testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ach, die versterkers met plastic front uit de STK periode waren idd niet veel soeps meer. de besparingen begonnen begin 80's al..
Heb vroeger weleens een Sansui versterker uit de jaren 70 open gehad.Dat was werkelijk een juweel om te zien.
Typenummer weet ik niet meer maar alles straalde Kwaliteit uit.
De binnenkant en de buitenkant.
Op 11 december 2016 09:14:00 schreef pietplof:
Op basis van dit ene ( uiteraard erg vervelende) voorbeeld vind ik een algemene beoordeling van het door mij genoemde Cassettedeck enigszins ongefundeerd.
Je hebt natuurlijk altijd zogenaamde maandagmorgen exemplaren.Denk even aan verjaardagen en auto's ; maak je dat een paar keer mee wil je geen auto meer kopen. ( excuses Mod's voor deze bedenkelijke zijsprong)
Kan ik beamen die van mij was wel wat duurder (model LX-5) maar van hoge klasse.
Het apparaat staat nog steeds te glimmen in de kamer.
Fansite http://www.naks.com/ kies Naks in de colom
Op 11 december 2016 23:12:26 schreef Hubie:
@Henry S
Wat is een typisch STK geluid? Is dat minder dan een torrenbak?
Dat hangt van de torrenbak af
. Belangrijke punten daarbij zijn het werkpunt in klasse AB, en de mate en verzorging van de terugkoppeling.
Het STK geluid kan je omschrijven als 'warm' (nu klinken Japanse versterkers meestal 'warmer' tov goede Europese ontwerpen). Wat als warm wordt omschreven is harmonische vervorming die bijv meer ontstaat als de ruststroominstelling laag is. Niet zo laag dat je in de crossover zit maar wel in de kromme van de overgangskarakeristiek. Heel goed klinkende Technics hebben een hele hoge ruststroom waarbij de versterker op huiskamergeluidsnivo zelfs in klasse A staan.
Het STK geluid kan je ook omschrijven als 'rommelig laag/rommelige bastonen)', dat komt ook omdat er op de voeding ook bezuingd wordt maar kan ook een combinatie van te weinig, of verkeerde, terugkoppeling en een te lage dempingsfactor van de uitgang zijn. Dit is weer afhankelijk van de soort speakers.
Verder is de bandbreedte en slew rate van de STK's ook niet alles, er worden darlingtonuitgangen toegepast.
Datasheet STK461
Verder is een groot nadeel dat ze in verhouding veel warmer worden dan goede discrete ontwerpen. Dat komt omdat ook de drivers ed op het zelfde stukje aluminium zitten. Bij een discreet ontwerp geef je de drivers een eigen koellichaam. Wat is het probleem... de module krimt en zet constant uit, op den duur gaat zo'n module daardoor kraken/ruisen (of erger).
Anoniem
@ Hubie,welke sleeve zoek je? als het het kleine model is,met een plat nokje eraan heb ik er nog wel..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 4 januari 2017 00:36:59 schreef intake:
@ Hubie,welke sleeve zoek je? als het het kleine model is,met een plat nokje eraan heb ik er nog wel..
Ik zie wel een kleine uitsparing zitten,dat zou dan voor dat nokje zijn.
Het laatste stukje van het asje voor de sleeve heeft schroefdraad voor het borg-dopje\moertje.
Heb ze gisteren binnen gekregen.
Helaas passen ze niet,het asje is dikker dan het gat in de sleeve.
Toch bedankt voor de gedane moeite.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Een versterker hoort geen geluid te hebben. Er moet gewoon uitkomen wat erin gaat, alleen dan wat meer en met wat gunstigere impedanties.
Een versterker 'die klinkt' is een defecte versterker. Probeer dat maar eens aan een Gelovige te verkopen <G>
Op 3 januari 2017 19:43:15 schreef Henry S.:
[...]
Dat hangt van de torrenbak af. Belangrijke punten daarbij zijn het werkpunt in klasse AB, en de mate en verzorging van de terugkoppeling.
Het STK geluid kan je omschrijven als 'warm' (nu klinken Japanse versterkers meestal 'warmer' tov goede Europese ontwerpen). Wat als warm wordt omschreven is harmonische vervorming die bijv meer ontstaat als de ruststroominstelling laag is. Niet zo laag dat je in de crossover zit maar wel in de kromme van de overgangskarakeristiek. Heel goed klinkende Technics hebben een hele hoge ruststroom waarbij de versterker op huiskamergeluidsnivo zelfs in klasse A staan.
Het STK geluid kan je ook omschrijven als 'rommelig laag/rommelige bastonen)', dat komt ook omdat er op de voeding ook bezuingd wordt maar kan ook een combinatie van te weinig, of verkeerde, terugkoppeling en een te lage dempingsfactor van de uitgang zijn. Dit is weer afhankelijk van de soort speakers.
Verder is de bandbreedte en slew rate van de STK's ook niet alles, er worden darlingtonuitgangen toegepast.
Datasheet STK461
Verder is een groot nadeel dat ze in verhouding veel warmer worden dan goede discrete ontwerpen. Dat komt omdat ook de drivers ed op het zelfde stukje aluminium zitten. Bij een discreet ontwerp geef je de drivers een eigen koellichaam. Wat is het probleem... de module krimt en zet constant uit, op den duur gaat zo'n module daardoor kraken/ruisen (of erger).
Zo'n STK versterker heeft bedroevend weinig onderdelen.
Ingang keuze schakelaar,voorversterker,STK module en voeding.
Lijkt mij vrij goedkoop om zo iets te produceren t.o.v. een torrenbak.
Over het geluid heb ik(nog)geen oordeel,heb momenteel geen luidsprekers rondslingeren.