Ampmeter maken: pcb trace als shunt weerstand gebruiken?

Hoi,

Ik wil een pic gebaseerde Ampere meter maken voor een voeding van 24 Volt, maximaal 5 Ampere. Hiervoor heb ik een shuntweerstand nodig. Nu heb ik een voorbeeld uit een noodverlichtings centrale op mijn werk welke ik wil namaken, en hierbij word een messing shuntweerstand gebruikt van 10A/60mV welke een opamp aanstuurt. Als ik hiermee ga rekenen kom ik op (0,06/10=) 0,006 Ohm uit. Echter ik wil geen 10 Ampere per 60 mV maar 5 dus ik kom op 0,012 Ohm uit. Nu heb ik met verschillende rekensites op internet bepaald hoelang verschillende stuken (diameters) koperdraad moeten worden, maar dit is vrij lang. Echter dacht ik er opeens aan om het pcb van de meter zelf als shunt te gebruiken. Na de waarden ingevoerd te hebben in een trace calculator blijkt dit met een tracelengte van 22 cm goed te doen en heeft dus mijn voorkeur gekregen. (Pcb trace stijgt dan slechts 5 graden in temperatuur.) Echter is dit de eerste keer dat ik zo'n meter maak dus heb hier geen ervaring mee. Kan ik dit dan ook zonder problemen uitvoeren of zie ik wat over het hoofd ?

sorry te slecht leesbaar voor op mijn leeftijd , heb al hoofdpijn

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

De koperdikte op een PCB kan flink variëren, dus je zult wel een calibratie mogelijkheid moeten voorzien (strikt genomen is het justeren en niet calibreren maar die verkeerde term wordt redelijk algemeen gebruikt).

Koper heeft ook een flink positief temperatuursquotient dus heel erg nauwkeurig zal het nooit worden. Je moet zelf beslissen hoe nauwkeurig het moet zijn; een echte meetweerstand is ook niet bijzonder kostbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zou voor zoiets gaan, kost niet zoveel en zal beter (nauwkeuriger) werken dan een pcb track.

misschien ook niet echt nauwkeurig, maar net zo duur als zelf printmateriaal kopen/etsen

http://www.ebay.com/itm/Shunt-Resistor-5A-75Mv-FOR-DC-Current-Meter-Am…

GMT+1

PCB als weerstand gebruiken moet je nooit doen. Dikte van koper zit erg veel tolerantie op, en op de buiten lagen heb je zelfs geen zuiver koper zitten als je een doorgemetaliseerde PCB hebt.
Pas ook heel erg op als je voor een component op de PCB kiest. De aansluit draden kunnen al snel een te hoge meting geven. mOhms heb je snel te pakken, dus kan al snel %-ten zijn wat je verkeerd meet.
Je hebt daar speciale 4 pins stroom meetweerstanden voor. De sense draden zijn stroomloos, en daar kun je dus goed mee meten.
Maar waarom niet een actieve stroom meter zoals een LEM of iets van Allegro (ACS758) ?

Kan je die messing weerstanden eenvoudig verwerven?
Zo ja, dan zaag je ze, liefst op meerdere plaatsen, in of vijl je ze af tot ze de juiste waarde hebben.

Bedankt voor alle tips en antwoorden. Het is me duidelijk, niet doen. Ik ga zo'n weerstand als Progger aangaf bestellen. Deze word ook in de kast zelf gebruikt. De meter zelf hoeft overigens niet zo heel erg nauwkeurig te zijn. Het is voor een simpel min/max grafiekje.

Als je toch al een uP gebruikt dan zou ik een ACS712 elec5 nemen.
Dan heb je geen extra spanningsverlies over je shunt, is simpel te integreren en goedkoop.
http://www.ebay.com/itm/1pcs-5A-range-Current-Sensor-Module-ACS712-Mod…

Op 12 mei 2016 22:13:34 schreef Al_Bundy:
Allegro (ACS758) ?

Grappenmaker! Met een nic als dat had ik het kunnen verwachten... maar... waar koop jij de ACS578? Farnell wilde ze wel voor me halen als ik voor 700 euro van die dingen zou kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/