Welke zelfbouw class a versterker

Hoi,

Ik stond op het punt een nieuwe versterker te kopen, maar ik dacht waarom niet zelf een maken(namaken).

Ben vrij nieuw als het gaat om zelfbouw audio (10 jaar geleden wel eens een gebouwd uit Elektuur).

Maar waar vind je een leuke goede versterker project(guide/schema e.d)

Heb wel een project gevonden voor een Pass Labs F5. al lijkt 25w per kanaal wat weinig? het is gewoon voor in de huiskamer en ben geen audiofiel, maar vind het gewoon leuk om te bouwen.

iemand tips?

Thanks

Op 12 september 2016 18:49:22 schreef arjanv:
Hoi,

Ik stond op het punt een nieuwe versterker te kopen, maar ik dacht waarom niet zelf een maken(namaken).

Ben vrij nieuw als het gaat om zelfbouw audio (10 jaar geleden wel eens een gebouwd uit Elektuur).

Maar waar vind je een leuke goede versterker project(guide/schema e.d)

Heb wel een project gevonden voor een Pass Labs F5. al lijkt 25w per kanaal wat weinig? het is gewoon voor in de huiskamer en ben geen audiofiel, maar vind het gewoon leuk om te bouwen.

iemand tips?

Thanks

25 watt is voor een niet-audiofiel zeker voldoende, tenzij je vaak gabber-feestjes in de huiskamer houdt.
Enkel bij erg inefficiënte luidsprekers zal je vermogen tekort komen. Daarom: welke luidsprekers heb je?

Ikzelf heb een 100 watt RMS versterker eens vol opengedraaid in mijn woonkamer met 'n stel Kef C55's (90 dB/W/m). Ideaal als je graag gehoorschade wilt, ik denk dat de buren het goed hoorden (en die wonen 30 meter verder).
De reden dat er tegenwoordig met versterkers van honderden watts wordt gegooid is 1) omdat er 'gegoocheld' wordt met de waarden, en 2) omdat een krachtige versterker maken totaal niet meer duur/moeilijk hoeft te zijn. Dat zijn dan echter geen Klasse A versterkers, 25 Watt klasse A is al een hele klus om goed te koelen!

PS: er was een tijd waarin 4-5 watt mono voldoende was voor elke huiskamer en niemand om meer vroeg ('50s,'60s).

de bedoeling is om ook nog speakers zelf te maken...;)

ben wel gecharmeerd van de Pass Labs....maar welke?
F-5, F-6, Aleph J

Als je geen audiofiel bent, waarom dan de moeite om een Pass Labs class A versterker te bouwen? Gewoon een goede klasse A of A/B is een stuk haalbaarder voor minder geld.
2x 25W beperkt je wel enigszins in de keuze van luidsprekers, je hebt een redelijk rendement nodig.

In de tijd dat 4W mono voldoende was, was vervorming ook geen issue.

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 12 september 2016 21:59:45 (12%)

omdat een krachtige versterker maken totaal niet meer duur/moeilijk hoeft te zijn

Printje met de PAM8610 Klasse D voor 3$, doet 2x10W ter groote van 2 postzegels. Met een paar redelijk efficiente speakers meer dan genoeg voor de huiskamer.

High Power, de Hypex UcD700HG module, 700W voor 150€

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Maar de purist zal zeggen: ik wil mijn geluid niet in digitale stukjes gehakt hebben.

Tja, dan bouw je een conventionele, loeizware, peperdure, analoge bak zoals we 10-20 jaar geleden deden. Ondertussen gaat de professional over op klasse D, want het produceert geen warmte, trekt minder stroom, is 10x zo compact en nog goedkoper ook. En het klinkt het zelfde, want een nagenoeg perfect klinkende audiofrequente versterker maken is al heel lang geen uitdaging meer.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
RAAF12

Golden Member

Op 12 september 2016 21:58:06 schreef markce:
Als je geen audiofiel bent, waarom dan de moeite om een Pass Labs class A versterker te bouwen? Gewoon een goede klasse A of A/B is een stuk haalbaarder voor minder geld.
2x 25W beperkt je wel enigszins in de keuze van luidsprekers, je hebt een redelijk rendement nodig.

In de tijd dat 4W mono voldoende was, was vervorming ook geen issue.

Om het in perspectief te plaatsen, een betaalbare luidspreker produceert meer vervorming dan een versterker. Een topklasse exemplaar zit op <1% THD zoals de Nautilus van B&W of deze 800 serie (dik 100kg p/st)
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/InfoSheet/ENG_FP29491_…
Dat beest is voor weinig mensen te betalen, (€30.000 per paar) Ergo, de luidspreker is meestal de weakest link.

Op 12 september 2016 23:28:29 schreef Fuzzbass:
Maar de purist zal zeggen: ik wil mijn geluid niet in digitale stukjes gehakt hebben.

Tja, dan bouw je een conventionele, loeizware, peperdure, analoge bak zoals we 10-20 jaar geleden deden. Ondertussen gaat de professional over op klasse D, want het produceert geen warmte, trekt minder stroom, is 10x zo compact en nog goedkoper ook. En het klinkt het zelfde, want een nagenoeg perfect klinkende audiofrequente versterker maken is al heel lang geen uitdaging meer.

Volgens mij is de purist al lang door Nyquist–Shannon ingehaald. Hij zal dat niet willen toegeven, maar de feiten liggen er.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Er wordt wat te veel op vervorming blindgestaard, denk ik. THD zegt niet alles, sterker nog, ik denk dat 't niks zegt. Heel wat mensen vinden lampenversterkers, of klasse A versterkers met weinig terugkoppeling (dus hoge THD), beter klinken dan versterkers met ultra-lage THD.

Ik denk dat elk type versterker wel goed kan klinken. Op kot heb ik een 2x50 watt Chinees klasse D bordje (zie foto), klinkt degelijk. Kostte iets meer dan 10 euro.
Thuis heb ik een Harman Kardon uit '73 op mijn slaapkamer. Twee zelfbouw buizenmonoblokken. Een nieuwe Pioneer receiver (ook klasse D). Klinken allemaal zeer goed.

Als je echt ultra-hoge klasse geluid wilt, zou ik geen zelfbouw maken als je weinig ervaring hebt. Dan zou ik met een hele dikke portefeuille naar de hifiwinkel gaan.
Als het gaat om goedkoop uit te komen, zou ik ook geen zelfbouw doen. Dan koop je beter tweedehands.
Maar als je het doet uit passie om zelfs iets in elkaar te steken, zou ik zeggen: ga ervoor. Die Pass Labs dingen zijn zeer goed. Niet goedkoop, ook niet in zelfbouw, maar als je dat erbij kan nemen, geen probleem.
DIYaudio heeft een heel onderforum specifiek over Pass Labs, daar kan je waarschijnlijk een keuze maken tussen de verschillende modellen.

RAAF12

Golden Member

Zekers, zoiets is ook goed te horen met een sinustoon, aangenomen dat die geen harmonischen produceert :-) Klink mooi zuiver. De ene hoort al scherpe randjes bij 2% vervorming, de andere pas bij 3% vervorming. Bij muziekweergave valt vervorming minder op door het complexe signaal. Eigenlijk is een versterker die 'klinkt' kapot. Want een amp is een draad met versterking. Luidsprekers 'klinken' wel, het verschil tussen een electrostatisch model en bijv. een met spoel en magneet is groot.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 13 september 2016 17:19:00 (28%)

THD zegt niet alles, sterker nog, ik denk dat 't niks zegt.

Precies, en zonder de samenstelling van de vervorming te weten nog minder.

Een getraind oor herkent kleinere signaalfouten. Betere apparatuur en weergevers maskeren minder fouten.

Een ideale luidspreker is ook een perfecte omvormer zonder eigen klank.

De volgende versterker lijkt goed zelf te bouwen (D Self):
http://www.signaltransfer.freeuk.com/trimodal.htm

Het is een ontwerp dat 'goed meet'.
Zelf heb ik deze nog niet gehoord.