testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit is een 90's model kemet X2 condensator en die willen nog weleens oud worden. kom ze iig vaker tegen waar ze niet de reden van het probleem zijn.
de X2 wordt sowiso al ouder als je de machine uitzet na een wasbeurt, stby staan lijdt zo'n ding meer van.
ik ga niet voor 80% slagingskans, heb iets te veel onder deze machines gelegen toen ze nog een decennia jonger waren. computer van t padje kwam best voor. die machines liepen wel 3x daags dus waren al veel eerder op.
testman
Oké ik waag het erop om de condensator te vervangen.
Heb een electronicanwinkel in mijn buurt.
Neem ik een condensator met dezelfde kenmerken of kan er ook een "betere" in?
jerome
Golden Member
Wie niet waagt niet wint. Zo heb ik om 30€ aan componenten besteld en raak ik aan 1 cruciaal onderdeeltje niet aan. Spijtig, ik had ook gegokt.
Als je voor een betere condensator gaat zal die hoogst waarschijnlijk niet meer passen in de gaatjes. Als het werk met dezelfde zal het zijn tijd wel doen.
Vaak herstel ik met een X1 condensator maar voeg er dan steeds een printzekering aan toe. Heb zo een ledlampje in een stekker gebouwd en deze doet het al 10 jaar onafgebroken.
Waarom denken we zo moeilijk?? Ik vermoed gewoon dat de membraam schakelaar (lees nivo schakelaar)aan rechterzijde van de verzamelbak plakt en erg vies is, dan reageert vaatwasser ook zo. Rechts naast dat pennetje.
testman
als het de niveauschakelaar was, zou een reset nog helpen. de kabelboom in de deur onderin waar de scharnier zit kan ook nog rotte draden hebben..
testman
het onderste deel van de buitendeur moet er dan af idd. ik ben echter bang dat toch de computer gaar is.
Ja, maar zegt niet zoveel. Kunt U ook een foto maken van de print zelf?? Ik ga ondertussen wel ff zoeken.
Heb de service-manual gedownload
Passieve test programma zonder reactie
Metingen testpunten op printplaat:
T0/T1 : geen spanning
T0/T3 : geen spanning
Toch overwegen om Elco's te vervangen?
jerome
Golden Member
Geen spanning is raar. Zelfs bij een sluiting in één van de componenten kan men nog altijd een paar tiende 's Volt meten over de elcos. Je bent toch zeker dat de zener en zijn serieweerstand ok zijn. Vaak kan het nodig zijn ergens een spoortje door te krassen om sluiting op te sporen in een deel van de schakeling. Als je een labovoeding hebt kan je een elco rechtstreeks van spanning (5V) gaan voorzien en stilaan de stroombegrenzing gaan verhogen. Trouwens, wat zegt de Ohm meter over de elco? Is de eerste stap om secundaire sluitingen op te sporen.
Heb niet gemeten over de Elcos, wel op de meetpunten van de printplaat (T0 tot T4), zoals aangegeven in de service manual.
Eindelijk....
Er kwam geen spanning toe op de connector (LN) van de print!
Kabel losgekomen in de stuurmodule bovenaan!
Enig probleem voor de kabels in de connector te krijgen...iemand een tip??
testman
als je de print bovenin bedoelt, daar kun je beter bij als je de bovendeur loshaalt. wrs komt de voeding van de netschakelaar af in de deur. soms is die verbrand en valt daardoor steeds uit, ik heb het vaker gehad met de gsf reeks van bauknecht, welke uit dezelfde fabriek en tijdperk komen..
testman
Kabels gesoldeerd aan de connector, na wat Dremelwerk.
Machine opgestart!!
Bedankt aan iedereen voor de support.
Topic mag gesloten worden.