Philips CD 650 heeft snerpend bijgeluid in output

Ik heb hier een Philips CD 650 speler.

Zou ooit een degelijk toestel moeten geweest zijn, uit de beter klasse heb ik mij laten wijsmaken ...

Toestel speelt nog, maar op het output signaal (zowel line out als headphone) zit een snerpend bijgeluid op alle twee de kanalen.

Het is zo precies een scherpe storingtoon, met wat sisgeluid erbij.

Moeilijk na te bootsen in tekstvorm, maar ik doe een poging:

"krrssssssssssssshiiiiiigchhhhhhhhssssssssssiiisissss" :S en dat continu.

Iemand een idee waar dit kan gezocht worden ? Dit euvel zou vanzelf zijn begonnen op een zekere dag volgens de eigenaar.

Heb ook zo'n ding, zowat de 1e speler met TDA1541. Mechanisch ziet het er gammel uit, maar die van mij is jarenlang experimenteer speler geweest en dat heeft hij allemaal overleefd.

Neem aan dat het bijgeluid op beide uitgangen zit (er zit nog een extra gefilterde uitgang op).

Wat je kan doen:

• service manual downloaden
  • voedingen controleren
  • test cd met zeg 1kHz sinus erin en met een scope kijken waar je de verstoring ziet. Terugwerken van uitgang naar voren
  • DAC is current out; tussen dac en 1e opamp zie je niets
  • als je zover terug hebt gewerkt dat het de DAC kan zijn, dan ipv de 1e opamp een 10 Ohm weerstand naar massa aansluiten op DAC uitgang en daarover meten
  • DEM signalen van de DAC bekijken

holy cow... dat wordt een vakantieklus...:9

En is die TDA1541 berucht voor zo'n defecten ? Of zou het eerder iets zijn dat hij meeslurpt uit de (toch al oude) smps ?

[Bericht gewijzigd door steve c op (59%)]

de cd650 is een oudje ondertussen, er zit zeker geen smps voeding in dat ding. nog een gewone trafo voeding.

de kans dat je via de audio geluiden gaat horen omdat de voeding elco's slechter aan het worden zijn is zeker aanwezig. je kan dan geluiden horen komende van de tablemotor of de spoelen in de cdm unit.

1541 niet zo dacht ik, voorganger wel (1540). Verder wordt het inderdaad wat splitten.

Is dit nog interessant om weten:

als ik de pauzetoets indruk, is het muisstil...

Dus als er iets uit de voeding naar de output zou sluipen, zouden we dit toch in principe tijdens de pauze ook horen ? Of ben ik mis aan het denken ?

Je kan het geluid opnemen en als bijlage hier plaatsen.

Ok, zal ik eens proberen.

to be continued...

als je snel op track forward drukt en er dus even geen geluid van de cd komt, hoor je dan wel die bijgeluiden? zo ja de spoelen van de cdm unit waar het geluid op reageert. deze spelers zijn dermate oud dat de signaal elco's vervangen toch aan te raden is.

check ook de tulp aansluiting achterop, vaak zat er een rotte massa soldering op de print..

Op 13 juni 2016 19:29:28 schreef steve c:
Is dit nog interessant om weten:

als ik de pauzetoets indruk, is het muisstil...

Dus als er iets uit de voeding naar de output zou sluipen, zouden we dit toch in principe tijdens de pauze ook horen ? Of ben ik mis aan het denken ?

Er zit een mute circuit direct op de L en R cinch output. Daarom is het stil...

pauze = soft mute. MUSB\ signaal op digitaal filter.

Dan zit het dus waarschijnlijk ergens in decoder of filter.
Gok op een rotte DRAM.

Als je een andere DAC hebt met I2S aansluiting, dan zou je die even aan de decoder kunnen hangen. Kijken of het nog zonder bijgeluiden is voor het filter. If not, dan decoder of DRAM (en ik gok op de DRAM).

Mute transistoren aan uitgang worden alleen via voeding aangestuurd (power on/off).

[Bericht gewijzigd door guidob op (11%)]

Ik ga vooralsnog mee met het idee dat je de serveaux bezig hoort. Zoek even aan welke voedingslijn de focusservo en de armservo hangen en kijk in het schema of die lijn ergens gekoppeld is aan een lijn die het audiogedeelte voedt.

Met een scope en een CD met stilte wordt zoiets een stuk makkelijker.

Het is inderdaad een speler uit de tijd dat Philips mooi spul maakte, er zit een van de duurdere varianten van het CDM2-mechanisme in.

Dan zou je met pauze ook iets moeten horen.

Op bladnummers 6-5 en 6-9 van het schema dat je kunt vinden op freeservicemanuals.info, is te zien dat elke lijnuitgang niet 1, maar zelfs 2 redelijk symmetrisch opgebouwde transistors in het mutingcircuit heeft. Die gaat dus echt wel muisstil zijn tenzij er een gigantische brom op de voeding staat.

Bovendien zal er op de voedingslijnen van de servo's iets minder rimpel staan in de pauzestand.

Wel een ander kleinigheidje: Het audiodeel gebruikt +3 en -3, de servo's +1/+2/-2/-1 en die hebben netjes hun eigen gelijkrichting en afvlakking. Toch lijkt het me niet ondenkbaar dat er via D6353 wat storing kan ontsnappen als er wat elco's gaar zijn. Vooral die kleintjes worden nog wel eens capaciteitsloos.

Als je de boel weer aan de praat hebt, kan het qua warmte-ontwikkeling (en dus slijtage) schelen om de primaire tap van de trafo op 240V om te solderen (uitvoering /00) of schakelen (uitvoering /01).

in pauze veranderen de geluiden niet want de spoelen in de cdm blijven op dezelfde plek staan. ook zou pauze een mute hebben.

als de geluiden veranderen van lengte of geluid als de cd verder aan het einde is, lijkt de keus voor een gammele voeding van de cdm besturing al zekerder, de cd gaat langzamer draaien eenmaal verder aan het einde, ook kan de laser dan anders gaan reageren..

er zit nog een cdm2 in deze speler, maar die was uitwisselbaar voor een cdm4 die philips in erg veel 80's en 90's spelers heeft gezet meen ik. wel had men toen de besturing aan zichzelf. in technics spelers kwam je dan de bekende philips stocko stekkers tegen op alleen kabels naar het loopwerk en diens regelprint want dat was geheel philips..

doorsolderen van de print is ook aan te bevelen, er zit vaak best was los op die printen. vooral grote en heet wordende onderdelen..

Pauze "hangt" aan de soft mute in de 7220. niet aan de mute transistoren.

Er is inderdaad een cdm2 vervanger. Cdm4/31 met servo pcb. Komt niet veel voor. Meestal cdm4/19 zonder eigen servo pcb. Er is ook een cap op die print die vaak sneuvelt. Maar dan speelt de cd niet meer.

Klinkt mij alsof de CD net iets te traag draait en er dus heel veel errors niet meer gecorrigeerd konden worden. Kijk eens of je met het vervanden van de motor een eind komt (na te hebben geverifieerd dat de aansturing klopt)

Terloops: De TDA1541A is een geweldig fijn klinkende DAC, mits je hem met een mooie I/V correct belast. De schematjes van een zeer bekende buizen-enthousiast voldoen hier niet aan..

Op 13 juni 2016 21:41:19 schreef guidob:
Pauze "hangt" aan de soft mute in de 7220. niet aan de mute transistoren.

Je hebt gelijk, ik keek te snel. Neemt niet weg dat de oorzaak nog alle kanten op kan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Ik volg nog mee hoor, maar ben in mute...

Wachten jullie nog even op het wav bestand dat ik dit weekend probeer te maken...

Als er een SPDIF uitgang op zit zou je via een versterker met ingebouwde DAC kunnen horen of het digitale signaal wel schoon is.
Dan kun je het probleem wellicht meer bij de interne DAC+omgeving lokaliseren.

YMMV

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (12%)]

Bedoel je een digitale uitgang ?

ja, die heeft zo'n uitgang, maar ik heb geen digitale ampli... :D

Hier al terug: FOUTE DIAGNOSE !

Het geluid is een 50Hz brom...

Doordat de arme man, via zijn versterker, de bassen op -5 heeft staan en de treble op +5, klinkt dit afschuwelijk.

Maar bij level toonregeling, is het duidelijk een 50Hz brom. Ik kon dat de vorige keer moeilijk horen, wegens verkeerde muziekkeuze (te luid), maar met een rustige gitaartokkel is het overduidelijk: "hhhhhmmmmmmmmmmmm..."

En ja, er zit een joekel van een trafo in, en onmiddellijk daarna op de hoofdprint een aantal elco's

1 ouderwetse metalen blikken elco van 16V 6800µF (zo'n jaren 60 ding)
2 modernere elcos 50V 470 µF
1 modernere 50V 680 µF
1 modernere 16V 1000µF

En dan daarrond wat klein grut: 3X 47µF 25V

Geen enkele met opgezwollen buik of zo...

Zou de blikken oldtimer eerste kandidaat zijn ?

als je het over de elco's van de speler hebt, check eerst de aansluiting van de tulp stekker achterop maar eens. vaak de soldering los in de print, krijg je ook brom van. ook kan het tulp kabeltje gammel zijn..

Eens, maar dan zou dat maar bij 1 uitgang zijn (en er zijn er twee, ook een extra gefilterde). En ook niet bij de koptelefoon uitgang.

Slechte elco(s) kan, los contact ergens ook. Tijd om een scope eraan te hangen. En anders een multimeter in AC stand en voedingen meten. Wellicht meetbaar als het veel brom is.

Maar mijn speler is veel gebruikt vroeger en speelt nog met originele elco's op het mainboard. Inclusief de midden jaren tachtig 6800uF. De rest is wat minder origineel ;)

Had voor de lol mijn eigen speler weer aangezet. Ook meteen een reparatie nodig (7824 was pootje afgebroken, maar die zit bij mij niet meer op de originele print. De hele filterprint is eruit).

Ik zie geen verschil op de -5 en +5 naar de DAC tussen stop/play en pauze. Die gaan ook naar het loopwerk. Wel hoor je een licht tikken van de kop bij pauze. Ik denk dat de speler steeds hetzelfde stukje blijft lezen. En dan moet de kop dus continue worden bijgeregeld (cd spoor is een spiraal). Als het het loopwerk zou zijn geweest, dan zou je meer storing kunnen verwachten tijdens pauze. Maar dat terzijde :)