Hoi,
Na google en de zoekfunctie hier te hebben geraadpleegd zonder een eenduidig of recent antwoord, probeer ik het hier. Ik werk als beginneling in linuxmint met kicad, het gaat prima, de softwarestappen voelen logisch aan en ik vind het leuk om te doen. Na mijn schema te hebben opgesteld, moet ik de componenten aan footprints koppelen. Nu kon ik alles vinden in de standaard bibliotheek behalve een relais rayex LQ-12S of gelijkwaardig en een mic2941a voltage regulator.
mic2941a documentatie
Relais LQ-12S
Ik heb tijdens deze zoektocht veel gelezen over het toevoegen van libraries en dergelijke, allemaal oudere links uit 2014 of erger. Maar nergens een infolink waar ik kan zoeken op een component om zo het juiste bubliotheek te kunnen selecteren. Ook kwam ik een link uit 2014 tegen die ging over +/-90 bibliotheken toevoegen ofzoiets dergelijks.
Ik heb dus eigenlijk 2 vragen:
1) Kortste weg naar rome: Wat is de simpelste manier om de juiste of vegrelijkbare footprint van beide specifieke componenten te koppelen aan mijn schema?
2) Lange termijn: Hoe doen jullie dat met libraries toevoegen en dergelijke, hoeveel libraries voegen jullie er toe en hoe weet je welke libraries je nodig hebt als je een specifiek onderdeel zoekt?
Bedankt!
Ik zou m'n tijd en energie steken in hoe je zelf footprints aanmaakt. Dat maakt je onafhankelijk van welke library dan ook.
miedema
Golden Member
Je zult altijd (welk pakket je ook gebruikt) componenten tegenkomen die niet in je libraries zitten.
Af en toe zelf een component aanmaken en toevoegen aan je eigen library hoort er dus gewoon bij...
Wel is vaak een makkelijkere oplossing mogelijk: Zoek een component die er zo veel mogelijk op lijkt (in jouw geval een andere regulator en relais), en pas de footprint aan.
groet & succes, Gertjan.
Goed, dan proberen ik er zelf twee te fabriceren, moeten er toch ooit zelf aan beginnen. Ik zou er graag een willen fabriceren zoals hieronder aangegeven voor 5 trapsgewijs geplaatste pads voor een to220-5.
1) Weet iemand hoe ik dit in de padsettings voor elkaar kan krijgen? Want ik mag geen rechthoek plaatsen die kleiner is dan de diameter.
2) ik krijg de omlijning, die dunne rondom de pads niet weg. Waar kan ik dat uitzetten (ben al een uur bezig... man man man)?
Thanks!
1. Samenstellen uit meerder pads met hetzelfde nummer: een ronde trough hole en een rechthoekige SMD (en dan waarschijnlijk eentje onder en een boven om).
2. Dat dunne cirkeltje om je pad is de lijn die te maken heeft met de clearance die je ingesteld hebt. Daaraan kun je zien hoever je tracks van andere netten weg moeten blijven van je pad met de huidige clearance settings.
Bedankt voor het lenen van de kennis. Met vallen en opstaan komen we er wel.
E: Voor de mensen die ook kennis van kicad missen, skinny r&d of Contextual Electronics op youtube hebben wel aardige tutorials.
[Bericht gewijzigd door govie op (46%)]
Nog een vraagje na nog een online cursusje te hebben doorlopen, want ik loop vast, zie afbeelding.
Ik kan de footprint die ik heb gemaakt en opgeslagen in een nieuwe mylibrary.mod niet openen in de CvPcb, hij is grijzig en niet zwart.
Ik doe iets heel simpels fout maar wat?
Thx!
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
default path for libraries 
Ofwel, hij wil een pad, geen bestand. Eén scherm terug het mapje aanklikken en OK zou moeten werken.
Ikzelf vind de pdf KiCad handleiding trouwens prettiger dan youtubefilmpjes, zeker als ik snel wat op wil zoeken. Zit gewoon in menu-help. (Evt. eerst kicad-doc instaleren met je favoriete paketbeheerder). Maar ben ook nog een beetje aan het aanleren, al is het eerste printontwerpje al naar de Chinese vrienden.
Bedankt man! Ik heb de pdf direct opgeslagen in de toolbar.
Ik moest inderdaad, pad bij ene en daarna nog wel die specifieke library in het eerste veld selecteren. De footprint staat nu in de cvpcb, helemaal happy, lucht op.
Thx!
Wel zo netjes om na jullie hulp ook effkes Het automatische resultaat te laten zien zonder montagegaten. PCB is 85mm * 55mm, kleiner kan niet omdat ik de heatsinks graag groot wil uitvoeren (H-vorm 35*13mm en 38mm hoog). Het zal nog wel wat wijzigen natuurlijk, maar voor een conceptje is het mij wel prima. Het was een erg leerzame en leuke ervaring dat kicad, ongeacht of mijn schakeling klopt of niet (wat nog moet blijken). Zowieso is het mij wel duidelijk dat dubbelzijdig echt veel oppervlakte scheelt, de printen en ontwerpen worden een stuk compacter (dubbelzijdig heb ik nooit eerder gedaan).
Nu eerst broodbord en componenten regelen zodat ik e.e.a. kan testen. Het nalopen, definitieve pcb en dergelijke doe ik pas naderhand.
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp.
Thx.
'Breadboard' = broodplank.
Voor een proefopstelling werden wel eens koperen spijkertjes in een broodplank geslagen, waartussen dan de onderdelen werden gesoldeerd. Vandaar nog die uitdrukking.
Het wordt nog wel eens gedaan met punaises; die solderen ook goed.
T.o.v. 60 euro aan componenten+soldeerbout is een broodplank met kabeltjes niet duur, dus t.z.t. koop ik er wel eentje. Heb een mooi goedkoop boutje á 19 euro met temp. instelling gezien, die ik denk ik ga proberen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 3 oktober 2016 23:59:16 schreef govie:
Wel zo netjes om na jullie hulp ook effkes Het automatische resultaat te laten zien zonder montagegaten.
Montagegaten: Plaats een pad, en edit de diameter(s), en zet het naar de NPTH - mechanical laag. (Ik kon het (ook) niet vinden en dit schijnt zelfs de officiele methode te zijn...)
(Tenzij je bij SEEED wilt laten maken, dan is het 't simpelst 'm gewoon te laten "platen", dat scheelt ze denk ik ook een boorstap, waarbij je dus niks hoeft te editten behalve de diameter.)
Diameter(s) omdat je misschien de koper ring eromheen ook wilt bewerken.
Houd sporen uit de buurt van schroefgaten, zodanig dat ze niet beschadigt worden door de schroefkop.
Follow up vraag over soldeerbouten (ik twijfel want ik weet er niets vanaf): Stel ik fabriceer 3 kleine tot middelgrote pcb's per jaar + wat kabels. En in hoop ver in de toekomst eventueel ooit een toeren/inverter regeling+monitoring te kunnen maken+programmeren voor een compressor+meerdere condensorfans. Welke van de onderstaande soldeerapparaatjes zou ik voldoende aan hebben? Ik heb gelezen dat temperatuur instelling geen luxe is dus al deze voorbeelden hebben een vorm van temperatuurinstelling.
19 euro -- Soldeerbout -- Toolcraft 60W 230V
55 euro -- Soldeerstation -- pensol-sr976
38 euro -- Soldeerstation -- Aoyue 936 soldeerstation
32 euro -- Soldeerstation -- 936A soldeerstation
Gezien de prijs/prestatie en dat ik niet gehinderd ben door enige voorkennis, neig ikzelf richting de Aoyue 936 of de 936a (zijn hetzelfde alleen ander hoesje denk ik). Heeft wel minder vermogen dan de andere, maar ik krijg het gevoel alsof 30 watt genoeg is voor huis/tuin/keuken soldeerwerk. Als jullie een betere optie hebben die niet al te duur is, dan mag je dat hier ook delen.
Edit: Bedankt!
Dat stationnetje Aoye 936 stationnetje heb ik ook, werkt prima. Ik had eerst 2x een 2e hands Weller, maar ik heb steeds de pech dat de temperatuurregeling vast blijft zitten (werkt mechanisch), dan wordt de bout te warm en dan gaat je punt eraan. Dat was ik nogal beu.
Ik heb uiteindelijk zo'n Aoye 936 gekocht, maar dan wel onder de naam Yihua 936 bij Hobbyking voor €15. De stekker is een keer gesneuveld, maar voor de rest is het een prima ding.
Als je voor de Aoye gaat zou ik de 80 Watt versie nemen. Wat extra vermogen als je eens een massa vlak moet solderen of een multilayer print is toch wel lekker.
Groeten, Bram