Hallo,
Mijn philips k9 geeft boven in beeld een horizontale streep
Wat kan dit zijn?

Deze streep wordt veroorzaakt door een ic in de K9 die de straalstroom dan even meet en dan de video versterkers instelt. Deze streep hoort normaal buiten beeld gedraaid te worden. in het niet zichtbare gebied net zoals de teletekst lijnen.

Frame control module vervangen. Wie heeft ze nog is de vraag!

Groetjes Hans.

Op 10 december 2016 16:17:49 schreef Zoef de Haas.:
Frame control module vervangen. Wie heeft ze nog is de vraag!

Groetjes Hans.

de frame control module had ik al uitgewisseld
maar dit is het niet
is het niet de verticale afbuiging?

frame=verticale afbuiging, de fout zou hier moeten zitten volgens de foutzoekboom die bij het originele schema zit.

K9 schema en vele andere: http://84.86.9.180/schemas/schemas.htm

ik heb bij een ander toestel van philips ook eens zo'n streep gehad, dat bleek te komen door een gare mkp in de verticaal trap.

Op 10 december 2016 16:10:01 schreef mississippi:
Deze streep wordt veroorzaakt door een ic in de K9 die de straalstroom dan even meet en dan de video versterkers instelt. Deze streep hoort normaal buiten beeld gedraaid te worden. in het niet zichtbare gebied net zoals de teletekst lijnen.

Dat kun je vergeten. Die technologie zat voor het eerst in de K12 en dat was nog geen doorslaand succes geloof ik.

@Ren'e Daemen: je zult toch wat met de multimeter en of de scope moeten gaan of desnoods leren werken, dat is je op diverse fora al door diverse mensen aangeraden geloof ik. Je zou de foutzoekboom uit de documentatie zoals hier afgebeeld als uitgangspunt kunnen nemen, of misschien kan een van de mensen die nog wel vaker een K9 op de werkbank heeft (vincent, maurice, ?) Je er een kleinn beetje doorheen lopen. Maar zonder meten gaat dat niet werken want je hebt inmiddels alles geswapt wat er te swappen was (frame control = verticale afbuiging).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]

Is de voedingsspanning van de verticale afbuiging in orde?
Zie je signaal op de emittor van de BD235 = (TS565) = meetpunt 16.

Maarten, K12 meette straalstroommeting?? K30, K35, K40 niet (Dacht ik). Volgens mijn voor het eerst in de 2B chassis... CP110 had het ook. Maar in dit geval meet eens over de vert afbuigspoel, indien er een continue DC spanning staat en geen 50Hz is het een definitieve verticaal fout en kan ook sync blikje zijn of rotte elco's met sluiting. ( Zullen na 40 jaar wel eens stuk zijn??) Of een MKP zoals Testman zegt

[Bericht gewijzigd door smd op (12%)]

Klopt, de K12 deed straalstroommeting en begrenzing. Ik heb ergens de Circuit Description liggen. Maar zit nu in een warm land, out of reach?

Ik heb maar besloten om het originele signaal bord terug te plaatsen
Nu hoor ik de bekende fluittoon
Display met cijfer licht niet op
Als ik het toestel uitzet even een flits op beeld
Wat kan defect zijn op het grote signaal bord
Zodat ik misschien wat kan overzetten van het andere bord
Deze is iets anders van een kleinere k9

Schema van dit toestel heb ik niet meer. De vert. eindtrap had 2 torren, als dit verschillende zijn, dan is het een complementair en heeft 2 voedingen nodig een + en een - . Is het darlington geschakeld volstaat een enkele spanning en zit midden in de schakeling een elco voor de output. Complementair heeft dit niet en is de boel in balans, dan is in het midden de spanning 0 volt. hierbij kan de streep boven in het beeld komen als de balans is verstoord. Bij een complementair zal dit niet snel gebeuren, omdat de output elco een DC spanning blokkeert en alleen het outputsignaal er door komt, tenzij de elco lek is.

Groetjes Hans.

Display doet het dus niet en de flits duidt er op dat er wel hoogspanning opgewekt wordt. De K9 had dit wel vaker dat een spoel ging resoneren. Kijk even als het toestel aan staat of de beeldbuis in de hals opgloeit. In dat geval is er wel hoogspanning en controleer of er één of twee groene condensatoren in de lijntrap zitten. Zijn het er 2, dan als de donder vervangen voor eentje van 11,5 Nf. Even terzijde, het is geen goede zaak om een chassis uit te wisselen van een ander type of beeldmaat. Gewoon de fout in het originele chassis opzoeken en verhelpen, een vreemd chassis kan andere specificaties hebben, bijvoorbeeld een KT serie met 90 graden beeldbuis.

Groetjes Hans.

Hier kan je servicemanual van K9 vinden, zoals @RAAF12 gezegd heeft http://84.86.9.180/schemas/schemas.htm. Gewoon naar beneden scrollen totdat je het voorblad van de K9 servicemanual ziet en deze aanklikken en downloaden.
Uit dat schema komt mijn opmerking over de BD235 en mp16.

De booster condensator had ik al vervangen
Toen ik het toestel in ontvangst na zat er al 1 bij 11,5nf 2000volt
Die groene had ik al uit gesoldeerd en weg gegooit
Ik zal eens in de hals van de beeldbuis kijken of hij gloeit
.De andere print komt ook uit een k9 of het een kleinere 56 cm is weet ik nog niet
Kan dat vergelijken als ik binnenkort de 56 cm heb die speelt.

@ Raaf 12, ik heb nog niet meegemaakt dat een K12 onderdrukt werd met een streep bovenin en beeldmute had met straalstroom meting?? of wel, beeld kwam altijd redelijk snel langzaam op. Niet zoals BV G110 eerst zart met streep bovenin en floep het beeld kwam op ( tenzij buis op was, duurde dat langer.

Meet alle voedingsspanningen na, kan best zijn dat de +12V missend is.

Op 11 december 2016 18:02:10 schreef Zoef de Haas.:
Display doet het dus niet en de flits duidt er op dat er wel hoogspanning opgewekt wordt. De K9 had dit wel vaker dat een spoel ging resoneren. Kijk even als het toestel aan staat of de beeldbuis in de hals opgloeit. In dat geval is er wel hoogspanning en controleer of er één of twee groene condensatoren in de lijntrap zitten. Zijn het er 2, dan als de donder vervangen voor eentje van 11,5 Nf. Even terzijde, het is geen goede zaak om een chassis uit te wisselen van een ander type of beeldmaat. Gewoon de fout in het originele chassis opzoeken en verhelpen, een vreemd chassis kan andere specificaties hebben, bijvoorbeeld een KT serie met 90 graden beeldbuis.

Groetjes Hans.

De beeldbuis gloeit gewoon in de hals
Gloeispanning is er

Dan kunnen we dus vaststellen dat het toestel werkt en horizontaal en verticaal afbuiging er is. Dat betekent dat vanaf de lijntrafo een hulp spanning er niet is. Bekijk de dioden en de veiligheids- weerstanden die van de lijntrafo komen.

Groetjes Hans.

Werken de neonlampjes normaalgesproken niet op de +240 uit de lijntrafo? Doet die ook niet de videoeindtrappen? Dan is verklaard waarom je geen beeld hebt. Let wel, uit het hoofd gezegd dus kijk het even na in het schema.

Dat lijkt mij niet, is eenvoudig te meten op het blikje van de eindtrap BD115 van het Y signaal. De RGB eindtrappen hebben ik meen een BF337. Doorgaans wordt het beeld wit als de spanning er niet is, maar ik geloof dat dit bij de K9 niet het geval was, omdat dit type differentiesturing had en geen RGB. Meet ook even de spanning op de potmeters G2 van de grijsschaal instelling, ca. 700 volt, maar dat kan alleen met een zeer goede hoogohmige meter.

Groetjes Hans

Opgezocht. De +240 speelt toch echt nogal een belangrijke rol rond de aansturing van de beeldbuis.

- voeding luminantieversterker (kathode-aansturing)
- voeding chrominantieeindtrappen (G1-aansturing)
- voeding laagspanningszijde cut-off (G2-spanning)

Volgens snelle analyse verwacht ik op de kathodes 155V, op de G1 0V of iets licht negatiefs en op G2 wellicht 800V maar dat doet er al niet zoveel toe, de buis staat stevig afgeknepen.

En dan dus de voeding van de neonlampjes die ook uit de +240 komt en kennelijk afwezig is.

Dan weet René dus nu waar hij moet gaan meten, ik zie dat Maurice op het transistorforum al schemagedeeltes rond de +240 omcirkeld heeft, dat lijkt me een sneller begin dan de foutzoekboom in dit geval. Gokje: diode, weerstand, elco stuk. Nog even rondkijken naar oorzaakschade en dan maar gewoon proberen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Brom op het raster zetten en je weet al zoveel meer, gewoon met de vinger.
Een scoop is ook wel aan te raden.
K40 had deze klacht ook, hulpspanning weg uit de lijntrafo.
misschien staat hier gewoon zo,n weerstand open.
K9 was niet moeilijk

Op 12 december 2016 11:59:02 schreef Arnold D:
Brom op het raster zetten en je weet al zoveel meer, gewoon met de vinger.
Een scoop is ook wel aan te raden.
K40 had deze klacht ook, hulpspanning weg uit de lijntrafo.
misschien staat hier gewoon zo,n weerstand open.
K9 was niet moeilijk

Is op dit moment geen rasterfout meer, we zijn nu op het originele grootsignaalpaneel op zoek naar een mogelijk vrij simpele fout in de van de lijntrap afgeleide voeding.

dat zeg ik k40 had dat ook, onderbreking weerstand, trouwens 2b was de eerste tv met een cutt off regeling welke al lang door b&o werd toegepast.

Ahja op die manier. Nou kan die weerstand natuurlijk wel een oorzaak hebben, maar is doorgaans geen lastige reparatie.

Blofsen is met de cut-pff begonnen met het Thomson ICC3-chassis denk ik (toestel MX2000)? K12 zal ik toch het schema bijzoeken, ik krijg het gevoel dat ik me vergis omdat die RGB-eindtrappen relatief geavanceerd zijn. 2B net wat je zegt, soms wat rommelen om hem met een slechte buis nog aan de praat te houden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]