Bedankt voor het antwoorden, ik vraag liever eerst dan dat het gaat roken
.
Wat tellen betreft: ik tel ivm het weinige aantal pulsen in 1 minuut.
250 Watt is 4,16 pls/M 1 pls is dan 60 Wh omdat er bij 1 Kwh per minuut maar 16,67 pls voorbij komen.
Nou ja, voor mij werkt het goed zo en zie een waarde in de display.
Van belang is de vervuiling van de 4 cilinderkoppen na x tijd, ik weet dan dat ik moet schoonmaken en wanneer het moet afschakelen om niet meer af te nemen van het net of defect detectie samen met een th bev en 2 x Kwh tellers.
Vuur starten > start programma > temperatuur meting en vlambewaking dmv thermokoppel 0~10 V > cv pomp start > pulse-meting cv debiet > cv temperatuurmeting pt100 0~10 V > start gen > pulsemeting afnemen leveren.
Dat is ongeveer de gedachtegang, ik heb aan verwarming bij 0 graden 4 kWh thermisch nodig, pelletbrander gaat ongeveer 5 Kwh worden = 1 kg/H , daar snoept de stirling wat vanaf.
In theorie leuk, 22 cent/Kg input en 22 cent kWh terug , praktijk afwachten, opslag cv buffer en Sww, daardoor verwachting 24 uurs-dienst October - Februari.
Wat ik nog wil toevoegen is een drukmeting 4~20 mA 30 bar stikstof.
Die sensor heb ik hier liggen , gaat tot 60 bar.
Deze gen`s hebben de eigenschap nog wat te lekken door het jaar heen en het vermogen neemt dan rap af.
Is dat nauwkeurig te krijgen met een 500 Ohm resitor ?
MMmm volgens mij kan de 0ba6 deze rechtstreeks en kan ik kiezen welke sensor, allicht nauwkeuriger.
Ik zou de vlambewaking toch even loskoppelen van het LOGO-programma. Je zou het wel als input kunnen meten maar als de vlam weg valt dan moet toch direct de gastoevoer uit. Je wil dan niet het risico lopen dat je logo niet loopt en er vrolijk gas blijft stromen.
Hier moet je echt even een veiligheidsrelais voor zoeken waarmee dit geschakeld kan worden.
Als je met logo werkt dan kan je toch tijdcounters bijhouden om die vervuiling te meten? Eventueel extern een teller mee laten lopen kan nooit kwaad.
Ik heb de video's gezien en het geheel ziet er degelijk uit, maar ik zou de beveiliging nooit enkel over een 1 controller gooien. Als de controllerspanning weg valt bijv. moet ook het eea worden afgeschakeld.
En wat doe je precies met de stikstof?? Koel je daar het rookgas mee oid?
Oh sorry, het is geen brander op gas meer, het is een pellet-brander eigenbouw.
Ik heb er al diverse gebouwd en verwarm mijn huis ermee met cv en sww.
Vervuiling gaat dus over de assen die meevliegen en dus aanslag geven, vandaar dat de teruglevering zal afnemen en de delta T tov het cv water afneemt.
Betreffend de stikstof: het is een soort van stirling gen, eigenlijk een heetgasmotor.
Het carter is hermetisch gesloten en gevuld met stikstof, de reden is dat eender welk gas onder hoge druk meer energie kan opnemen.
Deze bouwwijze is begrenst op die druk.
Het zou ook zuurstof of helium kunnen zijn, maar omdat er geen ontbranding intern mag plaatsvinden is er gekozen voor stikstof, en bij eventuele lekkage naar het cv systeem is een inert gas wel zo prettig.
Bijkomend is de stikstof molecuul nog redelijk groot, helium zou beter zijn, maar dat gaat zelfs door gegoten aluminium heen.
Ik heb er een aantal staan, sunmachine 3 kWh en whispergen 1 kWh ; ze zijn allen defect.
Ik zou hier eens kijken: https://www.youtube.com/watch?v=bBHGrnnXJZE
Deze mensen hebben een houtgas aggregaat gemaakt welke 20 kW kan leveren continue. De restwarmte kan worden gebruikt voor verwarming e.d.. Het systeem is nog niet volautomatisch maar vooral bedoeld voor in afgelegen gebieden.
Daar gebruiken ze een cycloon om de asdeeltjes te vangen en een tank met houtsnippers om het gas te 'wassen'. Met gas bedoel ik dus het houtgas.
Het geheel kan best robust worden gemaakt er moet er wel in acht wordengenomen dat hout lastig schoon verbrand. Ze hebben een algoritme gemaakt waarmee ze door middel van het meten van de verbrandingstemperatuur het teergehalte kunnen meten en hier dus op kunnen sturen dmv regulering van de hoeveelheid lucht zodat zoveel mogelijk teer wordt verbrand en er alleen houtgas overblijft (koolwaterstof en koolmonoxide). In de opstartfase is het proces natuurlijk niet optimaal dus dan neemt het filter het teveel aan teer op. De inhoud van het fillter zijn gewoon uitsnippers die te hergebruiken zijn.
Dergelijke installaties dienen het beste eigenlijk 24/7 te branden.
Ik zie de meerwaarde van de stikstof niet helemaal en volgens mij veel te onderhoudsgevoelig. Een brandstofmotor kan je starten met aardgas of eventueel een vloeibare brandstof en dan rustig laten bijmengen met houtgas. Wel de juiste mengverhouding aanhouden (dit kan elektronisch).
Mooie installatie, maar dat is precies hoe ik het niet wil.
Die zijn niet voor partikulier gebruik, veel te veel vermogen en restwarmte.
Ik denk dat je de werking betreffend de stirling/heetgasmotor niet helemaal ziet, de gen is compleet gesloten, gevuld met stikstof gas , onderhoudsvrij en ontrekt warmte en geen brandstof zoals een verbrandingsmotor.