Beste allemaal,
Wat ik wil gaan doen is het volgende,
Er is een waterpomp die een waterbassin op peil houdt.
Dit is een centrifugaalpomp aangestuurd door een frequentieregelaar, met een vacuümpomp voor de aanzuiging.
De situatie is momenteel als volgt: Met een druk op de knop gaat de klep naar de vacuümpomp open en loopt eventueel aanwezig water uit het vlotterbuisje. Door dan op start te drukken gaat de vacuümpomp pompen. Zodra er water in het vlotterbuisje komt, stopt de vacuümpomp, gaat de klep dicht en krijgt de frequentieregelaar een seintje dat de hoofdpomp kan draaien. De pomp is dan met een potmeter op de kast in tempo regelbaar. In de persleiding is een terugslagklep opgenomen zodat er nooit iets terugstroomt. Totaal zijn het dus 2 drukknopjes, de rest gaat vanzelf. Stoppen gaat gewoon met 1 drukknop waardoor alles stilvalt.
Nu is het de bedoeling dat ik het hele proces extern kan besturen via internet. Om te controleren of de pomp daadwerkelijk pompt, zal er daarvoor een druksensor in de persleiding opgenomen moeten worden, welke dus ook op afstand uitgelezen moet kunnen worden. Ook moet er een niveaumeting gemaakt worden voor het bassin. Ik heb al wel verschillende ethernet relaiskaarten gevonden die een groot deel kunnen handelen, maar ik kom er niet uit hoe ik ook de snelheid zou kunnen regelen. Heeft iemand hiervoor goede ideeën? Er is nog niets aangeschaft qua hardware, dus het kan alle kanten nog op. Er ligt nog wel een raspberry pi werkloos in de lade, misschien is daar iets mee te maken?
Groet,
Bij frequentieregelaars en sensoren e.d. zou ik al snel een plc(tje) gebruiken, ook omdat deze meteen met de 24volt van sensoren en actuatoren overweg kan, een raspberry pi is nooit zo robuust te krijgen.
De snelheid van de frequentieregelaar is waarschijnlijk wel met 0-10volt(analoge uitgang van plc) aan te sturen.
Misschien dat de laatste Siemens Logo(geen volwaardige PLC, maar volgens mij uitermate geschikt voor jou toepassing) wat voor je is, deze heeft al ethernet.
De mogelijkheden van deze ethernet aansluiting weet ik zo niet, maar volgens mij zit er een webserver ingebouwd.
Zie ook http://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatise…
frequentie regelaar wordt voor toerental meestal met een analoog signaal aangestuurd.
In de industrie is dit meestal een 0-20 of 4-20mA signaal.
Vaak wordt er ook gebruikgemaakt van 0-10V, zoals je huidige potmeter nu waarschijnlijk doet.
Als dit een project voor jezelf is dus niet bedrijfs technisch dan zou je misschien de raspberry kunnen gebruiken.
Mocht je dit bedrijfsmatig/zeker willen oplossen, gebruik dan een kleine PLC.
b.v.de siemens logo serie 8 kan al over ethernet babbelen.
En als je 24Vdc versie hebt dan kun je eventueel 4 van de 8 digitale ingangen als een analoog ingangssignaal gebruiken.
Dit is dan wel een 0-10V ingangssignaal.
Converteren van mA naar Volts is makkelijkte doen.
Je hebt dan nog wel een analoge outputkaart nodig.
Of je moet de toeren in stappen kunnen opschakelen, ligt een beetje aan de regelaar of dit kan en of je er nog ingangen voor hebt.
Jorn was sneller
Ben het met Jorn eens, gewoon een logo pakken en aan het net hangen, kun je via de pc inloggen en bedienen of via je smartphone.
Ik wil het inderdaad op zeker spelen, dus een dergelijk apparaat als de voorgestelde Siemens lijkt me wel wat. Ze zijn ook niet abnormaal duur, en dat geld was ik ook wel kwijt geweest voor de beoogde ethernet relaiskaart. Nu ben ik onervaren op het gebied van plc's, dus zijn ze nog een beetje makkelijk te programmeren?
Oh ja, ook niet onbelangrijk.
De bediening op locatie kan dan ook gewoon gehandhaafd blijven? Dit zal dan ook via de plc lopen waarschijnlijk?
Op 13 september 2016 17:45:25 schreef MWB:
Nu ben ik onervaren op het gebied van plc's, dus zijn ze nog een beetje makkelijk te programmeren?
Ja, bijv. met functie blokken. Questie van poorten, tellers, timers, enz. aan elkaar knopen en de waardes erin zetten. Er zit ook een goede simulator bij, dus je kan alles eerst testen.
Oh ja, ook niet onbelangrijk.
De bediening op locatie kan dan ook gewoon gehandhaafd blijven? Dit zal dan ook via de plc lopen waarschijnlijk?
Ja, questie van een paar extra ingangen voor de bediening. En een stukje software uiteraard.
Als ik Google op Siemens logo 8, zie ik een module met een display. Een relatief klein apparaat. Siemens logische module. Heb ik dan alleen dat nodig en dan kan ik aan de slag? Of heb ik nog meer nodig om het werkend te krijgen?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 13 september 2016 20:06:09 schreef MWB:
Als ik Google op Siemens logo 8, zie ik een module met een display. Een relatief klein apparaat. Siemens logische module. Heb ik dan alleen dat nodig en dan kan ik aan de slag? Of heb ik nog meer nodig om het werkend te krijgen?
Daar kom je een heel eind mee.
Ga voor de 0BA8 serie, die kan via de APP aangestuurd worden (voorgaande versies niet)
Als je een Gelijkstroomvariant kiest dan zitten er 2 ( of 4) analoge ingangen. 0-10 Volt op. Een analoge ingang gaat wel ten koste van een digitale ingang.
Met een simpel weerstandje van 500 Ohm kun je van een. gangbaar 4-20 mA druksensor 2-10 V maken, dat kan dan zonder extras op je LOGO
Om een analoog signaal uit te sturen heb je een uitbreidingsunit nodig.
Let bij aankoop van uitbreidingsmodulen dat deze altijd de vesie 0BA2 hebben, anders willen ze niet op de LOGO 0BA8.
Koop je een LOGO met schermpje, dan zul je merken dat je voor weinig meer een heleboel extras kunt maken (procesgegevens op je scherm, storingen op je scherm etc.
Programmeren kan via het scherm, valt niet mee maar is te doen. Wil je via de PC programmeren dan heb je een standaard Ethernetkabeltje nodig en de volledige softwareversie van LOGO Soft Comfort. Oude volledige versies zijn kostenloos te upgraden bij Siemens.
Als je iemand weet, de software is niet voorzien van een kopieerbeveiliging...
Dan lijkt het dit te gaan worden. Kleine vraag nog, als voor de ingang een signaal nodig is van 0-10v bijvoorbeeld, levert het apparaat dan zelf die spanning op een uitgang o.i.d.? Eigenlijk net zoals de frequentieregelaar doet?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dat kan.
Als je een spanningsbron 0(2)-10 Volt hebt dan sluit je die aan tussen de desbetreffende analoge ingang (I7 is de eerste op de LOGO)en de Massa of - van de voeding van de LOGO
De minnen van de gever (F.O.) en Logo-voeding zitten dus aan elkaar.
Op 14 september 2016 13:45:20 schreef MWB:
Dan lijkt het dit te gaan worden. Kleine vraag nog, als voor de ingang een signaal nodig is van 0-10v bijvoorbeeld, levert het apparaat dan zelf die spanning op een uitgang o.i.d.? Eigenlijk net zoals de frequentieregelaar doet?
Logo zelf heeft geen analoge uitgang, heb je een uitbreidingsunit voor nodig.
Heb je dus nodig om het uitgaande toerental van de frequentieregelaar aan te sturen.
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Alhoewel ik volledig onbekent ben met de Logo, als er een PWM uitgang op zit kan je met een RC filter toch gewoon een DC spanning maken van 0-10 Volt.
Dan heb je minstens een type met transistor uitgang nodig, weet trouwens niet of deze wel snel genoeg kan schakelen.
En ik weet niet of de frequentieregelaar hier intrapt.
Lijkt me in deze toepassing veel handiger on relais uitgangen te gebruiken.
Dan kunnen de bestaande relais aansturingen vrij simpel omgezet worden naar de plc.
En dan moet je wel naar de analoge uitbreiding.
Dit houd de boel ook lekker standaard.
Wil je met transitoruitgangen werken dan heb je weer extra relais nodig om van 24Vdc naar 24Vac of 230Vac te komen.
We houden het mooi analoog. Voor mijn toepassing heb ik overigens nog wel een paar relaisuitgangen nodig althans, momenteel zijn er 8 relais nodig om het te laten werken. Heb ik er met de plc dan even zoveel nodig? Het is de bedoeling dat het als volgt gaat werken: Met een druk op de startknop moet de 24v klep open gaan. Dit blijft 15 seconden zo zonder dat er verder iets gebeurt. Als die 15 seconden voorbij zijn blijft de klep gewoon open, en moet het relais van de vacuümpomp aangetrokken worden. (de vacuümpomp is 230v door relais geschakeld). Zodra het vlottercontact schakelt (no of nc) moet de klep sluiten, het relais van de vacuümpomp afvallen en de FO een seintje krijgen zodat ie start. Bij het indrukken van de stopknop gaat de FO naar stopstand en verder gebeurt er dan niets meer. Ook moet middels een potmeter de frequentie ingesteld kunnen worden. Verder komt er een druksensor bij, maar dat is uitsluitend om te monitoren, net als een niveaumeter. Deze schakelen verder niets. Hoeveel ingangen en uitgangen heb ik dan nodig voor deze schakeling? Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp tot zover.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Je kunt toch zelf ook wel tellen
Elke LOGO heeft 8 ingangen en 4 uitgangen.
De LOGO die alleen op DC kan (Dus niet de UC of de AC variant) heeft analoge ingangen, 2 of 4, het aantal kun je instellen in de software.
Een Analoog gebruikte ingang gaat af van de digitale ingang.
Je kunt ook 1 analoge ingang gebruiken, dan blijven er 7 Digitale ingangen over.
Er zijn LOGOs met relais uitgangen en met transistoruitgangen.
Met uitbreidingsunits kun je meer in en uitgangen maken.
De standaard uitbreiding heeft 4 Di en 4 Do
Er zijn uitbreidingsunits met transistor en met Relaisuitgangen.
Analoge in en uitgangen zijn er ook op uitbreidingsmodulen.
Standaard 2 Analoog op een uitbreiding.
Analoge modulen moeten altijd een voedingsspanning hebben van 24VDC
Er is ook een uitbreidingsunit voor 2 PT100 of PT1000 opnemers
Hier kun je kosteloos het handboek ophalen.
Wel een dikke pil.
http://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatise…
Bedankt, en ik kan ook tellen haha. Het gaat me er alleen maar om dat ik niet het verkeerde bestel. Ik heb echt geen ervaring met plc's, en weet dus nog niet zo goed hoe het een en ander in elkaar steekt. Ik wil het natuurlijk graag leren begrijpen, waarbij ik hier uitstekend geholpen wordt. Daarvoor ook aan ieder mijn grote dank. De dikke pil bewaar nog ik eventjes, maar ik begrijp uit documentatie en volgens mij ook een eerdere reactie dat ik de 24v voedingsspanning ook kan gebruiken voor de ingangen. Bijvoorbeeld 24v naar startknop, door naar de ingang en weer naar de 0v wat dan in de plc gebeurt. Als ik het eenvoudig optel, zou ik dus uitkomen op 6 ingangen: startknop, stopknop, vlottercontact, potmeter, niveaumeter en druksensor, waarvan de eerste 3 digitale ingangen kunnen worden en de andere 3 analoog. En dan op 5 uitgangen: start FO, stop FO, relais vacuümpomp, klep en de instelling van frequentie waarvan alleen de laatste analoog moet zijn.
Ik hoop dat ik het juist heb, want dan begrijp ik het waarschijnlijk wel aardig. Sorry dat ik dus voor misschien wel iets vanzelfsprekends weer om jullie antwoord vraag.
Hier de specificaties van de logo welke ik wil aanschaffen. Aan de specificaties te zien kom ik dan 1 digitale en 1 analoge uitgang tekort als ik het goed heb. Ik kan overigens geen uitbreiding vinden waar zowel een digitale en een analoge uitgang op zit.
Houd er rekening mee dat als je een analoog signaal van de Logo zelf neemt er 1 digitaal in minder is.
Op 15 september 2016 10:36:50 schreef Mixsage:
Houd er rekening mee dat als je een analoog signaal van de Logo zelf neemt er 1 digitaal in minder is.
Dat zou niet zoveel uitmaken. Er zijn 8 digitale ingangen, dus ik hou er wat over. De uitbreidingsmodule gaat toch niet ten koste van de ingangen van de logo zelf?
Ik zou dan dus de logo nodig hebben, en een digitale uitbreidingsmodule met 2 uitgangen, en een uitbreidingsmodule met 2 analoge uitgangen. Afgerond 355 euro. Hmmm, geen goedkope schakeling.
https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-dm8-24-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…
https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-am2-aq-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…
https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-24-ce-0ba8-plc-aansturingsmodule…
Op 15 september 2016 13:00:55 schreef MWB:
[...]Dat zou niet zoveel uitmaken. Er zijn 8 digitale ingangen, dus ik hou er wat over. De uitbreidingsmodule gaat toch niet ten koste van de ingangen van de logo zelf?
Ik zou dan dus de logo nodig hebben, en een digitale uitbreidingsmodule met 2 uitgangen, en een uitbreidingsmodule met 2 analoge uitgangen. Afgerond 355 euro. Hmmm, geen goedkope schakeling.https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-dm8-24-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…
https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-am2-aq-0ba2-plc-uitbreidingsmodu…
https://www.conrad.nl/nl/siemens-logo-24-ce-0ba8-plc-aansturingsmodule…
Volgens mij heb je geen extra uitgangskaart nodig toch?
Ik tel maar 3 uitgangen, klep, vacuumpomp en frequentieregelaar.
Heb je er nog 1 over voor een bedrijfslamp ofzo 
Op 15 september 2016 13:17:13 schreef Jorn:
[...]Volgens mij heb je geen extra uitgangskaart nodig toch?
Ik tel maar 3 uitgangen, klep, vacuumpomp en frequentieregelaar.
Heb je er nog 1 over voor een bedrijfslamp ofzo
Maar voor de frequentieregelaar heb ik er toch 3 nodig? Eentje voor het startsignaal, eentje voor het stopsignaal en een voor het regelen van het toerental. Die laatste werkt met 1-10v dus zal een analoge moeten worden. Zo kom ik aan die 5 uitgangen. Of denk ik verkeerd?
Op 15 september 2016 13:59:04 schreef MWB:
[...]Maar voor de frequentieregelaar heb ik er toch 3 nodig? Eentje voor het startsignaal, eentje voor het stopsignaal en een voor het regelen van het toerental. Die laatste werkt met 1-10v dus zal een analoge moeten worden. Zo kom ik aan die 5 uitgangen. Of denk ik verkeerd?
Klopt je denkt verkeerd 
Je heb voor de frequentieregelaar maar 1 digitaal contact nodig, het run-contact, zo lang deze hoog blijft wordt de frequentieregelaar aangestuurd, maak je hem weer laag dan stopt de regelaar.
Een apart start en een apart stopsignaal wordt nooit gebruikt, dat is niet veilig en onhandig, mocht hij draaien en de plc valt om wat voor reden dan ook uit.... dan blijft hij draaien.
Uiteraard heb je nog wel je analoge uitgangs-uitbreiding nodig om de snelheid te kunnen regelen.
je kan ook een digitale potmeter doen dmv je uitgangen van de logo te sturen, maar dan moet je regelaar dat wel die functie hebben.
Als je er een flowmeter tussen zet kan je op die manier je flow registreren en dan bepalen hoe hard het moet.
Mocht je dan nog willen weten hoe snel de regelaar draaid dan kan je de analooge signaal uit regelaar op de Logo! aan sluiten en zo zien wat deze doet.
Is ook een manier, succes