Hoi circuits onliner's

Bij ons op de zaak hebben we verschillende roldeuren (overhead deuren)waarvan er nu een niet wil zakken met éen druk op de knop .

Je moet de zakknop inhouden dan daalt ie wel maar zodra je deze loslaat stopt ie terwijl het normaal zo is dat je de knop een keer indrukt en dat deze dan zakt totdat deze beneden is en afslaat door de drukschakelaar(pressostaat?)

Ik heb wel gemerkt dat als je de drukschakelaar even loshaalt terwijl de deur halverwege staat en daarna weer aansluit dat ie dan wel met éen druk op de knop wel volledig zakt totdat deze beneden is dan vervalt deze weer in de oude fout.

Ik heb de print visueel bekeken op breuken en bij de relais door gesoldeert deze ziet er goed uit niks verbrand of beschadigt .

Ik heb zelf een vermoeden dat er een relais in zit die de taak heeft als overname contact zodat deze gepulst wordt en pas afslaat als de drukschakelaar deze activeert .

Maar zonder schema wordt het beetje lastig .

Nou zijn ze bij ons nogal makkelijk zet er maar een nieuwe pcb in ,maar dit beestje is niet meer te verkrijgen .

Daarbij vindt ik het kolder om dan gelijk maar de boel te vernieuwen terwijl het waarschijnlijk een relais is .(de afvalhoop is al zo groot)

Ik was al beetje gaan zoeken voor schema's maar dit is eigenlijk niet te vinden (google / esi / elektrotanya)

ik kwam wel een paar topic's tegen met daarin de c.o er MORC ik begrijp dat hij wel het een en ander van deze deuren weet .

Maar alle tip's zijn welkom .

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160310_101556.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160310_101549.jpg

Klinkt alsof de sensor geblokkeerd is of kapot.

Deur alleen handmatig bedienen is normaal bij kapotte beveiliging. Dwingt je om erbij te blijven..

Ik zou met een multimeter kijken of de sensor bij opengaan weer vrijgeeft of na iedere reset bij de eerste keer dicht blijft plakken.

dat de deur een halve keer werkt met de pressostaat op de rubber strip onder even losgehaald zegt niet veel goeds. die strip is niet om te stoppen op de grond, maar evt obstakels te "zien" en dan weer open te lopen.

normaal loopt de deur tot de vloer en plafond met de eindschakelaars op de motor zelf.

als de strip wordt ingedrukt op de vloer zit daar wrs het probleem. je trekt de slang los, druk vereffent. wat doet de deur als je het slangetje los laat zitten? als hij duidelijk op de vloer niet stopt is de eindschakelaar verlopen. check ook even wat andere deuren van dit type dan doen. de rubber strip hoort overal te werken als er een obstakel onder komt.

tegenwoordig zit er ook vaker een ir sluis in die strip, want de strip wordt oud en gaat lucht lekken op den duur en dan werkt deze niet meer.

Het was handiger als ik dit ook even had vermeld .

De drukschakelaar die werkt goed want zodra je de zakknop inhoud bij het dalen en geeft een klap onder het rubber van de deur dan krijgt ie gelijk het het commando om open gaan en doet dat dan ook .

Het is trouwens een verbreek contact want zodra je de schakelaar elektrisch loskoppeld dan gooit ie de deur ook open terwijl ik de daal knop nog inhoudt waarschijnlijk overruled deze het zak commando.

De drukschakelaar blijft dan ook niet plakken .

Daarom na dit getest te hebben ging mijn idee uit naar de elektronika een relais of zo .

Vaak kennen die deuren ook een beveiliging dat hij eerst helemmal open moet, ik zo'n deur gehad die na spanning eraf alles uit zij geheugen kwijt was. Automatisch zakken werkte dan ook niet, tenzij ik deur de eerst helemaal max. open had laten lopen.

of als er een handbediening ( met ketting via vrijloop ) opzit welke half is opengezet, de motor ziet dit soms ook middels een schakelaar en gaat dan ook alleen nog handmatig..

heb dat eens gehad bij een roldeur, monteur zei trafo stuk, print niet meer aan te komen dus wordt 1000 euro voor nieuwe besturing. trafo was goed, handbediening stond erop getrokken en ketting was eraf gevallen..

stopknoppen zijn overigens ook verbreekcontacten. omdat die nooit worden gebruikt willen ze weleens slecht contact maken..

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

Dat van ship kan ik morgen even proberen .

En de stopknop van testman controleer ik ook even dat zijn goeie tips .

Heb ook vaak gezien dat een drukschakelaar, dw-schakelelaar noemen ze dat bij deuren, te gevoelig wordt na verloop van tijd en al geactiveerd wordt door een kleine schokbeweging van de deur. Bij de meeste types zit en een stelschroefje op waarmee de gevoeligheid in te stellen is.

Mocht wel blijken dat je een nieuwe print nodig hebt kijk dan eens bij iddparts die lui hebben leveren ook universele vervangingsprinten die je helemaal kan instellen op het type motor dat je hebt.

Bij ons op de zaak lopen er zo ook enkele poorten, snelloop poorten. Als de spanning eraf is geweest moet je de eerste volledige beweging ook op de knop blijven drukken. Als die beweging zonder fout kan worden uitgevoerd gaat alles weer automatisch.

Wat je moet nakijken:
Als de poort onder is, blijft het contact van de strip gesloten of gaat dit open? Vergelijk ook met een andere poort! Sommige poorten stoppen even voordat ze helemaal beneden zijn om dan verder te zakken tot op de rubber. Meestal zal bij zulke fout bij het automatisch lopen de poort tot onder gaan en meteen weer openen. Dit komt voor wanneer de kabels wat gerokken zijn waardoor het eindpunt 'verder' staat dan het moment van het contact van de rubber met de vloer, of dat er iets de stootrubber activeert.

Controleer de kabels, een kabelbreuk tussen sensor (rubber) en aansluitbox geeft hetzelfde effect maar is moeilijk te vinden, die onderbreking kan ook kort zijn bij het openen (of sluiten) waardoor de poort net niet in terug openen modus komt maar wel de fout genereert dat er een obstakel (calamiteit) heeft plaatsgevonden.

Verder, bij oudere poorten gebeurt het dat de sensor wat is verlopen (door trillingen geeft deze foutieve foutcodes) of dat het eindpunt is verlopen (de nokken op de motorregeling zijn wat ingelopen).

Allemaal stap voor stap grondig nakijken en je zal wel iets vinden. Een fout op de print lijkt me niet meteen een kanshebber. Wat wel al eens is gebeurt is dat een poort 'gek' reageerde op de bediening. Even de spanning eraf voor een minuut gaf de oplossing. Maar dat zal je eerste probeersel al wel zijn geweest.

Succes.

Dit probleem komt me heel bekend voor. Af en toe gebeurt dit bij ons ook wel op het bedrijf. Er zijn nog wel nieuwe onderdelen te krijgen voor dit oudere type. Alleen dien je dan een complete print te vervangen en dit is een dure aangelegenheid.

Op een of andere wordt het systeem geblokkeerd. Wat ik 9 van de 10 keer doe is de knop naar beneden ingedrukt houden en de deur volledig sluiten. Bij ons hoor je dan een klik uit de kast komen, het systeem is dan vrij gegeven. En kan ik weer gewoon gebruik maken van de drukknoppen.

Als je de deur sluit gaat hij helemaal tot de grond dicht of gaat hij vervolgens weer open?

je hebt hier nog geluk, de overhead deur heeft wrs alleen eindschakelaars en de rubber strip. ken er ook waar een berg meer beveiligingen opzit. als er een spinneweb voorzit werkt het al niet meer dan..

tijd terug klapte op t werk 1 van de veren van de overhead deur. dat was een klap zeg, leek alsof er een stuk gevel naar beneden was gekomen.

dat bleek de reden van het jarenlange piepen te zijn met open en dicht lopen, er zat geen vet op die veer. 2 weken voor de veer klapte, was het piepen ineens opgehouden wat dus al indiceerde dat de frictie te groot was geworden op die veer.

wat ik me herinner van de crawford deur die op m'n vorige werk hing was idd dat deze dichtliep en het laatste stukje rustig deed tot deze op de strip stopte. dat was geen perfect systeem, zomer of winter scheelde wel een paar cm in de kier onder de deur. de deur was ook al 25 jaar oud.. helemaal goed was het niet af te stellen of je kon het vaker per jaar doen, anders liep de deur klem op de vloer.

vasthouden van de knop is nog werkbaar, jaren terug was er een lamel uit de overhead deur gereden, er zat 2 weken levertijd op. de motor trok de kromme deur maar net nog, dus de hele dag maar open laten staan anders was hij snel oververhit. gelukkig was dit in mei, niet in januari. eerst kon je hem helemaal niet bedienen, moest met de pallettruck omhoog gedaan worden. als je die nodig had moest de deur ook open doorgaans, dus plank eronder steken. ik heb maar het eea aangepast met de beveiliging dat het met de bediening werkbaar was, want dat was geen doen..

Het wil nog weleens helpen om de deur tot op de grond dicht te doen en dan een seconde of 30 de stopknop in te houden,voorwaarde is wel dat hij als je begint helemaal open is. daarna werkt alles weer naar behoren. Althans wel bij onze crawford deur.

Hoi luitjes vandaag na werktijd even naar de deur gekeken toen had ik er tenminste even de tijd voor .

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160318_132447.jpg

Ik heb als eerste de deur helemaal open gedaan en volledig laten zakken (idee timmie )maar dit mocht niet baten het probleem bleef .

Daarna dus de pressostaat uitgewisseld van een andere zelfde deur uit het zelfde bouwjaar bleef hetzelfde .

We hebben in het pand overigens verschillende deuren uit meerdere bouwjaren.

Daarna lag de sensor los en haalde ik de spiraalkabel los om te meten toen hoorde ik het relais schakelen .

Na de spiraalkabel nagemeten te hebben bleek dat deze in sluiting lag .

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160318_132455.jpg

Dus maandag maar eens even kijken of ze een spiraalkabel willen bestellen !!

Bedankt bij deze!!

de spiraalkabel welke rot is geworden, komt idd ook wel voor. heb er onlangs 1 in handen gehad welke niet meer aan te strippen was, aders helemaal broos geworden..

soms zit het probleem bij een bewegend deel, bijv die trekontlasting.

Spiraalkabel is toch een veel voorkomend probleem.
In het vorige pand met 2 deuren gehad en waar ik nu gehuisvest ben weer met 2 deuren vlak na elkaar.

Op 13 maart 2016 12:24:18 schreef testman:
als de strip wordt ingedrukt op de vloer zit daar wrs het probleem. je trekt de slang los, druk vereffent. wat doet de deur als je het slangetje los laat zitten? als hij duidelijk op de vloer niet stopt is de eindschakelaar verlopen.

Ik heb het altijd zo vreemd gevonden dat na onderhoud van een van onze Crawfords, die daarvoor (voor zover ik weet) gewoon deed wat 'ie moest doen, de motor ineens 3 seconden lang bleef lopen terwijl de deur al dicht was. Er zal vast een slipkoppeling opgezeten hebben aan het geluid te horen, maar ik heb nooit begrepen waarom er aan gesleuteld moest worden.

Op 13 maart 2016 12:24:18 schreef testman:
tegenwoordig zit er ook vaker een ir sluis in die strip, want de strip wordt oud en gaat lucht lekken op den duur en dan werkt deze niet meer.

Grappig ;) Menig deur op m'n werk is behoorlijk op leeftijd, maar overal werkt de stootliniaal nog prima (ik ben waarschijnlijk wel de enige die dat zo nu en dan eens test...)

Op 13 maart 2016 18:35:16 schreef testman:
stopknoppen zijn overigens ook verbreekcontacten. omdat die nooit worden gebruikt willen ze weleens slecht contact maken..

Dan ben ik denk ik ook de enige die ze gebruikt ;)
De deur van 3,5-4 meter doe ik slechts zelden helemaal open. Met mijn 1 meter 70 kan ik er gemakkelijk met minder onderdoor ;)

De spiraalkabels hebben bij ons inderdaad ook al meerdere keren voor problemen gezorgd.

Wel een leerzaam topic! Onze deuren zijn duidelijk behoorlijk op leeftijd, want die automatische zaken die ik lees kennen ze niet ;)

Ok, de nieuwste vast wel, maar die deur is net een maand oud. Ik moet nog steeds eens kijken/onderzoeken hoe het kan dat die deur zich kan sluiten. Die nieuwe deur heeft alle nieuwe veiligheden en zo, onder andere een lichtsluis. Blokkeer de straal bij sluitende deur, dan stopt deze en opent weer.

Echter, bij het met de hand of afstandsbediening sluiten van de deur, passeren 2 'knelbeveiligingen' (plastic afschermkappen rond de aanhechtingspunten van de trek-kabels)) diezelfde lichtsluis: de van oranje naar rood oplichtende LED in de sluis geeft duidelijk aan dat de straal geblokkeerd wordt, maar de deur blijft sluiten. Ergens moet de sturing dus verteld worden dat iets 'legitiems' de straal blokkeert, maar nog geen idee wat.

de stopknop, die zit er op t werk niet eens meer op. moest van de baas eruit omdat men eens de onderste lamel eruit had gereden want de deur stond niet ver zat open.. die knop mis je wel ,zeker als er maar 5cm opening nodig is om alleen stank van lassen/ verven oid af te voeren. ik moet nog steeds de koppeling met de gasheater opnieuw aanleggen. kost nu veel te veel gas als die deur weer eens te lang open staat.

deze roldeur is een 25 jaar oud, maar van een modernere besturing en motor voorzien. rubber onder de deur heeft een lichtsluis, en er zit nog een lichtsluis tegen doorlopen. dat is echter vervelend, want doet men eens de deur zelf dicht, lopen ze door de straal heen als ze naar buiten lopen. dan kun je alsnog zelf de deur gaan sluiten..

het voordeel van de strip met pressostaat is dat bij een kromme deur de boel nog steeds werkt. bij een lichtsluis in die strip kan de deur geen 2cm krom staan, want dan is het licht reeds onderbroken.. ken wel wat deuren die jarenlang met een deuk van 10cm in de onderste lamel nog hebben gewerkt..

De deuren die bij ons in het pand zitten variëren van 1996 tot 2011 .

Met 2 niet nader te noemen grote merken.

Hierin zie je elektronisch grote verschillen qua besturing .

En zoals timmie en ship al aangaven zitten hier deuren bij die als ze stroomloos zijn geweest je ze opnieuw de eindaanslagen moet laten weten .

Doormiddel van de deur een keer handmatig te bedienen .

Alleen zelfs de nieuwste microcontroller gestuurde overheaddeur maakt nog steeds gebruik van de pressostaat .

Wat ik ook nog was vergeten te melden dat bij de donor deur waar ik de pressostaat even van had geleend .

Daar had de onderhoudsmonteur de draadjes van de pressostaat los door de gaatjes van de aansluitingen gedaan bij gebrek aan klauwkabelschoentjes.

Dat heb ik ook gelijk maar in orde gemaakt .

die kabels gaan vaker kapot, men gebruikt er dan ook veelal 2x 1,5mm2 voor. als je de kabel van bovenaf laat lopen gaat het eigen gewicht ook weer parten spelen. de kabel rekt op, komt in een krul en schaaft langs de hoek van de deur met openlopen. feitelijk zou een krulsnoer van een telefoonhoorn ook al voldoen.

beste

hier een vergelijkbaar probleem

op de printplaat in de besturigskast wil het lampje wel eens uitgaan
en dan werkt hij niet meer zoals het moet

de onderdoorloop beveiliging doet het na mijn idee niet goed ,kan het mis hebben

er loop een plus en een min naar toe en er loopt nog een kabel
als alles werkt dan komt op die kabel 9,5 volt
stel ik onderbreek de lichtstraal dan zie je de voltage even verschieten en gaat de deur gelijk omhoog

als het controle lapmpje op het bord in de besturingskast uit is dan betekent dit dus dat er dus die storing is,
ik meet dan op die ene kabel plots 12 volt

als die storing optreed brand het lampje van de lichtstraal niet ,tik ik tegen het rubber dan wel.
soms zie je het lapmje op het bord onlogisch aan en uit gaan

de spiraal kabel lijkt goed ik meet geen weerstand

soms kun je de deur wel 50x dicht doen zonder problemen en dan ineens achterelkaar

wie heeft een idee

Als je geen weerstand meet op de spiraalkabel is deze dus onderbroken...
Die zou juist heel laag moeten zijn, maar misschien bedoel je dat wel.
In de rubberflap zit meestal een kanaal wat met een slangetje aan een pressostaat is aangesloten.
Die zit dan in het doosje waar die spiraalkabel naaar toe loopt.
Controleer de pressostaat, ook op een lek slangetje of lek kanaal in de flap controleren en kijk naar de bekabeling.

ja bedoelde idd lage weerstand

maar deze heeft onder de deur een rubber waar links een ontvanger zit en rechts een zender
dus als je in rubber drukt dan word de lichtstraal onderbroken en gaat de deur weer omhoog
dus zonder lucht.

Dan lijkt het mij toch ergens een slecht contact.
Is het rubber wel recht, niet ergens een beetje vervormd of zo waardoor de straal soms onderbroken wordt?
Als tikken op het rubber helpt dan wijst alles in de richting van die beveiling.