Beste allen,

Ik ga me storten op een project; het vervangen van de besturing van onze sproei-installatie op ons tennispark. De noodzaak hiervan is dat de huidige voor oorlogse installatie langzaam wat "spatjes" begint te krijgen en zijn klokprogramma's niet meer volledig afwerkt (handwieltjes tijd instellen etc)

Enfin, de bedoeling is dat er voor de 6 baanvakken met in totaal 36 sproeikoppen (per 2 aangestuurd via 1 relais) een moderne installatie komt die we in een later stadium ook via een APP op de telefoon kunnen aansturen.

Mijn idee hierover is om een raspberry pi te koppelen aan een relaisboard, lekker laagdrempelig en leuk uit te breiden met een eventuele IO kaart om eventueel luchtvochtigheid, temperatuur etc te meten voor automatische programma's later.

Mijn vraag is of iemand hier al iets op deze schaal heeft geprobeerd, ik moet dus 18 relais aansturen voor alleen de sproei installatie, fijn zou zijn om nog eventueel een zoemer of lampje aan te sturen voordat er wordt gestart met sproeien. (meer dan 18 relais dus; hoe ga ik dit koppelen aan de raspberry? Gezien ik alleen boards van maximaal 16 relais kan vinden)

Ik wacht geduldig op antwoord ;)

Pimwo

Ten eerste welkom op het forum.

Op 9 september 2016 11:39:28 schreef Pimwo:
Mijn idee hierover is om een raspberry pi te koppelen aan een relaisboard, lekker laagdrempelig en leuk uit te breiden met een eventuele IO kaart om eventueel luchtvochtigheid, temperatuur etc te meten voor automatische programma's later.

Kan, maar kun je daar niet beter een logo voor nemen met uitbreiding?

Mijn vraag is of iemand hier al iets op deze schaal heeft geprobeerd, ik moet dus 18 relais aansturen voor alleen de sproei installatie, fijn zou zijn om nog eventueel een zoemer of lampje aan te sturen voordat er wordt gestart met sproeien. (meer dan 18 relais dus; hoe ga ik dit koppelen aan de raspberry? Gezien ik alleen boards van maximaal 16 relais kan vinden)

Als je alleen relais boards hebt met 16 relais moet je er twee nemen denk. Of je moet zelf een interfase maken, dan kun je net zoveel relais plaatsen als je denkt nodig te hebben.

Maar ik zou voor een logo gaan, maar wie ben ik. :)

Een mooi custom bord ontwerpen met voldoende relais en andere periferie en dat koppelen aan je raspberry pi. Zo heb ik het ook gedaan, alleen heb ik een xport gebruikt.

I2C expanders laten zich mooi aansturen via de pi. Een BME280 voor luchtvochtigheid en temperatuur. Leuk project.

De mechanische relais zou ik waar mogelijk al vervangen door solid state.

Een logo of andere plc variant. Sommige hebben reeds een webserver aan boord zodat het besturen via het internet weinig problemen oplevert.

Kan, maar kun je daar niet beter een logo voor nemen met uitbreiding?

Logo is uiteraard de meest voor de hand liggende optie denk ik, maar uit kosten aspect en het feit dat graag eens wat ga spelen met de raspberry/arduino's en de mogelijkheden daaromheen voor bijvoorbeeld thuis, zou ik het graag werkend krijgen op deze manier. Enige beer op de weg is het koppelen van meerdere relais boards op slechts 1 raspberry, interface gebruiken, maar hoe ?

Op 9 september 2016 13:43:18 schreef Pimwo:
Logo is uiteraard de meest voor de hand liggende optie denk ik,
maar uit kosten aspect en het feit dat graag eens wat ga spelen met de raspberry/arduino's en de mogelijkheden daaromheen voor bijvoorbeeld thuis, zou ik het graag werkend krijgen op deze manier.

Begrijpelijk natuurlijk, maar vergis je niet in het maken van zoiets.

Enige beer op de weg is het koppelen van meerdere relais boards op slechts 1 raspberry, interface gebruiken, maar hoe ?

Zoals ik al zei zal je de interface zelf moeten maken, je maakt één kaart met de relais of solid state, en je maakt één kaart voor je ingangen en die zou ik voorzien van optocouplers. Het geheel kun je dan besturen via bijv. I2C, daar zou je bijv. de PCF8574 voor kunnen gebruiken, die kun je instellen als in of uitgang.

Er zijn 16 pinnen op de Raspberry GPIO, dus 16 relais op een bordje is het meest populair (na 4 of 8 want niet iedereen wil meteen 16 relais) en éénvoudigst.

Als je een beetje stoeit met heel simpele logica dan kom je verder:

Je stuurt met 10 GPIO pinnen 20 relais aan, 2 relais per pin. Voor GPIO07 noemen we het relais A7 en relais B7. Je schakelt de spoelen van A7 en B7 met GPIO07 tegelijk naar massa, dus allebei de relais tegelijk.

Echter! Je neemt nog een GPIO pin die een relais aanstuurt die óf alle relais A (1-10) of alle relais B (1-10) een positieve spanning op de spoel geeft. Resultaat, je schakelt 20 relais met 11 pinnen. Jij zou er 18 met 10 pinnen kunnen doen, heb je nog 6 pinnen over voor sensoren, lampjes, belletjes, e.d.

Zo kan je er ook 80 doen met 13 pinnen maar daar mag zelf op puzzelen ;) en er zijn nog slimmere truukjes waardoor je met 1 pin en wat transistoren al 3 relais kan doen, maar ik hou het even simpel.

De minder briljante collega's doen nog wel eens zoiets:
https://www.arduino.cc/en/uploads/Tutorial/ShftOut_Schm2.gif

(edit: dan kan je wel elk relais tegelijk aan en uitzetten, maar jij hoeft er natuurlijk maar 1 tegelijk)

Het kan ook met een shift register. Hoef je maar enkele IO.

@ TS,

Met andere woorden, er leiden meerdere wegen naar Rome. De keuze is dus aan jou. :)

Er zijn ook relais bordjes met een USB aansluiting (16 relais). Heeft de RPi een usb plug?

Ik weet niet meer waar ik die gezien heb maar ze zijn er wel, misschien zelfs ook met 24:
http://www.icpc.co.il/index.asp?Page=/ProductsDB/Product.asp?ID=1506

Is 32 ook goed? (Een van de eerste hits in google "relay board usb"):
http://www.icpc.co.il/index.asp?Page=/ProductsDB/Product.asp?ID=1687

Omdat het niet veel mag kosten zou ik voor Domoticz gaan op een Pi. Heel toevallig heb ik voor een iemand een 32Bits I/O board gemaakt voor het besproeien van een tuin. 16in en 16uit. Dit is heel gemakkelijk aan te sturen vanuit Domoticz. Je hebt 18 (32?) relais nodig, dit board is stapelbaar tot 64Bits. Achter de uitgangen koppel je een twee maal 8 relais board en je bent klaar.

Aanstuurbaar via SPI.

In Domoticz is dit allemaal prima in te stellen. (wat jij wil ! :-) )

Of zoiets http://www.ebay.com/itm/Q14028-USR-R16-T-16-Channel-Remote-Relay-Switc…
of deze
http://www.ebay.com/itm/16-Channel-WIFI-Network-IO-P2P-Remote-Control-…

dan kan je met een of meerdere kaarten communiceren met de RaspPi en dan ben je minder afhankelijk van afstanden.

Zorg voor goede snubbers als het betrouwbaar moet zijn, zeker als men niet zo precies kijkt naar de specificaties van de relais en (inductieve-) lasten.

Ter overweging; Denkt u dat dit weer 75 jaar mee kan ?
Zijn de (onderhouds-) kosten of desnoods prijs van deze automatisering op lagere termijn nu echt spannend in verhouding tot de waarde van het park ?

Zijn de (onderhouds-) kosten of desnoods prijs van deze automatisering op lagere termijn nu echt spannend in verhouding tot de waarde van het park ?

Precies, dus geen goed bedoelde hobby bob oplossing, maar een industriele zoals al eerder genoemd.

Ter overweging; Denkt u dat dit weer 75 jaar mee kan ?

Klopt helemaal, de kosten zijn in die zin geen probleem, echter de toekomst van onze locatie en daaraan gebonden aparatuur wel. Binnen enkele jaren hebben we een nieuw tennispark of we zijn gefuseerd en hebben een nieuwe locatie.

Op dit moment dus een mooie gelegenheid voor de (uiteraard vrijwillige) hobby man die zichzelf wil verrijken met kennis uit een leuk project.

Ik zie mooie oplossingen voorbij komen, heb zelf nog wat gevonden; twee mcp23017 (interface) gekoppeld aan 4 boards van 8 relais. Uitdagend maar volgens de YouTube video zou t werkend te krijgen zijn.

Bedankt voor alle reacties! Ik hou jullie op de hoogte van het project mocht daar belangstelling voor zijn ;)

twee mcp23017 (interface) gekoppeld aan 4 boards van 8 relais

Dat kan gewoon aangezien iedere mcp23017 16 uitgangen heeft. Een tip ga niet voor die goedkope chinese relais die na enige tijd gaan kleven ed maar koop merkspul bij Farnell wat op een din rail kan.

Heb hier nog een paar zelfbouw printen staan; Totaal 20 relais' op basis van MCP23017 + een bijbehorend zekeringenbord. Alle uitgangen en alle zekeringen hebben kunnen ook uitgelezen worden of er daadwerkelijk spanning op staat. Compleet gebouwd. Was bedoeld om 12V te gaan schakelen, eventueel 230V schakelen via een tweede relais. Ben je meteen galvanisch gescheiden. In dien interesse stuur maar een berichtje, mag weg voor een heel zacht prijsje.

Gr.

Erik

Als het erop aankomt van een relaisbordje te vinden, hier een paar links waar ik vroeger regelmatig al eens een bordje aanschafte. Nooit problemen met de afhandeling gehad. Alles altijd correct verlopen.
http://stores.ebay.co.uk/Electronics-Salon/Interface-Module-/_i.html?_…
http://stores.ebay.com/AudioWind-2010/Power-Relay-/_i.html?_fsub=96705…
Kijk gelijk ook eens in de lijst van producten links. Misschien nog wat anders te vinden waar je op zoek naar bent.

Groet.

Op 9 september 2016 19:34:56 schreef ritmeester:
Omdat het niet veel mag kosten zou ik voor Domoticz gaan op een Pi. Heel toevallig heb ik voor een iemand een 32Bits I/O board gemaakt voor het besproeien van een tuin. 16in en 16uit. Dit is heel gemakkelijk aan te sturen vanuit Domoticz. Je hebt 18 (32?) relais nodig, dit board is stapelbaar tot 64Bits. Achter de uitgangen koppel je een twee maal 8 relais board en je bent klaar.

Aanstuurbaar via SPI.

In Domoticz is dit allemaal prima in te stellen. (wat jij wil ! :-) )
[bijlage]

Ritmeester,
Welk type bord heb je hier.
Ik kan hem zo niet vinden online

Dat bord heeft ritmeester zelf gemaakt, hem kennende....

Zoek eens naar 'OpenSprinkler'. Is een project om tuinsproeiers aan te sturen met een Raspberry Pi.

OpenSprinkler is an open-source, web-based sprinkler / irrigation controller. It’s a drop-in replacement for conventional sprinkler controllers that are not web connected.

Op 24 november 2016 21:38:35 schreef Roches:
Dat bord heeft ritmeester zelf gemaakt, hem kennende....

Ja, maar staat niet in zijn web shop http://www.rembrandtelectronics.com/

Met weinig extra electronica kun je met 16 uitgangen in een 8x8 matrix
64 relais aansturen.