Hallo,

Ik heb een Sony STR DN 1050 receiver en die levert mij een probleem op.
Het gemiddelde geluidsniveau voor mijn huiskamer is goed als de volume-instelling van de Sony op 12 staat.

Echter, als ik de koptelefoon wil gebruiken moet ik het volume opschroeven tot boven de 40!

Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als ik de phonejack er zonder bij na te denken uittrek terwijl er een bron actief is. Dan kan ik de glashandel bellen voor nieuwe ruiten.

Mijn vraag is dan ook: is het mogelijk de offset voor de koptelefoon te veranderen zodat die ook rond de 12 (vol.) een goed geluidsniveau heeft?

Ik gebruik sennheiser.

Heeft iemand een idee? ik lees het graag!

Hi Casey 1958,

Dit probleem komt waarschijnlijk dat de hoofdtelefoon die je gebruikt een lage impedantie heeft.
En de uitgangs impedantie van je Sony set hoog is.

Ik ken de specificaties niet van je hoofdtelefoon.
Het zelfde geld voor de hoofdtelefoon aansluiting op deze Sony set.
Het schijnt dat deze ook speciaal is door het gebruik van ondermeer een DSP.

Werk de hoofdtelefoon b.v. op mobiele apparatuur wel goed?
Zoja, dat is je hoofdtelefoon daar speciaal voor ontwikkeld en dat kan dan problemen geven met "normale" HIFI apparatuur.

Groet,
Blackdog

Ik gebruik een Sennheiser HD450 op een Sony STR-DB1080, werkt prima.
(als je de hoofdtelefoon eruit trekt als die op een redelijk volume staat krijg je uiteraard wel hard geluid uit je boxen, daar is weinig aan te doen)

Voor zo ver ik weet is dat bij elke versterker zo en dat is maar goed ook.
Als de TS het volume op 12 heeft staan en dan de koptelefoon eerst op zou zetten en dan in zou pluggen en het volume zou het zelfde niveau hebben dan blaast hij of de koptelefoon op of zijn trommelvliezen.

Heb ff gekeken in het schema van mijn Marantz versterker.
Daar zitten 2 x330 R 1 Watt weerstanden voor de koptelefoon jackbus.

Een aparte koptelefoonversterker is ook een optie. En dat is meestal een beter geluid ook, omdat de aanpassing beter is.
Ik heb een HD 430,en het geluid is prima, en onafhankelijk aan de stand van de volumeregelaar van de speakers.

Impedantie van mijn Sennheiser HD 570 is 64 ohm, van mijn receiver weet ik het niet, mogelijk toch maar eens kijken naar een extra versterkertje.

Mijn Sony STR-DE405 heeft in serie met de koptelefoonaansluiting een weerstand van 600 ohm zitten.
Mijn Beyer koptelefoon heeft een impedantie van 250 ohm. Als ik de koptelefoon in plug is het niveau van de koptelefoon ongeveer gelijk aan dat van de luidspreker.

@TS\De weerstanden voor links en rechts die aan de koptelefoon uitgang hangen wijzigen lijkt mij een optie voor meer volume.
(als je het schema hebt)
Of zoals Mel voorstelde,een aparte hoofdtelefoonversterker er aan knopen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]

Op 26 november 2016 23:10:02 schreef Hubie:
@TS\De weerstanden voor links en rechts die aan de koptelefoon uitgang hangen wijzigen lijkt mij een optie voor meer volume.

Per kanaal zit er dus 2 keer 330Ω in serie, als je er één per kanaal doorverbind zal het volume al wat harder worden.

In elk geval iedereen hartelijk bedankt voor de reacties, geweldig zoals jullie anderen proberen te helpen, zelfs met de schema's erbij(Thevel).

Vooralsnog ga ik de Sony maar niet openhalen. Ik vraag me nu af of er een koptelefoon is die een beter passend volume produceert, daarbij ook een goede geluidskwaliteit heeft en welke impedantie die zou moeten hebben. Ik ben niet zo'n ster in impedanties etc.

Op 27 november 2016 00:01:39 schreef Thevel:
[bijlage]

[...]
Per kanaal zit er dus 2 keer 330Ω in serie, als je er één per kanaal doorverbind zal het volume al wat harder worden.

ik denk dat je meer hebt aan het verhogen van die 27 ohm weerstanden tussen L en R koptelefoon uit die aan massa hangen..

je kunt ook een losse koptelefoon versterker kopen, die zijn er genoeg te vinden. deze regelt het volume wat op tov de koptelefoon uitgang die je nu gebruikt.

Op 27 november 2016 13:55:44 schreef testman:
ik denk dat je meer hebt aan het verhogen van die 27 ohm weerstanden tussen L en R koptelefoon uit die aan massa hangen..

Je hebt gelijk, die weerstanden waren met niet opgevallen.

Haarscherp Testman !! Ik heb daar ook overheen gekeken.

Hi,

Hou er echter wel rekening mee, dat bij het verwijderen van de 27 Ohm weerstanden een laag Ohmige hoofdtelefoon modder vet kan gaan klinken door dat hij nu een aanstuur impedantie ziet van bijna 700 Ohm ipv ongeveer 25 Ohm!

Ik bedoel met modder vet, een veschuiving in de klank balans naar bassig en ongedefineerd.
Dit afhankelijk van de gebruikte hoofdtelefoon.

Groet,
Blackdog

In mijn Sony STR-DE405 zitten die weerstanden naar massa weer niet, alleen twee maal een serieweerstand.

Bij de specificaties staat "Accepts low and high impedance headphones".

Headphone assy Marantz PM550DC

[Bericht gewijzigd door Hubie op (36%)]