Hallo,

Sinds enkele maanden is de uitlezing van het scherm verdwenen. Voor de rest werkt het toestel perfect, maar ik kan niet meer zien op welke frequente bvb. de tuner staat.
Hoe kan ik die uitlezing weer zichtbaar maken? Ik heb het toestel nog niet geopend.

Dank bij voorbaat,

Dirk

vaak alleen losse solderingen, of er zit een gare elco in die in serie met de voeding voor het display staat.

Bij een JVC stereotorentje met een slecht/niet leesbaar VFD (display) was het een diode in de voeding voor het VFD.

Is dit niet een lcd display met een paar gloeilampjes erachter?

klopt, deze heeft nog een lcd display met gloeilampjes..

Mochten de 2 lampjes inderdaad onderbroken zijn, dan kunnen er ook nog 1 of 2 zenerdiodes en 2 weerstanden defect zijn.
Die zenerdiodes staan over de lampjes heen zodat er bij 1 defecte lamp nog steeds licht uit de andere komt.

Helaas gaan die zenerdiodes vaak in sluiting omdat ze dan veel te warm worden.
Ik plak er voor het gemak even een stukje schema bij :

Allen dank voor die info. Lang geleden dat ik me nog met zenerdiodes heb beziggehouden, maar ik weet nu waar te zoeken. Zal binnenkort eens het toestel openmaken en zien wat ik er kan aan doen.

mvrgr,

Dirk

Aangezien ts niet meer reageerde en ik dit probleem ook tegenkwam;

Bij het apparaat wat ik repareerde waren de weerstanden allebei door. Bij doormeten leken de zeners gewoon nog in orde, alhoewel één een wat hogere spanningsval had. Wel waren de soldeerverbindingen op de plekken van de zeners slecht.

De lampjes heb ik niet meer gecontroleerd, maar gewoon vervangen.

De weerstanden leken 33 ohm, maar dat kan ook verkleuring geweest zijn. Ik heb 22 ohm teruggeplaatst. De zeners heb ik overigens ook preventief vervangen. Fijn dat het stukje schema gepost was!!!

En ja, we kunnen weer wat zien op het display :)