Vervangen transformator met 24 en 6V out. Philips 22RS294 wekkerradio

Beste leden,

Ik heb vorige maand een wekkerradio gekocht (Philips 22RS294, bouwjaar 1970). De radio en alle functies werken prima, alleen de transformator maakte een irritante zoem dus hier wilde ik vanaf. Rubbertjes er onder gezet werkte redelijk, toen de transformator toch maar in de lak gezet en uit laten harden. Dit laatste heeft het probleem veel erger gemaakt. enfin dit topic; ik wil de transformator vervangen.

Ik ben zelf geen expert op het gebied van electronica diagrammen dus vraag ik jullie hulp.

* Kan je nog ergens zo'n soortgelijke transformator krijgen?
* Als ik een 6V (1W) en een 24V (5W) transformator apart koop, hoe zou ik deze moeten aasluiten?
* Wat raden jullie aan?

Bij voorbaat dank!

(volledig diagram in bijlage)

ik neem aan dat je hebt geprobeerd om de trafo op 242V te zetten?

verder is dit niet zo'n hele makkelijke trafo om na te maken. er zit 24V, 6V en 2x 12V op dat ding.

ben je overigens zeker dat het de trafo wel is? het mechaniekje voor de klapcijfers was ook standaard een bromding dat ik me nog herinner..

Dit is geen klappertjes klok!

Het is inderdaad een normaal draaiend klokje.
Ik heb de trafo nu op 242V gezet, de brom is een stuk minder dan op 220, helaas nog wel hoorbaar.. zal vanacht kijken of ik er mee kan leven.

Ik ben er vrij zeker van dat het de transformator is. Als ik de schroeven van de trafo losjes met rubbertjes ertussen zet, dan trilt de rest van het apparaat een beetje. Als ik hem zonder rubbertjes goed vast schroef dan trilt het hele apparaat heel merkbaar.

edit; hij begint steeds harder te zoemen, net zo veel als daarvoor

Bedenkingen:

Dit is inderdaad een exotische trafo, die je niet zogauw zondermeer kunt vervangen. Met wat huisvlijt en creativiteit kan er echter wel iets.

Eigenlijk zijn er maar twee wikkelingen:

* de ene is 12-0-12V~, die zou je kunnen vervangen door een enkele 12V-wikkeling met een bruggelijkrichter erachteraan.

* de andere levert 2430 V~ en drijft de klokmechaniek aan, zo'n wikkeling zul je dus zeker moeten hebben [[gecorrigeerd op aangeven van evdweele]]

* op die laatste wikkeling is er ook nog een aftakking waarmee enkele 6V-lampjes gevoed worden. Als je die nu vervangt door LED's met een weerstand of stroombron in serie dan kun je ze ook voeden uit een van de andere wikkelingen, misschien nog het elegantste uit de gelijkgerichte 12V.

Dus je zou er kunnen komen met twee aparte trafo's: eentje voor 12V en eentje voor 2430. Of je daarvoor ook plaats vindt wordt nog een ander paar mouwen, vrees ik.

In het fabrieksschema zijn alle voedingsspanningen met elkaar verbonden maar daar zie ik geen noodzaak toe; als dat handiger werkt dan kun je het 2430V~-gedeelte volledig gescheiden houden van de rest.

Misschien lukt het zelfs met een enkele trafo 12-0-12V?

de andere levert 24 V~ en drijft de klokmechaniek aan

De klokmotor draait op 24 + 6 = 30V

Met deze trafo zal het elektrisch wel kunnen maar ik vrees dat ie net te groot is..

Met vacuum inpregneren zal 'ie wel rustig worden, maar ik heb geen idee wat dat kost...

@Arco ik heb zelf geprobeerd dit te doen met lakverf, de transformator is nu een beetje vies met een laag lak erop, denk niet dat het een idee is om dit nogmaals proper te doen.

Ik heb even gekeken naar het 6 volt circuit, en tot mijn verbazing zitten er inderdaad 3 lampjes in. Allemaal kapot dus ik had ze nooit gezien. Het is dus niet nodig om hiervoor stroom te leveren, als ik lampjes erin wil kan ik dit makkelijker via een 12V doen dan.

Erdweele heeft volgens mij wel gelijk dat de klokmotor 30 volt is. Is het dan nog mogelijk het met een 12-0-12 alleen te doen?

ps. de afmetingen beschikbaar zijn 55x55x55 mm

Ik had het inderdaad mis, 'k heb nu mijn bericht bijgewerkt. Je zou misschien misschien met een 15-0-15 trafo kunnen werken, maar die zal misschien niet te vinden zijn, zo klein... En je gaat dan heel wat meer dan 14,6V krijgen voor de electronica, daar zal dan allicht een stabilisator-ic tussen moeten, LM317 lijkt aangewezen.

De trafo die je noemt heeft twee gescheiden 15V-wikkelingen dus ja die zou bruikbaar kunnen zijn, je neemt dan de beide wikkelingen in serie om aan 30V~ te komen. De vraag is wel of er genoeg vermogen uitkomt - herinner ik me nu dat het motortje alleen al 3 watt opnam? Terwijl de trafo maar 6 watt levert? Met nog wat verliezen hier en daar blijft er dan griezelig weinig over voor de electronica - maar uit een wekkerradio wil je (zo hoop ik toch) geen discodreunen uitpersen.

En ja, een LM2940 zou je kunnen gebruiken maar is misschien overkill want het is een low-dropper en dat lijkt me niet nodig. Simpele LM317 zal het even goed doen en kost minder.

Ik zou toch eerst proberen om de trafo goed te impregneren. Welke lak had je gebruikt en hoe is de constructie van de trafo?

@big_fat_mama
De rating van het apparaat is 5.5W,vandaar de keuze voor 6W. maar voor die ene euro extra kan ik ook wel 8W nemen.

Ik ga nog even kijken naar het lakken, en anders een diagram in elkaar knutselen.

@maartenbakker
Ik heb Flexa strak in de lak gebruikt (had ik nog staan). Eerst 5 uur lang in licht verdunde lak ondergedompeld, en de volgende dag 5 uur in onverdunde lak. Toen 2 dagen uit laten harden. zie foto in bijlage

Een C-kern type. Echt zo'n actie waarvan je nu zou moeten denken "shit, had ik maar eerst advies gevraagd en daarna pas wat gedaan". Ongeschikte lak (verf?) zo te zien (of je hebt geluk en je kunt de lak als hij niet watergedragen was er nog afweken in peut ofzo, als dat het plastic lichaam niet oplost of de (mylar?)folie-isolatie van de primaire), maar door de open constructie eigenlijk ideale kandidaten voor dit soort behandeling (of zelfs alleen het aantrekken van de klemband rond de kern indien aanwezig). Het had dus moeten kunnen, maar waarschijnlijk alleen met geschikte lak.

Als je de nummers nog weet die erop stonden kunnen mensen misschien in de rommelbak kijken of ze een originele hebben liggen. Door de maatvoering is het lastig om iets te vinden dat zonder hakken en zagen past (en hakken en zagen is zonde in zo'n klokradio die door zijn uiterlijk al vrij duur begint te worden). Of je zet een paar losse trafo's in een apart doosje onder je bed en voert dat met een meeraderige kabel toe aan je wekkerradio.

Er is toch genoeg over te vinden... :) : http://crosslinktech.com/support/tips-and-tricks/vacuum-impregnating.h…
Waarschijnlijk heb je ook geen vacuum gebruikt. (dit omdat het geluid zelfs meer is geworden)
Bij vacuum impregneren zuig je het impregneermiddel in alle open gebleven hoekjes en gaatjes van de trafo.

Enige wat je nu hebt is een mooi kleurtje...

Zelfs zonder vacuum zou je met geschikte lak nog wel een heel eind moeten komen als het na inspectie van de trafo nodig zou blijken, maar met vacuum gaat het sowieso beter.

Het was niet zo heel duidelijk wat nou de beste optie was, google resultaten kwamen een beetje neer op 'Het in een bak met lak dopen en in de oven bakken' (http://www.circuitsonline.net/forum/view/104775) . niet veel te verliezen dus maar geprobeerd en mislukt.

ik snap niet zo goed wat dit circuit nou doet, is dit niet gewoon om 12V in de juiste richting te krijgen?

Dat is een dubbelfazige gelijkrichting. De ene diode en bijhorende helft van de secondaire zorgen voor de ene fase, de andere diode en de andere helft van de secondaire zorgen voor de andere secondaire. Met nog een elco erbij - en die staat er, verderop in het gepubliceerde schema - krijg je dan een afgevlakte gelijkspanning van 12*V2 volt minus het verlies over de gelijkrichtdiodes - het schema vermeldt 14,6 V= en dat klinkt zeer geloofwaardig.

Het is idd een dubbelzijdige gelijkrichter (van een negatieve spanning tov de gemeenschappelijke 0), door een trafo met middenaftakking te gebruiken worden twee diodes bespaard (kost wel weer meer koperdraad, maar dat mag weer dunner zijn).

Zie http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf (plaatje linksonder).

Edit: Iets te lang open gehad, b_f_m legt het principe beter uit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

Als ik dan voor de diodes de spanning naar 12V haal bij een 2x15V transformator, is dat dan zo mogelijk of gaat dit een probleem worden.
(ua7812 zag ik voorbij komen bij een webshop die ook transformators heeft)

zie bijlage

Beetje laat, maar je weet nooit...

Die C core trafo's van Philips kunnen met de jaren gaan reutelen als een ouwe heks in een kookpot. (vorige week nog een "rammelaar" gehad in een 14TX250 dat was niet te harden, is nu muisstil)

De reden is dat lamellen, al dan niet onder invloed van roest, zich los maken van het pakket, diep in de trafo in de buurt van de zaagsnede. Dat lamel wordt dan eigenlijk een tong die trilt onder invloedd van het veld en als ze tegen de volgende lamel slaat dan maakt het een niet te harden rammel of reutelgeluid.

voor de rest zijn het prima trafo's met een uitstekend rendement.

Een methode die ik al vele malen (succesvol)heb toegepast is dunvloeibare secondenlijm loslaten op het lamellenpakket van deze C-core's Secondelijm is héél capillair, dus hoogvacuum is niet nodig om tot in het hart van het pakket te raken.
Je huidige verf/vernis verstropt wel de ingang. wegkrabben tot je weer toegang hebt. Als het goed gaat zie je de lijm zo tussen het blikpakket verdwijnen. niet zuinig zijn (het kan maar één keer)
houdt dus twee tubetjes van 2 gram klaar. Secondelijm in originele vorm, dun vloeibaar. geen gel of andere varianten.

Leg de trafo op zijn zijkant. lijm gaat erin bovenkant (buiten de capillaire krachten moet je ook nuttig gebruik maken van de zwaartekracht) en raakt tot aan de onderkant.
groeten

Kris

Op 25 mei 2016 20:35:47 schreef marco_nogwat:
Als ik dan voor de diodes de spanning naar 12V haal bij een 2x15V transformator, is dat dan zo mogelijk of gaat dit een probleem worden.
(ua7812 zag ik voorbij komen bij een webshop die ook transformators heeft)

De 7812 moet gelijkspanning hebben, voor de diodes heb je dat nog niet. Je kan de gelijkspanning wel verlagen:

• Met meerdere diodes in serie. Zet ze tussen de -1 lijn en aansluiting 3 van SK-B met de kathode richting SK-B. Je het er een stuk of 5-7 voor nodig.
  • Een 5-6V - 6.2V 1.3W zener kan ook (die moet andersom gebruikt worden).
  • Of zet een 7915 tussen de -1 lijn en SK-3.

Letop dat D437 niet heet wordt, anders R601 in stapjes verhogen.

De ruwe gelijkgerichte spanning wordt alleen voor de versterker gebruikt. Bij een hogere voedingsspanning moet R589 aangepast worden om de ruststroom daarvan weer naar 4-6mA terug te brengen. Doe je dat niet, dan kunnen de eindtransistors te heet worden. Het zijn germaniumtransistors die slecht tegen oververhitting kunnen.

Klik

Met een 2 X 15V trafo zal het moeten kunnen, al zal je wel het een en ander moeten verbouwen.
De motor komt dan op de buitenste windingen en krijgt dus keurig 30V.

De wisselspanning word gelijkgericht met 2 diodes, je kunt hiervoor de bestaande diodes gebruiken maar 1N4007 diodes kan natuurlijk ook.
De spanning word afgevlakt met een 470µF elco, hiervoor kun je niet de bestaande 1000µF elco gebruiken want deze is slechts 16V!
Na afvlakking heb je ongeveer 20V DC.

Daarna heb je 2 spanningen nodig, 6V voor de gloeilampjes en 14,6V voor de radio.
Hiervoor kun je een instelbare schakelende DC-DC converters gebruiken, zo'n converter heeft als voordeel dat je de spanning efficiënt omlaag brengt en de converter nauwelijks warm word.
Je zal bijvoorbeeld deze kunnen gebruiken.

Het vermogen van de trafo uit je eerdere link is kantje boord, op dezelfde site staat er ook een met 8VA vermogen.
Hier staat dezelfde trafo met de afmetingen.

Een heel verhaal, misschien kun je er wat mee :)

Beste Thevel en Henry, Heel erg bedankt voor het uitwerken!

Ik zat inderdaad te kijken de hoe spanningsverlaging voor de condensatoren kon plaatsvinden (er staat met grote letters 16V op). Via het schema van Thevel is dat gelijk opgelost. (met het 6 volt circuit eruit gelaten)

Helaas is de levertijd van die kleine dc-dc circuits op aliexpress nogal lang, anders betaal ik wel de meerprijs als ik er zo niet uit kom.

Als ik in het diagram van Thevel een UA7815 met 2 caps (of kan een 7915 ook?) gebruik, dan zou dat toch ook moeten kunnen.

Henry, hoe zou je een zener gebruiken in dit geval, Ik kan me indenken een 15V / 3W zener + 20 ohm resistor te gebruiken als in dit voorbeeld
http://www.reuk.co.uk/Zener-Diode-Voltage-Regulator.htm
Jij sprak echter over een 6V 1.3W?

P.s. ik weet niet of ik alle onderdelen kan krijgen, daarom kijk ik naar wat ik online bij één webshop kan krijgen. Bij Hec electronica in delft hebben ze veel onderdelen, maar ik weet niet wat allemaal. Is het anders ook te verkrijgen regio delft/den haag?