Je kunt toch zelf ook wel tellen
Elke LOGO heeft 8 ingangen en 4 uitgangen.
De LOGO die alleen op DC kan (Dus niet de UC of de AC variant) heeft analoge ingangen, 2 of 4, het aantal kun je instellen in de software.
Een Analoog gebruikte ingang gaat af van de digitale ingang.
Je kunt ook 1 analoge ingang gebruiken, dan blijven er 7 Digitale ingangen over.
Er zijn LOGOs met relais uitgangen en met transistoruitgangen.

Met uitbreidingsunits kun je meer in en uitgangen maken.
De standaard uitbreiding heeft 4 Di en 4 Do
Er zijn uitbreidingsunits met transistor en met Relaisuitgangen.
Analoge in en uitgangen zijn er ook op uitbreidingsmodulen.
Standaard 2 Analoog op een uitbreiding.
Analoge modulen moeten altijd een voedingsspanning hebben van 24VDC
Er is ook een uitbreidingsunit voor 2 PT100 of PT1000 opnemers

Hier kun je kosteloos het handboek ophalen.
Wel een dikke pil.
http://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatise…

Bedankt, en ik kan ook tellen haha. Het gaat me er alleen maar om dat ik niet het verkeerde bestel. Ik heb echt geen ervaring met plc's, en weet dus nog niet zo goed hoe het een en ander in elkaar steekt. Ik wil het natuurlijk graag leren begrijpen, waarbij ik hier uitstekend geholpen wordt. Daarvoor ook aan ieder mijn grote dank. De dikke pil bewaar nog ik eventjes, maar ik begrijp uit documentatie en volgens mij ook een eerdere reactie dat ik de 24v voedingsspanning ook kan gebruiken voor de ingangen. Bijvoorbeeld 24v naar startknop, door naar de ingang en weer naar de 0v wat dan in de plc gebeurt. Als ik het eenvoudig optel, zou ik dus uitkomen op 6 ingangen: startknop, stopknop, vlottercontact, potmeter, niveaumeter en druksensor, waarvan de eerste 3 digitale ingangen kunnen worden en de andere 3 analoog. En dan op 5 uitgangen: start FO, stop FO, relais vacuümpomp, klep en de instelling van frequentie waarvan alleen de laatste analoog moet zijn.
Ik hoop dat ik het juist heb, want dan begrijp ik het waarschijnlijk wel aardig. Sorry dat ik dus voor misschien wel iets vanzelfsprekends weer om jullie antwoord vraag.

Hier de specificaties van de logo welke ik wil aanschaffen. Aan de specificaties te zien kom ik dan 1 digitale en 1 analoge uitgang tekort als ik het goed heb. Ik kan overigens geen uitbreiding vinden waar zowel een digitale en een analoge uitgang op zit.

Houd er rekening mee dat als je een analoog signaal van de Logo zelf neemt er 1 digitaal in minder is.

Op 15 september 2016 10:36:50 schreef Mixsage:
Houd er rekening mee dat als je een analoog signaal van de Logo zelf neemt er 1 digitaal in minder is.

Dat zou niet zoveel uitmaken. Er zijn 8 digitale ingangen, dus ik hou er wat over. De uitbreidingsmodule gaat toch niet ten koste van de ingangen van de logo zelf?
Ik zou dan dus de logo nodig hebben, en een digitale uitbreidingsmodule met 2 uitgangen, en een uitbreidingsmodule met 2 analoge uitgangen. Afgerond 355 euro. Hmmm, geen goedkope schakeling.

https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-dm8-24-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…

https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-am2-aq-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…

https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-24-ce-0ba8-plc-aansturingsmodule…

Op 15 september 2016 13:00:55 schreef MWB:
[...]Dat zou niet zoveel uitmaken. Er zijn 8 digitale ingangen, dus ik hou er wat over. De uitbreidingsmodule gaat toch niet ten koste van de ingangen van de logo zelf?
Ik zou dan dus de logo nodig hebben, en een digitale uitbreidingsmodule met 2 uitgangen, en een uitbreidingsmodule met 2 analoge uitgangen. Afgerond 355 euro. Hmmm, geen goedkope schakeling.

https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-dm8-24-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…

https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-am2-aq-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…

https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-24-ce-0ba8-plc-aansturingsmodule…

Volgens mij heb je geen extra uitgangskaart nodig toch?
Ik tel maar 3 uitgangen, klep, vacuumpomp en frequentieregelaar.
Heb je er nog 1 over voor een bedrijfslamp ofzo ;)

Op 15 september 2016 13:17:13 schreef Jorn:
[...]

Volgens mij heb je geen extra uitgangskaart nodig toch?
Ik tel maar 3 uitgangen, klep, vacuumpomp en frequentieregelaar.
Heb je er nog 1 over voor een bedrijfslamp ofzo ;)

Maar voor de frequentieregelaar heb ik er toch 3 nodig? Eentje voor het startsignaal, eentje voor het stopsignaal en een voor het regelen van het toerental. Die laatste werkt met 1-10v dus zal een analoge moeten worden. Zo kom ik aan die 5 uitgangen. Of denk ik verkeerd?

Op 15 september 2016 13:59:04 schreef MWB:
[...]Maar voor de frequentieregelaar heb ik er toch 3 nodig? Eentje voor het startsignaal, eentje voor het stopsignaal en een voor het regelen van het toerental. Die laatste werkt met 1-10v dus zal een analoge moeten worden. Zo kom ik aan die 5 uitgangen. Of denk ik verkeerd?

Klopt je denkt verkeerd ;)
Je heb voor de frequentieregelaar maar 1 digitaal contact nodig, het run-contact, zo lang deze hoog blijft wordt de frequentieregelaar aangestuurd, maak je hem weer laag dan stopt de regelaar.
Een apart start en een apart stopsignaal wordt nooit gebruikt, dat is niet veilig en onhandig, mocht hij draaien en de plc valt om wat voor reden dan ook uit.... dan blijft hij draaien.

Uiteraard heb je nog wel je analoge uitgangs-uitbreiding nodig om de snelheid te kunnen regelen.

je kan ook een digitale potmeter doen dmv je uitgangen van de logo te sturen, maar dan moet je regelaar dat wel die functie hebben.
Als je er een flowmeter tussen zet kan je op die manier je flow registreren en dan bepalen hoe hard het moet.
Mocht je dan nog willen weten hoe snel de regelaar draaid dan kan je de analooge signaal uit regelaar op de Logo! aan sluiten en zo zien wat deze doet.

Is ook een manier, succes

Op 15 september 2016 14:51:01 schreef Jorn:
[...]

Klopt je denkt verkeerd ;)
Je heb voor de frequentieregelaar maar 1 digitaal contact nodig, het run-contact, zo lang deze hoog blijft wordt de frequentieregelaar aangestuurd, maak je hem weer laag dan stopt de regelaar.
Een apart start en een apart stopsignaal wordt nooit gebruikt, dat is niet veilig en onhandig, mocht hij draaien en de plc valt om wat voor reden dan ook uit.... dan blijft hij draaien.

Uiteraard heb je nog wel je analoge uitgangs-uitbreiding nodig om de snelheid te kunnen regelen.

Duidelijk. De digitale uitbreidingsmodule kan dus weggestreept worden. Scheelt weer 80 euries. De uitgangen zullen waarschijnlijk de 24v eruit gooien wat er bij de ingang ingaat. Digitaal, dus alles of niks. Kan ik hier dan weer een klein printrelais aanhangen om de stuursstroom voor het relais van de vacuümpomp en de hoofdstroom voor de klep te schakelen? De vacuümpomp is 230v dus die heeft nog een 2e relais. De klep is wel 24v, maar het vermogen zal te hoog zijn voor de uitgang.

Op 15 september 2016 15:10:57 schreef MWB:
[...]Duidelijk. De digitale uitbreidingsmodule kan dus weggestreept worden. Scheelt weer 80 euries. De uitgangen zullen waarschijnlijk de 24v eruit gooien wat er bij de ingang ingaat. Digitaal, dus alles of niks. Kan ik hier dan weer een klein printrelais aanhangen om de stuursstroom voor het relais van de vacuümpomp en de hoofdstroom voor de klep te schakelen? De vacuümpomp is 230v dus die heeft nog een 2e relais. De klep is wel 24v, maar het vermogen zal te hoog zijn voor de uitgang.

Klopt, uitgangen zijn 24volt 0,3A max, printrelais kan, maar mooier zijn interface relais welke je mooi op de din-rail(waar een logo ook op past) kunt klikken, deze heb je dan idd voor de vacuumpomp en de klep nodig.

De frequentieregelaar kun je direct met de 24V uit de transistoruitgangen aansturen, wel even de common(-) van de ingangen van de frequentieregelaar aan de - van de 24v voeding hangen.

Als je nou dit type logo pakt.
http://nl.rs-online.com/web/p/logic-modules/8251653/
Dan heb je relais (contact) uitgangen, dus geen extra (interface)relais nodig.
En ja dat contact kan ook gewoon je frequentie regelaar starten.

Op 15 september 2016 15:38:41 schreef Jorn:
[...]

Klopt, uitgangen zijn 24volt 0,3A max, printrelais kan, maar mooier zijn interface relais welke je mooi op de din-rail(waar een logo ook op past) kunt klikken, deze heb je dan idd voor de vacuumpomp en de klep nodig.

De frequentieregelaar kun je direct met de 24V uit de transistoruitgangen aansturen, wel even de common(-) van de ingangen van de frequentieregelaar aan de - van de 24v voeding hangen.

Helder! Het volstaat dus om de logo zelf aan te schaffen, daarbij een uitbreidingsmodule met 2 analoge uitgangen, en 3 interface relais. De digitale uitbreidingsmodule heb ik niet nodig. Ik ben hier op het forum veel opgeschoten. Ik begin het steeds beter te begrijpen. In de software kun je dan aangeven hoe een uitgang zich moet gedragen? Dus of ie meteen schakelt, of met een timer ervoor?

Op 15 september 2016 16:23:59 schreef HD13:
Als je nou dit type logo pakt.
http://nl.rs-online.com/web/p/logic-modules/8251653/
Dan heb je relais (contact) uitgangen, dus geen extra (interface)relais nodig.
En ja dat contact kan ook gewoon je frequentie regelaar starten.

Over het hoofd gezien. Met deze heb ik dus 4 potentiaal vrije relais voor een kleine meerprijs. Nog beter! De interface relais kunnen hiermee komen te vervallen. Top, het wordt nog wel wat :)

Voor je begint met programmeren, zoek op Youtube is naar Siemens Logo 8. Hier vindt je heel veel filmpjes over het programmeren/werking van de Logo.

Op 16 september 2016 08:25:07 schreef teunhaperen:
Voor je begint met programmeren, zoek op Youtube is naar Siemens Logo 8. Hier vindt je heel veel filmpjes over het programmeren/werking van de Logo.

De logo 8 0ba8 is in bestelling, net als de analoge uitbreidingsmodule 0ba2. Hij is er nog niet, maar ik ben intussen wel aan het tekenen geslagen met logo soft comfort. Tis even uitvogelen welke poorten precies wat doen als je het maakt aan de hand van een schema, maar het lukt me aardig. Ik heb mijn schakeling in de simulatie goed werkend inmiddels. Trouwens, wat doen flags, wat kun je ermee? Daarover kan ik nog niet zoveel vinden.

Een Flag is eigenlijk niets....
Een Flag is een hulprelais dat je alleen intern in je LOGO kunt gebruiken.
In de PLC heet het ook wel een Merker.
Ze zijn er in je LOGO voor digitale en analoge signalen.
Soms is de toepassing van een Flag verplicht, als je een uitgang terug wilt koppelen naar een ingang in het zelfde circuit.
Het gaat hier te ver om dat te behandelen, maar er zijn gevallen waarin dat niet mogelijk is zonder een soort van tussenstap. De grote PLCs hebben dezelfde eigenschap.
Als je zon situatie tegenkomt dan geeft LOGOSoft het zelf aan, iets met van "recursies ......niet toegestaan" Dan gebruik je een Flag of Merker als tussenstap om het op te lossen.

Op de website van Siemens zijn ook oefeningen en lessen voor de LOGO te vinden, kost je afgezien van een beetje tijd verder nix.

De LOGO heeft een aparte eigenschap die de grote PLCs niet hebben, nl elke uitgang van een blok MOET ergens aan vast zitten. Heb je een uitgang van een blok niet nodig dan kun je hier een Flag of merker aan hangen.
In de simulatiemodus mag je uitgangen van blokken wel los laten hangen, dan werkt het in de simulatiemodus wel, maar je krijgt je programma niet in de LOGO,
Als je op F2 drukt da krijg je oa te zien waarom niet

Het digitale gedeelte kom ik voor zover wel uit.
Het analoge voor de snelheidsregeling is echter toch wel wat anders.
Ik kan er nog niet veel mee. Op youtube staan wel enkele filmpjes, maar geen enkele waarbij een analoge ingang gebruikt wordt. Ik heb de voedingsspanning van 24v, waar ik via spanningsdeling de 10v vanaf wil halen.
Als ik dan een spanning van 10v heb, kan ik deze direct naar de ingang sturen dacht ik. Maar dan. Wat moet ik invullen? Verder de ingang rechtstreeks met de uitgang verbinden? Dan zou ik toch de uitgang altijd even groot hebben als de ingang? Hoe en waar komt de potmeter ertussen? En kan ik ongeacht de positie van de potmeter het toerental via de app wel regelen? en andersom ook? De FO werkt zowel met 0-10v, als 4-20mA. Er hangt een potmeter tussen 3 contacten van de FO, op 19,20 en 21. Aansluitdiagram als bijlage bijgevoegd. Ik spijt me dat ik zoveel vraag, en waardeer jullie hulp enorm maar ik ben nog maar een groentje op plc gebied.

De logo is binnen maar... Hij doet niks. :(
Het is de 12/24v DC versie. Aangesloten op een 24v DC voeding maar hij is morsdood. Plus op L+ en de min op M. Geen muziek in te krijgen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Met de multimeter netjes 25.3V DC.

manual/handleiding al ingekeken ?

Op 19 september 2016 18:00:20 schreef MWB:
De logo is binnen maar... Hij doet niks. :(
Het is de 12/24v DC versie. Aangesloten op een 24v DC voeding maar hij is morsdood. Plus op L+ en de min op M. Geen muziek in te krijgen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Met de multimeter netjes 25.3V DC.

Welke LOGO heb je? type en versie.

Heeft hij 1 of meerdere aansluitingen voor 24volt?
Vaak hebben namelijk de ingangen en uitgangen een eigen aansluiting, geïsoleerd van de voedingsspanning.

De logo was gewoon stuk. Ik heb een nieuwe ontvangen en dat werkt prima.
Ik zit alleen nog met het analoge gedeelte te worstelen. Ik wil een potmeter aansluiten op de analoge ingang 1-10v, die dat rechtstreeks uitstuurt naar de uitgang. Dit voor de frequentieinstelling van de FO. De gebruikte spanningsbron hiervoor is 14v. Er zal dus nog ergens een weerstand op moeten om bij de 10v grens te blijven. Ook wil ik de uitgang onafhankelijk van elkaar vanaf het internet kunnen instellen. Dus ook de potmeter moet gebruikt kunnen worden voor aanpassing van de frequentie, maar online ook.
Hoe maak ik dat in soft comfort? Ik begin met de analoge ingang, maar hoe krijg ik daar een netwerkingang bij op. Die kunnen niet zomaar aan elkaar. Tussen de ingang en de uitgang komt dus een blok waar ze bij elkaar komen. Over dit soort analoge kwesties is verder maar weinig te vinden.

De analoge ingang mag een spanning hebben van max 28 Volt.
De waarde doe ik uit het hoofd, even nazoeken in het handboek.
Aleen werkt de ingang maar tot 10 Volt, elke waarde boevn de 10 Volt wordt door je LOGO als 10 Volt gezien.

Tip: Gebruik na een analoge ingang een analoge versterker. Deze stel je in op je gewenste waarden. De uitgang hiervan gebruik je verder in je programma.
Je hebt Netwerkingangen Analoog en je hebt Netwerkingangen Digitaal.
Die kun je gebruiken
Hoe je ze gebruikt, dat bepaal je zelf in je programma. Analoog kan alleen aan analoog, digitaal alleen aan digitaal.
Ga in LOGOSoft maar eens stoeien, er zit een uitstekende simulator op waar mat hartelust kunt proberen. En het leuke is, vaak werkt het niet, maar er kan niets kapot (zolang je maar geen 230 V op een 24 Volt ingang zet.

Analoge uitgangen werken van 0 tot 1000 in je programma. Iets om rekening mee te houden.
1000 naar je analoge uitgang geeft 10 Volt ( of 20 mA afhankelijk)

Met netwerk in en uitgangen komt er nogal wat zaken die lastiger zijn, daar moet je goed opletten. Dus pribeer het eerst zonder metwerk ingangen en uitgangen.

Als je met netwerk in en uitgangen aan de gang wilt gaan dan kun je het beste met een simpel programmatje proberen hoe alles in elkaar steekt. Heb je dat onder de knie dan pas je dat toe in je eigen programma.

Er is een uitgebreide HELP functie in LOGO Soft
Er zijn op de website van Siemens tak van voorbeelden maar ook van lessen over de LOGO te vinden.
Kost je niets.

Loop je tegen specifieke zaken aan waar je niet uit komt dan mag je me een prive berichtje sturen. Om het hier in detail te bespreken lijkt me niet wenselijk.

Voor de digitale ingangen heb ik het wel voor elkaar gekregen. Ook het monitoren van de uitgangen gaat precies zoals het hoort. Ik weet alleen niet hoe ik het analoge traject op kan zetten inclusief netwerk. Ik heb gezocht naar een mogelijkheid voor PM via het forum, maar ik geloof dat dat via het email adres moet in het profiel. Bijgaand een plaatje van het programma zoals het nu is. De analoge ingang had ik vw 2 meegegeven. In de app heb ik dat ook gebruikt bij vw adress maar zo werkt het blijkbaar niet. De analoge ingang is in onderstaande plaatje niet meer aanwezig.