Nou die nummers bestaan wel degelijk. Ik heb hier een heel bakje van die IC's nummers allemaal 733W00xxx waarbij xxx van alles is minstens 10-20 verschillende.
Daarbij heb ik een (eigen) handgeschreven lijstje wat precies welke chip is. Hoe ik daaraan gekomen ben weet ik dus echt niet meer, dat is denk ik 25 jaar geleden of zo.

Het zijn IC's uit de tijd van de FJH en dat soort nummers.

Maar zou het dan TL zijn en met name een 7490? Zou erg verwarrend zijn als ze ook een SN72733 op de markt brengen.

Zou TI een batch hebben gemaakt hebben voor een speciale order?
Dat wordt wel meer gedaan, maar meestal zonder logo.

Overigens zitten de IC's in een doos met 40xx serie CMOS en dan nog die 820 en de 8044.

Op 15 augustus 2017 22:54:33 schreef Tidak Ada:
Maar zou het dan TL zijn en met name een 7490? Zou erg verwarrend zijn als ze ook een SN72733 op de markt brengen.

Zou TI een batch hebben gemaakt hebben voor een speciale order?

Denk het niet omdat fairchild soortgelijke nummers had.

Dat wordt wel meer gedaan, maar meestal zonder logo.

Overigens zitten de IC's in een doos met 40xx serie CMOS en dan nog die 820 en de 8044.

Ik hou het erop dat 8044 de week code is, staat meestal onderaan. Omdat het soortgelijke logic ICs zijn.

Je kunt die chip als het een 7490 is makkelijk effe op een breadboard testen. 5V erop en kijken of de outputs/inputs met wat togglen iets doen.

Dit is mijn lijstje wat ik heel lang geleden ooit eens in een van mijn bakjes gestopt heb:

733W00029=SN15862N
733W00047=MC856P
733W00048=937SD=SN15837N
733W00049=2362=MC849P=949DC
733W00050=SN15863N=963SD(of PC)=2364
733W00051=961PC=MC861P
733W00093=9322PC=74157
733W00097=SN7406
733W00107=MC8314P
733W00108=1807PC=MC1807P=SN151807
733W00116=1809PC
733W00133=7493

De MC86x/MC186x series zie ik nu dat het MDTL chips zijn, ik heb ze net opgezocht en eigenlijk nog nooit van gehoord. Misschien dat de hele 733W serie ook MDTL is? De MC9xx is de mil-spec versie.

De SN15xxx series is DTL logic heb ik net opgezocht, er begint al wat meer consistentie in te komen.

De 93xx series is van Fairchild en schijnbaar ook Ti.

MDTL is toch Motorola-DTL.... Alleen is DTL logica ouder dan de datum op de behuizing. Midden jaren '60 of zo.

Al eens met RTL logica gewerkt?

Dat lijstje van henri62 riekt wel erg naar speciale productie voor leger of een speciaal bedrijf. Zo iets als het wegkrassen van het typenummer. Zowel IBM als HP en Tektronix hadden eigen typenummers op componenten, soms op speciale specs uitgezocht, maar ook om een en ander "onder de eigen vleugels" te houden

Fairchild had uA als prefix voor analoog en 95xxxx voor logica

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (19%)]

Ik heb ook 1 waar ik niet uit kom.

8140
PT 1132

Lijkt op een to220 of top-3 (relatief groot met afgeronde hoeken op de tab).

Wat is het? Waar is hij eventueel te verkrijgen of wat is de vervanger? Wie kan me helpen?

Op 16 augustus 2017 14:07:31 schreef BmB:
Er staat nu een foto bij. Ik kan geen datum vinden maar vermoedelijk de jaren 80 (begin 90?).

Poeh! Als ik de condensatoren, weerstanden en andere transistor zie, dan denk ik meer aan begin jaren zeventig. Maar maarten zegt dat ik geen gelijk heb. Tja.

Op 16 augustus 2017 00:25:29 schreef Tidak Ada:
MDTL is toch Motorola-DTL.... Alleen is DTL logica ouder dan de datum op de behuizing. Midden jaren '60 of zo.

Kan makkelijk, geen idee tot wanneer dat spul nog gemaakt is.

Al eens met RTL logica gewerkt?

Nee, wel (M)ECL wat ook oud is.

Dat lijstje van henri62 riekt wel erg naar speciale productie voor leger of een speciaal bedrijf. Zo iets als het wegkrassen van het typenummer. Zowel IBM als HP en Tektronix hadden eigen typenummers op componenten, soms op speciale specs uitgezocht, maar ook om een en ander "onder de eigen vleugels" te houden

Ik kan me vaag herinneren dat ik die IC's ooit van een groot bord afgesoldeerd heb waar nog veel meer TTL op zat. Misschien van een oude data-general computer, zoiets heb ik eens 30+ jaar geleden gesloopt.

SMD onderdeel, 10 soldeervlakjes (zo'n behuizing zonder pootjes maar een soldeervlakje onder/opzij)
Opdruk LDSV 383E.
U1 op de foto, heel klein
Het pcb is een DC/DC converter van een gitaar.

Ik zoek alleen de datasheet

Op 18 augustus 2017 00:10:23 schreef fred101:
Is een Music Man JP Majesty. Vreselijk mooi gebouwde gitaar met waardeloos gebouwde electronica. Zie het voorbeeldje hieronder. Heel veel koude soldeerverbindingen, waardeloos draad en beroerd gesoldeerd. Is hewt nu echt te veel werk een pcb erven te reinigen bij fabrikage. Ik heb diverse tinschilfers tussen pootjes verwijderd en bij een weerstand zat een tinbolletje wat hem kortsloot.

Ik vind ingebouwde elektronica in gitaren helemaal niks,maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Effecten kan je altijd nog toevoegen buiten de gitaar om met b.v. een Tube screamer.

Pertinax, bedankt, dat is hem. Komt niet vaak voor dat ik het zelf niet kan vinden.

Hubie, het zijn geen ingebouwde effecten. Het is een preamp om lange kabels te compenseren, electronica voor het piezo element en de rest is alleen maar om tussen elementen te schakelen.

John Petruchi, de gitarist die hem heeft helpen ontwerpen, wilde onhoorbaar elementen kunnen schakelen. Als je goed oplet zie je hem constant schakelen. De boel is helemaal ergonomisch op hem afgestemd.

MM heeft een gitaar die ze gamechanger noemen. Die schakelt elementen electronisch en programmeerbaar. Heel complex met een microprocessor etc. Dat ding hebben ze hier ook ingebouwd maar dan ingesteld zoals JP het gebruikt. Dus een hele zwik actieve electronica met een atm328 alleen maar om onhoorbaar tussen 1 element, 2 elementen en 2 elementen uit fase te schakelen. De preamp en piezo electronica is een apart board en de voeding idem.

Op die foto van het vieze pcb zie je F1 en F2 ontbreken. Ik denk zekeringen en door die weg te laten werkt dat deel niet. Dit had ook hardwired met wat analoge switches gekund maar dat was waarschijnlijk meer werk dat een gekortwiekt gamechanger pcb te gebruiken. Het gaat aan door de plug er in te steken.

Het probleem is dat hij iets van 1 seconden aangaat en dan uit. De voedingen komen even op en dan beginnen alle spanningen te dalen en sterft het geluid weg. Na wat meten en een paar van de ergste draadjes (waar ik bij kon) even te reflowen was het resultaat dat hij nu een seconde of 6 aan blijft.
Hij valt nog onder garantie maar dan moet ik hem naar de dealer opsturen, die moet hem naar de distribiteur sturen en die besteld dan de vervangings electronica kit, bouwt hem in en stuurt hem het zelfde pad terug. Maar ik heb daar geen garantie want ik zelf erin gekeken.

Dat was echter in overleg met MM zelf, deze gaf me het partnummer incl verklaring dat het garantie was en ik deze kit bij de distributeur onder garantier mocht bestellen. Alleen vindt de distribiteur van niet. Ik zie opsturen niet zitten.
Ik vind de gitaar mooi en hij speelt geweldig en klinkt super maar voor mij hoeft dat hele schakelgedoe niet. Mocht de fout in het gamechanger deel zitten en het onderdeel is niet vervangbaar dan haal ik dat hele gedoe eruit en maak zelf wat met wat analoge schakelaars (dan hoef ik geen schakelaars te vervangen) Beetje idioot dat er een soort Arduino inzit alleen maar om 2 elementen in 4 combinaties te schakelen al dan niet met de piezo erbij gemengd.

Topics van "uitvinder eureka" verplaatst naar een eigen topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/137889

Op 18 augustus 2017 00:10:23 schreef fred101:
Is een Music Man JP Majesty. Vreselijk mooi gebouwde gitaar met waardeloos gebouwde electronica. Zie het voorbeeldje hieronder. Heel veel koude soldeerverbindingen, waardeloos draad en beroerd gesoldeerd. Is hewt nu echt te veel werk een pcb erven te reinigen bij fabrikage. Ik heb diverse tinschilfers tussen pootjes verwijderd en bij een weerstand zat een tinbolletje wat hem kortsloot.

Die dikke keramische condensator is niet gesoldeerd, hij zit gewoon los in de pasta. Even laten uitvloeien.

Dit is te kort of op een te lage temperatuur in de oven geweest. Of ze hebben oude componenten gebruikt en geen flux. Verder ziet de lak er ook erg uit.

Op 18 augustus 2017 10:02:27 schreef fred101:
Hubie, het zijn geen ingebouwde effecten. Het is een preamp om lange kabels te compenseren, electronica voor het piezo element en de rest is alleen maar om tussen elementen te schakelen.

John Petruchi, de gitarist die hem heeft helpen ontwerpen, wilde onhoorbaar elementen kunnen schakelen. Als je goed oplet zie je hem constant schakelen. De boel is helemaal ergonomisch op hem afgestemd.

Mijn oude Ibanez Roadster (originele zware series, niet de latere goedkope Roadster II) schakelt onhoorbaar. Geen enkele tik. De contacten overlappen elkaar, denk ik.

Bij het opruimen dit tegengekomen.
Het glaswerk is ongeveer 15mm hoog en 7mm diameter.
Het heeft drie aansluitingen.
De 2 buitenste zitten aan elkaar.

Wat zou het kunnen zijn ?

Op 16 augustus 2017 22:53:40 schreef maartenbakker:
PT1132 helaas nog niet gevonden. Ik geloof inderdaad dat die behuizing officieel TO-218 heet. Het zou goed kunnen dat je het in de buurt van BD243 of BD244 moet zoeken, de dichtstbijzijnde types PT1021 en PT1142 zijn varianten van de BD243 en er zit meer van dat soort spul in de PT-reeks.

De electronica eromheen ziet er inderdaad ouderwets degelijk uit, zoiets als rew al zegt. Wat voor apparaat is het?

Het betreft een duits apparaat voor een soort van magneet therapie? Niet veel over te vinden.

dat neonbuisje zat ook in philips scopes, had iets met de voeding van de beeldbuis te maken.

@fred101, kan je iets specifieker zijn? Op antwoorden als: weerstand bieden, zal je niet zitten te wachten. Jouw kennende zal het iets anders zijn dan een simpele weerstand of spoel.

Da's apart, dan is hij kennelijk "Made in the Netherlands, designed in Belgium".

Vergeten bij een upgrade klinkt ook als een realistische mogelijkheid al gok ik toch eerder op testen / identificeren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]

Heb ook iets aparts gevonden bij het opruimen iemand een idee wat dit is?

Uiterlijk lijkt het wel op een coaxrelais daar heb je gelijk in maar er zit duidelijk een trafo in en semi riged coax is het niet lijkt meer op goede afgeschermde draad

Op 21 augustus 2017 12:30:30 schreef Electroman:
Bij het opruimen dit tegengekomen.
Het glaswerk is ongeveer 15mm hoog en 7mm diameter.
Het heeft drie aansluitingen.
De 2 buitenste zitten aan elkaar.

Wat zou het kunnen zijn ?

[bijlage]

Ik denk (weet het bijna zeker) dat het een koude kathode triggerbusje is van Philips.
Staat er een typenummer op, of op het eventuele doosje? Iets met ZA100x als beginletters?

Zie deze foto van de site van Ronald Dekker:

http://dos4ever.com/ring/ZAonoff.jpg

Site: http://dos4ever.com/

Lees vooral het stuk over ringtellers http://dos4ever.com/ring/ring.html

Als ik het goed zie, heb je een ZA1003

kwam hier ook nog zo'n buisje tegen in een bakje, maar er staat niks op. in mijn herinnering staat er op die buisjes uit scopes nooit iets op.

De buisjes uit zijn scopes zijn kleine spannigstablisatoren en hebben maar twee draadjes. Philips heeft ze de prefix ZZxxxx gegeven.

De gele stip is waarschijnlijk de bijbehorende type codering. Het nummer staat alleen op het doosje.

rode stip: ZA1002
kleine gele stip: ZA1003
grote gele stip: ZA1004
blauwe stip: ZA1005

Hier wat Ronald Dekker er over schrijft:

The ZA1000 and ZA1002 are switching “diodes”, the ZA1001 is a relaxation diodes suitable for timing circuits, while the ZA1003 and ZA1004 are indicator tubes suitable as read-out diodes for transistor circuits [3.p227]. The statistical breakdown of the tubes is reduced to less than 1 msec for a 10-20V overvoltage by the inclusion of a small quantity of tritium. The delay, however, is not reduced sufficiently for timing circuits where the tube acts as a relaxation oscillator at relatively low frequencies, and where it is essential for the tube to strike at the same voltage on each pulse. There is no problem at higher frequencies, since the tube does not have sufficient time to de-ionize completely between pulses, and there is sufficient residual charge to bridge the gap. To overcome the low-frequency problem the tube designed for timing circuits, the ZA1001, has a small quantity of heavy gas (Kr or Xe), which has a long de-ionization time, added to the main gas. So by combining a fast and slow de-ionization process in one discharge, the tube is able to oscillate over a comparatively wide frequency range.

Weet er iemand waarom ze in een beveiligingskasten in woningen van die weerstanden gebruiken zonder kleurencode.

Ze worden waarschijnlijk gebruikt om ontbrekende apparatuur te vervangen maar ik ben niet zeker.
Volgens mijn metingen is dat een weerstand van 1K (gemeten 993 ohm)0.25w en er veranderd niks met die op te warmen.

Edit: ik wil weten waarom er geen kleurencode op zit en niet waarom ze gebruikt worden.

[Bericht gewijzigd door MGP op (12%)]

In alarmsystemen weet ik dat ze weestanden gebruiken om te voorkomen dat alarmgevers overbrugd kunnen worden.
De enige reden die ik kan verzinnen om daar een "blanke" weerstand voor te gebruiken is dat je niet in een oogopslag kunt zien wat de weerstand van de lus is.