Beste

Dit jaar moet ik samen met twee klasgenoten een GIP maken. De GIP moet in praktijk uitgewerkt worden maar er moet ook een theoretische bundel aan gekoppeld worden. Om deze bundel te maken moeten we op verschillende datums door het jaar enkele verslagen inleveren om dan op het einde van het jaar deze te bundelen tot onze theoretische bundel. Momenteel ben ik bezig aan 1 van deze verslagen en stoot op een vraag in verband met de beveiliging op de motor.
De machine werd de afgelopen jaren al gebouwd maar wij moeten hier aan verder doen.
Nu zag ik daarnet in de elektrische schema's van vorig jaar dat de motor enkel beveiligd wordt door de hoofdautomaat, bestaande uit een magnetische en thermische beveiliging, van de machine en de thermische stroom beveiliging van een frequentieregelaar. Nu vroeg ik mij af of deze bescherming wel voldoende is en of er geen motor beveiliging zou moeten geplaatst worden?
Zou iemand mij ook nog even kunnen uitleggen hoe je de karakteristiek van een BCD-curve kan aflezen? Ik vind hier namelijk niet echt iets over online en we hebben hier ook nog geen les over gehad. Ik snap bijvoorbeeld niet hoe je weet dat bij een C-curve bij 5 x In de schakelaar pas na 0,1 seconde gaat uitschakelen, terwijl het bij 10 x In sneller als 0,1 seconde moet zijn.

Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door J_G op (17%)]

Een automaat, en dus die B, C en D curves hebben niks met de motorbeveiliging te maken. Die is enkel voor de kabel.
Voor grote drives, of bij voeding via de DC bus kun je geen automaten gebruiken, dan heb je echt supersnelle zekeringen nodig.

De beveiliging van een frequentieregelaar is niet te verbeteren met allerlei externe frobels. Het enige wat je er bij speciale omstandigheden nog bij zou willen kan een sensor in de motor zijn.

Wat bedoel je met een sensor in de motor? En de motor is dus eigenlijk bijna niet beveiligd? Of is de beveiliging door de frequentieregelaar genoeg?

Op 5 januari 2017 14:19:02 schreef GJ_:
De beveiliging van een frequentieregelaar is niet te verbeteren met allerlei externe frobels.

Hier bedoelde ik mee dat de beveiliging door de frequentieregelaar goed is. Erg goed zelfs: niet goed te verbeteren.
Een sensor in de motor: bedoel ik een temperatuursensor mee. Vergeet die maar even voor het gemak :-) Onder normale omstandigheden word dat bijna nooit gedaan. Of zoek het op.

Oké dank u wel voor de snelle antwoorden weet je toevallig ook nog hoe je nu zo een BCD-curve moet aflezen want hier heb ik ook nog moeite mee?

Op 5 januari 2017 15:57:14 schreef J_G:....weet je toevallig ook nog hoe je nu zo een BCD-curve moet aflezen...

Ja, maar nu geen zin in ;-)
Zoek even op op wikipedia, volgens mij staat het daar uitgebreid uitgelegd. Het gebruik is heel grofweg:
B voor verlichting
C voor motoren
D voor trafo's of zwaar aanlopende motoren

Ja dat begreep ik al. Wikipedia had ik al geraadpleegd en daar staat inderdaad wanneer je welke curve gebruikt, ik snap alleen niet hoe ik de curve moet aflezen. Welke tijd hoort bij het aantal keren In, wat betekenen de 1,13 en 1,45 lijn en hoe komen we daaraan, ... Sorry als ik lastige vragen stel, probeer gewoon zoveel mogelijk te begrijpen :)

Van een zekering wil je weten wanneer ie gegarandeerd NIET uitgaat, en mogelijk hoe lang je hem gegarandeerd toch een beetje kan overbelasten.
Daarnaast wil je weten hoe lang het duurt voordat ie uitgaat als je hem fors overbelast. Dat kan je allemaal aflezen uit de grafieken.

Nu zelf puzzelen.

wat betekenen de 1,13 en 1,45 lijn en hoe komen we daaraan,

Die lijnen dat is de karakteristiek van de zekering automaten en elke zekering heeft een soortgelijke karakteristiek. Ze komen vanuit het uitschakel gedrag van de zekering dus dat staat gewoon vast.

JE wilt niet dat een beveiliging precies bij In uitschakelt dus daar moet een factor tussen zitten. Dus bij 1,13In mag de zekering pas aanspreken maar dat duurt erg lang.

Uit de karakteristiek kan je dus halen hoe lang een bepaalde over belasting mag aanhouden. Dat is erg fijn bij het opstarten van een motor dat je dan even 10X In aan overbelasting mag hebben. Maar het is minder leuk voor je kabel die er tussen moet omdat de kabel 10In moet kunnen weerstand is deze dikker als een kabel voor 3In.

Je kiest dus altijd eerst je zekering en op die specifieke zekering selecteer je de kabel. Daarmee is dan enkel de kabel beveiligd maar nog niet je motor of de apparatuur aangesloten op die kabel.

Ik neem deze grafiek als voorbeeld: https://www.google.be/search?q=BCD+curve&biw=1366&bih=651&…

Klopt dit dan:

BV: Bij een overstroom van 8 x In zal de motor uitschakelen tussen 0,01 en 0,6 aan de hand van de magnetische beveiliging en zal de thermische beveiliging tussen 0,6 en 3 à 4 seconden reageren? En bij bijvoorbeeld 1,5 x In zal de motor enkel met de thermische beveiliging kunnen uitschakelen tussen de 40 en 400 seconden?
Dit werd afgeleid aan de hand van de C-karakteristiek.

En wat nu als ik een automaat heb die een B-karakteristiek heeft en ik een overstroom heb van BV 10 x In, zal deze dan gewoon niet reageren?

En wat nu als ik een automaat heb die een B-karakteristiek heeft en ik een overstroom heb van BV 10 x In, zal deze dan gewoon niet reageren? De automaat zal dan gewoon uit schakelen omdat de overstroom veel te hoog is voor hem.

Oke dank u wel, klopte de rest wat er stond?

Zo'n grafiek met diverse karakteristieken door mekaar is verwarrend. De lijn tussen B en C is dat ook daadwerkelijk de grens van de B-karakteristiek? Dat zou fors toeval zijn? Op de google pagina zijn andere grafieken te vinden waarbij ze het "B" deel gewoon apart gearceerd hebben en een aparte grafiek hebben voor "C". En daaruit blijkt dat inderdaad die grenzen precies op mekaar aansluiten.

Zie bijvoorbeeld dit grafiekje. Hier zie je apart de B-karaktersitiek, en om je "10X" bij "B" af te lezen is dat makkelijker.

edit: Bij nader inzien vind ik die grafieken niet duidelijk. Het geeft geen grenzen aan voor de lagere stromen. Ook: http://www.farnell.com/datasheets/10887.pdf geeft alleen "average melt times".

Ik heb er ondertussen 10 bekeken maar kan geen "goede" vinden, waarbij duidelijk min- en max-tijden zijn aangegeven. Ik vind eigenlijk dat dat zou moeten.

[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]

Toch bedankt voor de moeite, zal het eens navragen in school, daar zullen ze het antwoord hopelijk wel kennen.
Voor mijn verslag weet ik voorlopig voldoende. Nogmaals bedankt.

Ik vraag me dan toch af: Op welke vraag denk jij geen antwoord gehad te hebben?

Ik ga navragen of er karakteristieken bestaan met die duidelijke min. En max. Tijden en zo ja, waar ik ze kan vinden.