Ik zou graag in mijn woning enkele lichtpunten willen schakelen met timers.
Ik heb nu allemaal eltako relais zitten. Maar ik zou graag een klein logo programma willen schrijven voor de timers.
Maar hoe kan ik in een logo volgend probleem oplossen :
Ik geef 1 puls aan de logo en deze laat de eltako relais aantrekken.
Na x aantal minuten zou de logo een de 2 puls moeten geven om de eltako
uit te schakelen. Indien mogelijk op de zelfde uitgang. Zonder dat ik terug op de drukschakelaar moet duwen.
Ik zou dit probleem graag met een logo oplossen om hier meer ervaring mee op te doen voor mijn huidige job.
Met vriendelijke groeten,
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Gewoon proberen.
De programmeersoftware LOGOSoft Comfort heeft een uitstekende simulator. Dan kun je eerst naar hartenlust op je PC klooien om het werkend te krijgen.
Je hebt een heleboel timers (tijdrelais) met verschillende functies, daar mee kun je van alles maken.
Tip: Maak gebruik van een RS blok, dat blok "bewaard" de inschakeling door je drukknop. En dan via een tijdfunctie kun je dit RS blok weer uit zetten.
Ik heb reeds al wat geprobeerd en ben bijna bij de uitkomst die ik wil.
Enkel zou ik nog tussen B003 en B005 willen resetten omdat dit nu actief blijft tot er nogmaals op de knop geduwd wordt.
Ik heb een screenshot van het programma bijgevoegd.
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Maak van b003 een RS en zet B004 op de plaats van B006. Knoop uitgang van B004 aan reset van RS en je bent er toch? B001 en B005 en B006 en B003 gooi je weg 
Ik hoop dat het duidelijk is ....
Ohhh wacht, je wilt een 2e puls hebben... dat gaat even anders
zie bijlage dan maar 
MAAR het kan op nog veel meer manieren ..
Fredjuh : Bedankt voor de hulp dit doet alles wat ik wil.
Nu heb ik nog een volgende vraag in V8 zit er een functie om de astronomische klok te gebruiken. Maar deze geeft een signaal van zonsopgang tot zonsondergang. Maar ik zou graag mijn buitenverlichting hiermee sturen vanaf het moment dat de zon ondergaat dat dit gaat branden. Hoe kan ik dit signaal omdraaien?
Alvast bedankt met alle info die ik hier gekregen heb.