In het schema voor een I/O expander kwam ik een i2c level converter tegen:
https://www.abelectronics.co.uk/docs/stock/raspberrypi/iopiplus/IOPipl…

Waarvoor is deze precies bedoeld?

Verder had ik over datzelfde schema nog een vraagje. U6 is een double row pin headers waar je van die jumpers op kunt zetten voor het adresseren.
Als je een jumper plaatst tussen die twee, pakt die dan ground of 5v op die MCP chip.

Raspberry heeft 3.3 v logica en de io expanders 5v logica.
De jumpers zorgen voor verbinding met ground.
Zonder jumper hej je een pullup naar 5v.

De expanders zijn om de een of andere reden op 5v aangesloten, maar ze werken gewoon op 3.3v indien nodig... (tot 1.8v zelfs)

Op 10 april 2016 14:12:35 schreef BenI2C:
De jumpers zorgen voor verbinding met ground.
Zonder jumper hej je een pullup naar 5v.

Dus als ik het goed begrijp pakken ze met een jumper 5v en zonder jumper gnd.
Is het raadzaam om dat logic level converter gedeelte er in te laten zitten op een custom printplaat?

Nee, precies anders om.
Jumper erin en dat adrespinnetje op de 23017 gaat naar o ipv 1
Als je overal waar nu 5V in je schema staat, aan gaat sluiten op 3.3V (zelfde als je RPI) heb je geen levelconverter nodig. Alles is immers op hetzelfde level, namelijk 3.3V.
Wel even opletten... wat ga je aansluiten op de uit/ingangen van de 23017?
Misschien dat daar een conflict kan ontstaan ivm 3.3V of 5V

TonHek

ik ga 8 ingangen en 8 uitgangen maken.
de uitgangen sturen relais aan en de ingangen detecteren een signaal.
Moeten de ingangen ook 3.3v binnenkrijgen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]

Op 10 april 2016 16:02:54 schreef Wtrader1:
ik ga 8 ingangen en 8 uitgangen maken.
de uitgangen sturen relais aan en de ingangen detecteren een signaal.

Vergeet niet om de uitgangen te bufferen, daar kun je niet direct een relais aan hangen. Zet er bijv. een ULN2803 achter, en daar stuur je je relais mee aan.

Moeten de ingangen ook 3.3v binnenkrijgen?

De ingangen mogen gewoon 5VDC zijn, je I2C ic's worden toch ook met 5VDC gevoed. En als je een hogere spanning erop wil zetten, dan zet je er een optocoupler tussen.

Heb je daar schema's van? Anders worden het aannames... en daar gaat het meestal niet goed.
Ik neem aan dat de relais een drivertor ervoor hebben.
De input (hopelijk) via een weerstandnetwerkje.
Maar zoals gezegd zijn dit aannames. Een schema erbij en we kunnen je van beter advies voorzien.
Heb je datasheet van de MCP23017 er al op nageslagen?
Wat ik even snel zag was 25mA source en/of sink per port.

TonHek
[Edit] @Lambiek hierboven: volgens mij, aanname, was de vraag in dit geval over een totale 3.3V aansluiting.. de 5V zou ook 3.3V worden.
[Edit] @Lambiek hieronder :-) : Daar ging het o.a. juist om... de levelshifter elimineren.

Op 10 april 2016 16:32:01 schreef TonHek:
[Edit] @Lambiek hierboven: volgens mij, aanname, was de vraag in dit geval over een totale 3.3V aansluiting.. de 5V zou ook 3.3V worden.

Is dat zo, volgens mij hoeft alleen de communicatie op 3.3V. Maar als hij het helemaal op 3.3VDC wil kan het ook.

Maar waarom zou je dan een level shifter gebruiken, dan kun je beter alles op 3.3VDC zetten. :)

Zoals gezegd, expanders werken prima op 3.3v, dus ik zie de noodzaak van 5v niet in?... ;)

Ik heb een raspberry pi en die geeft 5v en 3.3v. Ik heb een ULNxxxx voor de relais te sturen. Ik heb van die solid state relais bordjes van sainsmart.
Ik wil uit kunnen breiden tot 8 expanders wat dan 64 in en 64 outputs kunnen zijn.

Zou de raspberry pi dit uberhoubt kunnen houden of moet ik er een voeding voor maken?

De inputs worden inderdaad via een optocoupler gestuurd. Deze detecteren 230V ( lopende vraag op ander topic ).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

Ik heb een raspberry pi en die geeft 5v en 3.3v.

Oke, maar de in en uitgangen zijn 3.3V. Dus waarom hou je alles niet op 3.3V dan.

Op 10 april 2016 16:29:14 schreef Lambiek:
Vergeet niet om de uitgangen te bufferen, daar kun je niet direct een relais aan hangen. Zet er bijv. een ULN2803 achter, en daar stuur je je relais mee aan.

Bij die ULN2803 zitten daar al diodes in zodat ik geen diode antiparrallel over de spoel hoef te zetten?

Op 10 april 2016 18:04:16 schreef Lambiek:
[...]
Oke, maar de in en uitgangen zijn 3.3V. Dus waarom hou je alles niet op 3.3V dan.

Red ik dat met het amperage van de spoelen?.

Als ik een stuk of 64 spoelen schakel?

Op 10 april 2016 18:10:02 schreef Wtrader1:
Bij die ULN2803 zitten daar al diodes in zodat ik geen diode antiparrallel over de spoel hoef te zetten?

Ja, die zitten als in het ic.

Red ik dat met het amperage van de spoelen?.

Ik weet niet wat de spoelspanning en de spoelstroom is van je relais.

Als ik een stuk of 64 spoelen schakel?

En als dat niet gaat zet je er toch een aparte voeding bij voor je relais, is sowieso toch beter om dat niet uit de voeding te halen van je PI.

De relais hoef je toch niet te veranderen? Die kun je met 5v of zelfs 12v aansturen. (relaisspanning heeft niets met de logicaspanning te doen)
Ik neem aan dat de ULNxxxx achter de expander komt? Dan is 3.3v geen probleem...

Op 10 april 2016 18:20:15 schreef Lambiek:
Ik weet niet wat de spoelspanning en de spoelstroom is van je relais.
[...]
En als dat niet gaat zet je er toch een aparte voeding bij voor je relais, is sowieso toch beter om dat niet uit de voeding te halen van je PI.

Die chip zou ongeveer 500mA kunnen leveren volgens internet. De weerstand van de spoel zou +/- 70 ohm zijn.
i = 5/70 = 0.0714A geven.

Per chip heb ik 8 outputs naar relais dus heb ik 571.2mA. Zonder controle lampjes. Of is dit onjuist

Op 10 april 2016 18:28:52 schreef Arco:
De relais hoef je toch niet te veranderen? Die kun je met 5v of zelfs 12v aansturen. (relaisspanning heeft niets met de logicaspanning te doen)
Ik neem aan dat de ULNxxxx achter de expander komt? Dan is 3.3v geen probleem...

Ja de outputs van de MCP chip gaan naar de ULN om de relais laag te maken.
Hoe kan ik het beste een apparte voeding maken? want het standaard relais bordje heeft optocouplers. dat wou ik ook gaan maken. Het doel is om al die printjes op een print samen te vatten. zodat ik 230 kan detecteren en kan schakelen. Op dat printje komt de PI te zitten met die 40Pins header naar het zelfgemaakt bordje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

Die 500mA per kanaal is een leidraad. Totale stroom moet < 2500mA zijn.
En de totale dissipatie van de chip moet ook binnen de grenzen blijven:

Die 70 ohm relais zijn 5V? Ik weet niet of ik dat graag met een ULN zou doen: ALs je het datasheet leest, heeft dat ding 1-2V (ik weet het neit meer uit m'n hoofd) aan dropout. Dus van 12V blijft nog 10V over, maar van 5V is dat maar 3V. Dat is op de randje van dat zo'n 5V relais het nog doet.

Ik zelf gebruik TSM2313(*) mosfetjes. Maar goed. Dat is voor een hobbyist lastig te solderen.

(*) Als ik dat goed onthouden heb. ze zijn 3 ohm in ieder geval.... Bij 70mA: max 210 mV.

TPIC6B595 Power Logic 8-Bit Shift Register gebruiken, FET uitgangen, 150mA per uitgang continu.

Aannames, aannames, aannames.

Wtrader1, en wij ook, heeft nog niet duidelijk in het vizier hoe het één en ander aangesloten gaat worden.
Zoals ik hieronder lees:
MCU -> ULN -> relaisboard met optocoupler.
Dat kan m.i. niet de bedoeling zijn.
Ook lees ik in een paar posts omhoog over solidstate (sainsmart).
Dus....????

Op 10 april 2016 18:56:37 schreef Wtrader1:
[...]

Ja de outputs van de MCP chip gaan naar de ULN om de relais laag te maken.
Hoe kan ik het beste een apparte voeding maken? want het standaard relais bordje heeft optocouplers. dat wou ik ook gaan maken. Het doel is om al die printjes op een print samen te vatten. zodat ik 230 kan detecteren en kan schakelen. Op dat printje komt de PI te zitten met die 40Pins header naar het zelfgemaakt bordje.

Ook is de voeding min of meer een raadsel: het lijkt erop dat de RPI 5V gaat krijgen en vervolgens als voeding (3.3V) voor de rest dient, de TS vraagt of hij daar 64 stuks relais mee kan aansturen..

Mij lijkt het verstandig dat de TS eerst eens laat zien middels een (blokl)schema hoe hij het in gedachten heeft. Dan kunnen we daar onze adviezen op baseren.

TonHek

Ik heb geprobeerd om er een mooi schema van te maken. Dit zou dan 2 keer per printplaat uitgevoerd worden

De SCL en de SDA komen vanaf de PI. De MCP23017 voed ik ook met de pi. De voeding voor de ULN en de ledjes enz is misschien een apparte voeding als de pi dit niet kan trekken?
De optocouplers worden middels 230 geschakeld. Hier ben ik nog niet helemaal uit. Hoop dat dit een beetje een beeld kan geven.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat ik er weer totaal langs zit!

Er moet wel één en ander gewijzigd worden.. dat later.
Eerst maar eens het complete plaatje zien te krijgen.. waar zijn de sainsmart solidstates gebleven die ik in je tekst zag (bedoel je de sainsmart's alszijnde de relais met optocoupler?)

TonHek
P.s. In een schema leest het doorgaans makkelijker als je + van de voeding boven de componenten plaatst.
De relais omklappen in het schema, de + voedingslijn boven.

Schema is inderdaad veel beter leesbaar als je de ongeschreven wet hanteert: hoogste spanning boven, laagste spanning onder... ;)

Ik hoop dat het er zo beter uit ziet!

@TonHek. Die sainsmart Relais is het voorbeeldbordje wat ik heb. Heb zelf van die blauwe 5v relais besteld via internet omdat ik het allemaal op 1 print wil maken

[Bericht gewijzigd door Wtrader1 op (60%)]

Heb je een link naar de relais die je hebt gekocht?
Ik ben in verwarring namelijk. Ergens bekruipt mij het gevoel dat je de pure relais (dus blokje met spoelaansluitingen en contacten), en een relaisboardje met optocoupler en drivertor door elkaar haalt.
Maar door de link die je gaat geven zal het duidelijk worden.
Je tekening is al een stuk beter leesbaar. De massa zou nog naar helemaal onder kunnen :+

En die optocouplers bovenin.. daar moeten we het later nog over hebben of je die echt als emittervolger wilt inzetten. En dan maar 1 weerstand aan de collector van al die opto's: Nee!. Maar dat komt nog wel.

TonHek.
(of wil je de sainsmart exact na gaan bouwen op jouw board, want .... Stop, eerst je antwoord maar even afwachten)