luidspreker schakelaar

Goedenavond mensen,

Ik heb een vraagje waar hopelijk iemand van jullie een antwoord op weet.
Ik ben bezig een "bouwradio" te maken, maar wil deze zo maken zodat er ook extern luidsprekers op aangesloten kunnen worden.
De hoofdbron is een normale autoradio, gevoed door een constante 12V voeding, tot zoverre geen probleem.
In de radio komen 2 normale auto luidsprekers, maar ik wil deze luidsprekers graag kunnen schakelen met externe luidsprekers.

De externe luidsprekers zullen kunnen worden aangesloten door de zogenaamde SpeakOn connectoren, 1 aansluiting voor de "rear" en 1 aansluiting voor de "front" speakers, nu zullen de front's ook aangesloten worden op de luidsprekers in de kist opzich.

Wat ik graag wil is als de externe "front" speakers aangesloten worden de interne uitgaan, dus beetje hetzelfde idee als bij een normale radio waar de hoofdtelefoon wordt aangesloten, als deze wordt aangesloten gaan de normale speakers uit.

Zou iemand mij hierin kunnen adviseren wat het beste is om dit uit te voeren?
Persoonlijk zat ik te denken aan een "automatische schakeling" d.m.v. iets van een (luidspreker)relais, maar zou niet exact weten hoe/wat/welke.
Het zou ook kunnen d.m.v. een DPDT switch denk ik, maar is dit te adviseren en zo ja, moet ik alleen de "plus" draad van de luidsprekers schakelen of ook de "negatieve" draad van de luidsprekers (ja ik weet het is een wisselspanning ;) )

P.S. als de "rear" luidsprekers aangesloten worden hoeft er verder niets geschakeld te worden, dit wordt rechtstreeks aangesloten.

Als je (switching) jack-connectoren gebruikt, is dit heel makkelijk: de schakelaars zitten dan al in de connector ingebouwd.

http://www.kldguitar.com/guitar%20photo05082006/accessories/stereo%20input%20PC%20mount%20two.gif

Wanneer je een jack insteekt, komen de rechtse contacten 'omhoog' waardoor het contact tussen de aansluiting rechts en links van de connector onderbroken wordt. Zo schakelen de interne luidsprekers uit.

Jammer genoeg zijn jacks niet zo stevig als SpeakOn.

Ik heb nog geen SpeakOn met eenzelfde systeem gezien. SpeakOn wordt voor zeer hoge vermogens in professionele apparatuur gebruikt. Ik vermoed dat zo een schakelcontactje dan te onbetrouwbaar zou zijn. Maar misschien bestaat het wel.

SpeakOn connector met schakelaars is NL4MD-V-S.

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 5 september 2016 12:00:18 (30%)

Mijn soldeer skills zijn niet zo hoog, dus ik denk dat ik in dit geval voor deze schakelaar ga:
SCI R13-117D-01 Wipschakelaar 250 V/AC 10 A 2x aan/uit/aan, het enige wat ik nu betwijfel is moet ik 1 of 2 van zulke schakelaars pakken.
Dus alleen de zogenaamde + draad schakelen of moet ik dan ook de - draad gaan schakelen?

Bij een autoradio zou ik er vanuit gaan dat het een brug is (dus beiden schakelen) totdat het tegendeel met zekerheid bewezen is.