Ben al tijdje aan het uitzoeken aan een printplaat wat het volgende verschijnsel zou kunnen veroorzaken.
Printplaat met 2 TDA2003 versterkers wordt ingeschakeld en hoor een krakend VROEM dan weer uit VROEM uit ... wanneer ik op deze moment het geluid aanleg komt dit ook niet door soms heel aventoe maar vooral hard gekraak.
Vreemde van het verhaal laat de schakeling ongeveer 5min kraken opeens minder en minder kraak en plots werkt het zelfs tamelijk goed zonder ergens iets te veranderen.
Heb tevens ontdekt dat wanneer ik printplaat verwarm hij het wel meestal van de eerste keer doet.
De hoofdcondensatoren van 470µF zijn reeds vervangen zonder enig succes.
Opmerking: printplaat is van buiten jacuzzi en vermoed dat het misschien iets met vocht te maken heeft oxidatie was merkbaar op componenten deze heb ik reeds vervangen
Iemand tips hoe hieraan te beginnen ?
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
intussen heb ik het bord al behoorlijk proper gekregen en de TDA2003 vervangen maar nog steeds hetzelfde gekraak
benleentje
Golden Member
IK zou eens alle soldeer eilandjes eens opnieuw verwarmen en wat soldeertin toevoegen. Het lijkt een slecht contact probleem of een gebroken printspoor te zijn.
Relais met vocht lijkt me geen goede combinatie. Wat zijn de functies van de relais op de print? Misschien dat schoonmaken van de relaiscontacten het probleem verhelpen. Ik zie zwarte vlekken op C104 (links boven op de print vlakbij de glaszekering). Is dat vuil of is C104 uitgefikt?
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (25%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de boel zit onder de roest zelfs, nooit goed. Dc vuil door gare elco's kan ook, ook de voorversterker kan dat al veroorzaken..
de voeding is zo te zien een trafo met 1 spanning. die grote elco linksboven is wrs ook aan vervanging toe....