Smeg Oven (snl60mfc5) Display knippert

Hallo,

Ik heb een losstaande Smeg Gasfornuis met oven. Er zit een digitale timer (klok en kookwekker) in die sinds een paar weken knippert (het hele display). De tijd loopt wel door (en reset soms). Een nieuw klokje kopen is te duur, maar ik zou hem wel graag willen repareren. Ben zelf redelijk handig maar zou moeten weten welke onderdelen vervangen moeten worden. Kan iemand mij helpen? Afbeelding van klokje bijgevoegd.

Bij voorbaat dank!

maartenbakker

Golden Member

Daarop zijn geen onderdelen te zien, denk dat je hem het best eerst uitbouwt. Als ik moet gokken zou ik denken aan een condensatorvoeding (senseosyndroom) of elco die rot is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als er iets knippert in het display wordt de oven uitgeschakeld.
Het resetten doe je door de tweede en derde knop van links indrukken voor twee seconden, dan met de + of - toets de klok gelijk zetten.
De klokjes kun je nakijken of de condensatoren nog de juiste waarden hebben.
Je kan bij de klok komen door aan de voorzijde alle knoppen eraf te trekken en de knopjes van de klok kun je er ook af trekken.
Aan de onderzijde van het frontpaneel zitten drie schroefjes, na het loshalen hiervan komt het frontpaneel los. Let wel even op het lampje dat deze niet breekt.
Het klokje zit geklikt met een kunstof raampje.

Ik heb (eindelijk) wat tijd gevonden om het klokje eruit te halen. Alles ziet er erg netjes uit en ik ruik ook niets verbrand... Wellicht dat iemand mij nu iets verder kan helpen? Ik heb foto's bijgevoegd.

Als je de rode en grijze draad doorverbind, werkt je oven weer.
Je kan de twee condensatoren doormeten of deze de juiste waarde hebben, anders is het display of het ic defect. Dan wordt het of het klokje vervangen of afkoppelen van spanning.

knipperend display doet denken aan de elco die gaar is, de seriecondensator kan gaar zijn maar dan zou het relais schakelen wrs meteen een reset opleveren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer