Het grote interessante aanbiedingen topic deel 5

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

Op 14 januari 2017 11:59:44 schreef mel:
Ik heb een weller magnastat.
De aansluiting aan de bout was los...
Hoe soldeer je dat?
juist , met een soldeerbout..
Maar die was juist stuk...
Gelukkig had ik nog een 220volt boutje ergens in mn gereedschapskist :)

Zo heb ik in de werkplaats een conrad ls digi 60 soldeerstation...
De bout zit met een 5 polige din plug aan het station. De bout viel af en toe uit en was duidelijk verbinding bij steker.

Dus station open en wilde hem met zichzelf solderen dus voedingsteker zat er ook nog in...
Echter bij nadere inspectie bleek het chassisdeel in het station wat met 2 schroefjes in front zit wat hol te staan en pastte de steker van de bout niet goed. Even rechtdrukken door 2 vingers op front en duim op chassisdeel en knijpen..

Dat werd een hele pijnlijke ervaring en mijn meest heftige klap ooit.. Anderhalve meter achteruit gesprongen en 3 dagen last, want ik kneep vol in de 230 natuurlijk. Was de voeding vergeten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Er gaat toch geen 230V over die DIN plug hoop ik?

evdweele

Overleden

Op 14 januari 2017 11:59:44 schreef mel:
De aansluiting aan de bout was los...
Hoe soldeer je dat?

Wel een beetje armoedig dat een elektronicus maar over 1 soldeerbout beschikt ;-)
Even geteld wat er bij mij ligt: 9 stuks. Variërend van 15W tot 300W met stiften van 1mm tot 25mm diameter.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

@sine: heb niet gemeten, maar zo voelde het wel!
Ik vermoed een triac/thyristor regeling voor het element en idd op 230 V.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@evdweele Ik heb thuis eigenlijk ook geen reserve. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 14 januari 2017 13:23:50 schreef evdweele:
[...]Wel een beetje armoedig dat een elektronicus maar over 1 soldeerbout beschikt ;-)
Even geteld wat er bij mij ligt: 9 stuks. Variërend van 15W tot 300W met stiften van 1mm tot 25mm diameter.[/quote ]
Ik heb er 3 , 2 liggen in de gereedschapskist,eentje staat op mn werktafel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

oja, en een soldeerbrander, voor loodgieterswerk :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Voor dit soort dingen en onderweg of op de camping altijd een gasboutje bij me. DIE werkt dan wel weer aardig van de Aldi.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 januari 2017 19:01:01 schreef bprosman:
Voor dit soort dingen en onderweg of op de camping altijd een gasboutje bij me. DIE werkt dan wel weer aardig van de Aldi.

Groeten, Bram

Die heb ik ook en om eerlijk te zijn vind ik hem beter werken dan mijn weller op gas.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Toen mij weller magnastat kapot ging had ik een identiek reparatieprobleem.
Om de weller te repareren heb een yihua station aangeschaft in het verre oosten, inclusief wat reservepunten, verwarmingselementen en reservebout (zo'n bout incl. punt kostte iets meer dan 2 euro!). Ik ben inmiddels enkele projectjes verder en ik heb nog niets aan dit geheel hoeven te vervangen of repareren!
Voor hobbygebruik dus best een aardig ding die het boven verwachting goed doet.

Ik heb ook een 10 tal bouten liggen in alle mogelijke vormen en vermogens. Zelfs ook zo een chinees gasbrandertje, gekocht met te hoop mee om eens te zien wat het is, en het dat buiten alle verwachtingen perfect doet.
Toch heb ik ooit buiten op verplaatsing nog wat plakwerk verricht met een aansteker en een nageltje. Het moeilijkste was het ding voldoende warm te krijgen met de aansteker in de tocht. Het was geen superlas maar hij voldeed om verder te kunnen en later te verbeteren als ik terug een bout mee had.

Tidak Ada

Golden Member

Het gaat waarschijnlijk om het gasboutje van Ferm, dat verrassend genoeg in een iets mooier doosje, maar c.a. twee keer zo duur door Proxxon wordt aangeboden.

Ik doe er al jaren mee, vooral voor krimpkousjes. Enige minpunt is de vulnippel, maar dat euvel ken ik van alle gasaanstekers en zal ook wel zo bij andere gasboutjes zo slecht zijn; de helft van het gas gaat er naast bij vullen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 januari 2017 10:45:24 schreef aR-Gee:
...Om de weller te repareren heb een yihua station aangeschaft in het verre oosten, inclusief wat reservepunten, verwarmingselementen en reservebout (zo'n bout incl. punt kostte iets meer dan 2 euro!)...

Kun je een linkje doen? De Yihua (lijkt op een voorstelling van Jochem Myjer)- boutjes die ik bij Ali vind beginnen bij 7 Euro en hebben van die groffe schroevedraaier-achtige punten...

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Lidl heeft ze weer vanaf vandaag:

https://media.lidl.com/media/2473ffe86661d1d74a1ff26cb0e3df40.jpeg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 januari 2017 14:30:47 schreef leime:
@FastFolkert http://www.ebay.com/itm/Black-Durable-24V-50W-5-Hole-Soldering-Iron-Ha…

Aha, maar die moet idd. op een soldeerstation. zijn die compatible met de standaard WECP Weller stations?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
fatbeard

Honourable Member

En nog volautomatisch ook:

The operator can be avoided when using the soldering station because tap handle and shattered the phenomenon,

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
leime

Golden Member

Dat ís (een kopie van) de bout aan je Aoyue station. Dat ding is onder nogal wat verschillende namen uitgebracht.

Of deze op het Weller station werkt weet ik niet, de spanning is in ieder geval hetzelfde, de temperatuursensor in deze bout is rond de 50 ohm bij kamertemperatuur. Misschien interessant.

EDIT: Vandaag wat met de boutjes gespeeld, de boutjes die ik hier heb hebben een thermokoppel ipv een thermistor.

Heb twee van deze boutjes liggen, het snoer dat eraan zit is veel te kort (volgens mij was het iets van 40cm) en natuurlijk veel te stug. Ook sluit het element niet mooi aan op de punten. Het element is net iets kleiner in diameter. Daar had ik eerst niets aan gedaan, en daardoor soldeerde de bout voor geen meter. Later heb ik dit probleem opgelost door wat aluminiumfolie rond het element te wikkelen. De punt zit nu strak om het element en de warmteoverdracht is een stuk beter, nu is er prima mee te solderen. Mijn plan is om er zelf een regelaar voor te maken. Heb de bout een tijdje op mijn Aoyue 936 station gebruikt (op het moment zit de originele er weer aan), dit station is 30W, maar de elementen in deze boutjes zijn 50W.

Groeten,
Emiel

Voor fastfolkert : dat is inderdaad de bewuste bout. Bij mijn exemplaar zat kennelijk een passende punt want hier soldeert hij prima. Ik geef toe dat het snoer (veel) beter kan maar voor een hobbyist die zo af en toe een projectje in elkaar soldeert presteert hij boven verwachting (zeker gezien de prijs).

Bedankt allen voor de info over dat Chinese boutje. Ik ga beter op zoek naar een originele Weller bout als reserve. Ik heb zo'n 30W Weller boutje met van dat witte soepele (siliconen?) snoer. Dat werkt voor mij prima. 40 cm snoer is voor mijn hobby, waarbij ik nogal eens in gitaarversterkers rommel, te kort.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 16 januari 2017 15:16:49 schreef leime:
Dat ís (een kopie van) de bout aan je Aoyue station. Dat ding is onder nogal wat verschillende namen uitgebracht.

Ik heb een Aoyue 2703A. En mijn soldeerbout doet het niet. Zou deze passen?

Weet verder iemand hoe je de de-soldering aan de gang krijgt? Het werkt bij mij totaal niet. Verstopt de hele tijd.

evdweele

Overleden

Op 17 januari 2017 10:15:58 schreef Hoeben:
Weet verder iemand hoe je de de-soldering aan de gang krijgt? Het werkt bij mij totaal niet. Verstopt de hele tijd.

Ik ben niet bekend met Aoyue, maar het zou best eens aan de constructie van de desoldeerbout kunnen liggen.
Op mijn vroegere werk had ik een Pace en een Weller desoldeerstation. Typenummers weet ik niet meer. Over geen van beide was ik tevreden.
Eén van de twee verstopte elke keer en de andere vergde zoveel onderhoud dat het je de zin ontnam om het te gebruiken.

Vorig jaar heb ik een JBC desoldeerstation gekocht en dat werkt probleemloos.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

Op 16 januari 2017 14:24:01 schreef Arco:
Lidl heeft ze weer vanaf vandaag:

[afbeelding]

Helaas was ik te laat.. Wilde de stappenboor set
Maar er was maar 1 set met een stappenboor.. Tot 20 mm max. Das niet de moeite

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 januari 2017 11:17:26 schreef evdweele:
[...]Ik ben niet bekend met Aoyue, maar het zou best eens aan de constructie van de desoldeerbout kunnen liggen.
Op mijn vroegere werk had ik een Pace en een Weller desoldeerstation. Typenummers weet ik niet meer. Over geen van beide was ik tevreden.
Eén van de twee verstopte elke keer en de andere vergde zoveel onderhoud dat het je de zin ontnam om het te gebruiken.

Vorig jaar heb ik een JBC desoldeerstation gekocht en dat werkt probleemloos.

Ik heb nu bij eleshop voor maar een tientje een losse soldeerbout met pomp erin gekocht. Werkt perfect. Zal wel niet lang meegaan, maar who cares, koop ik toch gewoon er weer een.

Dit topic is gesloten