Op 21 januari 2017 09:37:52 schreef MGP:
Als je zegt dat je met een RS232/usb kabeltje een lompe uitvoering gaat krijgen en beter af zijt met er een Teensy ertussen dan was ik zeer verbaasd.

Een PIC en een module van 45 bij 23mm in een behuizing is stukken kleiner dan een blokje, een stuk seriele kabel, naast de bestaande behuizing.

Ik heb nu ook eens de rest van het topic gelezen en ik vermoed ook dat je eigenlijk nog aan het begin van uw pic programma zit en je voorlopig niet weet welke richting je moet inslaan en dat is geen verwijt.
De twijfelende mogelijkheid van over te stappen naar een Teensy doet het vermoeden versterken.

Ik heb het allemaal goed voor ogen. Ik denk dat je onvoldoende mijn eerdere posts hebt gelezen want het is allemaal reeds omschreven.
Je had bv kunnen lezen dat ik de programmering nagenoeg rond had in PIC basic en nog slechts vast zat op de overzetting van de data (individuele karakters) naar de PC.
Dat wil ik doen via een PIC. Mocht ik dat niet voor elkaar krijgen, zou de Teensy de vertaalslag kunnen maken.
Ik ken de Teensy verder nog niet. Maar de mogelijkheid die deze module biedt om als HID te fungeren is al een pré. Meer dan een aangeboden byte vertalen naar een corresponderende letter en deze te versturen over USB, hoeft dit dingetje niet te doen.
De basis programmering blijft gewoon in de PIC zitten.

Ook het feit dat je schrijft van 40 toetsen in te lezen met een pic, daar stel ik mij ook vragen bij, welke pic gebruik je hiervoor en hoe lees je die in?

Ook hier heb je meerdere facetten van mijn eerdere posts gemist.
Ik wil een 40 tal verschillende Karakters kunnen versturen naar mijn PC.
De karakters worden gegenereerd, of gekozen, wat je wilt... door een serie toetsencombinaties. Dat is ook niet relevant. Het gaat om een mogelijkheid om een stukje data als karakter te versturen.
Hoe die tot stand komen is niet relevant.

En dat is nou net waarom ik nooit het plan uit de doeken doe. De (goedbedoelde) drive om met andere oplossingen aan te komen dan mogelijk zijn, leiden af van het werkelijke probleem, dan wel de vraag.
En hoe meer ik uitleg, hoe meer men er zijn mening over geeft hoe ze het zelf zouden doen.
En dat is begrijpelijk want we zijn enorm kundig en innovatief, hier op CO.
Alleen zit ik daar niet op te wachten.
Wellicht doe ik zelf ook. Maar ik ben onvoldoende onderricht en men is me doorgaans voor. ?
Het gevolg is nu wel dat ik me nu loop te verdedigen voor mijn modus operandi.

Als je iets vraagt op een forum wees meer open ivm met de praktische kant, niemand moet weten voor wie, enkel hoe en wat je zou willen maken of dat nu voor een fictief of een bestaand iemand is speelt voor ons geen rol.

Wél meer open en dan verwachten dat het doel geen rol speelt?
helaas... Men wil altijd van de hoed en de rand weten zodat ze door kunnen borduren op de voering.

Ik heb een technische vraag en leg dat voor.
Toegegeven... in mijn onkunde benoemde ik ASCII codes, wat onnodig blijkt.
Maar als dat geklaard is, kunnen we toch over tot de orde van de dag en door mijmeren over het probleem?

Natuurlijk. Als ik een brainwave heb waarbij nevenzaken invloed hebben op wat ik wil, puur omdat ik er volledig naast zit, kan ik me de gedachten indenken.
Echter is dat alles al gedekt.

Op 20 januari 2017 23:30:23 schreef Fantomaz:

@Progger.
Jouw stukje code bevat ook een deel verwerking van de aangeslagen toets?
Welke programmeertaal is dat trouwens?

Stel dat ik heel basaal zou stellen IF a=1 then, waarna er een lette "a" geprojecteerd wordt?
Hoe zou dat er dan uit zien?

ja de neeste regels zijn voor het inlezen van de digitale ingang (DigitalRead)

de taal is een C met wat arduino specifieke commandos.
het belangrijkste is dus de
DigiKeyboard.sendKeyStroke(KEY_H);
die stuurt een bericht over USB naar de PC dat de H toets is ingedrukt en losgelaten.

http://www.brilliantbeaver.com/wp-content/uploads/2016/05/digispark-300x241.jpg

zoals je kunt zien zijn er maar 6 poorten, waarvan er 2 gebruikt worden voor USB. dus moet heb je maar 2^4 =16 mogelijkheden.

via I2C zou het wel werken. als je wil kan ik een test voor je doen.

voor de afmetingen hoef je het niet te laten en voor de prijs ook niet. 2 dollar op ebay ofzo.

Nice, Progger!
Ik houd deze, net als de Teensy, even in ogenschouw.
Op het PICbasic forum van Proton, heb ik ook nog wat lopen.
Daar begin ik ook redelijk inzicht te krijgen hoe PICbasic dat kan doen.

Los ervan dat ik dan alles in 1 IC heb, is die materie ook verrekte interessant om me in te verdiepen. ?

Op 19 januari 2017 22:41:11 schreef Arco:
Je moet de toetsaanslagen ook wel verwerken natuurlijk.
Bijv. de "2". 1x drukken = 2, 2x drukken = A, 3x drukken = B, 4x drukken = C...

Volgens mij had ik deze gemist, Arco.
Maar niet getreurd. Dit heb ik al onder controle.??

Eens zoeken op "keyboard wedge", misschien is dat een oplossing, zoals ik al schreef, vroeger een veel gebruikte methode voor handscanners.

keyboard wedge gebruiktje vroeger om je PS/2 poort niet op te offeren.

als je PS/2 gebruikt (veel simpeler als USB) kun je gewoon een paar extra poorten toevoegen. (meeste PC's hebben tegenwoordig geen eens PS/2 meer)

https://image.allekabels.nl/image/1218409-0/usb-naar-ps-2-verloopstekker-geschikt-voor-windows-2000-xp-vista-7-en-8-mac-osx.jpg
https://www.allekabels.nl/toetsenbord-kabel/22/1218306/usb-naar-ps2-ve…

PIC code om PS/2 keyboard codes te versturen:
http://www.piclist.com/techref/microchip/io/dev/keyboard/ps2-jc.htm

Ik bedoelde eigenlijk met PC software het zaakje oplossen.
Zo hoeft de code niet herschreven te worden.

http://www.priority1design.com.au/datasnip.html

Het apparaat moet -net als een toetsenbord- probleemloos aan te sluiten zijn op álle PC's waar normaal Windows op draait.
Dus geen PS2 constructies want dan moet men weer een wedge hebben, wat óók weer een te lomp geheel wordt.
Dan zou ik nog eerder een seriele poort kunnen gebruiken.

Ik heb inmiddels wat gevonden.
Een USB keyboard Descriptor. Deze code maakt deel uit van het programma, waardoor ik gewoon de data in een variabele stop, die via de USB als een "aangeslagen toets" wordt verzonden.

Wanneer ik dat USB deel heb uitgewerkt, zal ik dat hier posten.

Hoe ver ben je, ben wel benieuwd. Ik heb ook wat gevonden via een pic en Profilab kan het ook. Ik zend een ascii code (getal) via de pic serieel via usb naar de pc, en Profilab zet het om in tekst op de pc.