Miele vaatwasser G 665 SC

Wie kan mij (verder) helpen aan een goed werkende drukschakelaar - ook wel soms ten onrechte niveauschakelaar genoemd - van een Miele vaatwasser G 665 SC? Deze bedoelde schakelaar zit gemonteerd direct op de circulatiepomp en heeft een 3-polige stekker. Kleur van de draden is: rood, bruin (2x), blauw/wit gestreept. Het onderdeel nummer is: 4013255. Bereik 1500/700 mm water kolom.
Vriendelijk bedankt. Herbert

probeer verheien onderdelen in eindhoven. daar heb ik er een paar jaar terug ook 1 gehaald. even bellen of hij deze op voorraad heeft, want hij heeft heel veel liggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Controleer eerst of machine genoeg water krijgt, meestal is dat het probleem. Maarja,je kan hem iets verstellen zodat deze weer goed werkt. Het is een hogedruk pressostaat. Machine is redelijk op leeftijd en zou er niet al te veel aan uitgeven. Rekken zijn meestal ook al rot

@smd: Genoeg water krijgen?? Is iets waar ik niet veel mee kan. Ik zit met een defecte drukschakelaar en die moet simpelweg vervangen worden. Maar niet door een "hoge druk" exemplaar! Een hoge druk spuit kan 60-100 bar leveren, maar deze schakelaar heeft een bereik van slechts 1500 mm water kolom, zoals ik al had aangegeven. Dat is 0,15 bar. Ter verduidelijking, een gezonde man kan 0,2 bar blazen en een geoefend trompettist 0,3 bar. Dit is net boven atmosferisch en heeft niets met hoge druk te maken.

deze pressostaat zit direct achter de circulatiepomp en schakelt dus op een hogere druk als de andere pressostaat die ziet of er water in de filterbak staat. dat verschil bedoelt smd met hoge druk..

ding open wippen en met een boterhamzakje het membraan repareren kan ook helpen tot er een andere pressostaat komt. vaak lekt het membraan door een scheur waardoor de contacten niet meer werken.

Anoniem

zo onterecht is de naam niveauschakelaar niet. Hij bepaald het waterniveau in de vaatwasser.
Ik zou de opmerking van smd toch ter harte nemen als ik jou was, een verlopen drukschakelaar in een (vaat)wasmachine heb ik nooit meegemaakt.

@HenkR: Welke opmerking van smd zou ik dan ter harte moeten nemen? Hij/zij heeft er namelijk vier gemaakt: 1. waterpeil controleren (is hier niet aan de orde want ik heb een bewezen defecte drukschakelaar) 2. setpoint verstellen (is tegen mijn beroepsopvatting want daarmee "repareer" je geen defecte drukschakelaar) 3. niet teveel geld aan uitgeven (was ook niet de bedoeling want ik vroeg om een goed werkende, dus gebruikte drukschakelaar) 4. rekken zijn meestal rot (is bij mij niet van toepassing, zien eruit als nieuw)
Begrijp me goed, ik waardeer alle waardevolle input maar met het bovenstaande kan ik helaas weinig wanneer ik specifiek op zoek ben naar een goede, gebruikte drukschakelaar.

Anoniem

Op 16 januari 2017 19:30:05 schreef herbert116:
@HenkR: Welke opmerking van smd zou ik dan ter harte moeten nemen? Hij/zij heeft er namelijk vier gemaakt: 1. waterpeil controleren (is hier niet aan de orde want ik heb een bewezen defecte drukschakelaar) 2. setpoint verstellen (is tegen mijn beroepsopvatting want daarmee "repareer" je geen defecte drukschakelaar) 3. niet teveel geld aan uitgeven (was ook niet de bedoeling want ik vroeg om een goed werkende, dus gebruikte drukschakelaar) 4. rekken zijn meestal rot (is bij mij niet van toepassing, zien eruit als nieuw)
Begrijp me goed, ik waardeer alle waardevolle input maar met het bovenstaande kan ik helaas weinig wanneer ik specifiek op zoek ben naar een goede, gebruikte drukschakelaar.

herbert116, excuses dat mensen op dit forum een goedbedoeld advies hebben gegeven. We proberen alleen maar te helpen. Misschien dat jouw vraagstelling niet helemaal helder was.

een gebruikte drukschakelaar voor een machine van dik 10 jaar oud? die hebben allemaal hetzelfde probleem, membraan droog en gaat scheuren. gewoon een nieuwe erin zetten. of openmaken en het membraan overspannen met een stuk plastic van een vuilzak oid. zolang het niet lekt en schakelt is het goed. let ook op de werktemperatuur!

Op 16 januari 2017 20:12:42 schreef testman:
een gebruikte drukschakelaar voor een machine van dik 10 jaar oud? die hebben allemaal hetzelfde probleem, membraan droog en gaat scheuren. gewoon een nieuwe erin zetten. of openmaken en het membraan overspannen met een stuk plastic van een vuilzak oid. zolang het niet lekt en schakelt is het goed. let ook op de werktemperatuur!

Daar heb je wel een punt en heeft mij aan het denken gezet of ik wel een gebruikte drukschakelaar wil kopen. Van de andere kant, € 95 aan kosten is wel een beetje veel voor een machine van 20 jaar, ook al ziet alles er nog als nieuw uit. Overigens bedankt voor de waardevolle informatie. Reparatie van die schakelaar met de gesuggereerde methode is bij mij geen optie aangezien de microswitch zelf niet meer werkt, hoogst waarschijnlijk als gevolg van een lekkend membraan en daardoor opgetreden corrosie aan de elektrische zijde.

ik dacht dat die drukschakelaar bij verheien niet de helft kostte, maar daar kun je achter komen met een belletje. de winkel heeft een site met gegevens.

is deze machine al 20 jaar? de G 658 is van dezelfde reeks en is van 2003/2004 nog. in 1997 was een computer aan boord van een vaatwas al heel nieuw.

je kunt de drukschakelaar open halen, de contacten zijn degelijk gemaakt. goed schoonmaken van de contacten kan deze weer laten werken. de prut uit de leidingen kan het mechaniek blokkeren.

Had overigens al geprobeerd de schakelaar te openen, zei het zonder succes. Die metalen ring met de 8 lipjes verwijderen was geen probleem maar daarna stokte het. Ook al uit angst iets te forceren. Krijg de indruk dat ik 8 plaatsen tegelijk moet drukken om de beide kunststof helften van waterzijde en elektrische zijde te splitsen. Is daar een speciaal truckje voor? Heb de indruk dat wanneer de schakelaar eenmaal open is, deze vrij gemakkelijk weer in elkaar kan worden gedrukt c.q. geklikt en dan de beide helften op al die punten weer worden vergrendeld. Maar nogmaals, hoe krijg je zo'n ding precies open, zonder fatale gevolgen?? Bij voorbaat dank!

als er 8 lipjes over de bovenzijde klemmen, dan kun je 1 lipje open drukken, zodat deze met de "klauw"langs de rand schiet. dat bij de volgende en zo verder om het ding open te krijgen. anders een foto posten ervan middels de upload functie. de manier van open maken hangt van de klemconstructie af.

Openmaken is inderdaad gelukt maar ging niet bepaald van harte. Het schakelgedeelte alsmede de membraan zelf zag er nog uit als nieuw maar de membraan kamer aan de onderkant - waterzijde - zat voor de helft verstopt met een zwarte smurrie. Waarschijnlijk een reactie tussen rubberbestandedelen van het membraan en chemische elementen uit de reinigingstablet. Door deze verstopping was de effectieve oppervlakte van het membraan voor een groot gedeelte gereduceerd en schakelde hij niet meer. Alles grondig schoongemaakt, schakelaar op zichzelf getest, weer geïnstalleerd en de machine getest. Dit keer werkte het deksel van het doseringsapparaat alsmede de verwarming wel bij het starten van de circulatiepomp! Allen bedankt voor de suggesties en aanbevelingen.

ik heb slechte ervaringen met glansspoelmiddel van de aldi, daar had ik ook elk 1,5 jaar een vaatwas pompchassis mee stuk bij iemand. rubber delen gewoon weggevreten.

maar je hebt dus geluk, er zat geen lek in het membraan. die ik had, drupte door de stekker aan de schakelzijde op de bodem. het membraan was doorgescheurd..

Bij ons was het membraan vergaan. Vervangen door het rubber van een binnenband. De vaatwasser functioneert alweer een paar maanden...

OK, duidelijk een vervuiling in de pressostaat, hoe dat er inkomt is erg onduidelijk,misschien gecondenseerde damp OID. Het schakeldebiet wel eens veranderd daar de veersterkte van mechaniek lui werd, maakt verder geen problemen. Ach,praat over ruim 27 jaar reparatie ervaring, blij dat iemand het net voor het eerst doet al expert is...

Op 17 januari 2017 19:09:21 schreef smd:
OK, duidelijk een vervuiling in de pressostaat, hoe dat er inkomt is erg onduidelijk,misschien gecondenseerde damp OID. Het schakeldebiet wel eens veranderd daar de veersterkte van mechaniek lui werd, maakt verder geen problemen. Ach,praat over ruim 27 jaar reparatie ervaring, blij dat iemand het net voor het eerst doet al expert is...

De door mij genoemde vervuiling in de drukschakelaar is zeker geen gecondenseerde damp geweest aangezien waterdamp namelijk tot zeer zuiver water condenseert en geen zwarte, vettige resten bevat. Wat het hoogst waarschijnlijk wel is geweest had ik reeds aangegeven. Voel me zeer gevleid met de classificatie van "expert" op basis van het simpele feit dat ik een storing in het stuurcircuit van de verwarming en spoeltjes van het doseerapparaat heb kunnen lokaliseren plus kunnen verhelpen....

Op 16 januari 2017 00:27:56 schreef HenkR:
zo onterecht is de naam niveauschakelaar niet. Hij bepaald het waterniveau in de vaatwasser.
Ik zou de opmerking van smd toch ter harte nemen als ik jou was, een verlopen drukschakelaar in een (vaat)wasmachine heb ik nooit meegemaakt.

In het openingsbericht gaf ik aan dat bedoelde drukschakelaar direct op het huis van de circulatiepomp is gemonteerd. Hij meet hier namelijk de druk aan de perszijde, vanwaar het water naar de "verwarmingsbuis" stroomt. Deze waterstroom detectie is namelijk een voorwaarde om het verwarmingselement in te schakelen, teneinde er zeker van te zijn dat deze vervolgens zijn warmte kwijt kan. Men meet hier derhalve persdruk d.m.v. een drukschakelaar en deze schakelaar bepaalt niet het waterniveau in de vaatwasser. Het woord "niveauschakelaar" wordt voor deze specifieke schakelaar dan ook ten onrechte gebruikt. Want het is niet alleen zo dat dit geen niveauschakelaar is maar dat hij daarbij zelfs ook geen niveau meet. (al moet ik opmerken dat in de door Miele verstrekte lijst met verklaringen van aanduidingen in het elektrische schema ook "Niveauschalter" wordt vermeld voor deze bepaalde schakelaar - B1/10 - wat nogal verwarrend is)

Miele bedoelt een hogedruk pressostaat/ schakelaar, is beveiliging voor verwarming en IDD daar komt vet en vuil in van de vaat. Nu een stuk duidelijker...

Op 22 januari 2017 18:58:27 schreef smd:
Miele bedoelt een hogedruk pressostaat/ schakelaar, is beveiliging voor verwarming en IDD daar komt vet en vuil in van de vaat. Nu een stuk duidelijker...

Ben verbaasd dat Miele over "hogedruk" spreekt wanneer men het heeft over een drukschakelaar met een bereik van slechts 0,15 bar en die op een pompje is gemonteerd dat iets meer dan 0,2 bar kan leveren.

a

[Bericht gewijzigd door herbert116 op maandag 23 januari 2017 13:58:39 (98%)

Hmm als het de omwalspomp is, levert zeker meer druk dan 0,2 Bar,anders komt het haast niet omhoog. Ik dacht ( uit mn hoofd) ongeveer 0,75 Bar

Op 23 januari 2017 18:49:22 schreef smd:
Hmm als het de omwalspomp is, levert zeker meer druk dan 0,2 Bar,anders komt het haast niet omhoog. Ik dacht ( uit mn hoofd) ongeveer 0,75 Bar

Wanneer je de O.P. en ook het vervolg goed had gelezen dan had je nu niet meer gesteld dat "als" het de circulatiepomp is. Hij is het namelijk in dit topic en met een persdruk van ruim 0,2 bar is de opvoerhoogte 2 meter. Moet voldoende zijn voor een G 665 van 1 meter hoog. Ik las ergens in de documentatie dat de max. druk van deze pomp 3.16 PSI is. Hoe dan ook of het nu een kwart bar, een halve bar of driekwart bar is, ik kan me niet voorstellen dat Miele de B1/10 van de G 665 SC met een bereik van slechts 0,15 bar als een "hogedruk" schakelaar kwalificeert.

Ronald45

Golden Member

Op 24 januari 2017 00:39:19 schreef herbert116:
[...]
Wanneer je de O.P. en ook het vervolg goed had gelezen

Lekker denigrerend toontje weer tegen mensen die jou willen helpen.
SMD (en de andere beantwoorders) zijn zeer gerespecteerde forumleden.
Hun kennis en ervaring neem ik zonder meer serieuzer dan jouw pedante aannames.
En dat moest ik even kwijt.