Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Ik heb wat zoekwerk verricht op onder andere Google naar een electronische clignoteur, maar kwam onvoldoende tevreden stellende informatie tegen.
Ik ben voornemens om van een VW Golf de clignoteur voor de richtingaanwijzer/alarmlichten om te bouwen naar een electronische versie, dus zonder mechanische tikkende delen.
Allereerst is dit een "upgrade" van een auto, want het traditionele tik geluid is weg, maar daarnaast zal het relais hoogstwaarschijnlijk ook langer mee gaan.
De ervaring leert dat een nieuw relais, en met name een originele niet bepaald goedkoop is.
Dit zijn dus 2 goede redenen om aan dit (voor mij) nieuwe project te beginnen.
In het relais zitten reeds de tijdbepalende componenten welke het relais laten schakelen, echter nu zoek ik nog een oplossing voor de "andere helft" om ook dat electronisch te maken.
Alle tips en schema's zijn van harte welkom! 
SWSje
In ieder geval twee eisen:
Knipperen tussen de 55 en 65 keer per minuut.
Lampen dienen gelijk te branden als de richting aanwijzer wordt bediend.
Zal eens zoeken in mijn schema-archief
Er bestaan wat standaard IC's voor http://www.vego.nl/7/7_015.htm of die allemaal nog te verkrijgen zijn?
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Beste Hugo,
Hartelijk bedankt voor de genomen moeite en zoekwerk, het is altijd weer fijn te weten dat er mede gebruikers zijn die graag hun hulp bieden bij vragen.
Ik denk dat ik echter iets duidelijker moet uitleggen/toelichten dat ik een oplossing zoek voor alleen het schakelende gedeelte, niet voor het gedeelte wat de frequentie bepaald.
Met andere woorden, ik zoek een passende oplossing om de spoel van het relais en de contacten te vervangen door een electronisch "relais", of iets wat deze functie in de auto ruimschoots aan kan (liever wat over capaciteit kwa vermogen dan te krap bemeten).
Uiteraard zou het heel mooi zijn als dit geheel ingebouwd kan worden in de originele behuizing.
Graag zie ik nog meer tips 
SWSje
Normaliter is een clignoteurautomaat een bi-metaal relais welke onder het dashboard zit.
Het eigenlijke relais voor de lampen zit onder de motorkap.
Je zou iets met thyristors kunnen proberen.
Op 31 augustus 2004 15:56:14 schreef Hugo Welther:
Normaliter is een clignoteurautomaat een bi-metaal relais welke onder het dashboard zit.
Het eigenlijke relais voor de lampen zit onder de motorkap.Je zou iets met thyristors kunnen proberen.
de tijd dat er een bi-metaal in zat was volgens mij bij de golf 1 al niet meer!
Je hebt gelijk, zo'n relais gaat maar een jaar of 20 mee en dan maak je zeker een electronisch tikje om toch weer dat geluid te hebben, je wilt immers wel horen dat de richtingaanwijzer aanstaat. (doen ze bij Ford tegenwoordig ook zo).
Werk houden is niks....
Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar er zijn er nog genoeg die met een bimetaal werken.
De elektronische verise zit nog wel in een relais huis, tenzij de auto van 2002 of nieuwer is dan zit ie in de body computer.
Vanaf 2004 hebben vrijwel alle auto's een body ECU, met CAN 2b en I2C of nog een rijtje van die bussen zodat niks meer werkt als je ergens een stekker uit haalt.....
Hallo,
sorry voor het heropenen van dit topic.
Ik was zelf toevallig ook op zoek naar zo'n modern knipperrelais.
Diegene van de moderne auto's met zo'n digitaal geluidje. of helemaal stil.
Ik word namelijk gek van dat getik in mijn stuurkolom.
Ik zoek iets wat direct met het standaard relais verwisseld kan worden.
Heeft u uiteindelijk iets kunnen vinden? iets van een ander merk auto bijvoorbeeld?
Mvg,
Stefan
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb er zelf wel eens een gemaakt voor een motorfiets met LED verlichting.
Een NE555 voor de tijdbasis met een P-channel MOSFET als schakelend element, op een stukje experimenteerbord op maat gezaagd voor in de standaard kunststof behuizing van het oude knipperrelais. Je hebt dan wel ground en 12V nodig, een knipperrelais dat alleen in serie wordt geplaatst vervangen is iets lastiger, maar ook daar is nog wel iets op te bedenken met een buffercondensator voor de tijd dat de MOSFET is geleiding is en de spanning over het relais dus practisch 0 is.
Overigens vind ik die eis dat de lampen direct aan moeten een beetje vreemd; op zich is dat wel het meest handige, maar bij een paar van mijn motorfietsen is dat ook niet zo.
Ja dat direct aangaan is meestal wel zo. Dat de eerste stroom dus naar de knipperlichten gaat, waarna het relais schakelt en niet andersom.
Maar ik ben niet zo in het hele gebeuren thuis, daarom zocht ik iets wat je zo kon kopen en erin kon klikken. Ik weet niet of bij de moderne auto's dit zacht tikkende relaisje ook nog gewoon 3pennen heeft. Volgens mij zijn deze gewoon met chips en een speakertje. dat plonk plok plonk plok
geluid krij je dan. In p[laats van tikketikketikketikke
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zover ik weet zijn er geen plug&play oplossingen. De moderne systemen zijn in een "body ecu" ingebouwd en een speakertje of piëzo beeper geeft een geluid signaaltje.
Nou ik weet wel dat er van die Led relais zijn. Deze komen dan uit china ofzo. Het nadeel hiervan is dat ze dus 0,5sec vertaging hebben bij het aangaan, en als er een lamp kapot is de knippersnelheid niet word verhoogt. Er word ook geen andere indicatie gegeven. Dit vind ik gevaarlijk.
Van hella zijn ook volledig elektronische relais te koop. Maar hoe die reageren op eenn kapotte lamp en de reactietijd weet ik niet.
Daarom zocht ik iets uit een bestaande auto.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Het is wel wettelijk verplicht dat je moet kunnen horen dat de RAW aanstaat
heb zelf ook een hekel aan dat getik van de automaat die Altijd onder het dashboard zit omdat hij hoorbaar moet zijn
ik heb er een stuk van een fietsbinnenband erom gedaan , dempt ook