Hallo beste forum mensen,
Mijn naam is Hans en ben nieuw in de Arduino wereld , de reden dat ik een starterspakket heb aangeschaft is dat ik met een stappenmotor een model van de oude Botlekbrug(dus niet de storings gevoelige nieuwe brug) aan het bouwen ben van Tecc(soort Meccano)en dit model wil laten bewegen met een stappenmotor.
Het is me al gelukt de landverkeersseinen middels de Arduino goed te laten werken maar toen ik aan het programma voor de stappenmotor begon ging bij mij het licht uit.
Is er iemand die me hier bij kan helpen.BVD Hans.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ten eerste welkom op het forum.
Lees dit eens door, en als je daar nog vragen over hebt horen we het wel.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47
Ik heb denk ik de originele software nog van de botlekbrug...Alleen de PLC zal lastig worden...
Maar voor programmaanalyse zou het wel leuk zijn.
@Hans, erg leuk project! Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou je je vraag kunnen opleuken met een fotootje?
@Mel, gaaf! Zou leuk zijn als Hans daar iets mee kon!
@Evelo, nee Cabot (v.h. Ketjen Carbon) zit nog westelijker aan de A 15. Dit is de brug over de Oude Maas. Naast het westelijk landhoofd zit Aluchemie.
Op 21 maart 2016 10:01:23 schreef mel:
Ik heb denk ik de originele software nog van de botlekbrug...
Is misschien wel leuk, maar denk niet dat de TS daar veel mee kan. Of ging de originele brug ook met stappenmotoren. 
ik denk meteen aan pietplof.......
zal wel weer mijn fetisj zijn, maar explosies blijven leuk en zie in mijn gedachte de brug al open geploft worden...
Op 21 maart 2016 13:57:26 schreef mel:
Nee, iets grondstoffelijker
Dat bedoel ik. Hij heeft dus weinig aan die software voor zijn project. Al is het wel leuk om eens te bekijken natuurlijk. 
Hierbij foto van de Botlekbrug zover als ik nu ben, het is inderdaad zo dat de echte brug niet middels een stappenmotor draait dus zal om een hele andere software gaan als wat ik nodig heb.
Ook het inspannen van de kabels gaat nog een hele klus worden met hef , daal en rechthoud kabels.
De hardware heb ik allemaal maar ik ben op zoek naar een programma waarin ik de motor langzaam kan laten beginnen en ook weer langzaam kan laten stoppen , als ik dit met een gewone elektro motor doe moet ik met allemaal kontacten gaan werken dus leek me een stappenmotor een betere oplossing. Groet Hans.
Stappenmotor werkt eigenlijk heel simpel, je koopt een stappenmotor drivertje van bijvoorbeeld sparkfun, zoals de big easy driver, en met je arduino geef je een aan/uit pulsje. Elk pulsje is een stap.
Heeft je stappenmotor 360 stappen, dan is 360 pulsjes een rondje.
Vaak hebben die drivers een soort modus waarbij je ook 1/8ste stappen hebt, dan moet je dus 8x zoveel pulsen geven.
Maar je kan dus zeer exact de snelheid en omwenteling bepalen
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Als je de brug 'echt' wil maken moet je ook de nodige terugmeld punten voorzien. Slagbomen mogen niet sluiten als het rechter rode verkeerslicht niet aan is. Brug mag niet sluiten als de rivierseinen niet op rood staan. Normaal wordt er middels stroomsensoren nagegaan of de lichten ook daadwerkelijk stroom verbruiken en dus niet alleen aangestuurd zijn maar ook zichtbaar. Voor een model mag je er volgens mij van uitgaan dat de lichten (leds) wel degelijk oplichten als ze aangestuurd worden. Verder zijn er eindschakelaars voor vertragen, stoppen en noodstop als de brug te ver omhoog loopt. Bij het sluiten is er vertragen en gesloten.
Werd deze brug gewoon aan beide zijden omhoog getrokken, met gevaar van scheef lopen? De vredesbrug (of brug der zuchten) in Willebroek is ook een oude vakwerk kabelbrug en kan niet scheef dank zij de constructie met kabels die van linkeroever naar rechteroever lopen en omgekeerd. Het systeem van de tekenpantograaf werd hierop toegepast. Op een aantal foto's zijn de omloopkabels heel goed te zien. De bediening gebeurde in het verleden met koperen hendels. Nu gebeurd de bediening vanuit de centrale bedieningspost te Zemst.
Heb bij de stuw in Lith de elektrische installatie vervangen in 1983 hier waren de motoren die de schuiven omhoog trokken elektrisch gekoppeld ,op de twee motoren die er stonden per stuw deel was een tweede gekoppeld die elkaar bijstuurde om het toerental te bewaken. Het systeem werkte toen al 80 jaar naar behoren. Zal eens kijken of ik nog foto's heb.
+het controleren of een sein in werking is, is vrij simpel.
Een stroomrelais in serie met de verbruiker.
Stroom is lamp aan, relais aan, Geen stroom is lamp uit, of lamp kapot.
Erg mooi!
Ben opgegroeid naast die brug!
Mag ik vragen of dit project voor de hobby is, of een hoger doel dient?
M.v.g.
Kazt
Hallo allemaal ,wat leuk zo`n forum helemaal nieuw voor mij.
Euh ja maar ik moet het wel nog een paar keer lezen hoor.
Verder is het zo dat ik mijn prioriteit ligt bij het bewegen van de brug en als dat gelukt is dan ga ik verder met de slagbomen en dat met een servo.
De Botlekbrug heeft alleen aan de Oostzijde een aandrijving en wordt inderdaad recht gehouden doormiddel van rechthoudkabels.
De brug bij Willebroek ken ik ook ,daar ben al vele malen onderdoor gevaren, ik vond het ook jammer dat de sluis Willebroek is verdwenen ,weer een stukje romantiek uit het varen was toen weg.Dat is ook de reden dat ik gestopt ben met varen en nu dus op de Botlekbrug brugwachter ben.
Maar helaas gaat ook deze brug verdwijnen en blijft alleen de Rozenburgsesluis nog voor me over. Groetjes Hans
Leuk. Ik heb een aantal jaren geleden de Goereese sluis gerenoveerd.En ik ken een aantal van je collega,s.
Was een echt leuk project.
buckfast_beekeeper
De vredesbrug is wel een brug met heel weinig technische problemen. De tafelbruggen type Brielenbrug Tisselt geven meer problemen. Om de brug vlak te krijgen is er personeel aan 2 zijden nodig. Er zijn geen omloopkabels om de brug recht te houden.
Sluis Klein Willebroek (1ste toegang naar het kanaal)? Verbinding Zeekanaal-Rupel? Deze is volledig in dienst. Wordt alleen nog gebruikt door pleziervaart en passagiersschepen. Dit jaar wordt er naast de 'kapel' een nieuw dienstgebouw geplaatst. Tot een jaar of 4 geleden was deze sluis in de winter gesloten. Nu is ze het ganse jaar door tij gebonden open tussen 6:00 en 22:00. De toegangsuren maak ik trouwens. Tot 3 jaar geleden was ik er teamleider samen met Nijverheidsbrug, sluis Zennegat (KLD) en centrale Kampenhout.
Ook het oude bruggetje naast de sluis is nog steeds in takt. Wel elektrisch bedient, maar wel oude staat.
De oude zeesluis Wintam (2de toegang van Rupel naar Zeekanaal) is volledig gedempt en vervangen door de nieuwe zeesluis (3de toegang maar dan via Schelde net opwaarts de Rupelmonding).
Ik ben zelf teamleider binnenvaartbegeleiding op het kanaal van Leuven naar de Dijle ofwel het bier kanaal. Met 3 personen bedienen we 10 bruggen en 4 sluizen op het kanaal vanuit een centrale post te Kampenhout. Dus zijn we nog collega's van elkaar.
Op 22 maart 2016 15:37:13 schreef Hans0.2:
De brug bij Willebroek ken ik ook ,daar ben al vele malen onderdoor gevaren, ik vond het ook jammer dat de sluis Willebroek is verdwenen ,weer een stukje romantiek uit het varen was toen weg.
Dan ken je zeker café Zeehaven bij Regina?
buckfast_beekeeper
Zeehaven of Zeezicht?
edit:@evarist Zeezicht is toch het café/restaurant net naast de sluiswachterswoning? Is het niet deze die je bedoelt? Verder naast de jachthaven ben ik nog niet geweest.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (80%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wauw, soms is de wereld wel heel klein!
Op 22 maart 2016 16:43:26 schreef buckfast_beekeeper:
De tafelbruggen type Brielenbrug Tisselt geven meer problemen. Om de brug vlak te krijgen is er personeel aan 2 zijden nodig.
En het standaard geintje is om de stagiair naar de overkant te laten zwemmen? 
Op 22 maart 2016 17:02:55 schreef buckfast_beekeeper:
Zeehaven of Zeezicht?
Zeehaven aan de pleziervaarthaven. Ik heb in Willebroek 30 jaar lang een zaak gehad.
Dat cafeetje deed me steeds denken 'aan dat kleine café aan de haven' van Vader Abraham.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (17%)]
Hebben de brugwachters nog steeds zoveel tijd voor hun modelbouw? Heb ooit eens drie spotjes bij de lage erf brug in Rotterdam bij moeten bouwen, zodat de brugwachter zich beter kon concentreren op zijn modelbouw schepen.