Is deze crossover geschikt?

Hoi, ik ben bezig met het kopen van onderdelen voor een speaker. Nu ben ik aan het kijken naar de crossover. Ik vond op ebay deze crossover, zie de onderstaande link, nu weet ik alleen niet of deze wel geschikt is.
De desbetreffende speaker bestaat uit een woofer van 100w en ook een tweeter van 100w, maar deze worden aangedreven door een versterker van 50W per kanaal.
Op ebay wordt er gepraat over de treble en bass, maar (volgens mij een hele stomme vraag) zijn dat nou de woofer en tweeter of is dat heel wat anders?

http://www.ebay.com/itm/Ajustable-Treble-Bass-Frequency-Divider-2-Way-…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 7 april 2016 00:53:39 (2%)

Willie W

Golden Member

Als je het spul aan elkaar knoopt zal er best wel iets uitkomen wat op geluid zal lijken.
Maar met de gegevens van jou speakers, en die van het scheidingsfilter valt er niet veel over te zeggen.

Je hebt veel meer info nodig om een goed filter te kopen of te bouwen.
Vrij belangrijk is het frequentiebereik van de speakers en de scheidingsfrequentie van het filter.

RAAF12

Golden Member

Op 6 april 2016 23:16:32 schreef Jasperrr:
De desbetreffende speaker bestaat uit een woofer van 100w en ook een tweeter van 100w, maar deze worden aangedreven door een versterker van 50W per kanaal.
Op ebay wordt er gepraat over de treble en bass, maar (volgens mij een hele stomme vraag) zijn dat nou de woofer en tweeter of is dat heel wat anders?

Geen stomme vraag, een woofer is een lage tonen blaffer, een tweeter een hoge tonen pieper en een squawker een middentonen janker.
Treble en Bass staat op de versterker als er een toonregeling inzit. Meestal wordt die gebruikt om het geluid mooier te laten klinken. Stel, je hebt luidsprekers in de hoeken van de kamer staan, dan kan de basweergave onnatuurlijk aandoen. Een paar dB minder kan dan een hele verademing zijn.

@Willie W weet waar werkelijke weergave weerschijnt

Weltruste

Met zo'n belabberde beschrijving, en zo'n prijs, kan dat natuurlijk alleen maar rommel zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hier zijn mijn specificaties van de woofer en tweeter:

Ik hoop dat dit is waar om werd gevraagd, verder zit er op de versterker die ik ga kopen geen specifieke knop voor de bass of treble.

Wat wil je gaan maken dan met deze spullen?

Dat filter is hilarisch, jumpers voor verschillende effecten...

Die tweeter heeft ook nog een typenummer/merk?

Toevallig wel, de tweeter is de Visaton 8010 Visaton SC 10 N.
En mooi dat het filter hilarisch is, alleen zou het ook goed werken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 april 2016 23:34:40 (50%)

Willie W

Golden Member

Heb je al eens gekeken naar een filter van visaton?
Anders kun je ook wat info halen op de site van Conrad.

Visaton heeft schitterende, bewezen en geteste ontwerpen voor allerlei toepassingen. De filters die in die ontwerpen staan zijn stevig aan de prijs, maar voor kwaliteit moet betaald worden. Een goed tweeweg filter kan zomaar 50 euro kosten.

Bij dat Ebay filter staat niet eens wat de overnamefrequentie is! Dat wordt helemaal niks!

Visaton raadt aan om de tweeter op een 2e orde filter op 4000 Hz of hoger te zetten. De woofer is niet erg kritisch, maar moet dan wel tot 4000 Hz gaan.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op vrijdag 8 april 2016 22:45:08 (34%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Willie W

Golden Member

Wat is duur?
Als je door een goedkoop filter je tweeters opblaast is dat ook duur.
Terwijl je ook nog het risico loopt dat het voor geen meter klinkt.

Het filter geeft niet eens de te gebruikte impedantie aan.

Dus nogmaals de vraag, wat wil je gaan bouwen? Misschien kunnen er dan veel betere alternatieven worden gegeven.

Een filter moet wel een beetje worden berekend voor de gebruikte speakers.

Je tweeter mag vanaf ongeveer 3KHz werken, zou ik minimaal doen met een 12db/octaaf filter op 8 ohm. Je woofer is niet zo kritisch, simpele spoel op 3KHz of full range is goed, misschien dan je tweeter vanaf 4 of 5 KHz.

Dan kun je met een eenvoudig 12db/oct filter alleen voor de tweeter klaar zijn.

Wat zijn je verwachtingen? een KRK monitor box geluid oid?

RAAF12

Golden Member

Even doorfluiten met een sweepgenerator als je een vlakke response wilt van 20-20 kHz Soms zijn verzwakker weerstanden nodig als bijvoorbeeld de tweeter een hoger rendement heeft dan de woofer.
Kan wel een schema geven hoe B&W dat oplost bij een tweewegsysteem. Maar dat is een derde orde Bessel filter.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 8 april 2016 23:58:07 (22%)

Op 8 april 2016 23:17:35 schreef nijhuisr:
Het filter geeft niet eens de te gebruikte impedantie aan.

Dus nogmaals de vraag, wat wil je gaan bouwen? Misschien kunnen er dan veel betere alternatieven worden gegeven.

Een filter moet wel een beetje worden berekend voor de gebruikte speakers.

Je tweeter mag vanaf ongeveer 3KHz werken, zou ik minimaal doen met een 12db/octaaf filter op 8 ohm. Je woofer is niet zo kritisch, simpele spoel op 3KHz of full range is goed, misschien dan je tweeter vanaf 4 of 5 KHz.

Dan kun je met een eenvoudig 12db/oct filter alleen voor de tweeter klaar zijn.

Wat zijn je verwachtingen? een KRK monitor box geluid oid?

Ik wil uiteraard een speaker gaan bouwen. Het moeten 2 speakers worden met beiden een tweeter en woofer. In 1 van beide speakers komt een versterker te zitten.

Verder weet ik nog niet heel goed wat ik moet verwachting, aangezien dit mijn eerste zelfgemaakte speaker wordt, maar ik probeer wel een beetje een KRK monitor na te bootsen inderdaad.

Arco

Special Member

... maar ik probeer wel een beetje een KRK monitor na te bootsen inderdaad.

Met een crossover filter van 4 Euro gaat dat niet lukken... :)
Beter bij Visaton een filter nemen dat bij de speakers past...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben direct even gaan kijken en heb op conrad en heb iets gevonden wat er misschien wel een beetje op lijkt. Er zit namelijk iets in met 12db en ook 3500Hz.

https://www.conrad.nl/nl/sinuslive-cr-235-2-weg-scheidingsfilter-37255…

-edit-
Of deze? https://www.kabelshop24.nl/winkel/2-weg-crossover-8-ohm/

[Bericht gewijzigd door Jasperrr op zaterdag 9 april 2016 00:14:16 (15%)

Willie W

Golden Member

De eerste is 4 Ohm, de tweede is goed.

De belangrijke gegevens:
Beide luidsprekers zijn 8 Ohm
Woofer is tot 8000Hz
Tweeter start vanaf 1000 Hz.
Beide LS'n 100W
Versterker 50W

Dus;
Je kiest eerst filter juiste impedantie=> 8 Ohm
Vermogen dat filter kan hebben => min 50W beter 100W
Kantelpunt kies je tussen de 1000Hz (start Tweeter)
en 8000Hz (max Woofer)

Iets van 3000 of 4000Hz zit je goed, en uiteraard naar keuze.
Dan kies je voor het "order" dat is de kwaliteit van het filter.
Immers er zijn simpele filters van 1 spoel en condensator
of de wat betere filters.

Zoek maar op internet wat precies de verschillen zijn.

Al over een behuizing nagedacht? Ik heb met de t&s parameters van de woofer even wat gesimuleerd, kan in een gepoorte kast van 20L netto. Poort 5cm diameter, lengte 15cm.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 9 april 2016 12:27:34 schreef 12V HiFi:
Al over een behuizing nagedacht? Ik heb met de t&s parameters van de woofer even wat gesimuleerd, kan in een gepoorte kast van 20L netto. Poort 5cm diameter, lengte 15cm.

Hier ben ik al wel mee bezig geweest in het programma 'SketchUp', waar je gratis 3D ontwerpen kan maken. Echter het ontwerp wat ik heb gemaakt, blijkt achteraf allemaal erg klein, dus ga nu een nieuw ontwerp maken.
De inhoud van het nieuwe ontwerp zal ergens rond de 10 tot 15 liter komen te liggen zonder speaker, versterk etc.

Op 9 april 2016 09:59:24 schreef infoMaurice:
De belangrijke gegevens:
Beide luidsprekers zijn 8 Ohm
Woofer is tot 8000Hz
Tweeter start vanaf 1000 Hz.
Beide LS'n 100W
Versterker 50W

Dus;
Je kiest eerst filter juiste impedantie=> 8 Ohm
Vermogen dat filter kan hebben => min 50W beter 100W
Kantelpunt kies je tussen de 1000Hz (start Tweeter)
en 8000Hz (max Woofer)

Iets van 3000 of 4000Hz zit je goed, en uiteraard naar keuze.
Dan kies je voor het "order" dat is de kwaliteit van het filter.
Immers er zijn simpele filters van 1 spoel en condensator
of de wat betere filters.

Zoek maar op internet wat precies de verschillen zijn.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb even gekeken en ben toch weer op een crossover van Ebay uitgekomen, http://www.ebay.com/itm/1pcs-2-Way-Crossover-Filter-2-Unit-Audio-Frequ…, maar deze keer wel met specifiekere specificaties, die ook aan je voorbeeld lijken te voldoen.
Als dit wat lijkt ga ik voor deze :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 april 2016 23:35:34 (48%)

Willie W

Golden Member

4 tot 8 Ohm, zou moeten werken.?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Willie W

Golden Member

Ik zou ook voor een visaton gaan, maar ja, eigenwijs is ook wijs.
Dan krijgen we straks een nieuw topic waarom het niet klinkt.
Of de tweeters zijn opgeblazen.

Om welk merk en type woofer gaat het eigenlijk?

meer over car audio: www.12vhifi.nl
High met Henk

Special Member

gebruik winisd of CAAD om je behuizing te berekenen...
Sketchup is een 3D tekenpakket, geen speaker simulatie.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@12V HiFi: een Skytronic 902423 6,5" kevlar woofer

Wat voor filter je ook kiest, een Zobel netwerkje toevoegen is altijd wel verstandig.

Hier staan wat calculatoren

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zaterdag 9 april 2016 21:30:20 (64%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com