Wat is tegenwoordig een goede wasmachine?

Constructa kom ik niet bijna niet tegen. Het valt onder de BSH groep net zo als bosch, siemens, neff en gaggenau.

Ignis kom ik heel soms tegen maar die zijn dan wel redelijk oud en niet meer rendabel om te repareren. Zoppas en acec heb ik nog nooit gezien.

In de winkel waar ik als monteur werk verkopen we: electrolux, beko, zanussi, aeg , bosch ,siemens en miele. Het valt wel op dat de meeste mensen voor bosch/siemens gaan. Dit zijn opzich wel goede machines. Nooit zo goed als miele, maar daar betaal je ook meer voor.

mel

Golden Member

Ik wil noooit meer een Bosch...dat meen ik.
ik had een wasdroger van dat merk, en na 3 maanden ging dat ding lekken..
2 keer een monteur bij geweest, maar bleef lekken.Ik had gelukkig toen een huurhuis, en ik heb een gaatje geboord in de vloer waar de machine stond...
scheelde heel veel dweilen >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 februari 2017 19:59:17 schreef ohm pi:
Snap ik niet. Hoe loopt de stroom van een ESD-onveilige snaar naar de print en dan weer retour naar die snaar? Is de trommel of riemschijf geisoleerd opgesteld tov de rest van de wasmachine?

Wat ik begrepen heb jaren geleden van iemand uit Noorwegen (die een 20003 heeft en zijn print ook in rook opgegaan is) is dat die statische elektriceit langzaam opgewekt wordt en dan ineens ontladen wordt in de print.

Hoe het precies werkt weet ik niet, dat moet ik m'n contact voor Asko in Zweden vragen.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Op 13 februari 2017 21:52:57 schreef #jeffrey#:
Constructa kom ik niet bijna niet tegen. Het valt onder de BSH groep net zo als bosch, siemens, neff en gaggenau.

Ignis kom ik heel soms tegen maar die zijn dan wel redelijk oud en niet meer rendabel om te repareren. Zoppas en acec heb ik nog nooit gezien.

In de winkel waar ik als monteur werk verkopen we: electrolux, beko, zanussi, aeg , bosch ,siemens en miele. Het valt wel op dat de meeste mensen voor bosch/siemens gaan. Dit zijn opzich wel goede machines. Nooit zo goed als miele, maar daar betaal je ook meer voor.

Constructa is opgegaan als Bosch/Siemens, Zoppas is opgedoekt (was van E-Lux groep/Zanussi), Ignis is opgeheven/opgegaan als Whirlpool, Acec ken ik niet maar doet me ietwat denken aan Merloni-gebaseerde machines.

EDIT: Zoppas is kennelijk nu OEM/ODM: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1775942#1775942

maartenbakker

Golden Member

Op 13 februari 2017 20:55:31 schreef fabrice:
Waar zijn de merken zoals Zoppas, Ignis, Constructa, Acec enz gebleven?

Zoppas was al heel lang van Zanussi. Ignis leeft na overname en reorganisatie door Philips nu nog voort als het kernbedrijf van Whirlpool Europe, Constructa is geloof ik opgegaan in Bosch (Bull Shit Hausgeraete GmbH), ACEC weet ik niet maar zal vermoedelijk gewoon gestopt zijn of ze moeten de boel ooit nog aan Philips overgedaan hebben.

Edit: ik zie dat AWD me al voor was. Ik zou Ignis niet als opgeheven betitelen, maar dat is een kwestie van interpretatie. ACEC was een Waals grootindustrieel bedrijf dat op een gegeven moment opgedoekt is. Bruingoed maakten ze zelf maar werd ook in samenwerking met Philips gedaan. Witgoed ging ik van hetzelfde uit maar kan inderdaad net zo goed in samenwerking met Italianen gedaan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Olympia waren destijds ook een goede wasmachines.
Maar sedert 2008 gestopt met productie en geen overnemer gevonden die dezelfde kwaliteit kon leveren.

Steeds eenvoudige machines, 1 model "1001", met mechanische programmator en laatste uitvoering met elektronische motorsturing.

En merken zoals Zanker, Blomberg, Ariston, Candy, Hotpoint,
Hoover, Siera zie je ook niet meer in de handel?

Op 14 februari 2017 19:31:52 schreef fabrice:

Zanker > opgegaan als AEG/Elux
Blomberg > Beko (?)
Ariston > was altijd een C-merk/bestaat nog als Hotpoint-Ariston
Hoover > bestaat ook nog voor zover ik weet

Olympia ken ik verder niet buiten een Youtube filmpje van jaren terug.

Nog 'nne leuke: Philips-Erres, da's toch ook overgegaan in Whirlpool?

Op 14 februari 2017 19:46:21 schreef AWDebiel:
[...]
Zanker > opgegaan als AEG/Elux
Blomberg > Beko (?)
Ariston > was altijd een C-merk/bestaat nog als Hotpoint-Ariston
Hoover > bestaat ook nog voor zover ik weet

Olympia ken ik verder niet buiten een Youtube filmpje van jaren terug.

Nog 'nne leuke: Philips-Erres, da's toch ook overgegaan in Whirlpool?

Olympia was destijds gemaakt in Belgie, Oost-Vlaamse gemeente Zulte.
Kleinschalig bedrijf, wel kwaliteit, eenvoudige machines waar vrijwel niks defect aan kon komen.

Ik kwam net een topic tegen waar wordt uitgelegd welk merk beter is dan het andere en welke merken bij elkaar horen.
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/welke-goed…

maartenbakker

Golden Member

Op 14 februari 2017 19:31:52 schreef fabrice:

Ariston, Candy, Hotpoint en Hoover zitten geloof ik tegenwoordig bij dezelfde eigenaar, was dat niet ook met Indesit? In die hoek is het allemaal vrij snel gegaan met heel recent nog mutaties dus durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Siera is vanaf de oprichting van Philips geweest, Philips heeft de hele witgoedtak geconcentreerd in IRE (Ignis) waar ze ook eigenaar van waren en toen overgedaan aan Whirlpool.

Philips-Erres kun je eigenlijk alleen in 1 woord met koppelstreepje gebruiken als het over stofzuigers gaat. Vanaf 1966 had Philips pas het recht om de merknaam Erres te voeren, maar stofzuigers waren toen al een aantal jaar een gezamenlijke ontwikkeling van Philips en Van der Heem (de fabrikant maar niet eigenaar van het merk Erres).

Erres witgoed is een beetje ander verhaal, de fabricage daarvan zat niet in de overname van Van der Heem door Philips in 1966/1967. Daar zat alleen bruingoed en kleinhuishoudelijk in (en de professionele tak). Ik denk wel dat Philips de merkenrechten uiteindelijk gebruikt heeft om zijn eigen witgoed nog een tijdje als Erres uit te brengen. Hoe dat stukje van de deal exact onderhandeld is weet ik niet helemaal.

@testman hieronder: Norelco was noodgedwongen het algemene handelsmerk voor geïmporteerde goederen van Philips in de VS omdat Philco bezwaar maakte tegen het gebruik van de naam Philips. Achteraf gezien had Philips het daar gewoon bij moeten laten inplaats van op het overnamepad te gaan. Behalve misschien de G7000 en een paar hifi-apparaten is er nooit wat goeds uit de VS gekomen en ook binnen de VS hebben ze hun reputatie nooit fatsoenlijk kunnen vestigen (wat als "European premium brand" wellicht beter gelukt was).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je had ook nog norelco, maar dat was meer kleinhuishoudelijk voor verkoop in de usa..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

goedkoop en sterk: Beko
duur en sterkst: Asko

Op 14 februari 2017 20:49:18 schreef Multivibbbbrator:
goedkoop en sterk: Beko
duur en sterkst: Asko

Extreem duur en nog betrouwbaarder: Miele Professioneel of Asko Professional.

Die 700-serie gebaseerde Miele Professioneel apparaten zie je wel is voorbij komen op Marktplaats, de WS5426 bijvoorbeeld.

Gorenje is trouwens ook ruk, na 5.5 jaar lagers kapot.(schoonouders in Servië hadden er een, in 2010 gekocht en vorige zomer opgevolgd door een W698 die ironisch genoeg ook versleten lagers heeft)

M.a.w:
Als je goedkoop nieuw wilt > Bosch/Siemens
Centen zat > Asko nieuw
Gewoon iets overwoestbaars > jaren 80 Miele met zes toetsen/ijzeren gietijzeren trommelkruis of een antieke Asko met de 44 liter trommel en Hanning spleetpoolpomp.

maartenbakker

Golden Member

In de jaren '80 en '90 waren de goedkopere machines ook nog beter dan nu, dus eigenlijk kun je dan bijna elke machine waar nog onderdelen voor te vinden zijn, nemen.

Op 14 februari 2017 21:45:38 schreef maartenbakker:
In de jaren '80 en '90 waren de goedkopere machines ook nog beter dan nu, dus eigenlijk kun je dan bijna elke machine waar nog onderdelen voor te vinden zijn, nemen.

Oude Mieles dus. Leuke van de 700-800-900 series: onderdelen zijn net Lego en ook overal te krijgen.

Een W918 met de MRT34 motor van een WT745, oliegedempte schokdempers van een W718 en de print van een W921, het is allemaal mogelijk.

Ninjaedit: Siemens en Bosch waren begin jaren 90 ook nog erg goede (en ZEER stille!) machines. Mijn contact in Zweden raadde ze aan voor mensen die geen Miele of Asko konden betalen toen der tijd.

[Bericht gewijzigd door AWDebiel op dinsdag 14 februari 2017 21:50:49 (16%)

Mijn AEG uit 2009 loopt op zn laatste benen..trommel lagers worden slecht dus eind in zicht...de kuip is zon dicht gelast geval...ook begint de ophanging het te begeven... net nieuwe borstels en verwarmingselement in gedaan...

Ben op zoek naar een vervangende machine..zat rond te kijken voor een miele of een asko...hoe zit het met de kwaliteit van de goedkoopste modellen van deze merken in vergelijking met de duurdere modellen van aeg bosch oid?

Ik heb I de aangehaalde discussie advies gegeven over de diverse merken. Ik kwam tot het trio Miele-Bosch/Siemens-Beko aflopend in kwaliteit.

Helaas raad ik iedereen nu alleen de Beko aan.

Waarom?
1. Miele gebruikt dubieuze aluminium askruizen. Deze kunnen afbreken. Ze zitten in machines van na 1999.
2. Ieder merk gebruikt nu plastic trommels die nauwelijks te openen zijn, ook niet voor lagervervanging.
3. Dan blijft alleen het betaalbare Beko over, als er zulke rigoureuze kwaliteitsoffers zijn gedaan.

De panasonic/Samsung machines moeten zich nog bewijzen. Van LG heb ik geen hoge pet op.

Wie het beter weet mag het zeggen.

Op 14 februari 2017 23:04:00 schreef Nikolai Tesla:
Ik heb I de aangehaalde discussie advies gegeven over de diverse merken. Ik kwam tot het trio Miele-Bosch/Siemens-Beko aflopend in kwaliteit.

Helaas raad ik iedereen nu alleen de Beko aan.

Waarom?
1. Miele gebruikt dubieuze aluminium askruizen. Deze kunnen afbreken. Ze zitten in machines van na 1999.
2. Ieder merk gebruikt nu plastic trommels die nauwelijks te openen zijn, ook niet voor lagervervanging.
3. Dan blijft alleen het betaalbare Beko over, als er zulke rigoureuze kwaliteitsoffers zijn gedaan.

De panasonic/Samsung machines moeten zich nog bewijzen. Van LG heb ik geen hoge pet op.

Wie het beter weet mag het zeggen.

Asko & Miele gebruiken nog altijd stalen buitentrommels.

En al in '96 zaten er Alu kruisjes in, alle tweetoets Mieles (W963 bijvoorbeeld) hadden een Alu kruis.

Bedankt voor deze aanvulling. Ik meende in een Engels artikel te lezen dat alle merken plastic trommels hadden.
Maar AWDebiel, vind jij de aluminium aankruisen van Miele kwaliteit? En heeft Asko ook een aluminium askruis?

Op 14 februari 2017 22:46:43 schreef PL500:
Mijn AEG uit 2009 loopt op zn laatste benen..trommel lagers worden slecht dus eind in zicht...de kuip is zon dicht gelast geval...ook begint de ophanging het te begeven... net nieuwe borstels en verwarmingselement in gedaan...

Ben op zoek naar een vervangende machine..zat rond te kijken voor een miele of een asko...hoe zit het met de kwaliteit van de goedkoopste modellen van deze merken in vergelijking met de duurdere modellen van aeg bosch oid?

Miele heeft veel problemen met de kruis dat breekt, de goedkopere nieuwe Asko's hebben een veel te dunne bodemplaat dus heel veel beweging erin. Kinderziektes hadden de eerste modellen ook heel veel (problemen met printplaatjes, roest en een bug in de programmeering waardoor sommige machines eeuwig op 0:01 blijven staan, maar anno 2017 heeft Gorenje ze allemaal eruit geholpen)

En het ergste bij Asko vind ik zelf: ONDERDELEN! Het is geen Miele dat je op elke straathoek of bij een willekeurige handelaar kan binnenstappen, "he Peter heb je een EDSTU201 printje?" en weer naar buiten kan lopen met een goede print.

Het is de importeur/Alluance in Genemuiden, een sloper of je moet toevallig iemand vinden die met Asko's werkt, ik dus. (ben ik toch enigzins uniek in NL... ik ken zat beunhazen voor Mieles maar voor Asko's ben ik de enige!)

@boven: Ja, Asko heeft Alu kruizen: http://i.imgur.com/EkaRl4Z.jpg

Is van een W6782 W6242, maar goed. M'n contact in Zweden heeft nooit een gebroken kruis bij Asko gezien, maar Miele (wat hij regelmatig doet) weer zat. Ook is de lagerophanging aangepast, het waren eerst twee schilden (softmount) maar later zijn ze hardmount geworden vanwege toleranties/uitgelubberde schilden: http://i.imgur.com/WlE8QH5.png

M.a.w, die miele kruizen zijn ruk en die van Asko zijn een heel stuk sterker. Maar goed, alles kan kapot, ook Asea's met RVS kruizen. (had ergens het tolerantieverhaal gepost hier op CO)

maartenbakker

Golden Member

Zijn de kruizen van Miele en Asko echt van aluminium of zijn ze van ZAMAK in verschillende formuleringen?

Op 15 februari 2017 01:10:59 schreef maartenbakker:
Zijn de kruizen van Miele en Asko echt van aluminium of zijn ze van ZAMAK in verschillende formuleringen?

Meeste monteurs zeggen dat het Alu is en het corrodeerd.

Asko gebruikt iig Alu, no way dat ze troep als ZAMAK gebruiken. Miele weet ik niet.

Ik doe er wel een schietgebedje bij dat ie het voorlopig nog ff volhoudt...zal proberen de ophanging op te lappen voor zover mogelijk...nu gaat ie steeds aan de wandel en ja hij staat waterpas.

lagers en de verslapte ophanging zijn het probleem met deze machine.
van 2009 tot vorig jaar najaar gelopen zonder mankementen..toen verwarmingselement en koolborstels vervangen..toen de snaar eraf was en ik een slinger aan de trommel gaf klonken de lagers erg ruw.

Ik kan het niet over mijn hart krijgen om een Beko aan te schaffen...die lui kunnen niet eens tv's maken laat staan wasmachines of het moet nu anders zijn...

Shiptronic

Overleden

Hoe komt het eigenlijk dat (de witgoed) producten van Panasonic hier bijna tot niet verkrijgbaar zijn? Dit met name om dat ik met de wel verkrijgbare producten goede ervaringen heb.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.