maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel
Golden Member
Nee, geen lineaire regulator zoals een 7806 of LM317 gebruiken.
Zo'n lineaire regelaar verlaagt alleen de spanning, de stroom blijft hetzelfde waardoor je er veel meer vermogen ingaat dan er uit komt.
Voorbeeld:
Je 3 lampjes zijn 6V 45mA in totaal dus 135mA, het vermogen is dan 0.135A X 6V = 0.81W
Gebruik je een 7806 dan loopt er vanuit de 20V nog steeds 135mA, het vermogen is dan 0.135A X 20V = 2,7W
De 7806 moet dan 2,7W - 0.81W = 1.89W aan nutteloze warmte "wegstoken" en zal dus best wel warm worden.
De trafo moet dus nog steeds 135mA leveren + nog 100mA voor de motor en ook nog stroom voor de radio, dat is dus erg krap uit het kleine trafo'tje.
Zie een geschakelde DC-DC converter als een transformator, deze transformeert niet alleen de spanning maar ook de stroom en is dus veel efficiënter.
Met weer de lampjes als voorbeeld: vanuit de 20V moet er nu 6V/20V X .135 = 40mA stroom geleverd worden, (maar dat is bij 100% rendement, in werkelijkheid zal het dus iets hoger zijn) maar nog altijd een flink stuk lager dan de 135ma met een lineaire regelaar!
Hetzelfde geld voor de 14,6V voor het radiogedeelte maar omdat de stroom veel lager is en er slechts 5,4V verschil is tussen de ingang en de uitgang is het "voordeel"veel minder, maar als je toch aan de slag gaat met DC-DC converters is ook dat weer mooi meegenomen.
De eerder genoemde converter is ook in NL te koop, wel iets duurder maar wel sneller in huis. 
Hier bijvoorbeeld:
http://www.budgetronics.eu/index.php?action=article&aid=20479&…
Beste Thevel,
Ik heb 2 vraagjes over het diagram; Is er een specifieke reden dat je de gelijkrichter hebt omgedraaid. Ik vind het een stuk logischer zo, maar moet op deze manier het een ander meer los solderen.
Verder moet het geen 1000microF/25V elco zijn? (de huidige is ook 1000 microF)
Als laatste vraag ik me af of het uitmaakt of de spanningsverlager (naar 14.6V) voor of na de schakelaar(SK-B ,3-4) komt (aangezien hij ook aan de groundwire zit)
Ik ga vanavond alle spanningen nameten en onderdelen bestellen. Dan krijgen jullie van de week een update of het gelukt is 
Controleer nog even of de beide gelijkrichtdiodes hun werk nog doen. Is er een die niet meedoet, dan loopt er een gelijkstroom door de trafo. De kern raakt daardoor in verzadiging en gaat brommen. Tot nu toe heb ik dat meegemaakt bij een brugcel met een defecte diode erin.
Is gemakkelijk te controleren met een oscilloscoop.
Buzzy
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel
Golden Member
@Arco,
Andere lampjes, heb ik ook nog aan gedacht maar probeer eens passende 15V 25mA lampjes te vinden!!
C536 kan niet gebruikt worden met een 15V trafo, de condensator is maar 16V.
probeer eens passende 15V 25mA lampjes te vinden
Vergeet lampjes. LED's zullen het prima doen. Als er zelfs al iets van licht vandoen is, T/S gaf ergens aan dat dat de laatste bekommernis is.
C536 kan niet gebruikt worden met een 15V trafo, de condensator is maar 16V
Zelfs met een 12V~ trafo zou ik die 16V elco twijfelachtig vinden en dus vervangen, door een exemplaar van op zijn minst 25V. Tegenwoordig zijn elco's zo klein dat een 35V-exemplaar ook wel zou kunnen passen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
@Thevel: heb de zener verplaatst, spanning nu lager. (zelfs in de originele toestand vind ik het al krap om 14.6v op een 16v elco te zetten)
Op 26 mei 2016 21:20:08 schreef marco_nogwat:
Henry, hoe zou je een zener gebruiken in dit geval, Ik kan me indenken een 15V / 3W zener + 20 ohm resistor te gebruiken als in dit voorbeeld
http://www.reuk.co.uk/Zener-Diode-Voltage-Regulator.htm
Jij sprak echter over een 6V 1.3W?
Wat je aangeeft is het basigebruik van een zener: De zener parallel zetten en de weerstand het spanningsverschil laten opeten.
Wat ik aangaf is een tweede, minder bekend, gebruik: In serie met de verbruiker wordt door de zener de spanning verlaagd. Vandaar dus een zener van ongeveer 6V. Bij mijn methode moet de spanning ongeveer 6V lager worden.
Ik zie dat Arco deze op een andere manier (ik had geen rekening met de 16V elco gehouden) getekend heeft, dat maakt voor het principe niets uit. Wel verandert dan de waarde, en dat heeft Arco er ook in verwerkt. Ook krijgt de zener zo de laadstroom van de elco erbij, maar dat is bij lage vermogens wel te doen.
Even een update!
Het is gelukt;
Ik heb gekozen voor een 2x15V 10VA transformator van block-trafo.de a 9 euro (aanbieding)
Een dc-dc board genoemd door thevel
en de ene elco vervangen door een 25V 1000uf
En.. muisstil!
Het enige waar ik niet zo heel zeker over ben is dat het voltage uit de transformator nogal hoog is. 36 volt zonder belasting, 35 met klok aan en 34V met radio aan. Over een paar dagen maar kijken of de klok niet te snel loopt zo.
Arco
Special Member
Snelheid verandert nooit, het is een synchroonmotor...
(wordt hooguit (te) heet bij hoge spanning)
Mijn schema was iets minder gecompliceerd geweest; alleen een zener plaatsen en de lampjes vervangen...
[Bericht gewijzigd door Arco op (34%)]
Ik heb de schema's een beetje samengevoegd naar één, het beste van beide werelden =) De diodes zo laten zitten en simpelweg de lampjes eruit gelaten.
Ik kon nergens een ~3.9V/3W zener vinden dus heb maar gewoon zon dc-dc boardje besteld.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Thevel
Golden Member
en simpelweg de lampjes eruit gelaten.
Lampjes voor de radio (LA409 en LA410) kun je met een 56Ω weerstandje in serie zetten en op de uitgang van de DC-DC converter aansluiten.
Eventueel kun je ook het lampje voor klok (LA411) vervangen door witte LED(s) en met een geschikte weerstand op de 1000µF elco aansluiten.