Boeink!!! Net van mijn stoel gevallen....
Kan je van deze modificatiebladen een scan (pdf) door mailen aan mij?
Dank voor de moeite alvast, V1cent.
Eleen
Bedankt voor de copy en om hem hier ook te plaatsen.
Zo zie je maar, nooit te oud om wat bij te leren. Best grappig dat Philips hiermee uitpakte. waarschijnlijk heeft dit te maken met het debaccle van de groene flybackcondensatoren in het K9 chassis en daarmee samenhangend een mogelijk tekort aan originele vervang-beeldbuizen. Met een 540X- type ziet het er inderdaad a piece of cake uit. Vraag is of het modificatieblad in België ook is uitgegeven en of deze ooit toegepast is. Mij was het tot nu totaal onbekend, alhoewel ik ook de nodige buizen met glasbreuk onder het deflectiejuk heb vervangen, wel steeds door een delta-buis.
Eleen
@ MaartenBakker: Je verwijzing Dit is echt zo is me ondertussen dus duidelijk.
EDIT:
Toen de K9 in 1971 op de markt verscheen was deze met één enkele flybackcondensator van 11,5 nF uitgerust. Deze hadden een rozig-rode kleur; de groene kwamen enkele jaren later. Het staat me nog voor, dat op de cursus in Leuven uitdrukkelijk werd gewezen om het toestel nooit zonder of met losggekoppelde condensator in te schakelen, want dan kon de hoogspanning oplopen tot ruim 45 kilovolt en dit zou het einde van de beeldbuis betekenen...
Reeds vrij vlug verscheen het chassis met een modificatie in de lijneindtrap: de oorspronkelijke condensator was nu opgedeeld in twee parrallen staande condensatoren (één van 5,6nF op de originele plaats en de tweede direct gesoldeerd over de BU108, met een waarde van 6,8nF)
Aan de techniekers werd voorgesteld om bij herstelling van K9's met één enkele FbC, deze te vervangen door 2 parrallelle C's.
Met de komst van de groene flybackcondensatoren werd terug één enkele condensator gemonteerd.
[Bericht gewijzigd door Vacuumtube_girl op (39%)]
Op 5 februari 2017 22:56:06 schreef v1ncent:
Mail is onderweg, ik plaats 'm ook meteen hier even:[bijlage]
Ik had hem ook nog van jouw maar even ergen geparkeerd
@ info Maurice dit bedoelde ik met delta buivervangen voor inline
Type.
Door defect raken flyback condensator de groene of de oude 2 stuks flyback
Kan bij overslag een gat in de hals slaan en was het gedaan met de buis
Was dat met de laatste serie k9 kon dan vervangen worden met de inline buis
Zal niet veel gebeurd zijn vaak werd de tv afgeschreven en vervangen door k11 of 12
Serie.
Maar mogelijk was het wel
Groet Renë
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waren de slechte condensatoren zo tegen 1982 niet allemaal al eens vervangen? In elk geval wel netjes dat Philips zo op de valreep (uitgaande van een 10 jaar ondersteuning, maar misschien was het toen nog wel langer) nog met een oplossing uitkwam voor buizen die uit productie waren (neem aan dat de 410, maar ook de 500 en 510 tegen die tijd op waren en niet meer bijgemaakt werden).
Ik vraag me wel nog af wat ze met de vierpool deden, dat zie ik in de summiere schema's niet terug.
@Eleen hieronder: had ik moeten weten, vaak genoeg 540's gezien. Dat was de eerste generatie buis waar het juk bij de buis hoorde en niet als los onderdeel gezien werd.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
Bij de 540X buis waren de tollerantie's in buis en deflectiespoel uiterst precies, ondermeer door de nokken op de glazen kolf ter plekke van de deflectiespoel, wat maakte dat het deflectiejuk uiterst precies (en juist) gepositioneerd op de buis zat en mede hierdoor was het vierpoolveld niet meer nodig. De enige regeling bestond dan nog uit één enkele potentiometer die zich samen met vier dioden op de deflectiespoel zelf bevind.
Grappige bijkomstigheid van de nokken: het beeld stond altijd precies recht!
Eleen
[Bericht gewijzigd door Vacuumtube_girl op (19%)]
Stonden de kleuren eindelijk eens goed over elkaar heen met de 540X buis. Eens gezien een K9 met een 500X ( K11,K12) buis er in. was een boel in gemodificeerd..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hmm ik vraag me af of er soms nog een voorloper van dat bulletin bestaat voor een 20AX buis. Tot wanneer zouden de delta-buizen voor het noordelijk halfrond nog in productie zijn gebleven? het laatste Europese chassis met die buizen was denk ik de KM2 en die zal uiterlijk ergens 1978 toch wel zijn overgegaan in KM4 (als m'n geheugen me niet in de steek laat was dat de K11-gebaseerde multi-België ontvanger). In Brazilië heeft de productie waarschijnlijk wat langer gelopen maar dat waren andere buistypes.
Zo'n gemodificeerd toestel zou ik trouwens ook nog wel in m'n collectie willen maar die kans lijkt me erg klein.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Op 6 februari 2017 21:48:03 schreef maartenbakker:
Zo'n gemodificeerd toestel zou ik trouwens ook nog wel in m'n collectie willen maar die kans lijkt me erg klein.
Dat is niet zo moeilijk toch? Flyback C loshalen en toestel inschakelen. Naar de mooie klanken van een overslagpets en luchtinlaat luisteren en het servicebulletin aanhouden. 
Zal straks eens de rest van de mappen met wijzigingsbladen doorgaan, staat me bij dat ik er ook een heb met anderstalige ombouwinstructies. 20AX of 30AX weet ik niet zo.. Kan wellicht ook zijn dat deze met de rest van het stapeltje dubbelen destijds naar René is gegaan.
Edit: Na alle stapels doorgegaan te zijn heb ik het betreffende blad niet gevonden. 
Hier sinds kort een nette Philips X26K206/55 met vertikaal probleem.
Ziet er netjes uit alleen wel geklust aan de Vertikale sturing. Beide spring weerstanden +/- 21Volt open waarvan 1 zelfs helemaal stuk.
Ga er eens mee knutselen. Weet iemand zo waar de bouwdatum te vinden is? Ik ben vergeten binnen op de houten zijwanden te kijken.
Serie nummer is: 364591
RAAF12
Golden Member
Op maandag 6 februari 2017 00:24:44 schreef maartenbakker:
Waren de slechte condensatoren zo tegen 1982 niet allemaal al eens vervangen? In elk geval wel netjes dat Philips zo op de valreep (uitgaande van een 10 jaar ondersteuning, maar misschien was het toen nog wel langer) nog met een oplossing uitkwam voor buizen die uit productie waren (neem aan dat de 410, maar ook de 500 en 510 tegen die tijd op waren en niet meer bijgemaakt werden).
Ik vraag me wel nog af wat ze met de vierpool deden, dat zie ik in de summiere schema's niet terug.
@Eleen hieronder: had ik moeten weten, vaak genoeg 540's gezien. Dat was de eerste generatie buis waar het juk bij de buis hoorde en niet als los onderdeel gezien werd.
Yep het unieke juk werd al tijdens de buisproductie gebruikt. Niet eerst buis produceren en dan daarna het beste juk erbij zoeken
edit: oeps, oude koe.
maartenbakker
Golden Member
Op dinsdag 9 april 2024 19:14:38 schreef sathopper:
Hier sinds kort een nette Philips X26K206/55 met vertikaal probleem.
Ziet er netjes uit alleen wel geklust aan de Vertikale sturing. Beide spring weerstanden +/- 21Volt open waarvan 1 zelfs helemaal stuk.
Ga er eens mee knutselen. Weet iemand zo waar de bouwdatum te vinden is? Ik ben vergeten binnen op de houten zijwanden te kijken.
Serie nummer is: 364591
Is dat zo'n kleine zwarte sticker met witte hokjes erin voor de nummers?
Hoe dan ook hoort er nog een letter voor. Ergens rond 1973/1974 werden al grote stickers met langere serienummers gebruikt. In de lange serienummers stond de productieweek.
Als je echt een kort nummer hebt en de letter ervoor is A, dan heb je een toestel uit vroeg 1973. De productieweken van de chassispanelen staan dan wel op stickertjes ergens op de chassisrand.
Als er geen letter of een andere letter dan A staat, heb je een in het buitenland geproduceerd toestel, dat maakt het nog weer wat interessanter. Krefeld gebruikte bijvoorbeeld wel een grote sticker, maar met witte hokjes en de eerste helft van het serienummer was heel dun gestempeld dus dan lijkt het ook alsof er maar 6 cijfers staan.
De VCR modificatie was ook een leuke: bakje met lampje en LDR om snelle synchronisatie te hebben. Plugnummer weet ik niet meer van buiten maar ik wel nog dat ik pin 1 en 3 met elkaar verbond en pin 2 met 4 en zo stond hij wel altijd in "snel-vliegwiel" en moest ik de serviceoplossing niet aankopen 
maartenbakker
Golden Member
Sterker nog, in de oudere revisies bestond de VCR modificatie gewoon uit een kabeltje waarmee de voorkeuzeknop die verbindingen legde.
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 5 februari 2017 12:23:39 schreef Hoeben:
Even een tip: soldeer van K9 en K11 en dergelijke Philips en Aristonas etc alle pinnen even na van de grotere magnetische componenten. Vooral de lijntrafo. De solderingen scheuren nogal eens bijna onzichtbaar.
Dat scheuren van de solderingen van de lijntrafo gebeurde ook nog wel eens in de Philips (Aristona) K40 toestellen waardoor er brand kon ontstaan in het toestel. Dat Philips euvel is toen nog in het nieuws geweest en mensen met zo'n toestel konden zich melden bij Philips of Service medewerkers om het toestel aan huis te laten controleren en te laten aanpassen zodat het brandgevaar niet meer kon optreden. Die service was geheel gratis.
En m'n Oma had een K40 Matchline die nogal eens uitviel en toen, als een fakkel ging die branden!! Gelukkig stond TV op draaipoot en een waterkoker water er in was het gedoofd, maar schade was best in het huis evengoed..toch nog kwiek op haar 76ste!
rob040
Golden Member
Op dinsdag 23 april 2024 19:03:06 schreef smd:
En m'n Oma had een K40 Matchline die nogal eens uitviel en toen, als een fakkel ging die branden!! Gelukkig stond TV op draaipoot en een waterkoker water er in was het gedoofd, maar schade was best in het huis evengoed..toch nog kwiek op haar 76ste!
Oei, dat is best heftig. Was dat voor of na de recall actie van '92/'93?
En in de K40 kon de Focus potmeter hybrid ook voor het nodige vuurwerk en stank overlast zorgen. Als dat gebeurde dan begon het toestel van achteren als vuurwerk te flitsen en te knetteren en herrie door de luidsprekers te maken en als je niet vlug genoeg het toestel uitschakelde dan had je flinke stankoverlast in het huis en kans op een doorgebrande weerstand die in serie met een wikkeling van de lijntrafo stond.
Verder was de K40 een prima en mooi toestel met goed (Hifi) stereo geluid door de twee-weg speakers en een diepe bas door de mooie houten kast. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meen dat er ook eens een servicekoffer van philips voor de K35 oid te koop stond. was een koffer met wisselbare modulen uit dat chassis. heb van die toestellen idd ook wel de nodige solderingen hersteld. later werd een soort pers oogje in de print gedaan voor de soldeer pootjes van de HS en dergelijke zware en warm wordende onderdelen. dat idee kwam uit japan, zag dat eerder bij sony enz. scheelt enorm in losse solderingen want waar zo'n oogje zat kwam je vrijwel niet meer aan losse solderingen. later werd er weer meer bezuinigd en hadden niet alle pootjes van de HS die oogjes waardoor er toch weer losse solderingen kwamen.
Ik heb eens een Nordmende gerepareerd waarbij rond de aansluitingen van een lijntransformator de nodige printplaat uitgefikt was. De trafo had nog genoeg pennetjes op de resterende printplaat zitten zodat deze nog voldoende houvast had. Over het ontstane brandgat heb ik een soort spinnenweb van stug blank draad geweven en verbonden met de halfloshangende componenten. TV deed het weer, dus er waren geen componenten verdwenen in het zwarte gat.
Die printplaat was in iedere geval voldoende brandvast/brandwerend.
Dat was ergens tussen 1980 en 1990.
Philips had dat zo rond 1987 het badsolderen zo geperfectioneerd, dan er echt geen milligram soldeer teveel op de printplaat terecht kwam. Gevolg was dat in mijn beleving alle Philips TV's last kregen van loszittende soldeer'verbindingen' rond de (zwaardere) componenten.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (20%)]
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 23 april 2024 20:06:58 schreef testman:
pers oogje in de print gedaan voor de soldeer pootjes van de HS en dergelijke zware en warm wordende onderdelen. waardoor er toch weer losse solderingen kwamen.
Het was een crime om die trafo's los te solderen waren het holnietjes die er in gefelst zaten? Ik herinner me ook dat er rode trafo's waren in Duitse toestellen (Grundig, Nordmende?) die dat ook hadden. Veel zuiglitze en gerommel voordat de trafo met zijn vele aansluitingen loskwam van de print.
maartenbakker
Golden Member