Op 7 april 2016 20:39:33 schreef pa3gws:
De machine kost 600 euro.
En voor wat betreft gebruikers ervaringen die verschillen zoveel dat je er inderdaad geen peil op kan trekken.
Maar nu een andere vraag.
Klopt het dat de machines verkocht door de dozenschuivers zoals BCC, Mediamarkt, Makro enz. van mindere kwaliteit zijn dan de machines verkocht door de vakhandel?
600 euro.
100 euro/jaar.
Levensduur 6 jaar.
Lang geleden ook eens een berekening gemaakt voor wasmachines.
Ik kwam toen ook uit op bijna 100 euro per jaar.
Toeval?
joopv
Golden Member
Laat ik dan ook mijn N=1 ervaring toevoegen.
Bauknecht WA7543 voorlader gekocht nov '99 voor hfl 1400 = 640 euro
Na exact 1 jaar het lagerkruis vervangen onder garantie.
Sindsdien geen problemen gehad. Draait 2 tot 3 keer per week het kortste 30 min 30 graden programma. Een heel enkele keer een kookwas - ook om de machine schoon te maken. Deur staat altijd open indien niet in gebruik.
Moet binnenkort verhuisd en naar een zolder gesjouwd worden. Hopelijk overleefd hij (zij?) het.
Maarja Joop, dan heb je het ook nog over een degelijke machine, word ook niet zo meer gebouwd. Misschien was je gewoon goed zo en vooral de deur en zeepbak open na gebruik is ook goed net zo belangrijk as een 95 Graden wasje...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bauknecht, rechtstreekse familie van de 14 jaar oude Whirlpool die hier geloof ik ook al langskwam.
Op 9 april 2016 11:06:58 schreef joopv:
Bauknecht WA7543 voorlader gekocht nov '99 voor hfl 1400 = 640 euro
Na exact 1 jaar het lagerkruis vervangen onder garantie.
Geen 640 euro, maar iets meer want er is tussentijds inflatie geweest. In 2013 850 euro, recentere cijfers niet bekend maar heel ruwweg tussen 800 en 950 euro als je hem nu zou moeten kopen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (68%)]
Maar zoals al gezegd, je hebt er nu niks meer aan om die oude machines te beschrijven (mijn Siemens draait ook al een jaar of 20 zonder een enkele reparatie).
Lijkt me juist interessant als iemand die bijvoorbeeld ervaring heeft met reparaties een lijstje zou maken met volgorde van 'beste' tot slechtste merk anno 2015/2016.
Qua goede merken zag ik Asko en Ariston? voorbijkomen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nouja, het zou dus kunnen dat als ze toen voor die prijs een goede machine konden bouwen, eentje die nu 800 tot 1000 euro kost ook nog 14 jaar meegaat... Maar dat is inderdaad een onzekere methode waar je ook lelijk nat mee kunt gaan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het welbekende nadeel van de verschillende merken, typen, leeftijd en gebruiksuren, laadgewicht, en de testen door de consumentenbond die nada zeggen over kwaliteit. je weet niet of het ding bij jou of 3 deuren verder oud wordt zonder grote problemen.
als er ervaring is met een bepaald model machine, en het is een probleemloos model, dan is het al niet meer te koop ondertussen. natuurlijk is diens opvolger een rampenbak..
Als je als groot gezin een goede machine hebt die uiteindelijk na intensief gebruik "af" is kun je nog proberen zo eentje te scoren die in een klein huishouden (1 of 2 personen) is gebruikt. Maar dan heb je het over een inmiddels oude machine en gaan wellicht problemen door veroudering een grotere rol spelen dan problemen door slijtage. Als je zelf een klein huishouden hebt dan gaat dat natuurlijk niet op...
Aan boord van zeeschepen gebruiken wij bij voorkeur de ouderwetse Miele machines met mechanische klok. Bij een witgoedzaak in de buurt komen die nog wel eens binnen als iemand een goede maar oude machine inlevert omdat de eigenaar wat nieuws wil. Zij tippen ons dan en wij komen m graag ophalen. Die machines zijn aan boord ook nog wel te repareren door de bemanning als het moet. Die dingen gaan bij dan bij ons vaak nog wel lang (meerdere jaren) mee.
Er staan minimaal 2 aan boord, eentje voor schone was (nette kleren, beddegoed etc) en eentje voor de vieze kleren. Wel zo prettig als je je dekbedje niet hoeft te wassen in dezelfde machine als waar een machinist net zn vette overal in heeft gewassen. Bemanning ongeveer 10, 11 man.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
De machine die hier na iets meer als 2 jaar is afgevoerd was een Bosch Avantixx 7.
Na iets meer als een jaar is er een nieuwe kuip ingegaan i.v.m. kapotte lagers.
Daarna nog de nodige problemen gehad door verkeerde montage ( losse betonblokken en een draadbreuk van het verwarming element )
Daarna heeft hij een poosje redelijk goed gewerkt tot hij afgelopen week daadwerkelijk stond over te koken. ( gevolg tekst van de zeep bak er af gesmolten en de nodige kleding naar de kl...)
De vorige machine was ook een Bosch en die heeft het 4 jaar volgehouden type weet ik niet meer.
Wij zijn een twee persoons huishouden en vrouwlief werkt al een kleine 40 jaar met wasmachines en weet wel hoe te gebruiken.
Dus regelmatig een kookwas en zuinig met wasmiddel en hij staat altijd open ( tenzij hij draait natuurlijk.
)
De machine voor de twee Bosch apparaten was een Indesit en die heeft het beduidend langer volgehouden dan zijn opvolgers.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, ik heb ook ervaring met een bosch die 3x een opgestookt element had. steeds meer als een half jaar ertussen, wrs het verwarmings relais geweest. dan stonk het naar rubber ( waar het element mee afgedicht wordt ) in alle gevallen stond het element oranje zonder water in de kuip, dan verbrand het gewoon. met water in de kuip gaat de boel koken en smelt het plastic. ik meen zelfs dat 1x machine geheel uit stond toen het weer naar rubber rook..
de opvolger ( de oude was een logixx 5 reeks meen ik ) werd ook weer een bosch, binnen een 2 jaar was ook daar het element van dood. vervangen en tot nog toe niks meer van gehoord.
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Op 9 april 2016 10:38:18 schreef TonHek:
Wij hebben al dik 10 jaar ook AEG.
AEG wasmachine Lavamat 74800.
AEG droger Lavatherm 57808.
..
Ben ik tevreden met de machines? Ja eigenlijk wel, want de extra kosten tot nu toe zijn alleen de motorlagers (droger), en schokbrekers en koolborstels (wasmachine) geweest.TonHek
[Edit] Even afkloppen....
Aiiiii, ik had het ook niet moeten zeggen, ondanks het "afkloppen".
Gisteren heeft de droger de geest gegeven: Trommel draait niet meer.
Die moet ik dus maar onder het werkblad in de bijkeuken gaan halen. De diagnose zal zo gedaan zijn. Maar voordat het zover is grrr....
TonHek
[Edit] Zoals eigenlijk wel verwacht: riem kapot. Nieuwe, 1975H7, gehaald bij grootleverancier in Eindhoven: €14,-
Nu er nog "even" inzetten.
Hier een bosch maxx-7 van een vijftal jaar oud, 2 à 3 wassen per week. Deur staat ook altijd open bij niet gebruik. Het zeepbakje ook wat open zetten is een goede tip.
Voorlopig nog geen problemen, hout vasthouden...
Sinds kort ook op regenwater.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
eentje van een facebook marktplaats, ze staan er hier heel regelmatig op voor bijna niets, ik koop nooit meer n nieuwe!
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Alles is betrekkelijk, wat is een goede machine. Dan zeg ik, eentje die het over 32 jaar nog doet zonder problemen. Men zegt heel vaak hij was na een half jaar al kapot, nee hij had een storing. Storingen zijn meestal vrij eenvoudig en tegen redelijke kosten te verhelpen. Een mooi voorbeeld is mijn eigen Miele machine uit 1982, die was in het begin van een klant en daarvan ging na 2 jaar de pomp lekken. Geen garantie meer, maar uit coulance wilde ik wel tegen kostprijs de pomp vervangen á 153 gulden. De klant had geen vertrouwen meer in Miele en kocht een Bosch, of AEG, dat weet ik niet meer. Mijn machine was aan vervanging toe, de motor ging in rook op, en heb de Miele zelf gehouden en deze draait heden ten dage nog en minstens 2 tot 3X per week. Mijn zoon zit in de tuinbouw en heeft dagelijks schone kleding nodig, dus het apparaat is echt zeer intensief gebruikt. Ongeveer 1,5 jaar geleden ging de klok stuk en kort daarop het waterventielen blok, waarop mijn zoon heeft besloten een eigen machine te kopen.(LG) Mijn Miele wast nog vrolijk verder en de tijd dat ik nog leef zal hij wel uitdienen. (Eigen TD aan huis heeft toch zo zijn voordelen!)
Moraal van dit verhaal, op de vraag wat een goede machine is valt geen eensluidend antwoord te geven.
Groetjes Hans.
Anoniem31
Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
Op 5 april 2016 20:29:40 schreef Roland van Leusden:
ASKO, kost netzo veel als Miele maar is beter.
Dito gravedig maar my 2 cents hierover:
Dit klopt ook weer niet helemaal. Ja, het is iets beter dan Miele (kruizen breken niet snel af bij Asko omdat ze een of andere coating erover hebben), maar mechanisch gezien zijn ze niet zo sterk als vroegah/de ASEA gebaseerde machines. Problemen met printen komen vaak voor en er zit ook heel veel beweging in het onderstel.
Don't ask me how I know. (zat 44literers en 50L/Merloni gebaseerde Asko's gehad, drie keer raden welke ik nog wel heb en welke meteen de deur uitgegooid zijn omdat ze ruk van kwaliteit waren)
Wat zou ik aanbevelen dan? Een Asko uit de 2000x/WM200 reeks: 20002-20005 dus. Vergeet Miele met hun 9000 verschillende dingen in de machine die stuk kunnen tov de 20 elektrische dingen in een oudere Asko.
Computergestuurde 3-fasen inductiemotor, oudere modellen/20002-20004 met een Hanning spleetpoolpomp en digitaal programmaverloop. En hij valt op te voeren naar 1600T dmv een geheim servicemenu. (5x op P2 rammen en dan nog een toets indrukken, weet ik ff niet meer)
Altijd de V-snaar vervangen ivm statische elektriciteit > print kan in rook opgaan, snaar kost 20 euro in Genemuiden/bij Asko zelf en dan heb je jaren plezier ervan.
jerome
Golden Member
Op 12 februari 2017 19:38:22 schreef AWDebiel:
[...]Altijd de V-snaar vervangen ivm statische elektriciteit
Onjuist! Elke snaar moet wat koolstof bevatten om deze licht geleidend te maken, zoals men dat ook bij autobanden doet. Meggeren aan 400V geeft iets meer dan 2M per 10cm, en dat is genoeg om te ontladen.
Ik had dit weekend nog een dingetje met de droogkast(whirlpool) bij mijn zus: Foutmelding F02, volgens de handleiding moet je dan de klantenservice contacteren.
Wat zitten zoeken en op een reset-procedure gebotst, even geprobeerd en de boel werkt terug. Mogelijk komt de fout terug maar dat zien we dan wel weer, ik weet er de oorzaak niet van. Spanning uitgevallen tijdens draaien? Machine teveel staan schudden? ..
Anoniem31
Op 12 februari 2017 20:19:52 schreef jerome:
[...]
Onjuist! Elke snaar moet wat koolstof bevatten om deze licht geleidend te maken, zoals men dat ook bij autobanden doet. Meggeren aan 400V geeft iets meer dan 2M per 10cm, en dat is genoeg om te ontladen.
Verklaar maar eerst hoe er tientallen, zo niet honderden 2000x printjes in rook opgaan voor je praat, en kom dan maar terug.
En er stond niet met koeieletters "ANTI-STATIC" op de riemen, pas nadat ze erachter kwamen dat daardoor die printjes allemaal kapotgingen waren de snaren ESD-veilig uitgevoerd.
jerome
Golden Member
Bij niet geaarde toestellen kan ik het aannemen. Voor de ontwerper van de elektronica is het een gemakkelijke uitvlucht de verantwoordelijkheid naar de riem constructeur te verschuiven. Een auto heeft een veel bredere riem over veel meer schijven, en de ecu kan daartegen
.
maartenbakker
Golden Member
Bij de auto zitten er een paar forse aardes tussen de riemschijven en de electronica waardoor het niet zo ver kan komen.
Op 12 februari 2017 20:52:02 schreef AWDebiel:
[...]
Verklaar maar eerst hoe er tientallen, zo niet honderden 2000x printjes in rook opgaan voor je praat, en kom dan maar terug.En er stond niet met koeieletters "ANTI-STATIC" op de riemen, pas nadat ze erachter kwamen dat daardoor die printjes allemaal kapotgingen waren de snaren ESD-veilig uitgevoerd.
ESD veilig en anti static is hetzelfde, met een (flink) hoge weerstand betrouwbaar lading kunnen afvoeren..
Anoniem31
Op 13 februari 2017 09:56:57 schreef powerflux:
[...]ESD veilig en anti static is hetzelfde, met een (flink) hoge weerstand betrouwbaar lading kunnen afvoeren..
Dat bedoel ik ook dus, ze gebruikten eerst ESD-onveilige snaren en nadat er godweethoeveel printjes in rook opgegaan zijn ESD-veilige snaren.
Snap ik niet. Hoe loopt de stroom van een ESD-onveilige snaar naar de print en dan weer retour naar die snaar? Is de trommel of riemschijf geisoleerd opgesteld tov de rest van de wasmachine?
Ik repareer zelf wasmachines en zie vaak dat Bosch/Siemens vaak dingen kapot hebben maar dat is vaak makkelijk te repareren. Ze gaan rond de 6 jaar mee. AEG heeft veel problemen met besturingen. Miele is toch een machine die lang mee gaat. Meestal 10 jaar.
Misschien is een Miele semi professional als wasmachine een optie. Zijn wel duur maar gaan ook lang mee. Deze machine worden gemaakt voor intersief gebruik. Zijn wel iets van 130kg