Het eerste deel was alweer vol, we gaan hier vrolijk verder
Opbouw tips truuk en hints, deel ze hier.
De Leds:
X1 CC, stroomregeling actief
X2 CV, spanningsregeling actief
X3 Spannings verdubbeling actief
X4 LED stroombron (gebruik hier een rode led)
X3 is puur indicatief en handig bij het werken met afwijkende trafo spanningen, X4 dient als zener voor de stroombron, laat deze vooral op de print zitten en gebruik hiervoor een rode led.
X1 en X2 zijn zinvol om te verlengen naar het front, let hierbij op goede verbindingen, als er ergens een breuk zit in die verbinding zal de spannings- resp stroomregeling NIET meer werken, en dat is niet fijn voor je aangesloten schakeling.
Ook de drempelspanning van deze leds mag niet TE hoog worden, dus ga geen blauwe leds gebruiken.
Het uitgangsprintje is NIET optioneel !!
Zonder de condensatoren aan de uitgang kan de voeding NIET stabiel regelen. Als het printje niet past met de gebruikte uitgangsbussen plaatst de componenten die er normaal op zitten dan zwevend aan de uitgangsbussen.
PAS OP, Smerige bug !!
Er is een smerig bugje in de definitieve versie geslopen waarbij bij het uitschakelen de uitgangsspanning hoog kan oplopen.
Dit is potentieel dodelijk voor aangesloten elektronica
Dit is te fixen door een weerstand van 1k5 over C21 te zetten of C21 te verkleinen van 10uF naar 100nF. Zie ook hier.
Als je toch aan het bakken bent in die hoek is het aan te raden R29 te vergroten naar 220 Ohm, voor de werking is dit niet noodzakelijk. Maar zo blijf je binnen de officiële maximale stroom die de opamp mag sinken.
De hoofd trafo:
De voeding is ontworpen voor een trafo met midden aftakking om zo de dissipatie te kunnen beperken. Als je die niet wilt gebruiken is het genoeg om D9 weg te laten.
De rest kun je gewoon monteren, alleen komt de uitgang van de brugcel dan direct over de elco.
De componenten rond de FET zijn dan in principe niet meer nodig.
(U1, R1, R2, D1, Q1) maar het kan geen kwaad ze op de print te zetten.
Maximale stroom:
De print is bruikbaar tot 5A, daarboven moet het vermogensdeel extern opgebouwd worden ( waarschijnlijk wil je dan ook een extra regel transistor gebruiken ) denk hierbij ook aan de dissipatie van de transistoren, 15V bij 5A door twee arme TO220 packages is misschien wat heftig.
De hulptrafo:
De hulpvoeding hoeft niet symmetrisch te zijn, de buffer elco's zijn groot genoeg om met enkelzijdige gelijkrichting weg te komen. Als je een trafo met enkele wikkeling gebruikt sluit dan een van de buitenaansluiting van de trafo connector niet aan.
Externe aansluitingen:
De potmeter aansluitingen zijn eventueel extern aan te sturen met een 0-5V signaal. Let er op dat eventuele rimpel in deze spanning meteen op de uitgang terug te zien is. Als je met een externe spanning wilt werken sluit dan de massa van die spanning aan op de positieve uitgangsklem.
Flexibel:
Het idee is dat de voeding schaalbaar te bouwen is, dus wie nog een trafo heeft liggen met niet al te absurde formaten kan daar perfect een voeding mee bouwen door wat te spelen met een paar weerstandswaardes die de spanning en stroom bepalen, in de bijsluiter bij de kit zijn enkele voorbeelden gegeven..
Het gunstigste is een trafo met midden aftakking, dan kan er automatisch een wikkeling bij geschakeld worden bij een hogere uitgangsspanning. Dus hoeft er minder in de koelplaat opgestookt te worden.
Paneelmeters:
Als er gebruikt wordt gemaakt van paneelmeters die met een ICL7106 werken en de common los van de InHi en InLo hebben dan kunnen die meters direct gevoed worden uit de +-5V van de voeding en via een paar weerstandsdelers aangesloten worden op de voeding.
Ga geen grote stromen trekken uit de hulpvoeding om paneelmeters met een LED uitlezing direct te voeden, dit zorgt voor drift van de 7805 die als referentie gebruikt wordt EN het kan voor onverwachte effecten zorgen bij in/uit schakelen.
Verder kunnen natuurlijk ook andere universele paneelmeters gebruikt worden. De voltmeter kan direct over de uitgang en de Ampere meter is met een geschikte weerstandsdeler direct aan te sluiten tussen de stroom sommator weerstanden en de massa.
Let er daarbij op dat je die constructie niet te laagohmig maakt, minimaal 10k is geen gekke waarde.
Optionele sense lijnen:
Op de uitgangsprint zitten twee gaatjes voor sense draadjes. (niet gelabeld overigens) en ook op de hoogdprint zijn twee niet gelabelde plaats, eentje (S+) tussen D6,D7 en R10,R23 de andere (S-) tussen R20 en C11.
Deze zijn als optie op de printen gezet voor de mensen die tot het gaatje willen gaan (jullie weten wie jullie zijn ) het praktisch nut ervan is discutabel. Een "echte" sense hoort namelijk met een paar bussen op het front, en dat kun je met deze beter NIET doen, ze zijn namelijk niet beveiligd tegen verkeerd aansluiten.
De punten 'A' zitten er puur om de pcb software gelukkig te houden. Ofwel, die kun je compleet negeren.
Schema:
En last but not least, het schema en de bijsluiter
Het instrumentkastje van de laatste proto is bij Banggood te vinden voor minder dan een tientje. Een 25V 1,5A voeding is net in dit formaat behuizing te proppen.
Laatste update: 20-10-'16 10:53, bijsluiter toegevoegd