hallo iedereen,
Ik ben op zoek naar opensource boardjes met allwinner soc's om de pcb file van te nemen en aan te passen naar mijn wil.
Maar ik kan niet zo veel vinden.
Het moet mogelijk zijn om met te hand te solderen.
Ik zou graag de processors met bga pinnen willen hebben omdat ik dat al heel vaak heb gesoldeerd.
Zou iemand mij kunnen helpen met zoeken?
Het liefst een allwinner quadcore processor met zo min mogelijk componetjes.
Ik ken de boardjes van olimex al.
Alvast bedankt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vreemde vraag. 'Met de hand solderen' en 'BGA' rijmen niet echt. (daarbij heeft BGA geen pinnen...
)
ik denk dat hij wellicht een development bordje bedoeld, waar de BGA al op zit en hij de rest zelf kan maken....
Eerlijk gezegd dank ik dat dat een pittige opgave zal worden.
EDIT: idd met die balletjes eronder: das BGA, maar die kun je niet lekker zelf solderen, dar je er met een soldeerbout niet bij kunt: je zult een Soldeeroventje moeten hebben en dan ook pasta om hem netjes uitte lijnen.
al met al niet iets voor de gemiddelde hobbyist.
EDIT2 voor hieronder: vraag ik me ook af: ik heb een tablet met een allwinner en ben er eigenlijk niet echt tevreden over. een octocore (ultra octa A83) nog wel... Maar eerlijk is eerlijk: ik vindt al die tablets toch wel wat traag/langzaam.
Ik ben benieuwd wat je van plan bent! Wil je zelf een bordje maken omdat je een bepaalde afmeting wilt? Waarom wil je persé een Allwinner SoC?
Ik wil en dev boardje maken puur om te leren en voor de handigheid en omdat ik het graag wil.
Ik heb vaker bga gesoldeerd maar niet met de soldeerbour maar met zo'n hete luch blaas ding.
Ik wil graag een alwinner soc omdat ik daarvan weet waar ik ze kan kopen en de datasheets daarvan zijn makkelijk te vinden.
Dingen van mediatek en samsung hebben dat niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik google op: "open source allwinner design" en krijg dan links naar olimex hun bordjes. Dus zo'n bordje overtekenen en dan zelf je ontwerp maken lijkt me te doen.
Oke, leuk project! Lijkt me niet triviaal overigens.
BGA solderen dat lijkt me nog niet eens het grootste probleem, dat kan met een (zelfgemaakt) oventje of met een hetelucht bout en veel geduld. De verbinding tussen de SoC en het RAM, dat is hoogfrequentie-voodoo. Ik vermoed dat hdmi dat ook is; usb en lan is misschien iets simpeler. Bedenk ook dat je niet wegkomt met een double sided boardje, de Raspberry Pi gebruikt bijvoorbeeld een 6-layer board.
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (28%)]
Op 3 september 2016 21:34:37 schreef necessaryevil:
Oke, leuk project! Lijkt me niet triviaal overigens.
BGA solderen dat lijkt me nog niet eens het grootste probleem, dat kan met een (zelfgemaakt) oventje of met een hetelucht bout en veel geduld. De verbinding tussen de SoC en het RAM, dat is hoogfrequentie-voodoo. Ik vermoed dat hdmi dat ook is; usb en lan is misschien iets simpeler. Bedenk ook dat je niet wegkomt met een double sided boardje, de Raspberry Pi gebruikt bijvoorbeeld een 6-layer board.
nou ik was het wel van plan te doen met maar 2 layers.
mijn boarje mag dan ook 2 keer zo groot worden dan van die van olimex.
En de verbindingen tussen processor en ram waarom zouden die problemen veroorzaken denk je?
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Uhh, hoe denk je al die pinnen van onder die "blob" te krijgen met een 2-layer? Kleine pitch en veel aansluitingen..
TonHek
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Op 3 september 2016 22:43:01 schreef ledje123:
[...]
nou ik was het wel van plan te doen met maar 2 layers.
Kansloos
mijn boarje mag dan ook 2 keer zo groot worden dan van die van olimex.
Blijft kansloos
En de verbindingen tussen processor en ram waarom zouden die problemen veroorzaken denk je?
Hoe lang (in millimeters!) is een bitje op de geheugenbus? Wat voor implicaties heeft dat?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb eens zitten kijken naar 64 pins bga's . de buitenste ring kan je zo weg routeren. De volgende rij kan steeds tussen twee pads door. Op de andere kant kan je nog twee rijen aansluiten. Zo kan je (met 4mil design rules) dus net een 64 pins wegrouteren. Maar meer lukt dus echt niet.....
Oke dus het gaat niet kunnen/veel moeite kosten om het met 2 layers te doen.
Weet iemand een goedkope pcb service voor 4 layers?
Max 15 euro voor iets van 5x5cm.
Weet iemand er een?
Je bent minimaal 6 of 8 lagen nodig. En een hoop pcb routing kennis. Traces naar het ram moeten een juiste impedantie hebben en even lang etc. Bij dit soort borden is de PCB niet zomaar een inkoop deel...
Als de sporen een verschillende lengte hebben komen de signalen op een verschillend tijdstip aan.
Welke soc ben je van plan te gebuiken?
En welke functies en type memory?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 4 september 2016 12:18:44 schreef Thomas93:
Als de sporen een verschillende lengte hebben komen de signalen op een verschillend tijdstip aan.
Welke soc ben je van plan te gebuiken?
En welke functies en type memory?
Ik ben van plan de allwinner a10 te gebruiken en de ram weet ik nog niet.
en ik wist niet dat die 2 mm vershil in lengte van een trace zo veel verschil kon maken
.
maar het zou ook fijn zijn als iemand een soc weet waar de meeste componenten al ingebouwd zitten.
Dus als iemand er een weet hoor ik m graag.
rew
Ledje, 5x5 cm is ook aan de krappe kant voor een Linux-SOC bordje. Elecrow heeft een betaalbare 4-laags service. Maar 15 euro ga je niet halen.
Arco
Special Member
Op 4 september 2016 12:43:16 schreef Arco:
Delay van pcb tracks is grof genomen 1nS/15cm. (hangt af van printmateriaal, via's, enz...)
1nS!! klinkt heel weinig voor mij maar is waarschinlijk heeeel veel.
Arco
Special Member
Op 4 september 2016 12:53:28 schreef Arco:
1nS is meestal verwaarloosbaar, maar voor bijv. een 4GHz processor zijn het 4 clockcycles...
aha ik snap het.
maar zou het veel uit maken als ik een trace 5mm langer maak dan de andere?
de soc draait trouwens op 1ghz.