Hoi,
Na google en de zoekfunctie hier te hebben geraadpleegd zonder een eenduidig of recent antwoord, probeer ik het hier. Ik werk als beginneling in linuxmint met kicad, het gaat prima, de softwarestappen voelen logisch aan en ik vind het leuk om te doen. Na mijn schema te hebben opgesteld, moet ik de componenten aan footprints koppelen. Nu kon ik alles vinden in de standaard bibliotheek behalve een relais rayex LQ-12S of gelijkwaardig en een mic2941a voltage regulator.
mic2941a documentatie
Relais LQ-12S
Ik heb tijdens deze zoektocht veel gelezen over het toevoegen van libraries en dergelijke, allemaal oudere links uit 2014 of erger. Maar nergens een infolink waar ik kan zoeken op een component om zo het juiste bubliotheek te kunnen selecteren. Ook kwam ik een link uit 2014 tegen die ging over +/-90 bibliotheken toevoegen ofzoiets dergelijks.
Ik heb dus eigenlijk 2 vragen:
1) Kortste weg naar rome: Wat is de simpelste manier om de juiste of vegrelijkbare footprint van beide specifieke componenten te koppelen aan mijn schema?
2) Lange termijn: Hoe doen jullie dat met libraries toevoegen en dergelijke, hoeveel libraries voegen jullie er toe en hoe weet je welke libraries je nodig hebt als je een specifiek onderdeel zoekt?
Bedankt!
Ik zou m'n tijd en energie steken in hoe je zelf footprints aanmaakt. Dat maakt je onafhankelijk van welke library dan ook.
miedema
Golden Member
Je zult altijd (welk pakket je ook gebruikt) componenten tegenkomen die niet in je libraries zitten.
Af en toe zelf een component aanmaken en toevoegen aan je eigen library hoort er dus gewoon bij...
Wel is vaak een makkelijkere oplossing mogelijk: Zoek een component die er zo veel mogelijk op lijkt (in jouw geval een andere regulator en relais), en pas de footprint aan.
groet & succes, Gertjan.