Actieve luidspreker defect

Op 6 november 2016 21:33:55 schreef EricP:
[...]Dat kan dan wel zijn, maar eh... als er geen vermogen uit de voeding komt, dan komt er ook geen vermogen uit de eindtrap (ofwel: we hadden een context verschil). Die LNK-chippies... die doen qua vermogen nauwelijks wat. Dus vandaar... Er zal vast wel wat slims verzonnen zijn om die wat te 'boosten' om er toch een hoop herrie uit te halen. Schemaatjes die ik tot op heden vond, doen 12V bij 150mA ofzo. Ik geloof niet dat ik daar de oordoppen voor op hoef te zetten, zelfs niet bij een klasse D eindtrap :)[...]Dat hoop je dan maar :)

Ik weet natuurlijk niet wat je gewend bent, maar het kastje zelf zou in zijn totaliteit 800 Watt continu moeten produceren, volgens de handleiding. En aangezien zowel Dynacord als EV (desondanks ze ook bij de Bosch group horen ;) ) niet sjoemelen met cijfers geloof ik dit wel. Dezelfde amp module word, in bridge mode weliswaar, gebruikt voor de bijpassende 12" sub. En ik ken deze setjes behoorlijk goed en reken maar van yes dat dit behoorlijk knalt! Niet voor een keiharde disco van 1000 man, maar een niet al te grote bruiloft gaat meer dan prima!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
EricP

mét CE

Staat in de sheet :-) direct feedback pag 6/19 no optocoupler=cheap

Ja, feedback aan de primaire kant inderdaad. Zoiets zal het hier ook wel zijn. Het zou ook verklaren waarom de boel staat te hikken - je moet er dan wel load aan hangen. De onderbuik vertelde ook al zoiets :)

Maar wat ik nog steeds niet weet, is hoe ze meer vermogen uit dat ding willen en kunnen halen. Nou ja, we gaan er ooit wel achter komen.

Op 6 november 2016 20:27:04 schreef EricP:
Net ff in de datasheet van dat chippie gebrowsed. Wat me ook verbaast... Is het vermogen wat het ding kan leveren. Dat is helemaal niks. In elk geval erg weinig voor een versterker.
Dat maakt ook een load inschatten moeilijk. Het doel is uiteraard om de voeding zonder versterker board wat te belasten om te kijken of eea. dan stabiel wordt. Zo niet: verder spitten in je voeding. Indien wel: nou ja, dan verder spitten in je versterker board.

Ik ben wel benieuwd waar de feedback aan vast zit. Men heeft vast iets slims verzonnen wat wij nog niet door hebben :)

Wellicht is het handig om op het schema van DJohnny te wachten. Met een beetje mazzel word je daar al een eind wijzer van - en weet je in elk geval wat je zou moeten weten en hoe die LED aangestuurd wordt...

De LNK wordt enkel gebruikt om een IR21531 te voeden.
Vandaag heb ik helaas geen tijd om alles verder uit te zoeken, maar morgen ga ik terug aan de slag!

EricP

mét CE

Jij speelt vals, jij hebt een schema :) hahaha. Maar zoiets moest het wel zijn ja. Anders ga je daar nooit een puist herrie uit halen.

Overigens denk ik dan meteen nog even aan die sluiting. Het is natuurlijk moeilijk om te achterhalen wat er nog meer sluiting gemaakt heeft. Maar alleen die 2 primaire elco's... Dat is wat te toevallig.

Voor de belasting... 60V is een beroerde spanning. 5 autolampen in serie ofzo? :)
Het zou zomaar kunnen dat de voeding (omdat er nauwelijks load is) een beetje op niks staat te klapperen. En dat er dus niks mis is met die voeding. Vandaar... wat doet het onder belasting? En voor de rest... volgens met de scope... Zeker als je een schema hebt.

Heb even wat load aan de voeding gehangen.
Zo'n autolampen had ik helaas niet liggen, en mijn keuze weerstanden met wat vermogen was helaas ook vrij beperkt, vandaar is het dit geworden:
+60V/-60V: 4K4
-15V/+15V: 100
In bijlage de scoop metingen op de 15V.

Hey allemaal,

ik weet dat dit een oude pagina is maar ik zit met exact het zelfde probleem.

Ik heb 2 van deze kastjes nu op mijn slachtbank liggen en heb de schakelende voedingen al gerepareerd door de brugcellen en mosfets te vervangen. Ik heb in de amp de mosfets vervangen en uit voorzorg ook de fet-drivers (IRS2092).

Echter,

De amp schakelt niet in en de limit-LED blijft ook in mijn geval branden. Is er een mogelijkheid dat iemand ook naar mij het schema stuurt?

Of heeft er iemand nog nadere tips of suggesties?:)

Alvast bedankt!

Haha, weer via Google op CO terecht gekomen, wat staat hier toch een berg aan info... Ik vind het in deze posting passen, maar hoor het graag als een nieuwe posting beter geschikt is.

Ook ik heb zo'n ding op de kop getikt (lag buiten bij mijn broer die in PA wereld zit, zit geen zekering in, verdere status onbekend, zou prima alleen uit een defecte luidspreker(behuizing) kunnen komen).

Ik hou me ook aanbevolen voor een schema, want nog niets kunnen vinden aan schema's of reparatiebeschrijving en nu gewoon wat info aan het verzamelen voordat ik probeer 'm aan te sluiten.

Ik zat me te verwonderen over twee zaken:
- Volgens mij is het een tweekanaals versterker. Waarom zou je 400W op je hoorn willen zetten? Of snap ik niet hoe het ding ingezet wordt?

- Op de print zit een afgeknipte draad naar de 115V aansluiting. Ik dacht dat een reparatiepoging dit had opgeleverd, maar stekker zit vastgesoldeerd, lijkt alsof ze als 115V versies de fabriek verlaten en dit draadje er voor 230V gebruik uit wordt geknipt? Maar waarom heeft de 230V dan ook een vlaksteker op de PCB? Als die toch nooit gebruikt wordt snap ik het nut daarvan niet.

Twee andere zaken: ik dacht dat EV een uitstekende naam had maar dit filmpje* probeert me van het tegendeel te overtuigen.
En iemand noemde de sub, die dezelfde print heeft als brugversterker: mocht het ding werken, zou ik hem graag daarvoor inzetten: ik heb twee Yamaha stagepas 150M's (actieve 150W tweeweg PA speakertjes) en dit versterkertje zou een mooie toevoeging zijn als subdriver met een subkastje. Onboard frequentie regeling zal niet makkelijk omgebouwd kunnen worden (zit een met/zonder subwoofer schakelaar op), maar als deze gebypassed kan worden en de versterker idealiter ook nog gebrugd kan worden, kan ik er nog wel wat mee. :) (Zoals in de kast op voorraad leggen en in 2035, als ik tijd heb, de bijpassende subkast bouwen).

* samenvatting filmpje: een andere actieve versterker luidspreker van EV wordt verkocht als 1000W maar draait op een stuk lagere spanning dan de versterker waar deze posting over gaat (+/-40V ipv +/-60V): de gebruikte chip kan maximaal 420W piek leveren en in tegenstelling tot de print van deze posting wordt er maar ééntje gebruikt (wel in bridge, vandaar 420W ipv 2x210W). Daarnaast een klasse AB chip van 150W. Samen dik 500W piek, geen 1000...

@r-P

Het is inderdaad rommel. Het lijkt een twee kanaals versterker maar een van de kanalen wordt gebruikt om de hoorn aan te sturen en de ander om de laag aan te sturen. De 800 watt waarover gesproken wordt is zowieso onzin. De sturing hiervoor wordt gedaan in de ICtjes die ervoor zitten.

-De 115v afgeknipte draad zit er bij mij ook op. Eveneens zit hier een stekkertje op gesoldeerd.

Ik vermoed dat de versterker niet te bruggen is vanwege de verknipte aansturing.

Ik heb er nu 3 die kapot zijn maar ben er ivm tijdgebrek al een tijdje niet meer aan toegekomen. Als de fets kapot zijn zou ik de combinatie FED en FED-driver tegelijk vervangen. Dan heb je de meeste kans om hem weer werkend te krijgen. Wel moet je dan even voorzichtig de lijm weghalen bij de ontstoorspoelen (zonder onderdelen van de print te trekken. De onderdelen zitten waardeloos vast gesoldeerd met lood-loze soldeertin.) De lijm kan je het beste weghalen met wat warmte. Ik heb een Stanlymes verhit met de soldeerbout en de lijm weggesneden.

De voeding zou +53 en -53 moeten leveren en er is geen terugkoppeling van de versterker naar de voeding. De voeding werkt dus ook prima zonder versterker.

Op 2 maart 2019 22:08:58 schreef J@@N:
Hey allemaal,

.....

De amp schakelt niet in en de limit-LED blijft ook in mijn geval branden. Is er een mogelijkheid dat iemand ook naar mij het schema stuurt?

Of heeft er iemand nog nadere tips of suggesties?:)

Alvast bedankt!

Lees je bericht nu pas. Heb je het schema nog nodig? Heb hier nog een schema staan, weet wel niet meer of het 100% overeenkomt.

Ik heb ook een ZXA1 box kapot staan, maar geen zin en gebrek aan kennis om dit te repareren.

Ik weet dat de eindversterker moduul compleet te koop is voor rond de €130
wat ik een prima prijs vind, maar kan nergens vinden waar ik dat moduul kan bestellen.

Wie kan me helpen aan het adres of site van netwinkel

maartenbakker

Golden Member

Misschien een domme vraag, maar als je weet dat hij te koop is, dan is dat de eerste route om erachter te komen waar hij te koop is. Hoe weet je dat hij te koop is?

Het kan zijn dat je hem niet vindt omdat je het typenummer van de module niet hebt gebruikt. Staat daar iets op?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die versterker module is wel te koop maar zeker niet voor 130 euro, internationaal kom ik hem tegen voor prijzen rond de 350 us dollar en dat is zonder belasting en transport.

Part # van de plate amp is F.01U.277.658

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op donderdag 19 december 2019 20:41:46 (11%)

Ik kan hem leveren, je kunt me een mail sturen voor verdere info.

Maus0611 mocht je dit lezen, ik heb je een mail gestuurd

Even een kleine topic kick! Zie dat er hier een aantal mensen aan zo'n module hebben gesleuteld. De originele voedingfets zijn niet meer leverbaar. Electrovoice gebruikt hier vervangers voor, maar deze staan niet vermeld in het schema dat ik heb. Heeft iemand enig idee welke dit zijn? En nog beter: heeft iemand nog een of meerdere van deze eindtrap modules (al dan niet
defect) liggen? Heb al een oproep geplaatst in V&A.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 6 november 2016 21:20:30 schreef DJohnny:
Ik heb je het schema van de ZXA1 / D8 verstuurd. Laat even weten of ze zijn aangekomen.

@EricP: Ik ken deze kastjes, en ze klinken behoorlijk goed en gaan echt behoorlijk hard! Het zijn ook maar kleine kastjes. Er zitten vrij stevige drivers aan geknoopt.

Edit: Check ook even de smd transistoren/weerstandjes achter dat blauwe Alps schakelaartje. Deze gaan zo nu en dan ook defect. Dit circuit is verantwoordelijk voor de logica voeding voor de klasse D ic's.

Beste Johnny, kan je dat schema ook naar mij mailen ? Heb 5 stuks zxA1 waar soms het hoog of het laag weg valt ? Erg vreemd!!!