Beste,
Ik heb hier een WAGO PLC 750-871 met bijbehorende IO modules liggen, Als ik de controller laad met een simpel programma(tje) (ingang = uitgang) dan werkt dit perfect echter na een spanningsuitval is de PLC het programma kwijt en moet je deze (weer) laden met Codesys...
Heeft dit te maken met een fout in de configuratie/instellingen of is de wago "dement" en is het einde in zicht?
Je programma hoort in een flash ROM opgeslagen te worden. Bij het inschakelen word het Flash ROM in het RAM geheugen geladen.
Om eerlijk te zijn weet ik niet helemaal zeker of je zelf nog enige handeling moet verrichten om het in het flash ROM te krijgen vanuit codesys, voor zover ik weet gaat een programma download direct daar in.
Dat zou een defect geheugen kunnen betekenen.
Bij het laden van de WAGO kun je kiezen wat met de "source download" moet gebeuren (Altijd, vragen, bij genereren boot project, op aanvraag).
Ook al gebeurd de source download dan valt de wago na een spanningsuitval terug op zijn oude programma, Via de optie "create boot project" werkt het wel (bij offline modus worden de bestanden wel gegenereerd, alleen moet je deze handmatig laden).
Edit: De back-up batterij checken was (ook) mijn eerste ingeving, op de print zit niks wat op een batterij lijkt.
[Bericht gewijzigd door meije op (13%)]
Op 4 augustus 2016 16:38:46 schreef Lambiek:
Zit er niet toevallig een backup batterij in?
Voor een Flash ROM?
Op 4 augustus 2016 17:12:26 schreef meije:
Ook al gebeurd de source download dan valt de wago na een spanningsuitval terug op zijn oude programma, Via de optie "create boot project" werkt het wel (bij offline modus worden de bestanden wel gegenereerd, alleen moet je deze handmatig laden).
Op de source kan de controller ook niet draaien natuurlijk. Een source download is een handige feature maar niet nuttig voor de controller zelf.
Je moet wel een boot project aanmaken en naar de PLC laden.
Op 4 augustus 2016 17:29:50 schreef GJ_:
Voor een Flash ROM?
Ik weet niet wat voor type geheugen er in zit, maar bij veel types is een bacup batterij niet vreemd. Maar misschien hebben de nieuwere type PLC's dat niet meer?
Deze Wago is ook niet de nieuwste, ik gok 8 jaar ofzo.
Tevens zijn er eerder custom aanpassingen op de print gedaan, De run-stop schakelaar is in agressieve omgevingen een kritisch puntje, vandaar dat deze door gesoldeerd is.
Op 4 augustus 2016 17:42:00 schreef Lambiek:
[...]
Ik weet niet wat voor type geheugen er in zit, maar bij veel types is een bacup batterij niet vreemd. Maar misschien hebben de nieuwere type PLC's dat niet meer?
Een Flash dus
Batterijen zie je steeds minder in PLC's. In deze in ieder geval niet voor het programmageheugen.
Progger
GMT+1
kleine aanvulling:
als je een programma download, doe je dat altijd naar ram. bij het maken van een bootproject schrijf je het programma zoals het in ram zit naar flash. (default.prg en boot.sdb)
tijdens het booten laad hij het boot project in ram en werkt hij verder.
regelmatig gezien dat men na download
het bootproject vergeet. dan laad hij na een reboot dus de oude versie, tenzij er nooit een bootproject is geweest, dat lijkt me sterk.
(het is een vinkje dat bij schone projecten uitstaat, maar bij al mijn projecten was dat het eerste wat ik aanzette)
je hebt dus kans dat flash filesysteem beschadigd is. anders zou je een oud bootproject hebben, of een nieuwe kunnen maken.
probeer eens een format te geven via de plc-browser.
ook is het zo dat de run switch een reset functie heeft. daarmee kun je hem wissen. ik weet niet of daar vuil tussen zit?
(boven is run, midden is stop, naar beneden is factory reset)
p.s. met source download zet je de plc code op het geheugen, dat is leuk, maar optioneel.
Ik heb de PLC een tijdje terug een factory-reset gegeven via Wago Ethernet settings, de run-hold-reset schakelaar is niet bruikbaar omdat deze overbrugd/doorgesoldeerd is omdat dit het enigste deel is wat niet bestand is tegen chloordampen...
Waar kun je het vinkje in Codesys aanzetten zodat automatisch default.prg (programma) en default.chk (checksum programma)automatisch geladen worden? (hij stond op de rood omcirkelde instelling)
Volgens mij hoeft de boot.sdb niet geladen te worden, hier staat alleen beschreven wat er gebeurd na een reboot (on-hold)
Progger
GMT+1
source download is de programmacode zoals je die in de editor ziet.
je zit nu in de editor opties, je zal naar PLC opties moeten.
ga naar resources (4e tab in linker venster)
ga nu naar target settings -> 3e tab
"Load bootproject automatically" doet wat je zoekt.
dit doet hetzelfde als "Online->Create boot project" na iedere download.
ik zat een beetje scheel te lezen. je geheugen is in orde, je voerde de verkeerde actie uit.
je moet dus download doen, als het naar behoren werkt een "create boot project", of het bovenstaande vinkje aanzetten.
source sla je alleen op als je later ooit nog de broncode uit de PLC zelf wil halen.