Handig bedankt!

Kan trouwens een buck convertor ook gebruikt worden als voeding voor een Lipo lader? Of heeft zo'n hoge frequentie slecht effect op een lipo?

Wat vinden jullie trouwens van deze? 10A en is al kant en klaar:

http://www.ebay.com/itm/121672395980

$4.29 gratis shipping.

http://i.ebayimg.com/images/g/kRYAAOSweW5VOwTd/s-l500.jpg

Mvg,
VMP

Op 21 juni 2016 17:39:28 schreef Arco:
Ik blijf de reactie van die Chinees een tijdje terug heel inventief vinden...
Toen iemand klaagde dat het namaak was, omdat ze zo weinig wogen zei hij "ze wegen weinig doordat ze nog leeg zijn, U moet ze eerst opladen..." :)

Je zou 'm voor kunnen rekenen hoeveel energie je er in moet stoppen om 'm 20 gram zwaarder te maken. De formule E = m x c2 kent iedereen :)

Tja een lege alkaline batterij stuiterd, een volle niet :-)

Op 24 juni 2016 16:46:44 schreef VMP:
Kan trouwens een buck convertor ook gebruikt worden als voeding voor een Lipo lader? Of heeft zo'n hoge frequentie slecht effect op een lipo?

Je kan best hoge frequenties in en uit een LIPO duwen. Maar als er "switching frequency: 300kHz" staat, dan betekent dat dat er IETS aan op-en-neer in de uitgang zit op 300kHz, maar in princiepe minder dan 200-300mV.

Maar het ding waar je naar linkt doet alleen "stepdown". Dus dan moet je een spanningsbron hebben van zeg 30V en dan kan je er lipos tot 25V mee laden.

Hoi Rew,

Ik heb zo'n voeding van BMI 13.8V en 20A: http://www.droneshop.com/batteries-chargeurs/alimentation-secteur/bmi-alimentation-138v-20a-p-1926.html

Hij regelt ook zijn uitgang zelf qua stroom. Ik heb lipo's tot en met 4S 14.8V.

Waar ik zo'n buck voor wou gebruiken is een kleine 2S lipo. Ik zal wel altijd een officiele balans lader er tussen zetten wat er bij hoort.

Maar ik vind het wel leuk om de volt en ampere meter in werking te zien van wat ik gemaakt heb, zo'n display heeft de simpele 2S lader niet.

De grotere lipos laad ik met Imax balans laders en de BMI (met wat aanpassing kan ik de 2S ook wel met de Imax laden).

Ok dan zal ik deze van 10A erbij kopen.
Gisteren heb ik hier 2 van gekocht: 10K Ohm 3590S-2-103L Potentiometer With 10 Turn Counting Dial Rotary Knob FKS

Als de 10A buck binnen is dan zal ik de kleine pots hiermee vervangen.

.

Die buck is junk, al getest. Het gegolfde printspoor in het rode kader is voor de stroombegrenzing, die koperbaan warmt op door de stroom, en dus verloopt de stroombegrenzing...

Op 24 juni 2016 21:03:16 schreef Roland van Leusden:
Die buck is junk,....die koperbaan warmt op door de stroom, en dus verloopt de stroombegrenzing...

[bijlage]

Ow ships hmm, net besteld, is daar iets aan te doen? Cool sink of iets dergelijk op zettten? Bypassen? zou hij het tot 5 Amp ofzo wel halen?

Als ik de stroom vol zet zonder te begrenzen?

Anders vraag ik me geld terug als het stukgaat, via Paypal/Ebay kan dat altijd.

Gr, VMP

Hoe werkt eigenlijk zo'n stroombegrenzing? Wordt er gewoon een stuk koper parallel tussengezet net als een shunt en kortgesloten met een potmeter? Dan zakt de volt toch ook?

Vervangen door een echte weerstand is het beste. Max stroom is ook afhankelijk van het verschil tussen in en uitgangsspanning, staat ook in de ebay beschrijving.

Ok hoeveel ohm mag dat zijn? Ik heb nog een aantal 10w weerstanden liggen. Wordt hij dus alleen heet als je de stroompotmeter laag zet? Als ik het helemaal opendraai, gaat dan nog stroom door zo'n koperbaan?

Wat is eigenlijk het nut van zo'n stroomregel potmeter? Pakt de load zelf niet wat het nodig heeft?

VMP

Stroombegrenzing werkt door de stroom te meten. Dat gebeurt dan door de spanning te meten die over een shuntweerstand staat. "slimme" chinezen hebben gemerkt dat je een goedkope weerstand kan maken door een spoor op de print wat langer te maken.

Om zo min mogelijk warmte in de meetweerstand te krijgen, wil je die weerstand zo laag mogelijk hebben. Dan wordt de spanning zo verdomd laag dat je die weer nauwelijks kan meten. Kortom er wordt naar een compromis gezocht. Die weerstand zal 10 - 20 mOhm zijn. Dus 0.010 tot 0.020 Ohm.

Dat de stroombegrenzing verloopt als ie warm wordt is "vervelend". Maar hij gaat volgens mij omlaag als de print warmer wordt. Dat betekent dat je bij een warme print iets minder hard zal laden als dat je had ingesteld toen ie koud was. Op zich geen ramp lijkt me.

Die buck is junk, al getest. Het gegolfde printspoor in het rode kader is voor de stroombegrenzing, die koperbaan warmt op door de stroom, en dus verloopt de stroombegrenzing...

Je vertelt er niet bij hoeveel hij verloopt, bij welke stroom en tijd.

Het lijkt me overdreven om het ding meteen als junk te bestempelen hiervoor.

Ik vind op het internet een temperatuur coefficient van 40*10-4, dus bij 50 graden opwarming: 2000 * 10-4, oftewel 20%.

Dat hangt natuurlijk af van: Wordt dat spoor inderdaad 50 graden warmer. Maar je kan het ook als een losse-pols bovengrens zien. Stel je stelt 8A in, dan krijg je dus 6.4A als je print heet wordt. Soit.

Hoi Rew en Joopv,

Ok dus dat baantje doorbreken en op de twee polen een nieuwe weerstand zetten?

Wat voor wattage moet zo'n weerstand hebben? 1/4 W zal niet genoeg zijn lijkt me? Zo'n buck is 25Vx10A = Ca 250 Watt? Of geldt zo'n berekening niet voor zo'n weerstand?

Millie ohm weerstanden heb ik alleen in 1/4 watt.

Wel heb ik een aantal 10 watt keramische weerstand misschien dat ze parallel wel op 0.010 ohm uitkomt? Het lukt me niet zo snel om het goed te brekennen. Er staat ook een 'J' naast de 'Ω' (ohm symbool) op de weerstanden.

Wat ik heb is:

10 watt keramische weerstanden
6x: 2.2 Ω
1x: 3.9 Ω
1x: 4.7 Ω
1x: 6.8 Ω

5 watt keramische weerstanden
1x: 3.9 Ω
1x: 4.7 Ω
1x: 6.8 Ω
1x: 120 Ω

Alvast dank,
VMP

Ook een watt meter is deze

Gisteren binnen gekregen.
Complete energie meter tot 60V en 100A DC.
Met externe 9 V batterij eraan meteen geheugen vast.
Wil ik gebruiken voor de grotere E-bike accu van 48V te testen.

Hmm 100A door die draadjes lijkt mij niet gezond..

Mij ook niet, ik ga voor max 10Amp ?

Op 25 juni 2016 14:08:45 schreef VMP:
Ok dus dat baantje doorbreken en op de twee polen een nieuwe weerstand zetten?

Joh, stel je niet aan. Zo'n stroombegrenzing werkt prima. Dat beetje verloop is toch zo erg niet? Hoe nauwkeurig wil je het hebben? Als jij er een R in plakt zal dat ook niet echt nauwkeurig zijn.

Op 25 juni 2016 15:15:36 schreef flipflop:
[...]
Zo'n stroombegrenzing werkt prima.

Hoi Fliplop,
Het liefst laat ik het natuurlijk zoals het is maar zie opmerking van Roland:

Volgens jou blijft het goed? Ik denk niet dat ik meer dan ca 4 amp eruit haal :-).
Nauwkeurigheid is zeker geen issue, wel als het heet wordt en stuk gaat.

VMP

Dat baantje wordt ingezet als weerstand. Als er een stroom door een weerstand loopt dan wordt er warmte geproduceerd. Dat zijn natuurkunde wetten. Overtreden kan niet.

Dus hij wordt warm en dan zal de ingestelde stroom iets verlopen: minder worden dan wat je had ingesteld toen ie nog koud was.

Maar omdat warmteproductie kwadratisch is met de stroom komt er nu (10/4)2 minder warmte uit dan waar ie op berkeend zou moeten zijn. Dat is maar 16%. Kortom, het valt denk ik alles mee.

Dus gewoon laten zitten en eerst voelen hoe heet het wordt Rew?

VMP

Op 25 juni 2016 16:56:38 schreef rew:
Dat baantje wordt ingezet als weerstand. Als er een stroom door een weerstand loopt dan wordt er warmte geproduceerd. Dat zijn natuurkunde wetten. Overtreden kan niet.

Gaat daar altijd stroom doorheen? Ook als de stroom potmeter volledig openstaat? Wat zou er gebeuren als daar geen weerstand/baantje tussen is, dus als het gewoon gebijpassed wordt? Wat mij betreft mag het altijd 100% stroom geven. Het is eerder dat hij ca 10 Amp aan kan wat ik belangrijk vind.

VMP

[Bericht gewijzigd door VMP op (11%)]

Kortsluit beveiliging?