Ik heb een OBD2 module die trekt naar een paar dagen de auto batterij leeg.Nu de vraag kan ik de + van de OBD2 stekker onderbreken en er een schakelaar tussen zetten?.Of met een relay hoe doe ik dat.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wat versta je onder "een OBD2 module"? Zo'n Chinees bluetooth geval?
Gewoonlijk kan een CAN device zonder voeding de bus niet plat leggen, dus waarschijnlijk kun je gewoon de + onderbreken.
Er is een redelijke kans dat de module zelf niet de accu leeg trekt, maar voorkomt dat de ECU in low-power mode gaat. Het onderbreken van de voeding zou in beide gevallen moeten werken.
Dank zover heb het laten meten de module blijft spanning gebruiken .Kan ik de + onderbreken pin 16 op de stekker en dan de + die van de module komt op b.v de sigaretten aanstekker aansluiten zodat de spanning echt uit is als ik de auto uit stap.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Niet elke sigaretten aansteker wordt spanningsloos gemaakt. Oa in mijn Ford Ranger van 1,5 jaar oud blijven de 12V aansluitingen gewoon onder spanning.
Ergens spanning 'dieven' houdt ook de nodige risico's in. Vraag in je garage om je + aan te sluiten op een geschikt contact.
Wat is de meerwaarde constant de OBD2 uit te lezen? Als er een probleem is zal je dashboard je wel op de hoogte brengen. Een fout kan nadien ook uitgelezen worden.
Ik heb een Honda als ik de sleutel uit het contactslot haal staat er geen spanning meer op de sigaretten aansluiting dus dat moet goed gaan.Ik wil het programma torque gebruiken met economic shift lights vandaar.
Op 20 oktober 2016 21:25:22 schreef buckfast_beekeeper:
Niet elke sigaretten aansteker wordt spanningsloos gemaakt. Oa in mijn Ford Ranger van 1,5 jaar oud blijven de 12V aansluitingen gewoon onder spanning.Ergens spanning 'dieven' houdt ook de nodige risico's in. Vraag in je garage om je + aan te sluiten op een geschikt contact.
Wat is de meerwaarde constant de OBD2 uit te lezen? Als er een probleem is zal je dashboard je wel op de hoogte brengen. Een fout kan nadien ook uitgelezen worden.
Bij sporadisch voorkomende storingen kan het nuttig zijn om een externe obd module aan te sluiten.
Die gebeurtennissen ( kortstondige storingen) vastlegt als hulp het storing zoeken .
Maak er dan een wisselschakelaar tussen, als jij hem gebruikt zet je de schakelaar op de aansteker zodat je accu niet leeg loopt. Als je hem naar de werkplaats breng zet dan even de schakelaar om zodat de spanning weer constant aanwezig is.
Ik(of jouw werkplaats monteur) word er niet blij van als iedere keer de verbinding weg valt als je met een diagnose bezig bent.
buckfast_beekeeper
Op 20 oktober 2016 21:39:51 schreef daandc:
[...]Bij sporadisch voorkomende storingen kan het nuttig zijn om een externe obd module aan te sluiten.
Die gebeurtennissen ( kortstondige storingen) vastlegt als hulp het storing zoeken .
Dan zijn er dus al storingen. Bij TS is dat blijkbaar niet het geval.
Voor economic shifting heb je toch geen lichtjes of app nodig. Hoge toerentallen vermijden. Ken de vermogenscurve van je auto. Ken je schakelmomenten. Toerentallen zo dicht mogelijk bij het maximale koppel zijn in de regel de zuinigste. Een auto met een zeer brede koppelcurve is in de regel vlot en zuinig te rijden zonder constant in de saus te moeten roeren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schijnbaar heb je tegenwoordig overal een app voor nodig... 
Als je het toerental in de gaten houdt (opschakelen bij laag toerental), dan rijdt je ook zonder app zuinig.
Meesatl zit de zekeringkast in de buurtz gewoon een geschakelde spanning daar vandaan halen. Of eventueel die van de radio gebruiken.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Je kan p16 gewoon op een geschakelde plus aansluiten via de aansteker of radio.
Wel de oude draad goed isoleren.
Je kan soswieso met contact uit geen diagnose stellen wat de diverse ecu's doen het dan toch niet.
De diagnose apparatuur die via de boordspanning werken vallen toch 9 van de 10 keer weg tijdens starten, door te lage spanning, net als je die het harst nodig hebt.
Zo'n app werkt best leuk je kan een hoop parameters zien die je normaal niet ziet in je dash.
Op 20 oktober 2016 22:50:16 schreef Diamon:
Meesatl zit de zekeringkast in de buurtz gewoon een geschakelde spanning daar vandaan halen. Of eventueel die van de radio gebruiken.
Dat valt in modere auto's vies tegen, bv Audi/VW ga je achter de radio geen geschakelde + tegen komen, Die is vervangen voor de CANbus.
Geschakelde (+15) uitgangen worden zeldzaam, even van contactslot aftakken is er ook niet meer bij, want contact slot is bij velen niet meer 
Zekeringskasten zijn ook niet meer wat ze waren, er komt 1 dikke kabel binnen, dan een berg printen, µcontollres en Fet's met stroom meting, en een berg uitgangen. de uitgang word gemonitord, en als het te gek word grijpt de processor in en schakelt de uitgang af. En je mag een ritje naar de stealer maken, even de zekering vervangen is er niet meer bij 
Er zijn er bij die het heel grof maken, een bekende is de verlichting aansluiten voor de trekhaak bij de standaard lampen. door een gammel stekker een sluiting , ok de dealer kan het resetten. Er is een maar bij, dit lukt je 3x daarna kan je de gehele module vervangen 
buckfast_beekeeper
Daarom:
Ergens spanning 'dieven' houdt ook de nodige risico's in. Vraag in je garage om je + aan te sluiten op een geschikt contact.
Was met de Galaxy I ook al een probleem en deze had nog geen doorgedreven CAN-bus. Ik moest op de trekhaak contact 9 en 10 hebben. Deze waren niet voorzien in de originele aansluitdoos. Zelf netjes 4mm2 naar voor gebracht en de garage laten aansluiten.
De Ranger heeft dan weer een correct uitgevoerde stekker maar de module heeft dan weer last met led verlichting. De remlichten branden niet constant.
Ik heb er een met een aan uit knop besteld.Nu vraag ik mij af ik laat de obd2 aan staan sluit de + op de sigaretten aansteker uito uit later auto aan gaat dan de obd2 ook weer automatisch aan?
Op 22 oktober 2016 17:49:49 schreef webhenky:
Ik heb er een met een aan uit knop besteld.Nu vraag ik mij af ik laat de obd2 aan staan sluit de + op de sigaretten aansteker uito uit later auto aan gaat dan de obd2 ook weer automatisch aan?
Iemand???
Dat kan niemand je vertellen, als het echt een mechanische schakelaar is waarschijnlijk wel. Iets met een drukknopje dan is het maar net hoe die chinees dat bedacht heeft. kwestie van uit proberen.
De mijne is een goedkoop bluetooth ding en staat altijd aan(kan niet uit) en heb nog nooit met een lege accu gestaan.
Let op als je iets met een Apple wil doen, die vreten geen blauwe tand, dan moet je de WiFi uitvoering heben.
Maar je had er toch al 1? Maar dat die je Accu zo snel leeg trekt vind ik wel vreemd, Je zegt dat je hebt laten meten en dat die spanning blijft trekken.
Betje verkeerd om schreven, ja OBD heeft een vaste spanning aansluiting, maar heb je ook laten meten hoeve stroom hij trekt? ben wel benieuwd hoeveel dat doet.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (27%)]
Ik heb de accu laten meten in de garage.Die was goed.
Hij heeft er een meter tussen gezet (dacht ampere meten) om te kijken waarom die leeg was na een poos.
Uiteindelijk trokken we de obd2 module eruit en whalla daar zit de stroom slurper.Heb nu de auto weer een 5 tal dagen niet gebruikt en nu geen lege accu gelukkig.
Dacht dat die bijna een half ampere stroom trok op de standby.
[Bericht gewijzigd door webhenky op (11%)]
500mA voor zo een adapter is dan ook absurd veel.
dat is 12Ah per dag, dat hij dan na 5 dagen (60Ah) leeg is kan ik begrijpen.
Zeker ik mocht de module terug sturen was geen probleem gelukkig.
Vandaag krijg ik de andere met aan uit knop kijken hoe dat gaat.
Ik heb zelf een 45ah accu.
Op 21 oktober 2016 12:44:33 schreef Shiptronic:
[...]Dat valt in modere auto's vies tegen, bv Audi/VW ga je achter de radio geen geschakelde + tegen komen, Die is vervangen voor de CANbus.
Geschakelde (+15) uitgangen worden zeldzaam, even van contactslot aftakken is er ook niet meer bij, want contact slot is bij velen niet meer
Zekeringskasten zijn ook niet meer wat ze waren, er komt 1 dikke kabel binnen, dan een berg printen, µcontollres en Fet's met stroom meting, en een berg uitgangen. de uitgang word gemonitord, en als het te gek word grijpt de processor in en schakelt de uitgang af. En je mag een ritje naar de stealer maken, even de zekering vervangen is er niet meer bij
Er zijn er bij die het heel grof maken, een bekende is de verlichting aansluiten voor de trekhaak bij de standaard lampen. door een gammel stekker een sluiting , ok de dealer kan het resetten. Er is een maar bij, dit lukt je 3x daarna kan je de gehele module vervangen
Ik heb zelf een VAG auto (Seat Leon 1P 2006) en deze zit ook vol met CANbus. Heb er geen originele Seat radio inzitten, maar uit de kabelboom voor de radio komt gewoon een geschakelde 12V.
De zekeringkast van onze 1P is nog steeds een reguliere variant. Heb een automatisch dimmende binnenspiegel ingebouwd en hiervoor een eigen zekering toegevoegd. In het handschoenenkastje heb ik verlichting gebouwd, wel zo handig wanneer je deze open doet, dat je ook wat kunt zien
.
Deze maakt gebruik van dezelfde constante spanning van de spiegel.
Nu is onze auto ook al 10 jaar oud, kan goed zijn dat het in de nieuwere modellen niet zo makkelijk meer gaat.
Ik heb de pin 16+ onderbroken en afgetapt van de sigaretten aansteker.Een obd2 module zonder aan/uit schakelaar gekocht en dit werkt prima.
Dus auto uit alles uit contact aan module aan.