel bleef het ding werken. spijkerbroeken en smartphone in zijzak zijn geen recept voor lang meegaan..
joopv
Golden Member
Op 13 juni 2016 00:21:36 schreef evdweele:
[...]Maar dat kon 100 jaar geleden ook al, en het was veel persoonlijker dan een tekstje op een beeldscherm.
En het zal je misschien verbazen, dit medium bestaat nog altijd
[bijlage]
Briefpost bestaat ook nog. Misschien heeft iemand wel een internetforum - briefpost interface. Dan kan je je pc aan de wilgen hangen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 13 juni 2016 20:58:00 schreef testman:
een gsm als die men had in 1999 heb je tegenwoordig niet meer. een smartphone is met 5 jaar oud niet bruikbaar meer als je meewilt met updates
5 jaar vind ik zonder meer redelijk, ook al maak ik er een sport van om er langer mee te doen. Problematisch wordt het als de OS-ondersteuning en de ondersteuning van native diensten na 1 of 2 jaar wegvallen, maar de telefoon blijft het tenminste verder wel doen en voor die diensten zijn opzich alternatieven van 3e partijen. Dat een 3e partij kennelijk van zins is om niet alleen de ondersteuning van hun app te stoppen maar ook actief te saboteren, gaat me wel wat ver. Dat maakt hun totale product onbruikbaar en is zo bezien ernstiger dan een telefoon die verandert in "abandonware".
Op 13 juni 2016 20:34:45 schreef Hoeben:
Even de originele stelling:
Het gaat er niet om dat we tegen de moderne techniek zijn. Integendeel. Wij zijn de voorlopers en zelfs ontwikkelaars. Waar we tegen zijn is dat we reclame krijgen en apps die niet doen wat we willen.
Dus schrijven we software die wel doet wat we willen en repareren we computers en machines zodat die ook doen wat wij willen!
Op 13 juni 2016 20:58:15 schreef joopv:
Briefpost bestaat ook nog. Misschien heeft iemand wel een internetforum - briefpost interface. Dan kan je je pc aan de wilgen hangen.
Da's toch niet zo moeilijk. Je print CO uit of je laat het uitprinten. Dan ga je het lezen, al of niet na versturen van dat papier naar je toe. Als antwoord schrijf je een brief en die stuur je eventueel per post naar je toe. En deze brief klop je zelf in of laat je inkloppen op CO-forum. 
Op 13 juni 2016 20:58:15 schreef joopv:
[...]
Ook daarbij zijn "hacks" niet heel ongewoon...
Lees: factuurfraude door brievenbus-hengelen of corruptie bij de post(bodes).
Op 13 juni 2016 18:39:43 schreef evdweele:
De werkdruk was 20, 30 of 40 jaar geleden ook hoog. Dat is echt geen nieuw verschijnsel.
Tot ongeveer 1965 bestond er geen vijfdaagse werkweek, op zaterdag werd er gewoon een halve dag gewerkt.
Precies, in de jaren 80 en 90 was het heel gewoon als je op Zaterdag moest werken. Wij werkte iedere Zaterdag tot 4 uur, dan begon je weekeinde.
Een werkweek was toen 48 uur.
Die is langzaam afgebouwd naar 45 uur, toen naar 42 uur, 40 uur en nu schijnt 38 uur de norm te zijn.
Ik heb jaren van 8.00 tot 23.00 gewerkt, plus de Zaterdag. Het was niet anders toen.
Jarenlang heb ik gemiddeld tussen 6 en 15 uur per week moeten overwerken. Dat was niet omdat de werkdruk zo laag was...
Dat was vroeger heel normaal, moet je tegenwoordig is mee aankomen. Dan verklaren ze je voor gek, en misschien was dat ook wel zo. 
testman
uit een recent onderzoek stond NL bovenaan met overwerken. 58% van de werknemers maakt 6 uur per week aan overuren. http://www.accountancyvanmorgen.nl/2015/11/11/nederlanders-kampioen-ov…