Philips CD 650 heeft snerpend bijgeluid in output

Betekent dit dat ik dan toch beter die 6800µF vervang ?

ps. die andere zien er idd. ook donkerblauwer uit dan zwart....

[Bericht gewijzigd door steve c op (38%)]

Nee, het advies blijft onveranderd. Pas als die eerste 4 elco's vervangen geen effect heeft, loont het om verder te kijken.

Ok, heb nu gezien dat in de buurt van die 470µF er ook nog een 1000µF zit,...

In het schema zie ik er alleen eentje in de -1/-2 lijn zitten. Electrisch op het eerste gezicht niet in de buurt maar die heeft wel meer invloed dan ik eerst dacht, omdat zoals guidob zegt de DAC er zijn referentie weghaalt. Als je speciaal een reis moet ondernemen om elco's te halen dan zal het lonen om C2397 en C2402 in elk geval alvast aan te schaffen.

Ook weer met oog op de relatieve moeite die het kost om onderdelen te halen: zorg dat je je geen rommel in handen laat stoppen. Veel winkels hebben helaas alleen merkloze merken zoals Antel of NA op voorraad. In een lineaire voeding zoals deze doen die het wel (in een schakelende voeding kun je het vergeten), maar gaan alsnog hooguit een paar jaar mee. Jd is ook merkloos maar gaat een fractie langer mee.

Ok, zal vragen voor best quality...

dus die 1000µF ook vervangen dan ?

Als het moeilijk is om componenten te krijgen, zou ik het niet riskeren dat je twee keer moet gaan. Zo duur is een condensator ook niet.

Het mainboard is eruit gehaald (zonder brokken te maken, flink hé... :+ )

Nu zie ik dat die paarsblauwe elco's van het merk Nichison zijn...

gewoon ter info dus.

Nichicon neem ik aan?

En geen brokken is altijd goed ;)

Zo vreemd zou iets als ' Nichison ' als Chinese rip-off niet zijn, ik heb ook elco's van ' Rubicong ' gezien... :)

Neenee, in dit geval ligt dit helemaal aan mij:

- slechter wordende ogen
- doof wordende oren
- rechterhand dat links wordt
- hersencellen die afsterven, waardoor ik diegene die nog overschieten telkens opnieuw moet formatteren om iets anders erin te saven...

nee, het betert er niet op.... :S

Ziezo, het heeft lang geduurd, maar ik ben terug.

Eindelijk tijd gevonden om die elco's te vervangen.

Ik heb de 2 x 470µF, de 3 x 47 µF en de 1000µF vervangen....
Maar het probleem is niet opgelost.

Nu zit er nu een stevige 50Hz brom in, van zodra je de power knop 'on' zet, brrrrrrrrrrmmm en ie is vertrokken...

Ook gemerkt: de trafo wordt véél te heet en de koelvin achteraan ook....

Dus ja, ik sta dus nog nergens.

trafo al op 240V gezet? en er zal ook teveel belasting opzitten..

ja, trafo staat op 240

het enige wat ik niet heb is de 680µF elco en de 6800...

deze hadden ze niet in de winkel.

Heb dus duidelijk de verkeerde vervangen.

Nu op zoek naar de andere waarden, en kijken of dit helpt.

Wat raar is, dat de hum er nu al inzit van zodra ik de power on zet, dat deed ie voorheen niet.

een hum als je hem aanzet is vaak matige overbelasting. check of er iets heet wordt, verkeerd om zit of sluiting maakt ( soldeerspetter ergens )

Ik zet ook in op kortsluiting of een van de elco's verkeerdom aangesloten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (61%)]

Ik zet ook in op kortsluiting of een van de elco's verkeerdom aangesloten.

neek... allemaal +jes op de +jes op de printplaat gezet en de -nnekes nog extra afgetekend met stift... :9

Ik heb een maand geleden al eens gevraagd om een geluidsopname te maken en hier te plaatsen.

Met een smartphone heb je dat in 5 minuten gedaan...

weet ik joop, zal ik proberen eens te doen.

Die klus is zo een die echt blijft liggen waar ik maar heel weinig tijd voor vind, maar ik doe er wel af en toe aan verder.

next job: make sound recording ...

Ziezo, ik heb een wma file gemaakt met de hum noise....

evenwel, het uploadarchief wil deze wma file niet...

kan ik die anders hier in het topic krijgen ?

Er is tegenwoordig een Bijlages "upload" knop, als je een bericht aan het aanpassen / samenstellen bent.

CD650 hummmmmm.wma

Ok, bedankt Joop. Zie dat je ondertussen al de file erin gezet heb.

Ik ben zodanig het uploadarchief gewoon dat ik die bijlage knop nog niet ontdekt had...

En ? Wat denk je van die hmmmmmmm noise ?

Ik gok op een diode die in sluiting ligt. Vooral omdat je zegt dat de trafo veel te heet wordt.

en nu ?

alle dioden eruit halen en uitmeten ?

Kortsluiting in of achter diodes kun je veel efficienter meten door ze erin te laten zitten. Zodra je dan een sluiting meet haal je de diode eruit en herhaal je de meting.