Right, na jaren niets met PIC's van doen te hebben ehad maar weer eens begonnen.

Ik heb een Wisp648 welke ik in combinatie met winwisp en PIC16F627 gebruik wat prima werkt. Tot ik per meer stroom van uitgangen ging vragen als dat ze konden leveren waarna ik de 16F627 om zeep geholpen had.
Nu zijn de 16F627 en 16F628 inmiddels vervangen door de 16F627A en 16F628A maar deze worden niet door winwisp ondersteund. Hoofg tijd dus tijd om xwisp te proberen, echter krijg ik hier met dezelfde configuratie geen communicatie meer met de programmer. Als ik met WinWisp de 16F628A programmeer als 16F628 (dus zonder A) dan is dit welgeteld 1 keer mogelijk, daarna lijkt deze write protected.
Ik heb een paar keer getracht Xwisp opnieuw te installeren maar ook dit mocht niet baten, ik krijg de melding dat of de programmer defect is, com poort niet goed is ingesteld of verkeerde seriële kabel is gebruikt. Deze allemaal nogmaals gecontroleerd en ook met enkel de PIC in het bordje (dus zonder inputs/outputs) is er via xwisp geen leven in te brengen.
Bumblebee heb ik geprogeerd te vinden als 3e mogelijkheid maar het lijkt erop dat de download verwijderd is, kan enkel de expansie pack vinden.
Het betreft overigens een PC met WinXP SP3, aangesloten via COM1 op 19200Bd.

Als iemand nog suggesties heeft of Bumblebee wilt delen dan zou ik het zeer waarderen. Anders wordt het toch eens kijken voor een PicKit2 oid.

Je hebt mail met het programma Bumblebee in bijlage.

Bedankt! Meteen even kijken of dit werkt.

[EDIT]
Het werkt inderdaad, ik kan met bumblebee de eerder in winwisp foutief geprogrammeerde 16f628A wissen waarna de chip ook weer herkend wordt. Nog altijd geen idee waarom dat met xwisp niet lukt maar ik ben zo in ieder geval aardig uit de brand geholpen!
[/EDIT]

[Bericht gewijzigd door MzKzM op (77%)]

Met Bumblebee kun je dan weer geen 16F88 programmeren (staat nochtans wel in de lijst) en met xwisp wel, raar allemaal.

Ik heb ook een pickit2 maar gebruik die alleen in noodgevallen, mijn wisp628 met Bumblebee werkt veel soepeler omdat mijn testborden daar allemaal op voorzien zijn.

Op 15 oktober 2016 16:37:02 schreef MzKzM:
Tot ik per meer stroom van uitgangen ging vragen als dat ze konden leveren waarna ik de 16F627 om zeep geholpen had.

10mA is echt de max voor een poort, liever nog minder. Zelf trek ik nooit meer dan 5mA uit een poort, maar vaak nog minder.

Als 'ie voor de tweede keer niet te programmeren is, kan het ook de bekende bug bij 18 pinners zijn: https://www.circuitsonline.net/forum/view/65302/1/
Is eenvoudig te voorkomen door in een programma als eerste een delay van 20mS in te bouwen, voor dat je wat gaat doen.
De 628 had daar geen last van, de 628a wel.

Tja, ik probeerde een 5V relais direct aan te sturen, ff snel als test voor een projectje. Werlke wel maar niet zo heel lang natuurlijk :D Stom achteraf want ik heb hier een aantal interace printen liggen die daar veel beter in zijn en slechts een klein stroompje gebruiken. 75mA is toch echt een beetje teveel van het goede voor 1 uitgang :D

De stroom is nog niet het ergste (dat overleven ze vaak wel), maar de puls bij uitschakelen van een spoel sloopt de drivers / clamping diodes... ;)