Hallo,

Heb voor het eerst een logo 8 geprogrammeerd en alles werkten normaal
Via de webserver ingelogd en daar gebruik ik de toetsen F1 t/m F4
om bepaalde sturingen te starten.
Ook heb ik teksten erin gezet die netjes mee schakelen.

Nu het volgende, na 8 uur goed werken is het tekstdisplay op de webserver blank en de F toetsen werken ook niet meer.
Webserver afsluiten en opnieuw inloggen gaat goed alleen de toetsen weigeren dienst.

Ook werken de inputs op de logo zelf niet meer, het lijkt er dus op dat hij vast slaat.

Ik gebruik op de webserver het scherm van de TDE om de F toetsen te gebruiken maar ik heb geen TDE zitten alleen een logo.
Zou dit conflicten geven ?

probleem gevonden op locatie:
De logo was van RUN af

Nu dus de oorzaak nog, hoe kan een logo zomaar van run af gaan?
Via de webserver kan je de Logo toch niet van run af schakelen?
Er is fysiek niemand bij geweest want zit in een afgesloten kast.

Ik gok maar wat: stroomuitval gehad en de Logo zo ingesteld dat hij na stroomuitval niet zelf in RUN gaat?

Nee geen stroomuitval, en er staat een ups tussen.
Nog nooit mee gemaakt met een normale logo zoiets.

Het enige wat ik kan verzinnen is het netwerk.
Er draaien een aantal Mitsubishi plc's over de zelfde switchen.
allemaal een eigen ip adres geen conflicten.
Miss. wat rare codes die de logo oppikte geen idee.
Of een geheugen probleem in de logo?
De laptop staat continu ingelogd op de webserver van de logo, dat zou toch moeten kunnen?

Alle PLC's hebben een soort watchdog: als de cyclustijd boven bijvoorbeeld de 150ms komt gaat ie in stop. Misschien hier een groot programma in combinatie met erg druk ethernetverkeer.

Ik weet zo uit m'n hoofd niet of er een configureerbare watchdog in de Logo zit, en of ie er überhaupt wel in zit. Ik mag hopen van wel trouwens.

Wat staat er in het event/error log? (zie manual)

Vreemd allemaal.
Een LOGO! die in RUN staat, gaat na spanningsonderbreking altijd weer in de RUN stand, dus dat kan het niet zijn.
Via LOGOSoft Comfort, dus het programmeer programma op je PC heb je toegang tot de LOGO! en kun je deze (op afstand) in RUN of in STOP zetten.

Heb je de mogelijkheid tot proberen?
Probeer eens een poos met en zonder de Ethernetkabel.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Heb hem nu idd zonder ethernet verbinding al 2 dagen zonder problemen draaien.
Dus er zit toch iets op het netwerk en dan stopt hij miss automatisch?
Zal eens volgens week proberen met een compleet leeg netwerk dus alleen de logo en laptop eroverheen.

Is het trouwens normaal dat het inloggen op de logo 8 zo lang duurt?
Als ik met de laptop inlog op een logo duurt het 15 tot 45 seconden voor de webserver online komt.
En dan dus met een lege switch alleen de laptop en logo erop.

Even een update voor de personen die dit miss ook gaan tegenkomen.

Logo draait zonder netwerk verbinding perfect.
Zodra ik hem aan het netwerk hang en inlog via de webbrowser (en ingelogd laat) gaat de Logo binnen een aantal uur van RUN af.

Netwerk helemaal leeg gehaald dus alleen de PC en de Logo erop.
Op de pc draaien geen andere applicaties.
De eerste paar uur kan je online gewoon schakelen via F1 t/m F4 en dan springt hij dus van run.

Denk toch een bug of geheugen probleem in de logo web server

In welke instelling heb je hem staan? Operator mode of admin mode? Naar wat ik gehoord heb, kun je hem het beste als operator mode gebruiken, dan heb je er minder last van...
(Dit kun je op de logo zelf veranderen)

Als dit zo is is het toch wel een zeer ernstige bug. Ik kan me slecht indenken dat zoiets groots en ernstigs er bij Siemens doorheen zou glippen.

Laat ik het zo zeggen GJ; het is nog niet 100%.. Er zitten namelijk ook nog wat bugjes in de software omgeving...

De software omgeving "geeft niks" dat is hoogstens oncomfortabel, de Logo zelf zou zeer ernstig zijn.

De LOGO kommuniceerd via een Ethernetverbinding met je PC of eventueel een ander apparaat.
Via je Pc kun je de LOGO op Run maar ook op STOP zetten. Er is dus een commando beschikbaar. Misschien is er een ander apparaat dat de juiste codes genereerd om de LOGO naar STOP zet. De kans is wel zeer gering, maar niet ondenkbaar.
Vooralsnog zou je kunnen proberen het IP adres van je LOGO te wijzigen en eens te kijken wat er dan gebeurt.
Ik blijf benieuwd.......

Op 24 juli 2016 23:18:53 schreef Toeternietoe:
Via je Pc kun je de LOGO op Run maar ook op STOP zetten. Er is dus een commando beschikbaar. Misschien is er een ander apparaat dat de juiste codes genereerd om de LOGO naar STOP zet.

Door een hele TCP/IP-layer heen?! Het is geen RS485-busje ofzo he...

Maargoed, TS had dat al uitgesloten:

Op 23 juli 2016 11:40:14 schreef erik25:
Netwerk helemaal leeg gehaald dus alleen de PC en de Logo erop.
Op de pc draaien geen andere applicaties.

Het lijkt me interessant of een ander met een Logo 8 het probleem kan reproduceren. Dit is nu typisch iets dat je NIET van een Logo verwacht. De kracht van zo'n smart-relay / "mini-PLC" is nu juist dat het blijft draaien (en met een gegarandeerde loop-tijd). Als dit soort dingen bugs gaan vertonen dan vervalt een compleet argument* om een beproefd ontwerp in te zetten in plaats van eigen brouwsels op maat.

* ik weet het, er zijn nog tal van andere argumenten, zoals verkrijgbaarheid bij vervangen of uitbreiden, of beproefde hardware in de zin van robuuste I/O etc.

Op 24 juli 2016 14:41:07 schreef GJ_:
Ik kan me slecht indenken dat zoiets groots en ernstigs er bij Siemens doorheen zou glippen.

Je weet niet wat voor "rare" ongebruikelijke omstandigheden bij de TS toevallig allemaal samenkomen die in de fabriek lastig te testen zijn. Misschien heeft een ontwikkelaar er iets ingezet van:

// DEBUG: remove before final release
   if (IP.addr == 0xc0a801f1 ) {
       // test if the software can cope with random drop-out-of-run mode
       if (random () %100 == 0) RUN = FALSE;
   }

Dan kiest ie een IP adres wat bij hun ongebruikelijk is om te voorkomen dat ie perongeluk activeert, maar dan kan het zomaar gebeuren dat het er bij het testen doorheen slipt.

Ik noem maar een dwarsstraat. Het kan ook gewoon een samenloop van omstandheden zijn, die alleen bij de TS optreed.

Je kan altijd een bug pas in het veld ontdekken omdat er iets onverwachts gebeurt.

Anderzijds, je hebt wel gelijk: het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk als je redelijk "standaard" dingen doet.

Dat is nou precies waarom ik zeg dat het interessant zou zijn als iemand het kan reproduceren. Als dat zo is, dan kan Siemens dat ook.

Zit er niet gewoon een hoop broadcast traffic op die ethernet-bus?

Voor zover ik weet staat er ook in de handleiding dat je de hoeveelheid (broadcast) traffic naar het device moet beperken, aangezien de TCP/IP-stack beperkt aantal berichten kan ontvangen in de buffer. Mogelijk dat deze gewoon de processor reset als deze helemaal vol raakt.

Advies is ook altijd om de netwerken te scheiden en alleen PLC's onderling te verbinden en niets anders.

Een Logo met de mogelijkheid een PC aan te sluiten voor monitoring etc zou op z'n minst moeten kunnen omgaan met een klein netwerk van bijvoorbeeld een PC en een andere Logo. Als het zo is als TS beschrijft en de Logo al binnen een paar uur van RUN naar STOP springt dan is er iets goed mis. Mijns inziens mag dat zelfs bij druk ethernetverkeer niet het gevolg zijn bij een dergelijk apparaat.

Zelfs als de logo niet in een netwerk hangt, kom ik zelfs het probleem tegen dat hij uit run mode gaat. Dit komt dan alleen voor als hij in admin mode staat, in op mode tot op heden geen last.
Voor wat betreft de software omgeving... af en toe slaat hij vast als je gewoon op de pc aan het programmeren bent, dan kun je hem beter niet proberen op te slaan, want dan heb je een corrupte file.... Ook veranderd "zomaar" het ip adres van de logo... Heeft een collega meerdere malen ondervonden.(Of dat wordt door de klant gedaan, en die weet naderhand natuurlijk nergens meer wat van af... kan natuurlijk ook.)
Ik was altijd een grote voorstander van de LOGO, maar met deze dingen begin ik het wel vervelend te vinden.

Op 25 juli 2016 18:02:04 schreef Fredjuhh:
Zelfs als de logo niet in een netwerk hangt, kom ik zelfs het probleem tegen dat hij uit run mode gaat. Dit komt dan alleen voor als hij in admin mode staat, in op mode tot op heden geen last.
Voor wat betreft de software omgeving... af en toe slaat hij vast als je gewoon op de pc aan het programmeren bent, dan kun je hem beter niet proberen op te slaan, want dan heb je een corrupte file.... Ook veranderd "zomaar" het ip adres van de logo... Heeft een collega meerdere malen ondervonden.(Of dat wordt door de klant gedaan, en die weet naderhand natuurlijk nergens meer wat van af... kan natuurlijk ook.)
Ik was altijd een grote voorstander van de LOGO, maar met deze dingen begin ik het wel vervelend te vinden.

Ik gebruik de LOGO! al jaren veelvuldig in verschillende omstandigheden (maar nauwelijks netwerk). Ik ben nog nooit problemen tegengekomen die je aanhaalt. Ik ben ook actief op het (Duitse en Engelse) forum van Siemens mbt de LOGO, en ben daar zulk soort zaken nog niet tegengekomen.
Er zitten wel wat bugjes en onvolkomenheden in LOGO Soft Versie 8. Een ervan is dat bij de overdracht van PC naar de LOGO! gevraagd wordt om het IP adres aan te passen. Als je dan Ja (YES) aanklikt dan wordt blijkbaar het IP adres overschreven met..... het zelfde adres.

Problemen die ik wel tegenkom:
Bedieningsfouten en instelfouten. Oftewel er zit iemand aan die er met zn kladden vanaf moet blijven.
En er was een serie die heel slecht tegen overspanningen kon. Het is wel beter geworden maar toch een van de zaken waarmee je de LOGO het snelst naar de knoppen kunt krijgen.

Zoals gezegd: "(Of dat wordt door de klant gedaan, en die weet naderhand natuurlijk nergens meer wat van af... kan natuurlijk ook.)"
Ik zelf heb het nog niet echt meegemaakt, maar ik doe dan ook geen veldwerk (meer). Maar "onze"ervaring is wel dat we in op mode minder problemen ondervinden, om dat er dan wat minder veranderd kan worden ;-)

Op 25 juli 2016 20:26:37 schreef Toeternietoe:
Ik gebruik de LOGO! al jaren veelvuldig in verschillende omstandigheden (maar nauwelijks netwerk). Ik ben nog nooit problemen tegengekomen die je aanhaalt.

Hier hetzelfde. Altijd wel een Logootje in de auto liggen voor kleine probleempjes. Ik heb werkelijk bij benadering geen idee meer hoeveel Logo's ik heb gebruikt maar nooit problemen. Hopelijk blijft dat zo, er zijn geen echte alternatieven.

logo 8 firmware versie 3 heeft inderdaad problemen met automatisch in stop mode gaan.
Bij diverse klanten verschillende logo's 8(firmware-3) omgebouwd naar logo 8 met firmware 2. Na het ombouwen geen enkel probleem meer gehad.
Het probleem is bekend bij Siemens, maar de oplossing kunnen ze nog niet bieden. Als je nog logo's 8 met firmware 2 hebt dan kun je hiermee het probleem oplossen... Wij hebben laatst ca.100 logo's 8 met firmware 2 ergens kunnen kopen maar zover we nu weten zijn ze nergens meer te koop.
We bouwen regelmatig diverse installatie's met logo 8 in netwerk en in diagram-mode. middels het netwerk hangt daar dan meestal een TDe schermpje aan. In beide gevallen gaat de logo wel eens stop.afhankelijk van de belasting op het netwerk, de programma grootte...althans zo lijkt het.
Bij een groot project gaan diverse logo's met regelmaat stop (om het uur ) en bij kleinere applicatie's zit er soms dagen tot een week tussen.
Na wisselen terug naar firm-ware 2 dus geen enkel probleem meer gehad.

Kan je die dingen niet terug flashen naar de oude firmware ?

Ik heb even hier gekeken wat ik had liggen , maar dat is FW versie V1.08.01
Naar welke getallen moet ik kijken? De eerste of de laatste? Ik vermoed dus de eerste. Ik zal eens laten kijken waar de problemen zich voordoen of dat i.d.d. met de fw versie te maken kan hebben. Zou het nog te maken kunnen hebben met de voeding? Hier draaien de meeste namelijk op een voertuig, dus een vrij wisselende boordspanning. Maar met oudere versies (0BA3,4 en 6) nooit problemen mee gehad.