Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Tja robot's,
ik vind niet dat ze op een mens moeten lijken...
een grasmaaier die zelf zijn weg zoekt is ook een robot...
Ik heb vrij veel robotachtige dingen gebouwd. Willy de robot muis uit de KIJK (25 jaar geleden geloof ik....) was de eerste....
later ben ik met Uniface van PTCC (philips thuis computer club) aan de gang gegaan...
Uniface was een systeem dat op bijna alle computers werkte... je had een computer interface voor p2000,msx,commondore64/128 en voor pc... uit die interface kwam een bandkabel waar je allerlei printen kon bevestigen..
een print met 8 ingangen, of 8 uitgangen, een ADC 8 bits, een (Dubbele)DAC 8 bits, en ook nog een ADC 12 bits en een DAC 12 bits... een multiplexer (zodat je met 1 ADC 16 metingen kon doen )en je kon totaal 255 printen aan die bandkabel hangen... althans bijna somige kaarten gebruikte 2 adressen
met dat systeem en mijn msx computer en technisch lego heel veel robotjes gebouwt...
autootjes die viltstiftstreep op een grote plank (beplakt met wit papier) volgde... bij verschillende kleuren streep deed die ook andere dingen... ging die harder rijden... of lichtjes gingen aan...
en iets van een sorteer machine... op een lopendbandje kwamen (van uit een trechter) verschillen de kleuren lego steenjes langs een fotocel... en dan werd die op de goede plek van het bandje geduwd zodat kleur bij kleur kwam....
zulke dingen....
ook nog van me matrix printer een scanner gemaakt...
fotocel op de printerkop... via basic de printerkop langs een foto bewegen... met een fotocel en een lampje via de adc de kleur van het papier meten... en dat op het beeld verschillende grijstinten zetten....
tja nu koop je gewoon een scanner...lol...
en eigelijk is het nu me werk geworden....
Ik ben nu PLC programmeur, en schrijf programma's voor machine's ....
en ik vind het nog steeds leuk... als een machine voor het eerst ga werken... en het doet ook alles zoals ik het bedoeld had...
en ik vind het steeds leuker worden door de ontwikkelingen van de vermogens electronica...
bijvoorbeeld laatst een machine gebouwd met 8 servoregelaars van SEW op profibus aan een siemens S7 PLC...
door een paar getalletjes via de bus naar die regelaars te sturen... kan ik machines met een bloedgang van a naar b sturen met een preciesie van 1/10 millimeter...
oke... dat was het wel zo'n beetje...