Hoi iedereen,

Ik had al verschillende discussies gezien op de site die hier over gaan maar niet echt een antwoord gevonden dus bij deze;
Ik heb een makita accu boor machine die ik maar een weekend ga gebruiken bij een festival, maar deze is natuurlijk 14,4v en de rest van mijn makita gereedschap heeft 18v accu's.
Nu is mijn vraag kan ik die 18v accu's er gewoon op gebruiken of de 14,4v lion accu's maken o.i.d. Beide 14,4v accu's geven een lege cel aan en laden niet meer op.
(Mocht er iemand nog een of twee 14,4v makita lion accu's hebben voor een redlijke prijs mag aanbieden ook)

Groetjes Robin

18 V accu's passen fysiek niet op 14.4 V gereedschap.

Er zijn filmpjes te vinden waarin te zien is hoe je zo'n accu voorziet van nieuwe cellen, maar het makkelijkste is natuurlijk een setje nieuwe accu's.

Het 14,4V gereedschap gaat doorgaans niet meteen stuk op 18V (als het fysiek zou passen), levert meer kracht maar kan harder slijten.

vooral van "meer kracht" kan ie kapot. Daar wordt ie warmer van en gaat ooit te heet worden en kapot. Van "wat harder draaien" (dat krijg je ook bij een hogere accuspanning) slijt ie zoals maarten al zegt wat harder.

Dat meer kracht kan je best gebruiken om even een schroef door z'n dode punt te trekken, maar als je steeds zware schroeven gaat draaien (i.e. direct achter mekaar), is de kans aanwezig dat ie versneld kapot gaat.

je kunt beter de machine aanpassen door dat nokje weg te vijlen zodat de 18V accu past. de 14,4V accu's repareren kun je vergeten, de lader pikt het ding niet meer, ook de cellen vervangen helpt niet. heb je de piep des doods 3x gehad is de elektronica in de accu gereset..

op t werk staan nog een aantal 10 jaar oude 14,4V machines waar zowel 14,4V als 18V packs inkunnen. afgezien van het hogere toerental blijven die machines werken als je met beleid ermee werkt, vooral de oude machines uit japan houden het goed vol.

dikke schroeven draai je op laag toeren erin en eruit, met die schakelaar bovenop. op die stand kan de machine veel meer aan..

[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]

Op 17 augustus 2016 02:17:18 schreef klein is fijn:
18 V accu's passen fysiek niet op 14.4 V gereedschap.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, of helemaal niet (net hoe je het bekijkt :P )
Ik heb een jaar of 5 terug bij een magazijn leegverkoop wat makita gereedschap gekocht (tevens de laatste keer makita voor mij, want ik vind de kwaliteit niet meer wat het geweest is).
Maar die set bestond uit 1 lader 4 accu? 18 volt 1 schroefmachine 18Volt (met alleen bithouder opname) en 1 schroef/boormachine 14,4Volt en een makita bouwradio 12Volt voeding of op accu?.
Dat setje draait dus al die jaren al op de 18Volt accus waar ik niets aan heb gemodificeerd.

Bij de oude Dewalt machines met nog NiCad cellen paste de 12Volt accus ook probleemloos op de 9,6Volt machines (echter niet 1,2,3 in de lader)

De nieuwe trend bij panasonic is duo voltage (dat is puur marketing, want intern zijn de machines nog steeds hetzelfde als een jaar of 2 terug)