MT200 transistoren eindtrap - Mica of siliconen isolatie

Ik ben bezig met de revisie van een Pioneer SA-608 versterker uit de jaren '70. Een kennis van mij heeft de set destijds gekocht en wou hem graag weer gebruiken. Uiteraard vanalles mis mee (25 jaar op zolder gestaan) dus een grote revisie is noodzakelijk.

Nu heb ik de eindtransistoren eruit gehaald om door te meten en direct maar even het koellichaam schoongemaakt. Nu komt het, tussen de transistoren en het koellichaam zit een mica isolatieplaatje.

Bij zo'n beetje alle transistoren waren de plaatjes gedelamineerd.
Nu kan ik natuurlijk nieuwe kopen en een klodder koelpasta ertussen smeren maar het leek mij handiger om de siliconen pads te kopen die je er zo tussen kunt schroeven.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee bij eindversterkers? Siliconen pads of toch liever koelpasta en mica? Het zijn transistoren in een MT200 package, 45 watt per kanaal.

Dominic

Lambiek

Special Member

Op 13 januari 2017 14:58:04 schreef Dominic:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee bij eindversterkers? Siliconen pads of toch liever koelpasta en mica? Het zijn transistoren in een MT200 package, 45 watt per kanaal.

Ik heb geen ervaring hoe het gaat met siliconen pads bij audio eindversterkers, maar wel met versterkers voor motoren. En daar gebruik ik eigenlijk altijd siliconen pads, dat bevalt prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.