Hallo,
ik heb een siemens LOGO plc die ik graag als volgt wil programmeren:
een potmeter wordt aangesloten op een analoge ingang. deze waarde moet gelezen worden en omgezet worden naar een x tijd.
dus mijn 0 tot 10 volt komt binnen en deze waarde moet worden omgezet worden naar een tijd. 0 tot 10 volt moet wisselen tussen 0- 40 seconden.
heeft iemand een idee met welk functie blok ik dit moet programmeren en hoe precies?
Groeten Hans
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Na je analoge ingang gebruik je een Analoge versterker. Die stel je in op je ingangspotmeter (gain en offset)
Dan kan je elk willekeurige tijdfunctie gebruiken.
Als waarde kies je dan via Reference de waarde van je analoge versterker.
Eventueel kun je na je analoge versterker een rekenfunctie (Mathematical block) plaatsen om je ingangsspanning bij te stellen.
Welke LOGO heb je ? 0BA...
maar welke waardes vul je dan in bij de gain en offset?
en hoe werkt precies die rekenfunctie?
ik heb een 6ED1 052-1MD00-0BA8
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Bij gain en offset vul je de waarden in zodat je analoge signaal overeen komt met je wensen.
Als je in het analoge versterkerblok de minimale en maximale waarden in geeft en als sensor 0-10 Volt gebruikt, dan rekent LOGIOSoft de Gain en offset voor je uit.
Minimaal = 0
Maximaal = 400 (40 x 1/10 sec) zodat je op 1/10 sec je tijd in kan stellen.
Maximaal op 4000 kan ook, dan kun je de tijd nog nauwkeuriger instellen.
Vergeet de rekenfunctie even, die heb je niet per se nodig.
ik heb de waardes ingevuld maar met simulatie krijg ik bij de timer geen waarde te zien. ik heb hem gerefereerd naar de analoge versterker maar naar mijn weten gebeurt er niks doe ik iets verkeerd?
het lijntje naar Q1 wordt gelijk blauw neem aan dat deze dan gelijk hoog wordt?
zie bijlage
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Voor de 0BA6:
Je moet een referentie instellen in je tijdblok.
En je tijdblok moet een startcommando krijgen.
Je zou het ook zo kunnen doen, de timer start dan op als de waarde groter dan 0 wordt. Om weer opnieuw te starten draai je de potmeter eerst naar 0 en dan weer naar een door jou bepaalde waarde.